Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bedrading

Gestart door bengali woensdag 23 november 2016, 08:09:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bedrading
Lid sinds: 2016

offline
Bedrading
Aangezien ik een analoge baan aan het bouwen ben voel ik het aankomen dat er een enorme spaghetti gaat toekomen aan bedrading.  Hoe pakken jullie het aan om het overzichtelijk te houden?   Er werd reeds een ringleiding voorzien om de gele spaghetti te verminderen.
- Binden jullie de draden van een wisselgroep (4 wissels die twee sporen verbinden) over de hele lengte samen)
- Labelen jullie de draden per paar aan de trafo-zijde?



Welke dikte draad moet ik gebruiken als verlengingsdraad  (max 4m)

Tx
Re: Bedrading
Het systeem van boekbinders wordt het meeste gebruikt om draden samen te voegen, zijn er in alle diktes en kleuren.
Persoonlijk gebruik ik OBO klemmetjes, zeer stevig en kunnen overal tegen geschroefd worden.
Mijn bedrading is overal 0.20 mm en de ringleiding 1.5 mm
Hiervan een voorbeeld:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.2260
Re: Bedrading
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bedrading
 :) Gebruik in ieder geval de juiste kleuren draad voor alles en houd je aan die kleur, niet niet verlengen met een ander kleurtje als de ene even op is.
Na een tijdje vergeet je dat weer en word het onoverzichtelijk.
Om de draadjes onder de baan te bevestigen gebruik ik elektropijp beugeltjes, en boekbinders worden ook vaak gebruikt.
Ik vind het voordeel van de beugeltjes dat je er altijd simpel een draadje bij kan stoppen of uit kan halen.
Voor die 4 meter hoef je niet echt dikker draad te gebruiken, de standaard dikte voldoet.
En labelen kan ook handig zijn voor bepaalde draden, ik gebruik daar schilders tape voor en een dikke stift.
Onder de tafel vervaagt dat niet, zoveel licht komt daar niet.
Voor verlichting van huisjes en dergelijke kan je her en der onder de baan een verdeeldoosje gebruiken en de toevoerdraad van de trafo naar het verdeeldoosje wel iets dikker uitvoeren, ik gebruik daar goedkope speakerdraad voor. Vaak veel meters voor weinig bij de bouwmarkt.

Dirk-Jan


Re: Bedrading
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Bedrading
Voor het aansluiten van seinen en alles daar omheen gebruik ik utp kabel. 8 aders beschikbaar voor leds, massa, rij/stop sectie etc. Ook voor de wissels. Huisjes gaan later op een gelijkstroomtrafo's komen middels leds en een eigen ringleiding.

Voor het aansluiten van de utp kabels aan de bedientafel gebruik ik een utp patch panels. Voor mij werkt dit perfect.
Re: Bedrading
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bedrading
Mijn systeem voor de bedrading op de analoge modelbaan:
- Alle bedrading wordt naar een centrale plek met genummerde klemmenstroken gebracht;
- Onder de modelbaan is de overgang van de bedrading naar de bestemming d.m.v. kroonstenen;
- Ik houd mijn eigen kleurcodering consequent aan;
- Voor de rijspanning gebruik ik 0,75mm2 soepel VD-draad i.c.m. adereindhulsjes;
- Voor signalen en sturing gebruik ik Norm 88 kabel - PTT-kabel (1x4x0,5+0,5mm2);
- Per sectie / klemmenstrook / wisselstraat is de bekabeling c.q. bedrading gebundeld met kabelbundelbandjes;
- De kabelbundels hangen aan haken, of in een buis;
- Codering op de klemmenstrook, met fineliner op de draad of kabel en voor de kroonsteen.

Veel extra bekabeling misschien, maar dit systeem maakt het voor mij overzichtelijk.

Groeten,

Erik.
Re: Bedrading
Lid sinds: 2016

offline
Re: Bedrading
Dank je wel voor de reacties.  Ik denk de methode van Dirk Jan te gaan gebruiken.

Maar waar kopen jullie die draad hier in België?  Heb wat zitten zoeken op internet, maar ken er onvoldooende van om het juiste te vinden.  Bij de stock americain konden ze mij al evenmin verderhelpen.  Wie heeft er de juiste tip?
Re: Bedrading
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bedrading
Dit s mijn manier: klik voor n ideetje
Re: Bedrading
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bedrading
ik gebruik utp kabels voor de bezetmelders (2 kabels per s88 module) en pvc pijpen en boekbinders
Re: Bedrading
Jørg
gast

Re: Bedrading
Ik gebruik de draad van Velleman 0.20 mm op rollen van 100 m is soepele draad en in alle kleuren verkrijgbaar, ik bestel ze bij RATO, hebben ook een webshop.
Voor de ringleidingen 1.5 mm installatiedraad bruin en rood
Re: Bedrading
Martijn
gast

Re: Bedrading
Ik maak gebruik van:

- klemmenstroken.
- een centrale (keuken) kast voor de meeste componenten, schakelingen en beveiligingen. Zo min mogelijk componenten onder de baan. Bij storing hoef je  dan minder snel onder de baan te zijn.
-kabelgoten.
- documentatie (schema's, kabelinternet etc.)
- kleurcodering van aders.
- multikabels voor bv. Secties als een schaduwstation.
- soldeer verbindingen of lassen in kabelgoten onder de baan met coderingen. Op deksels.
- kabels coderen.
- buizen onder de baan waar meerdere kabeltjes door passen.