Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound

Gestart door Marklindak donderdag 24 november 2016, 23:24:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes allen,

In dit draadje (KLIK) dwaalden we vanaf slechte rijeigenschappen af naar ombouwen van een ICE-3.

Ik heb er zelf een op de houtje touwtje manier omgebouwd en uiteindelijk rijdt mijn 37781 (NS versie) met een loksound netjes zijn rondjes. Speaker is in de "bar" van het motorrijtuig terecht gekomen

Ombouwen is heel ingrijpend en gaat van het plaatsen van een andere sleper onder de motorwagen tot en met het verwijderen van de slepers in de koprijtuigen. De overgebleven draad van de slepers is gebruikt voor het schakelbaar maken van de binnenverlichting.

Binnenverlichting in deze versie bestaat uit gloeilampen en die vragen teveel stroom van een loksound, daarom de binnenverlichting van led strips voorzien.

Ompolen van de front en sluitseinen wordt geregeld met een omschakel relais dat wordt gestuurd door de front/sluitverlichting. Dit moet in de decoder geprogrammeerd worden met function mapping.

De oude decoder was kapot en die is gedeeltelijk van de printplaat geslepen om plaats te maken voor de ESU platine in de motorwagen. De rest is middels draden naar beide koppelingen en daardoor werd het geheel een gigantische spagetthi.

Gebaseerd op de locaties van alle componenten die zijn geplaatst diverse metingen gedaan en met dit geheel in de hand is John nu een print aan het ontwerpen die achteraf kan worden ingebouwd.

Niet vergeten dat alle rijtuigen moeten worden aangepast naar led verlichting en een combinatie van oude en omgebouwde rijtuigen niet mogelijk is.

Verwachting van mij is dat met de print die in ontwikkeling is alle ICE-3 modellen van de eerste generatie van deze print kunnen worden voorzien.

Tot zover even de belevenissen van de ICE-3 ombouw.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Even een update van mijn kant hoe ver ik met de print ben.

Het elektrische schema is klaar, en het eerste prototype is ook werkend.
Front en sluitseinen werken, we moeten nog even naar de weerstand van de schijnwerpers kijken, maar die zijn wel al schakelbaar. En een mogelijkheid om de binnenverlichting te schakelen (als de sleper-omschakeling niet gebruikt wordt) is ook werkend.
Mocht er geen sleper omschakrling gebruikt worden dan moet de binnenverlichting ook omgebouwd worden naar led, en is dan aan als de front/sluitseinen aanstaan.

Kortom, het vordert al lekker B)

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Wat word de decoder aansluiting? mtc21 of iets anders ben nog niet in het bezit van een ICE-3 maar hij staat wel op mijn lijstje dus uit voorzorg heb ik ook wel interesse in een print die de oude decoder gaat vervangen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Print wordt ontworpen met een 21 MTC aansluiting.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Waarom geen plux22, geen aux versterker nodig. Geloof ook hogere output.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dat de aux versterker dan niet meer nodig is ben ik met je eens, maar qua componenten is het nagenoeg niks extra. En outputstroom is gelijk, 250mA/uitgang.
In eerste instantie is gekozen voor een MTC aansluiting, mocht er later veel interesse zijn voor een Plux22 versie kan dat altijd nog.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: flyerman op zaterdag 26 november 2016, 14:09:08
Waarom geen plux22, geen aux versterker nodig.

Eerst dacht ik dat loksound met plux22 niet leverbaar was, blijkt toch wel zo te zijn, geen reden dus, maar 21 MTC is wel wat meer gangbaar.

Er moest voor mij geluid van ESU in want het M* geluid dat via de website is te downloaden is als geluidsbestand minder mooi en niet goed te downloaden.

Reden om dus voor 21MTC te kiezen, kun je van een Lopi4 later naar loksound zonder veel om te bouwen!

Hier is over nagedacht :-)

Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
En er zullen ook wel mensen zijn die er een mld3/msd3 in willen stoppen dus dan moet het wel mtc21 zijn je kunt er nog altijd een plux22 van maken met een verloop printje/stekker als er ruimte voor is ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Welke verkrijgbare verloop print van 21 MTC naar plux22 denk je dan aan?

