Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag

Gestart door M75 zaterdag 07 februari 2009, 15:05:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Rob,

Beeden zeggen meer dan woorden, we proberen het gewoon zo.
2 treinen rijden in de zelfde richting, zoals op de tekening.
Als Trein B via Wisssel 1 over de schakelrail rijdt in het groene gedeelte, kan hij dan deze wissel automatisch omzetten, vraag daar bij is, hoe wordt dat met de bedrading aan elkaar gekoppeld? Rekening houdend dat er geen sein wordt gebruikt.

Robin
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Zo?



Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Rob,

Bedankt voor je antwoord, zo te zien wordt er geen schakelkast gebruikt om de wissel te laten veranderen, omdat deze nu automatisch wordt omgezet door de schakelrails, maar ik weet alleen niet waarom de andere blauwe draad wordt verbonden met de bovenste schakelrails in trayect A, betekent dit nu dat als de trein trayect A neemt de wissel omzet naar B?
Sorry dat ik nu moet vragen, ik heb hier nog onduidelijkheden in.
Robin
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: robinpk op zaterdag 23 april 2011, 16:18:35
Beste Rob,

Bedankt voor je antwoord, zo te zien wordt er geen schakelkast gebruikt om de wissel te laten veranderen, omdat deze nu automatisch wordt omgezet door de schakelrails, maar ik weet alleen niet waarom de andere blauwe draad wordt verbonden met de bovenste schakelrails in trayect A, betekent dit nu dat als de trein trayect A neemt de wissel omzet naar B?
Sorry dat ik nu moet vragen, ik heb hier nog onduidelijkheden in.
Robin

Robin,
Helemaal correct.
Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik heb maar een proefbaantje neergelegd, en ja hoor het werkt perfect.
Nogmaals bedankt
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: M75 op zaterdag 13 november 2010, 00:03:41
De volgende tekeningen/schema's zijn klaar, alleen het verhaal nog.
Ik hoop dan uit te leggen hoe een trein bij groen (bijna) volle snelheid door blijft rijden.
Beste Rob,
Ben echt benieuwd hoe je dit doet.
Afremmen en optrekken lukt prima bij enkele van mijn locs.
Bij andere niet: die rijden langzamer en stoppen dus te vroeg.
Hoe pas ik die aan?
Misschien beter de "te snelle" locs aanpassen?
Alvast bedankt!
Roel
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Bij de te snelle locs, diodes in de loc brengen ....

groeten Dylan
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
@Roel,

Ik heb hier ook onafhankelijke treinbesturing beschreven, wat betekent dat iedere loc met een aparte trafo te regelen is.
Zelf ga ik met vier trafo's werken, met twee treinen per trafo.
Het karakter (=snelheid) van de twee treinen moet dan wel ongeveer gelijk zijn.
Een verschillende remweg is niet belangrijk, omdat ik gecontroleerd rem.

@Dylan,

Diodes in de loc kunnen ook, maar ik hou mijn locs liever origineel.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste rob/iemand anders die er kaas van kan maken,

Super artikel, ook ik ga aan de slag ;), echter heb ik nog wat vragen:

-Hoe zit het met 'omkeren' van een lok? Normaal gaat dit door een veel hogere spanning op de baan te zetten die het relais/ding in de loc omzet en hem van richting verandert. Bij een proefrondje met één paar diodes heb ik bij het activeren van het omkeren kennelijk de aan gort gemaakt ;) (nu boeit het mij nu niet zo heel erg, maar kennelijk is het iets om rekening mee te houden?)

-Hoe kan ik bij wisselstroom voorkomen dat er stroom 'lekt' op andere draden? Normaal gesproken zou ik bij een 'of' schakeling (een rails is of in 'diodematrix-spanning' of in 'volspanning') twee diodes gebruiken op het punt waar deze draden samen komen. Echter lijkt mij dat nu niet de juiste oplossing ;)

Groet,
Stephan.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Stephan,

Het omschakelen van de rijrichting zal niet gaan op baanstukken waarvan de rijspanning met diodes zijn gereduceerd. (te weinig schakelspanning)
Of met de hoge schakelspanning de diodes worden opgeblazen hangt denk ik af van de gebruikte diodes. Wanneer je 2Ampere diodes gebruikt, zal er niets mogen gebeuren.
Twee diodes (anti)parallel betekent dat er dan 4A doorheen kan.
Wanneer je wel wilt schakelen, zal je baanstukken zonder reductie moeten hebben, bijvoorbeeld een rangeerterrein met handmatige bediening.
De beschreven methode betreft het 'automatische' baanvak.

