Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2rail assen vervangen door 3rail of niet...

Gestart door KNed maandag 21 november 2016, 23:13:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Ik heb wel wat materieel van andere merken dan Märklin wat dus voorzien is van 2rail assen. Tot nu toe verving ik die nooit door 3rail assen, ik dacht dat dat niet nodig is.
Nu ik echter met mijn baan bezig ben met o.a. (M-rail) meegebogen wissels en een kruiswissel kom ik erachter dat diverse wagons toch wel snel ontsporen. Met name wat langere wagons zonder draaistellen. Bijvoorbeeld Roco PTT wagons.
Ik had gelukkig nog wat 3rail assen liggen, het verschil is enorm, geen ontsporingen meer!
Misschien voor anderen heel gewoon maar voor mij toch wel een eye-opener. Daarom wil ik het hier even melden :)

Koen
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Hoi Koen,

De vlens hoogte is verschillend tussen beiden systemen, ik wissel ook alles.
Dat heeft in mijn geval ook te maken met massa detectie.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
OK, dat verklaart dan mogelijk ook waarom mijn Rivarossi 1300 loc nog weleens ontspoort. Die heeft wel 3rail assen maar volgens mij vrij lage flenzen. Moet ik nog eens naar kijken, mogelijk kan ik nog wat spelen met de wielafstand.

Koen
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Ik heb bij al mijn roco spul ook de wielen vervangen anders was het na elk 2de of 3de rondje raak en kon de ongevallen dienst er weer bij komen ;)
Bij mij komt geen 2rail wiel meer op de baan en als er geen 3rail wielen zijn dan maak ik ze zelf wel :D
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Buiten de hoogte en dikte is ook de breedte van het loopvlak van een Märklin wiel groter dan die van een 2-rail wiel.
Wanneer men een 2-rail wielstel op een breedte tussen de flenzen op 14,1 mm brengt zal het wielstel meestal op
zeer zorgvuldig gelegde sporen wel rijden. Doch aangezien ook de smallere loopvlakken 0,3 mm naar binnen verschuiven,
loopt men het risico dat het wielstel in bogen tussen de rails zal zakken.
Doe dus niet aan verkeerde zuinigheid en vervang de 2-rail door 3-rail wielstellen die, aan de Märkin standaard, voldoen.
NEM 340 ===> klik
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Beste 3railforummers.
In principe vervang ik ook alle assen met wielen van mijn rijdend 2-rail materieel maar soms maakt niet alleen de 2-rail merken maar ook Märklin het mij (ons) wel erg lastig! 8o
B.v. de 2x4 assige lagevloer wagons uit container set 149075, de 5 wagons uit deze set zijn uitgevoerd met gelijkstroom assen en Märklin biedt de vervangende wisselstroom assen aan voor ?3,- per stuk, dus voor 5 wagons ?120,- om deze om te wisselen! :-(

Nu is dit wel een hele exclusieve set maar op deze manier wordt dit wel erg "exclusief"!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.     
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Vaak kun je 2rail wielen wel ruilen voor 3rail wielen ;)
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Ik kreeg ooit drie 2-rail rijtuigen die continue ontspoorden.
De vorig eigenaar had er al moeren e.d. in gedaan om de rijtuigen zwaarder te maken maar helaas.

Ik heb toen de wielen vervangen door stalen 3-rail wielen (gekocht in Houten) en de metalen onderdelen uit de rijtuigen verwijderd.
De rijtuigen liggen nu veel stabieler op de rails en ontsporen niet meer doordat het zwaartepunt veel lager is komen te liggen. 

Citaat van: AlbertJan op dinsdag 22 november 2016, 17:23:25
B.v. de 2x4 assige lagevloer wagons uit container set 149075, de 5 wagons uit deze set zijn uitgevoerd met gelijkstroom assen en Märklin biedt de vervangende wisselstroom assen aan voor ?3,- per stuk, dus voor 5 wagons ?120,- om deze om te wisselen! :-(     
Albert Jan,
kijk eens in Houten.
Wielen zijn daar een stuk goedkoper.
Ik meen dat ik (dit jaar) nog ? 1,25 per wiel/as heb betaald.
Neem wel een wiel/as mee voor de juiste maat!

Henk
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 2rail assen vervangen door 3rail of niet...
Naast het ontsporen door wielen, speelt ook het ontsporen door koppelingen, met name bij het duwen van wagons door kruiswissels en meegebogen wissels.