Ik heb er op het digitale net nog geen kunnen vinden, maar dat kan ook aan mij liggen.  :-)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Specs klinken goed Fred  :thumbup:  :thumbup:

Paar kleine vraagjes:
- Heb je al 'n foto van de print ? (gewoon nieuwsgierig ;-)
- Al 'n grove schatting van kosten van de print met onderdelen (excl. decoder)
- Hoe zit het met de verlichting in het motorrijtuig waar deze print in komt? Neem aan dat we 'n aparte LED strip in het motorrijtuig moeten toevoegen en de verlichting niet geintegreerd is op de print ? Althans, dat zou mijn voorkeur zijn ;-)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Het meest logische is juist een print die je uitwisseld met de oude.
En dat daar de led interieurverlichting gelijk al op zit.
Het punt is eigenlijk dat je ook voor de overige rijtuigen een print met led-verlichting zou moeten maken.
Maar volgens mij heb ik die ook al eens op eBay.de gezien.
Gr. Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
@Rolf,
Om op jouw vragen goed antwoord te kunnen geven is het nog net te vroeg, binnenkort meer.

@Marcel,
Wat logisch is weet ik denk ik wel en veel belangrijker: we gaan de goedkoopste oplossing zoeken.


Alle rijtuigen van een nieuwe print voorzien kan met elkaar een flinke kostenpost worden en gaat hem denk ik niet worden.
Ik heb zelf losse ledstrips op de oude verlichtingsprints geplaatst en de gloeilampen en hun "glazen" covers verwijderd, zie je niks van.
Licht ziet er prima uit in het donker, Bistrorijtuig vanwege een andere kleur van het interieur lijkt meer maar is niet zo.

Op dit moment is de aparte bar niet verlicht omdat hier veel teveel componenten zichtbaar zijn, kortom het motorrijtuig heeft net zoals de koploper een "donker" gedeelte, stoort verder niet heel ernstig. Dit deel van het rijtuig is de bar aan boord.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
@Fred
In mijn berichtje bedoel ik 2 mogelijkheden door gebruikt te maken van 2 prints(zie foto)en deze te koppelen.
En ik dacht in het verleden eens een adaptor mtc21 naar plux22 te hebben gezien met de mtc21 er links boven op en de plux22 er rechts onder maar kan hier niks meer van vinden of iemand had toen wat gefotoshopt?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ah,
Deze ken ik ja, gaat niet passen helaas.

Als de ICE rijdend toonbaar moet blijven is dit een nono.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
De bestelling voor de eerste printen is eruit, zodra die binnen zijn gaan we die testen, en zullen de eerste foto's en meer info op het forum verschijnen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo John, Fred,

dat is goed nieuws, mijn 37781 staat reeds te trappelen, wachtend op wat komen gaat,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo John & Fred,

Sluit me volledig aan bij Walter: Goed nieuws!!
Ook ik & mijn ICE3 staan te trappelen van ongeduld ;-)
Ga morgen in Houten vast een ESU Lopi kopen (21 polig).
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dat is mooi om te horen Walter en Rolf :)

Ik heb al een fotootje van tijdens de productie gezien, en het beloofd een mooi printje te worden. Ik hoop in elk geval nog voor de feestdagen de postbode met een pakketje voor de deur te hebben, vermoed dat het aankomende week wel zal worden. De componenten voor op de print zijn iig ook onderweg.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Pakketje met de printplaatjes is aangekomen, nu de componenten nog even afwachten.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Componenten zijn binnen, 1e print is gesoldeerd en getest, elektrisch werkt het, nu nog even in de ICE passen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
ik verwacht mijn 37781 dit weekend dus het is geen seconde te vroeg :D
En is er ook een afbeelding van ben wel benieuwd met mij een hoop anderen denk ik ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Beste John,

Ik heb ook grote interesse en wacht met spanning op de eerste foto's.

Mvg

Olivier 77
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes allen,

John heeft het ontwerp gemaakt, gebaseerd op mijn specificaties. Klasse John!!

Dat de print technisch werkt is geweldig, passen en meten zal in mijn ICE gebeuren en dan weten we eigenlijk of er daarna nog aanpassingen nodig zijn van het basisontwerp.

Ik ben ook heel benieuwd of alles zonder aanpassingen in de motorwagen past.

Crux is wel dat de print vervangen niet de enige aanpassing is, er moet nog veel meer gebeuren de boel goed werkend te krijgen.

Denk maar na wat je wil: sleperwissel of een binnenverliching die onafhankelijk geschakeld kan worden.

Tussen deze twee zit een behoorlijk verschil met ombouwen, maar is niet onoverkomelijk. Bij mij werkt de boel prima met apart schakelende binnenverlichting.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Graag gedaan Fred.