Wat betreft de tweede vraag begrijp ik je niet goed. Ik gebruik de diodes uitsluitend voor rijspanningreductie en niet voor gelijkrichten o.i.d. Met andere woorden: alleen de rode draad wordt onderbroken door twee anti-parallel geplaatste diodes (of een veelvoud daarvan).

Rob
 
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Rob, super. Bedankt voor uw antwoord. Wat betreft de tweede vraag:

Stel dat ik het afremstuk in twee delen opsplits en deze, bestaat hier ook de mogelijk om hier 'vol spanning' doorheen te gaan (immers, het volgende blok kan ook gewoon vrij zijn). Als ik die twee situaties gewoon soldeer aan mijn rails (de afremspanning en de volspanning) zal deze in de ene of de andere stand gewoon stroom lekken, ook al is het relais omgezet.

In het hypothetische geval dat wij hier kunnen spreken over gelijkstroom was dit euvel dodelijk simpel, je kan diodes gebruiken en op die manier kan de stroom wel heen, maar niet terug. Met wisselstroom gaat dat truukje natuurlijk niet op maar ook hier is vast een doodsimpele oplossing voor (alleen weet ik die nog niet ;) ).
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: stefanius op maandag 07 november 2011, 06:38:19
Stel dat ik het afremstuk in twee delen opsplits en deze, bestaat hier ook de mogelijk om hier 'vol spanning' doorheen te gaan (immers, het volgende blok kan ook gewoon vrij zijn). Als ik die twee situaties gewoon soldeer aan mijn rails (de afremspanning en de volspanning) zal deze in de ene of de andere stand gewoon stroom lekken, ook al is het relais omgezet.

Stephan,

Als ik tijd heb, zal ik het vanavond laten zien.
Met schema's uiteraard.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob, Geweldig dat je zoveel tijd en geduld hebt om het zo uitvoerig uit te leggen .
Ik heb al enige tijd  een baan  maar om deze anoloog  of digitaal aan te sluiten is  (was)een ver van mijn bed show. :D

Zoals jij het omschrijf in bijna Jip En Janneke stijl.
Nu gaan er bij mij zelfs  aha "er lebnissen" ontstaan en durf ik de eerste stappen te gaan zetten, mijn dank daar voor ;) ;)

gr erik
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob ik zie 2 aansluitrailzen in het ovaal waarvan 1 is aangesloten op een voeding.
Doet de andere niet mee?

Het zelfde geld voor een schakel rais (overigens beide onder in het ovaal) Daarvan staan er 3 ingetekend en er lopen draden naar twee stuks .
Wat is de functie van aansluit rail no 2 en schakelrail 3?

gr erik
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: veldkamp op dinsdag 08 november 2011, 14:57:42
Wat is de functie van aansluit rail no 2 en schakelrail 3?

Erik,

Ik heb werkelijk geen flauw idee wat de functie is. 8o
Het is dan ook niet mijn ovaal. :D
Ik reageerde alleen op een vraag over het aansluiten van de wissel.

Citaat van: veldkamp op dinsdag 08 november 2011, 14:48:26
Rob, Geweldig dat je zoveel tijd en geduld hebt om het zo uitvoerig uit te leggen .
Ik heb al enige tijd  een baan  maar om deze anoloog  of digitaal aan te sluiten is  (was)een ver van mijn bed show. :D

Zoals jij het omschrijf in bijna Jip En Janneke stijl.
Nu gaan er bij mij zelfs  aha "er lebnissen" ontstaan en durf ik de eerste stappen te gaan zetten, mijn dank daar voor ;) ;)

gr erik

Dank je voor het compliment. Graag gedaan.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob de aansluiting zoals jij die hebt "afgemaakt"is dus oke. de rest zien we gewoon even over het hoofd. :D

gr erik
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Erik,

Waarom stel je deze vraag niet aan Robin?  :)

Rob

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Het op snelheid passeren van een groen sein.

