Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR

Gestart door bentomiz donderdag 24 november 2016, 16:55:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Wie kan mij helpen, zoals de titel zegt V200 gedigitaliseerd, (mijn 1ste digi lok) Digitaal rijdt hij perfect, maar toen ik hem op de analoge baan zette reed hijprima totdat ik van richting wilde veranderen en hij niet reageerde en ik de trafo 2 of 3 maal opdracht gaf te veranderen, zag wel de lampen van richting veranderen maar de lok reageerde niet (of ik was te ongeduldig?)


Wat kan de oorzaak zijn?
Martin
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Wat voor een transformator heb je er aan hangen?
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Waarschijnlijk de decoder opgeblazen door overspanning.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Hallo Martin,

Deed jij het omschakelen met een blauwe analoge trafo?

Dan ben je niet ongeduldig, maar dan ben je niet op de hoogte van iets, want die blauwe trafo geeft een veel te hoge spanning af bij omschakelen van de trafo.

Waarom?

Nou de trafo is voor 220v gebouwd en transformeert die spanning naar 16 volt en 24 volt voor de omschakeling,.

Bij een spanning zoals ie nu is dus 230 volt liggen die waardes hoger zeker de omschakelpuls, en die spanning kan je decoder killen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Hi Martin,

We moeten toch inderdaad iets meer weten.
en
Meten is weten

groet
Harald
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Inderdaad ouwe blauwe trafo 220 v , daardoor lokdecoder opgeblazen,  dank voor de opmerkingen
groet
Martin

PS rijdt nu op analoge baan alleen maar HEEEL rustig

groet
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
zo lang je rijdt is er niks aan de hand. Digitaal zit rond de 18/19 volt meen ik. Enkel de omschakelpuls moet je vermijden.

Met vriendelijke groet,
Mathijs
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Je wil een digitale loc eigenlijk alleen analoog rijden met een nieuwe witte analoge travo. Die blauwe modellen zijn alleen nog maar prima voor daadwerkelijke analoge loc's.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Citaat van: mathii72409 op donderdag 08 december 2016, 19:48:26
zo lang je rijdt is er niks aan de hand. Digitaal zit rond de 18/19 volt meen ik. Enkel de omschakelpuls moet je vermijden.

Met vriendelijke groet,
Mathijs
Hoi Mathijs,

Daar schuilt nu juist het gevaar want zelfs een decoder reageert op de omschakelpuls om te keren, en daar ontkom je dus niet aan.
Wel tilt de analoge blauw trafo de hoge spanning van het net secundair omhoog, dus je 16 volt krijg je er al niet uit wel 19 of meer volt.
Dat valt wel te meten hoor als je een multimeter hebt, en daarmee meet je dan de secundaire zijde van de trafo op dus over rood en bruin, en over bruin en geel.

Een trafo reduceert (lees transformeert), een hoge naar een lage spanning dus 230 volt naar 16 in analoge kringen. Alleen de witte trafo heeft de juiste verhouding daarin zitten.
Daarmee bedoel ik transformatieverhouding, en die ligt bij een blauwe trafo dus anders omdat men daar uit ging van 220 volt.
Daarom wordt die waarde aan de secundaire zijde zo verhoogd dat je decoder het loodje legt.
Bij 40 volt is het einde oefening en dan heb je hem al flink op zijn donder gegeven, want 19 volt is de gebruikelijk spanning waardoor een decoder zijn werk doet.
Twee keer de bedrijfsspanning is voor meer elektrospullen definitief het einde hoor, dus dat een decoder de geest geeft is dan wel te begrijpen ;)

M.v.g.

Hans V200.0





Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Beetje theorie: een trafo werkt volgens vaste verhoudingen, bij 100 primaire wikkelingen en 10 secondaire wordt de uitgangsspanning 10x lager dan de ingangsspanning. Een trafo die ontworpen is voor 220Volt zal daarom op 230Volt een 1,045% hogere spanning afgeven. Voor de schakelpuls (voor het rekengemak even op 26Volt gezet) wordt dat dan 27,17Volt.
En dat zou dan een decoder opblazen? Natuurlijk is de ene trafo de andere niet (hoewel de Märklin trafo's geen grote spreiding hebben in de afgegeven spanningen) en een waarschuwing is zeker op z'n plaats, maar van "een veel te hoge" spanning is geen sprake, het verschil is echt niet groter dan 1,045% en ik kan me niet voorstellen dat grote jongens als ESU en Märklin zo'n kleine marge aanhouden in de fabricage van hun decoders. Ik heb zojuist voor de zekerheid even mijn bejaarde 6113 gemeten: regelspanning max. 15,67V, schakelspanning 27,77V en licht 18,50V niks bijzonders dus. Als de decoder is overleden door er een spanning van 40Volt op te zetten zit het probleem in de gebruikte trafo, niet in het verschil tussen 220 en 230.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Hoi,

Citaat van: hvanschaik op vrijdag 09 december 2016, 10:31:01
ik kan me niet voorstellen dat grote jongens als ESU en Märklin zo'n kleine marge aanhouden in de fabricage van hun decoders.

