Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Asindeling 2'C'1 op wissel 24624

Gestart door Jekihero woensdag 23 november 2016, 15:21:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Ik heb een aantal grote stoomlocs w.o. de 012-081-6, 03 252, 03 1012 en de 01 133.
De 012 rijdt uiterst beroerd over alle (9!) kruiswissels 24624 de 03 252 doet het iets beter en de 01 133 doet het redelijk.
Met een sleep van 5 rijtuigen elk met 4 assen en een eigen sleepcontact blijven zonder overdreven aanloop de eerste 2 locs gewoon staan. De 2 laatst genoemde hebben elk 4 antislipbandjes en doen het daarmee iets beter maar je ziet goed dat ook bij deze locs de wielen even onvoldoende grip hebben.
Alle 4 de locs zijn (als) nieuw en rijden voor het eerst hun rondje met de rijtuigen.

Hoe nu verder, wat is de remedie? Kruiswissels op het plastic deel opruwen en zo ja hoe en waarmee? 012-081-6 en 03 252 ombouwen naar 4 antislipbandjes gaat dat goed, heeft iemand daar ervaring mee?
De kruiswissels liggen gewoon vlak op tafel. De rijtuigen ombouwen naar stroom-geleidende koppeling en daarmee de nodige trekkracht verminderen is geen optie.
Alle andere locs zo ook de NS 1100 van Roco hebben geen enkele last op de kruiswissels met dezelfde sleep.

Alvast bedankt,
Ronald

Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Worden de loks soms omhoog gedrukt door de sleper dit zie je vaak bij merken die voornamelijk 2rail maken er zit dan net te weinig ruimte onder de lok om ook goed te werken op een wissel :(
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Het zijn Marklin locs en de slepers zitten onder de tenders.
Alleen mijn NS 1110 is van Roco.
De genoemde stoomlocs verliezen op het plastic van de kruiswissel hun grip.

Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Beste Ronald,

Ik heb een 03 met een lange sleep, echter maar met één extra sleper, die heeft geen moeite met krappe bochten in hellingen en (kruis) wissels, ik ga er van uit de de aangedreven wielen gaan slippen.

Het is dan een kwestie van adhesie in relatie tot het te trekken gewicht (weerstand), remedie: of het gewicht (weerstand) verlagen door slepers te verwijderen of de adhesie verhogen door de lok zwaarder te maken.

Groet, Anne W
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
zitten alle assen wel op de juiste manier gemonteerd? ik had bij mijn 012 ook dat de sleepas er niet op de juiste manier onder zat waardoor de loc ietsjes werd opgetilt. de loc reed wel door bogen en rechte stukken, en rechtdoor over wissels ook, maar op kruiswissels vloog de loc eraf.
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
@ Tim; alle 4 locs zijn okay. Ik zie nu wel dat de afstand tussen de assen wat ongelukkig uitkomt voor de kruiswissel. Op enig moment heeft geen van de wielen echt contact meer met de rails maar alleen met het plastic van de kruiswissel. Hellingen en bochten zorgen voor geen van de stomers voor problemen.

@ Anne; zonder sleep rijden de locs prima. Steeds er een wagonnetje bij zetten laat zien dat drie (4145 en 4139) het maximale is, met vier begint de boel al flink te slippen.
Zet ik er de b.v. de 43857 (Rheinpfeil) achter met maar 1 sleper dan gaat het ook nog redelijk.

Ik zal dit mooie setje rijtuigen uit 1987 maar in de vitrine zetten. Jammer veel werk aan gehad. LED verlichting ingebouwd, Simoba kortkoppelingen en Viessman sluitlantaarns gemonteerd......

Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Beste Ronald,

Doe je zelf een plezier en doe een test met de wagons zonder sleper (en massaveren?), mocht dat goed uitpakken, dan kun je gaan kijken naar stroomvoerende koppelingen.