We gaan verder waar we gebleven waren.
Het volgende schema is gelijk aan de laatste van de vorige sessie, met enkele kleine mutaties in de bedrading van de rechter matrix. Ook is er een gereserveerde schakelrail vervallen:



Twee circuits.

Door gebruik van de dubbele diodematrix remmen de treinen keurig af en rijden ook langzaam weg. Echter doen ze dat als het sein rood staat, maar ook bij groen.
Aan de rechterzijde van de rechtermatrix is met paars een tweede circuit gecreëerd. De aansluitingen zullen de baanstukken gaan voeden. We zullen straks zien hoe beide circuits geïntegreerd gaan worden.


Verschillende situaties, verschillende snelheden.

Wanneer het sein groen staat mag de trein volle snelheid doorrijden. Dit realiseren we met een relais 7045, die we als enkelvoudige maakschakelaar gebruiken. Wanneer de schakelaar aan staat zorgt de verbinding voor een hogere spanning op de uitgangen van de linker matrix. Het relais wordt geschakeld (sr1a) vóór de trein aan het remtraject begint, maar alleen als het sein op groen staat. Door het relais standaard aan te zetten keren we de situatie om: alleen als het sein op rood staat, zetten we de gereduceerde spanning op het traject en anders doen we niets, staat het relais dus aan en heeft het traject de hogere spanning.
Wanneer we het relais standaard uit hebben staan en schakelen als het sein groen staat, doet zich een ongewenst verschijnsel voor: wanneer de trein op het remtraject rijdt en het sein springt op groen zal de trein direct volle snelheid gaat rijden, wanneer een trein een tweede sleper heeft. Het alternatief zou zijn om ook dit relais, net als het sein, te voorzien van een beveiligingsrelais, die er voor zorgt dat de schakelrail maar één keer een puls kan geven. Zo sparen we dus per blok een relais uit.
De trein zal nu eerst helemaal afremmen tot aan het sein en daarna weer optrekken, ook al wordt het sein al in de eerste fase van het remmen op groen gezet.

Schakelen over geel.

Het afhankelijk van de kleur van het sein schakelen van het relais, regelen we door de gele draad op de rode bus op het sein, welke normaliter gebruikt wordt voor het voorsein, aan te sluiten. In dit geval wordt het relais dus zowel over massa (schakelrail) als over de fase, de gele draad, geschakeld (via het sein).

Om het relais weer op de beginstand te zetten, gebruiken we een schakelrail aan het begin van het volgende blok (sr1b):



De rechter matrix (2e circuit) wordt via het relais gevoed door de paarse draad. Wanneer het relais verbinding maakt zijn de uitgangsspanningen op de aansluitingen van de rechter matrix, zoals is aangegeven.

Het integreren van de circuits.

Door de gewenste uitgangsspanningen met elkaar te verbinden, voeden we via beide circuits dezelfde baanstukken. Belangrijk is hier, dat door het verbinden de juiste spanning op ieder baanstuk staat en dat niet een te hoge spanning wordt doorgegeven. Dit is even puzzelen, maar dat heb ik voor jullie reeds gedaan.



Hier geven de paarse draden de juiste aansluiting weer, waardoor we langs de rails een tweede reeks cijfers zien, die de snelheid aangeeft, wanneer het sein groen is.
Merk op dat een groen sein alleen door de eigen sleper op rood gezet kan worden (s1a) en dat de snelheid hoog blijft, ook al staat het sein rood.
Het rode, door het sein geschakelde baanstuk schakelt wel uit, als het sein op rood springt. Vervelend als een achteropkomende sleper voor binnenverlichting zorgt. De volgende keer laat ik zien hoe dit te voorkomen. Sterker nog, ik zal laten zien hoe, onafhankelijk van de kleur van het sein, de binnenverlichting min of meer gelijkmatig blijft branden.

Tot dan?

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hoi Rob,

Ik zie zopas dat je de complexere aansluiting van de diode-matrix gepubliceerd hebt.

Opnieuw heel netjes gedaan en prima uitgelegd, waarvoor nogmaals onze aller dank.

Tot wederhoren.

Vriendelijke groeten.

Rik.

Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dag Rob,

Ik ben volop bezig met het aanmaken van jouw rem- en versnellingsmodule. Om hierin te slagen doe ik beroep op jouw deskundigheid.