Ik zal proberen dit weekend tussen de kerstkransjes door een foto te maken. En kijken of de eerste print jouw kant op kan komen.

Zelf ga ik er vanuit dat het zonder aanpassingen direct moet werken/passen, zeker als de versie met sleperomschakeling toegepast gaan worden. Maar we gaan er binnenkort achter komen. 
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Leuk dit tegen te komen. Heb ook nog een ICE eerste generatie geloof ik. En die binnenverlichting vreet alle stroom van je baan weg inderdaad. Ik ben benieuwd, als de kosten te doen zijn vind ik het wel een optie om te gaan ombouwen. Geluid hoef ik er trouwens niet in te hebben. Maakt dat het al een stuk makkelijker?
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Robert,

Geluid maakt voor de print weinig uit, scheelt natuurlijk wel de meerkosten van een sounddecoder tov een gewone decoder. 
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
U vraagt wij draaien:



Beide printen zijn bekeken vanaf de onderzijde. De bovenste is de versie met sleper-omschakeling.
We hebben wel gekozen voor het toepassen van relais, om het kostenaspect ook zo vriendelijk mogelijk te houden. Morgen gaan we de print inbouwen en we zullen jullie op de hoogte houden.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Citaat van: Looney Tunes op vrijdag 23 december 2016, 23:00:59
Robert,

Geluid maakt voor de print weinig uit, scheelt natuurlijk wel de meerkosten van een sounddecoder tov een gewone decoder. 

Oké. Ja ik heb eigenlijk geen enkel model met geluid vandaar. Ik hou wel van het geluid van de modeltreinen over de rails :D Maar als het in prijs weinig uit maakt is het wel het overwegen waard.

Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 27 december 2016, 16:51:29
U vraagt wij draaien:



Beide printen zijn bekeken vanaf de onderzijde. De bovenste is de versie met sleper-omschakeling.
We hebben wel gekozen voor het toepassen van relais, om het kostenaspect ook zo vriendelijk mogelijk te houden. Morgen gaan we de print inbouwen en we zullen jullie op de hoogte houden.

Die zien er al goed uit! Op die manier wordt het ombouwen wel een stuk makkelijker. Is het overigens niet zo dat de ICE een of andere speciale motor heeft die met een speciale decoder aangestuurd moet worden? Kan het mis hebben hoor.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes weer,

Morgen dus de grote testdag, we gaan het zien.

De ICE heeft geen speciale motor, valt direct met een lopi4 aan te sturen en rijdt prima.

Gr. Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ziet er netjes uit! En zo te zien lekker eenvoudig.
Maar waar komen de leds voor binnenverlichting?
(Ik ben altijd positief kritisch..)

m.v.g. Marcel
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ledstrip met dubbelzijdig tape op het linkergedeelte plakken en met draad aansluiten.

Rechts is bij tante M* in de fabrieksuitgave ook geen binnenverlichting, is de bar.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hi Fred,

Interessant project en blijf dit ook volgen.

groet
Harald
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
De eerste print is ondertussen in een ICE beland :D
En alles werkt zoals het hoort B)

Frontseinen:


Schijnwerper:


Sluitseinen:


Binnenverlichting:


En een foto van de print in de motorwagen:
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hey John,

Mooie foto's geworden, geeft goed beeld wat het eindresultaat is.

Kan niet anders zeggen dat ik het ontstaan en maken van de print op afstand met enige kennis van zaken tussen ons zeer goed is gegaan.

Ik heb in ieder geval goed opgemeten, want de schroefjes zitten zelfs op exact de juiste plaats, waarna de print exact past.

Jij daarna de "routing" op de print er bij ontworpen en ziedaar het eindresultaat!

Heb nog geen tijd gehad, maar vanavond ga ik een filmpje van het functionerende geheel plaatsen, bij mij direct de loksound er in stoppen, beetje opnieuw mappen van CV's en klaar is kees :-)

Wordt vervolgd met zoiets als een nieuwsbrief!
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Testritten vanavond:






Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Fred, John, allen,

vanavond de nieuwe print mogen bekijken, verlichtingsuitgangen werkt prima met frontverlichting, sluitverlichting en apart schakelbare schijnwerpers en led-binnenverlichting. Stukje vakwerk,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Fred,  John, 

Print en resultaat zien er goed uit!  :thumbup: :thumbup:
Ben benieuwd naar de ingrepen die additioneel uitgevoerd dienen te worden  😉

En wanneer is ie productie rijp?  😉
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dank voor de positieve reacties Walter en Rolf.

