Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

R2 bochten

Gestart door SvM zaterdag 29 juli 2017, 09:33:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
R2 bochten
SvM
gast

R2 bochten
Beste mensen.

Ik ben nu een tijdje leuk aan het rommelen met mijn treinbaan.
Ik vind het leuk om steeds te puzzelen met de rails op tafel en de baan steeds mooier te maken.
Echter ik gebruik alleen nog maar r1 en rechte c-rails.
Nu wil ik graag ook R2 bochten gaan gebruiken om een parallel baan te kunnen maken maar ik begrijp niet welke ik nodig heb.
Er zijn er meerdere of is de andere eigenlijk de tegenbocht voor de standaard wissel?

Mvg Sebastiaan
Re: R2 bochten
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: R2 bochten
Hey Sebastiaan,

op volgende link kan je alle bochten terugvinden van de c-rails
de R2 is idd de parallel van de R1 en de R3 van de 2 enz.
ook is de R2 de tegenbocht van de standaard wissel, zelf heb ik mijn baan eigenlijk ook hoofdzakelijk met de bochten R1 en R2 gemaakt, dit door het feit dat ik in mijn beginjaren een hele partij van deze bochten had aangekocht, ( beginnersfout ) heb intussen links rechts wel wat aanpassingen gedaan van de baan met grotere bochten
maar als je een baan gaat ontwerpen, dan zou ik je toch aanraden om met grotere bochten te werken.

http://www.ab-treinen.nl/H0%20spoor/C-rail.htm

veel suc6

grts Freddy
Re: R2 bochten
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: R2 bochten
Hoi Sebastiaan,

Google eens railgeometrie c-rails.

Je gebruikt nu hele R1 bochten (=24130)
Parallel daaraan gebruik je hele R2 bochten (=24230)

Bij een gewone wissel (is ook R2)  gebruik je 24224 als tegenboog, die is even lang als de bocht in de wissel en zo houd je de zelfde rail afstand.

Als je een startset hebt, zit er meestal ook een boekje bij, waarin dat allemaal goed te zien is.

Hopelijk ben je nu wat wijzer geworden  :P

Grtz Tony
Re: R2 bochten
Gerrit-1959
gast

Re: R2 bochten
Hallo Sebastiaan,

Je heb voor R-2 de 24230 nodig. Een volledige cirkel telt 12 stuks, dus twee doosjes. Je kunt een verbinding maken tussen de banen met een tweetal wissels 24611 of 24612, afhankelijk van hoe je wil oversteken.
Voor de wissels 24611 en 24612 is de 24224 de tegenbocht.
Zie afbeelding.
Verder kun je in de Wiki ook veel vinden over de symmetrie van de C-rail. - Wiki-

Bewerking: Typfout
Re: R2 bochten
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: R2 bochten
Sebastiaan,

in principe maak je gebruik van de 24230. Dat is de standaard 30 graden R2 boog. Mocht je echter vanuit een recht wissel een boog in willen, dan kan je door middel van een 24206 alsnog aan de 30 graden komen. Een normaal wissel heeft namelijk een hoek van ongeveer 24 graden (iets meer), het railstuk 2406 is ongeveer 6 graden. Railstuk 24224 is ook R2, maar is de tegenboog voor het wissel. Ook deze is ongeveer 24 graden. Met een 24224 en een 24206 maak je een boog gelijk aan 24230. Dat is in geval van een railtekort best handig.

Voor de boogstralen R1, R2 en R3 heb je ook nog een halve standaardboog. De 15 grader. Dit is bij R2 het railstuk 24215. Bij R1 is het stuk 24115 en bij R3 is het stuk 24315. Bij R3 heeft het stuk ook nog een ander doel, het heeft namelijk afneembare bedding. Hierdoor kan het bij de slanke boogwissels gebruikt worden. Maar voor jou niet belangrijk. In R4 en R5 bestaat niet zoiets als een 15 graden boog. Twee stukken 24x15 zijn samen gelijk aan 1 stuk 24x30.

Mocht je bocht nou nog niet mooi uitkomen, dan heb je voor R1 en R2 ook nog het 7,5 graden boogje. De stukken 24107 en 24207. Twee stukken 24x07 zijn samen gelijk aan 1 stuk 24x15. Het stuk 24207 wordt vaak verward met het stuk 24206. Deze lijken heel veel op elkaar, maar in praktijk zul je door deze te verwisselen tegen problemen aan gaan lopen.

Binnen de brede geometrie zijn, als je de geometrie goed toepast, bogen R1, R2 en R3 parallel aan elkaar, deze hebben allemaal een tussenafstand van 77,5 mm. Dat is dezelfde afstand als die wordt gecreëerd door een boogwissel of een setje normale wissels, zoals getekend door Gerrit.

Groet,
Laurent
Re: R2 bochten
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: R2 bochten
Als je een marklin catalogus aanschaft kan je daarin een duidelijke uitleg vinden en is nog leuk om door te bladeren ook.
Nadeel is weer dat je allerlei dingen ziet die je ook graag wilt hebben. ...

Mvg. Marcel