Ik beschik niet over het relais 7045. Ik heb wel een VIESSMANN 5551 in mijn bezit. Ik vermoed dat het met deze VIESSMANN ook moet lukken.

Daarom tracht ik de werking van het relais 7045, welke geschakeld wordt door de schakelrails sr1a en sr1b, te doorgronden.

De 2 blauwe draden zijn de schakeldraden.

Het relais 7045 haalt de rijstroom, via de gele draad, uit de voeding groen licht in de seinmast 7188.

Bij schakeling door de schakelrail sr1a, wordt via de rode draad, de rijstroom doorgegeven aan het aansluitpunt 2 van het tweede circuit (in het rechter gedeelte van de diodematrix).

Is mijn redenering tot hiertoe correct?

Indien ja, dan is mijn zorg die 2e rode draad, die van het relais 7045 naar het aansluitpunt 2 van het eerste circuit (in het linker gedeelte van de diodematrix) loopt. Waar haalt deze 2e draad zijn rijstroom? Ik begrijp de functie van deze 2e rode draad niet.

Kan jij deze dummy op het juiste spoor zetten? Waarvoor mijn dank.

Met vriendelijke groeten.

Rik.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rik,

Een 7045 is een omschakelaar.
Afhankelijk van de stand wordt via de rode draad de ene of de andere bus verbonden.
Hier gebruik ik slechts 1 bus. Ik gebruik de 7045 dus als een aan/uit schakelaar.
De rode draad aan het linker circuit heeft altijd spanning.
Als het relais 'aan' staat, wordt deze doorverbonden met de rode draad in de bus en wordt het rechter circuit van spanning voorzien.

Misschien ben je de in de war gebracht door de dubbele schakelfunctie via de schakeldraden en de gele draad, maar het is de meest elementaire schakeling (aan/uit) waar de beide rode draden voor gebruikt worden.

Ten overvloedde vertaal ik het nog even naar de Viessmann 5111.
Een Viessmann 5551 heeft 4 omschakelaars. Hiervan gebruik je er maar 1.
De rode draad waar jouw vraag over gaat, sluit je aan op een middelste aansluiting. De andere rode draad links of rechts. (maakt niets uit.)

Ik voel me overigens vereerd dat je deze schakeling aan het bouwen bent en ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Met name het gedrag van de diverse locomotieven.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hey Rob,

Hartelijk dank voor je ultrasnelle antwoord.

De 2 rode draden sluit ik aan op één van de 4 omschakelaars. Mijn rode zorgendraad sluit ik aan op de middelste aansluiting, de andere rode draad links of rechts hiervan, zoals je uitgelegd hebt. So far so good.

Dan blijven er nog de 3 aansluitdraden aan de zijkant van het relais VIESSMANN 5551.

Ik ga ervan uit dat de 2 blauwe schakeldraden aan de 2 buitenste aansluitdraden moeten gekoppeld worden.

Blijft nog de middelste aansluitdraad op de VIESSMANN en de gele draad komende uit de voeding groen licht in de seinmast 7188. Moeten deze beiden aan elkaar gekoppeld worden?

Sorry Rob, dat ik zulke domme vragen stel, maar ik ben hier echt een leek in. Ik tracht met het beetje gezonde boerenverstand dat ik heb, er ietwat van te begrijpen.

Mijn allerbeste dank voor het geduld en de inspanningen die je je getroost om mij hierin te helpen.

Ik zal mijn vorderingen en ervaringen via dit draadje wereldkundig maken.

Met vriendelijke groeten.

Rik.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Citaat van: Le beau blond op donderdag 24 november 2011, 14:27:49
Blijft nog de middelste aansluitdraad op de VIESSMANN en de gele draad komende uit de voeding groen licht in de seinmast 7188. Moeten deze beiden aan elkaar gekoppeld worden?

Rik,

Ik ken de Viessmann niet, maar voorzover ik de foto in de catalogus bekijk, klopt dit.

Rob
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dag Rob,

Ik heb minitieus jouw rem- en optrekmodule nagebouwd.

En ...... wat blijkt? De module werkt naar gehele voldoening, langzaam afremmen, stoppen, langzaam optrekken, ... en ook bij groen licht ... dan rijden de treinen gewoon op snelheid door.