Rolf, als je voor de versie kiest waarbij de sleperswisseling behouden wordt (en de binnenverlichting met front/sluitseinen mee schakelt) kiest, dan moeten alleen de gloeilampjes voor de binnenverlichting verwijderd te worden en deze vervangen door ledstrips. Verder de nieuwe print in de motorwagen solderen, de decoder mappen deze op de print prikken en gaan met die banaan. Euh... ICE :D B)
Mocht je voor de versie zonder sleperwisseling kiezen dan moet er meer omgebouwd worden, dan moet er, naast het bovenstaande, een sleper onder de motorwagen gezet worden (wat simpeler gezegd is dan gedaan) en wat bedrading in de kopbakken veranderd worden.

Binnenkort gaat er een nieuwsbrief uit met meer info, om aan te melden hiervoor zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9173.0
De productie is bijna rijp ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hoi John,


Complimenten voor jullie werk  :thumbup: :thumbup:

Man dat ziet er goed uit, ik bezit ook een ice 3 maar die is volgens mij voorzien van lampjes en ik dacht ( maar hij zit al tijden in de doos  8o ) dat er zelfs kleurverschil in zat.

Ik hou de nieuwsbrief in de gaten.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ziet er goed uit heren.  :thumbup:
Wacht de nieuwsbrief af.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Ziet er mooi uit heren :thumbup: Enigste verbeter punt wat ik nog kan bedenken is leds voor de binnen verlichting op de print ipv een plakstripje wat Marcel waarschijnlijk ook bedoelt ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dank heren voor de reacties.

Mark, dat is lastig om te doen, daar iedereen een ander soort ledstrip gebruikt/wil gebruiken. (Dan bedoel ik niet het verschil tussen wit/warmwit)
En dan ontstaat er verschil tussen de motorbak en de rest vd wagons. Er is echt wel over nagedacht ;)
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
John,

Goed verwoord, zo kan een ieder dus bepalen wat hij wil, kleur van binnenverlichting en wel of geen sleperwissel.

We hebben samen tijdens testen nog even de opties besproken en we waren het er over eens dat we geen platine met led's moesten aanbieden. Ook al vanwege het kosten niveau!

Ik zou wel eens willen weten wat er nu mis is met de optie ledstrips "plakken"???
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Op zich is er niks mis met LED strips plakken, het is wel mooier om LED verlichting op de print te hebben zoals Mark zegt.

Een optie zou kunnen zijn om de eilandjes voor de LEDjes erop te maken zodat mensen de optie hebben zelf de LED's te solderen.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Martin,

Over deze laatste optie is ook nagedacht, probleem zou kleurverschil kunnen worden.

Andere is dat veel leden best goed kunnen solderen, maar het formaat SMD is men soms net niet helemaal machtig.

Dit is dus de reden om deze optie niet tot de mogelijkheden te laten behoren en een geplakte led-strip is vanwege de opbouw van de kap absoluut niet zichtbaar.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallootjes weer,

Er is vanavond een nieuwsbrief uit gegaan.

Gr. John en Fred.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Hallo Fred, dat is mooi, maar ik heb (nog) niets ontvangen helaas.
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Cees,

Was/ben je wel geabonneerd op de nieuwsbriefservice van het forum?
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=9173.0

Als je een PBtje met je mailadres erin stuurt, zal ik de nieuwsbrief nog even naar je toe sturen.

Mvg, John
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Dat is zeker niet verkeerd.
En heb de nieuwsbrief prima ontvangen.
Ook ik heb er een in de kast staan als stroom vreter , vandaar in de kast.....
Ik moet hem is uit de motte ballen halen , om te kijken of het de moeite nog waard is.
Maar volgens mij heb ik er een met 2 motoren (weet dit niet helemaal zeker meer).
Uiteraard een TOP verslag van de ombouw.
En wie weet straks hier ook weer zo'n project.......en heb er nog een berg voor de boeg..... :D :D :D (niet verder vertellen John).

Mvg: Alex
Re: ICE-3 eerste versie 37781 ombouwen met loksound
Bedankt Alex!

Haha, kan je dan in elk geval droog en warm naast de soldeerbout aan je projecten werken. Wel zo prettig met dit weer B)
En mocht je die ICE onder die berg of tussen de mottenballen gevonden hebben en een print nodig hebben, dan heb je in elk geval in de nieuwsbrief kunnen lezen hoe je contact met ons kan opnemen. ;)