Gewoon een kwestie van de handleiding van Esu lezen. Even letterlijk uit de handleiding:

Citeer
Wir können den Einsatz alter blauer Märklin® Flachtrafos, die ursprünglich für 220V gewickelt wurden, nicht empfehlen. Je nach Alter und Toleranz  dieser Trafos in Verbindung mit den Schwankungen Ihres Stromversorgungsnetzes kann die von diesen Geräten abgegebene Umschaltspannung so hoch sein, dass der LokPilot Decoder zerstört wird.

Met andere woorden. Ze bevelen het niet aan om verschillende redenen zoals ouderdom en toleranties. De bedrijfsspanning van de esu-decoders staat in de handleiding van 5 tot 40 volt. Let op wel verschillend per model. de standaard lokpilot kan 5 tot 40 volt. De DCC-versie kan niet meer dan 27 volt. De micro's zelfs maar 21 volt.

Groeten Ronald.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Helemaal met je eens Ronald, maar feit blijft dat het verschil tussen een witte en een blauwe trafo onder dezelfde omstandigheden niet meer bedraagt dan 1,045% en dat zou naar mijn mening niet het verschil mogen uitmaken tussen opblazen en heel blijven. De dcc en de micro decoders zijn op grond van hun specificaties dus in combinatie met beide trafo's ten dode opgeschreven (doen die het überhaupt wel op een analoge wisselspanning?). Laten we het er maar op houden dat het gebruik van de oude trafo's moet worden afgeraden, zowel wat betreft de kwaliteit van de oude bedrading als wat betreft de uitgangsspanning.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
@hvanschaik: Inderdaad het zou onder dezelfde omstandigheden zelfde zijn. Dan ga je uit van een theoretisch iets. In de praktijk heb je zoveel variabelen dat de schakelpuls van de trafo onder bepaalde omstandigheden de decoder mogelijk om zeep helpt. Goed, dat is het risico als je oude blauwe trafo's gebruikt.

De afwijking is trouwens meer dan 1,045%. Die is minimaal 4,5% ;) (berekening: 230/(220 / 100) = 104,54 naar percentage: 104,54% - 100% = 4,54%). Je rekensom voor de rest is wel goed :)

Groeten Ronald.
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Klopt. Het verschil is maar zo'n 4,5% in verschil. Maar het gaat er ook om dat de tolerantie niet zo nauw genomen is, met die rijrichting-omwissel spanning, die je krijgt uit een blauwe travo. Daarom heb je makkelijk een piek van die 40V uit zo'n travo. Dat vinden de analoge loc's helemaal niet erg. Die schakelen er juist prima op. De hedendaagse (fijne) electronica zit je er echter alleen maar mee te roosteren.

Edit
@ronaldk: Ey, je was mij te vlug af. [/spuit-elf]
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Aiaiai, dat is wel een heel erg domme uitleesfout. 4,5% is inderdaad een andere marge... Excuus!
Re: V200 met 60944 en lokpitot 4.0 gedigitaliseerd, LOKPILOT BRANDT DOOR
Tja, doe geen moeite, dit is al de zoveelste maal voor dit broodje-aap-verhaal (dat 220 naar 230 de oorzaak is) het is niet uit te roeien  :?

Maar ik heb hier een originele trafo (model 6017), 16VA, dus max. 1 Ampere bij 16 Volt en hier is de uitgangsspanning onbelast 33 á 34 Volt.
Dat geeft een top-waarde van meer dan 45 Volt en dat is echt te veel !
Dat onbelaste is wat je de nek breekt; er loopt geen noemenswaardige stroom meer tijdens de omschakelpuls.
Zou je er een ouderwets relais aan hangen, dan zakt hierdoor de spanning behoorlijk in elkaar (t.o.v. onbelast).
Dus die trafo´s zijn gewoon niet geschikt en zijn gemaakt in de tijd dat er uitsluitend relais in de loc´s zaten.

grv Huub