Ik sta er echt versteld van, dat dit allemaal kan zonder digitaal gedoe. Gewoon analoog !!! En eigenlijk niet zo moeilijk om na te bouwen, ik zeg wel "om na te bouwen".

Het idee op zich is reeds een hele prestatie, het idee uitwerken tot een goed functionerend systeem is een mega-prestatie. Het is de verdienste van Rob dat het idee gerijpt is, dat hij deze module ontworpen heeft, dat hij de module gebouwd heeft en nu zijn deugelijkheid bewijst.

Alle eer aan Rob.

Ik ben benieuwd wat je nog in petto hebt.

Mijn dank voor  het mogen delen van je kennis en voor alle geboden hulp.

Tot wederhoren.

Vriendelijke groeten.

Rik.
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Beste Rob,

Met grote verbazing en interesse heb ik dit hele draadje doorgelezen, en ik ga hier zeker mee aan de gang! Een dezer dagen krijg ik van mijn opa een hele verzameling (oude) marklin m-rails en toebhoren. Hij heeft zelf onnoemelijk veel seinen gemaakt, en die wil ik gaan gebruiken i.c.m. jou plaatjes en uitleg!

Ik heb nog eens zitten zoeken in andere draadjes ook. Heb je wellicht een lijstje van onderdelen die je nodig hebt voor 1 blok, om daar de afrem-, optrek en stop signalen in te verwerken? Als ik dan weet hoeveel blokken ik uiteindelijk heb kan ik hiermee naar de electronica winkel om de benodigde transistors, plaatjes, etc te halen.

In ieder geval alvast bedankt voor alle info die je hier gedeeld hebt!

Groet!

Wouter
Re:Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hallo Rob,

dit is een erg interessant draadje zeg. Ik heb al weer een hoop geleerd dank zij je duidelijke en uitgebreide uitleg. Bedankt hiervoor.

groeten Martin
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
hallo

ik ben nieuw hier en heb sinds kort mijn verzameling nog eens van de zolder gehaald en zou dat schema met 'blokrijden' eens willen proberen maar het gaat hier over Märklin, en ik heb lima, fleishmann HO en zo

werkt dit schema bij mij dan ook en zoja welke relais en schakelrails heb ik dan nodig

mvg

christiaan
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dag Rob,

Omwille van een aanslepend gezondheidsprobleem, ben ik een hele tijd afwezig geweest op het forum en vorderen de werkzaamheden aan mijn treincircuit niet zoals ik het wel zou willen.

Eind 2011 heb ik  jouw rem- en optrekmodule nagebouwd op 1 spoor in mijn station. Je module werkt nog steeds op onberispelijke wijze.

Nu stel ik mij de vraag, moet ik voor het 2e spoor in mijn station een nieuwe rem- en optrekmodule bouwen of kan ik de bestaande rem- en optrekmodule, simultaan met spoor 1, ook gebruiken op spoor 2.

Zal één en dezelfde rem- en optrekmodule wel werken, als er  terzelfdertijd 2 treinen in het station binnenrijden, op spoor 1 en spoor 2?

Op voorhand bedankt voor je antwoord.

Vriendelijke groeten.

Rik.

Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Wat is eigenlijk de rijrichting in onderstaande voorbeelden? Domme vraag misschien, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Ben echt een beginner!
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Links naar rechts.
Rob
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dus tegen de klok in? Als ik het uitprobeer, komen m'n treintjes na een paar rondjes stil te staan. Heeft waarschijnlijk met de verschillende snelheden te maken?
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Hoeveel blokken en hoeveel treinen zijn er?
Er moet altijd tenminste één blok meer zijn dan er treinen zijn.
Rob
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Ik heb de situatie van het 2e plaatje op pagina 1 geprobeerd na te bouwen.
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Dus 3 blokken en 2 treinen
Re: Onafhankelijke analoge treinbesturing met realistisch rijgedrag
Rob hier,
Je schrijft dat jouw treintjes na een rondjes stil komen te staan.
Het lijkt dat het dan eerst goed werkt.
Zou het kunnen dat een schakelrail af en toe weigert.
Als het goed is rijdt één trein constant (de traagste) en één trein stopt af en toe.