Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

handmatig beveiligd rijden

Gestart door Falcon donderdag 24 november 2016, 14:31:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2008

offline
handmatig beveiligd rijden
Hallo,

Vraagje, is er een programma waar je handmatig kan rijden maar waarbij wel een blokbeveiliging actief is en de seinen ook automatisch gaan?

Mvg.

Olaf
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Beste Olaf,

Ik ken een apparaat waarbij het mogelijk is als machinist te "werken" en waarbij je dus de instructies van de treindienstleiding moet volgen, ook nog inclusief ATB, daarnaast kun je ook als treindienstleider "werken" en gaan de treinen jouw instructies volgen.

Groet, Anne W
Re: handmatig beveiligd rijden
Ja, dat bestaat, en is beter bekend als een analoog bloksysteem /beveiliging.

Groetjes
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Beste Sprinter,

Nee hoor, is zo digitaal als maar mogelijk, op Houten Digitaal is hij te zien in combinatie met het T4T systeem (en een braille leesregel)

Groet, Anne W
Re: handmatig beveiligd rijden
Train controller kan dit.  Zie freiwald.com
Re: handmatig beveiligd rijden
Alvast bedankt voor de reacties.
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Met koploper doe ik het volgende:

In koploper heb ik een 'dummy lok' aangemaakt met een niet-gebruikt Motorola adres.

Wanneer ik een bepaalde lok handmatig wil besturen, dan verwijder ik hem in koploper uit het blok waar hij in staat.

Vervolgens zet ik in dat blok de 'dummy lok' en zet hem op automatisch rijden.


Koploper geeft dus rij commando's aan die dummy lok  (Die helemaal niet bestaat) en zelf rijd ik de 'echte' lok over de baan.

Koploper krijgt dus gewoon bezetmeldingen binnen, wissels worden automatisch goed gezet, blokken worden bezet gehouden en vrij gegeven...

Eigenlijk houd ik koploper dus een beetje voor de gek en ik kan handmatig mee rijden. Natuurlijk wel in de gaten houden wanneer je moet afremmen en wanneer je moet rijden... je kan niet "zomaar" rond rijden.
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Afgezien van de dummy lok, bij mij gewoon een lok op handbediening zetten, waarmee hij niet meer door het systeem "bestuurd" wordt, lijkt het erg veel op hoe het met mijn systeem gaat.

Groet, Anne W
Re: handmatig beveiligd rijden
Tc laat treinen in verschillende nivos besturen. Van volledig automatisch tot volledig handmatig. Totaal vier varianten dacht ik. In de tussenstappen kun je met de hand sturen maar de pc laten ingrijpen wanneer je bv door een rood sein heen wilt rijden. Handmatig op het station rijden, vervolgens de hoofdbaan op waarna de pc het overneemt om de trein automatisch in het schaduwstation te zetten.
Enfin wanneer je dit goed uitwerkt erg flexibel te gebruiken. Maar net als het bouwen, schilderen, ontwerpen en rijden vind ik de besturing soms bijna een hobby op zich.
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Maarten mooi dat TC dit kan.
Mijn vraag is, in welke versie kan TC dit? alvast bedankt voor je antwoord.
Re: handmatig beveiligd rijden
Dat weet ik niet uit mijjn hoofd. Ik gebruik zelf al tc vanaf versie 2, daarna de gold versie. De handleiding is te downloaden van de site.
Re: handmatig beveiligd rijden
Ook iTrain kan handmatig aan. Je hebt 3 varianten van rijden.

Automatisch: het programma stuurt de trein aan en bepaald snelheid, wissels en stoppen voor seinen.
Half sutomatisch: het programma stuurt de seinen en stoppen voor rood sein, de rest doe je zelf.
Handmatig: je doet alles zelf. Er is geen seinbeveiliging door iTrain. iTrain volgt wel waar de trein rijdt voor als je weer overstapt op een andere stand.
Re: handmatig beveiligd rijden
Hoi Edwin,

Versie 2 is wat ik bedoel, half automatisch. Mooi dat iTrain dat ook kan.

Mvg.

Olaf
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Als je met itrain handmatig rijd, dan zeg je dat itrain wel de trein volgt.

Maar hoe weet itrain met welke trein je rijd? De centrale stuurt die info niet door naar de pc denk ik?

Re: handmatig beveiligd rijden
In tc maak je bekend met welke trein , waarvan de locatie vantevoren vastgesteld is, je met de hand rijd.  Tc luistert naar de bevelen die jij over de lijn verstuurd en weet dus welke kant je oprijd. De bezetmelders geven doos waar je bent met je trein. Indien daar een sein op rood staat kan tc dus een bevel vesrturen deze trein te stoppen. En overruled hiermee dus je handmatige actie. Misscien doet iTrain dit ook wel zo, dat weet ik niet.
Re: handmatig beveiligd rijden
In iTrain werkt het net zo. Je selecteerd de trein die je handmatig wilt rijden. Deze staat dus al op de baan in een blok ingevoerd. Moment dat je gaat rijden weet iTrain dus als de volgende/vorige bezetmelder aangaat waar de trein gaat.
Re: handmatig beveiligd rijden
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: handmatig beveiligd rijden
Handig! Dat is een optie die ik in koploper mis.
Re: handmatig beveiligd rijden
RSCosworth, dat mis ik ook in KL.
Met een handregelaar via Koploper zelf aansturen, dat zou toch niet onmogelijk moeten zijn om dan de trein te volgen? Nou, niet onmoglijk, maar:
Wat ontbreekt is natuurlijk de van-naar logica, die normaal eerst wordt bepaald, voordat er sowieso wissels gezet en gereden gaat worden.
Handmatig rijden veroorzaakt een compleet tegengestelde logica: Eerst kies je een richting, waarna de wisselstanden bepalen, wat het volgende blok gaat worden.
Pas dan kan gecontroleerd worden, of dat volgende blok gereserveerd kan worden, en of de lok dus die kant op mag. Zoniet, stopsignaal versturen dat je handbesturing negeert en sein (voor het mooi) op rood zetten.
Een compleet ander gebruik van de database, zeker niet makkelijk te maken!
En nog gecompliceerder: Als je dan bepaalt toch maar de andere kant op te rijden, dan moet dat gereserveerde blok toch maar vrij gegeven worden.