Groet, Anne W
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Wat ook eventueel kan helpen is het baanplan te posten om te kijken hoe deze wissels zijn ingebouwd in het plan.
Wellicht zijn de wissels niet de boosdoener maar de weg er naar toe.

Grt, Ronald.
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Ronald,
Even :offtopic: , die rijtuigen uit '87 hoef je niet in de vitrine te zetten. Zet er ipv simoba koppelingen stroomvoerende koppeingen op en haal alle slepers (op 1 na) weg. De rijtuigen blijven dan net zo mooi en je kan er mee blijven rijden
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
@ Ronald; Baanplan: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55965.0
Het is zo dat een kruiswissel aan het einde van een bocht of helling het er idd niet makkelijker op maakt.
De weerstand van de sleep is dan nog groter.

@Tim en Anne; Vooruit, ik ga kijken hoeveel werk het is de stroomvoerende kortkoppelingen te monteren. Tegelijk ook vier massaveren proberen te elimineren.

Heb een mailtje uitgestuurd naar Harlaar voor ombouw van de stomers met 2 - naar 4 antislipbanden.

Nogmaals dank voor het meedenken.
Ronald





Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Extra antislipbanden is niet de oplossing. Wel bullfrog snot.
http://www.bullfrogsnot.com/
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Toch maar even het baanplan zichtelijk gemaakt.



Kun je aangeven welke wissels het probleem zijn?

Grt, Ronald.
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Dat is een oud baanplan. Het juiste plan staat aan het eind van dat draadje.....
De blauwe 24624 geven de problemen.
Alle kruiswissels liggen vlak. Het viaduct is omwille van de duidelijkheid onder de kruiswissel geprojecteerd maar dat in werkelijkheid liggen de kruiswissels er onder.


Moest twee keer goed kijken naar de bullfrogsnot site dacht even ....  ;-)
Ik ga een potje bestellen, dank voor de tip.
Ben benieuwd naar de importduties.


Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Beste Ronald,

Voor de test hoef je geen stroomvoerende koppelingen te installeren (is eventueel weer van later zorg), alleen de slepers en de massaveren er onderuit.

Groet, Anne W
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
De massaveren waren er zo onder vandaan, de slepers was wat meer werk. De Simoba kortkoppelingen waren over de schroefjes heen geplakt die gelost moeten worden om de ruituigen te kunnen demonteren om de e-draadjes los te kunnen nemen. Dat ging iets beter maar eigenlijk was alles voor niets. De trekkracht van de stomers met 2'C'1 en 2 slipbandjes is belabberd en te beperkt op de kruisingen. Die met 4 slipbandjes zijn wat beter maar ook niet zaligmakend.
Zet ik er b.v. de 37107 (E10), 37574-1 (E03) of de 37805 (V200) voor is er niets aan de hand. Die locs spelen met een sleep van 5 of 6 dergelijke rijtuigen op de kruisingen. De 37107 rijdt zelfs met 10 rijttuigen zonder enige hapering ook wanneer 9 rijtuigen op de toerit nog aan de loc "hangen".

Wachten dus op de bullfrogsnot, dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.



Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Of de betreffende lok's verzwaren met bladlood in de ketel...
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
En het zijn echt alleen de 2'C'1 stomers? Niet locs als de 23 (1'C'1) of 38 (2'C) die moeizaam over de wissel lopen?
Re: Asindeling 2'C'1 op wissel 24624
Die twee modellen heb ik helaas niet. (De 23 staat op mijn verlanglijstje!).
Van de 23 locomotieven zijn het idd alleen die stomers die echt problemen hebben.
Een naar MFX omgebouwde 110-234-2 (3039) net als de  E19 12 (34691) houden even iets in maar vinden snel genoeg weer grip.
Dit is op een vlak traject niet echt hinderlijk, maar naar boven toe als er zich vier rijtuigen nog op de helling bevinden is het veel duidelijker.
Bij deze laatste twee was er een duidelijke verbetering zonder slepers en massaveren.