Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoog of Digitaal

Gestart door ybofire maandag 21 november 2016, 11:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoog of Digitaal
ybofire
gast

Analoog of Digitaal
Hi,
Heb een 2de hands starterset gekocht, deze heeft een grijze transfo van 32A en zou een digitale baan zijn.
Nu mijn vraag is, heb nog een paar analoge locs, kan ik die ombouwen naar digitaal, of is het beter een analoge transfo te kopen en de baan analoog te zetten.



Re: Analoog of Digitaal
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

online
Re: Analoog of Digitaal
Op de transformator / rijregelaar zit linksboven een knop net de nummers 1 t/m 4.
Dit is daarmee een eenvoudige variant van de Delta-regelaar.

In de handleiding staat welke stand jouw lok nodig heeft. Ik debk positie 1 met digitaal adres 78.

De loks is daarmee wel geschikt voor digitaal bedrijf.
In theorie kun je 4 vaste adressen aansturen. Kijk voor meer informatie een op onze wiki-pagina.

John
Re: Analoog of Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoog of Digitaal
 :) Hallo Ivo, wat het ombouwen van de loks betreft is de keuze aan jou.
De startset die je nu gekocht hebt is dus digitaal, dus zul je de rest van je loks moeten voorzien van een decoder om ze te kunnen laten rijden. (en dan decoders met een vast adres of dipswitches, want je kunt die niet instellen met de bediening die jij hebt)
Maar ja, dat is een keuze. Je kunt ook inderdaad een gewone witte Märklin trafo kopen en analoog gaan rijden.
Het lokje uit de startset moet je dan even openmaken en de dipswitches op 0ff of nul zetten.
(en dan ga ik er vanuit dat de lok een decoder heeft met dipswitches, de hele kleine schakelaartjes op het printplaatje)
Zoniet, maak dan maar even een fotootje van de elektronica in de lok, dan kunnen we meekijken.
En tips aandragen natuurlijk. :D

Dirk-Jan

En lezers, vul het even aan als mijn verhaal incompleet is of niet helemaal juist is.
Re: Analoog of Digitaal
Dirk Jan,
En hoe open ik de loc, vind nergens schroefjes om hem te openen.
ivo
Re: Analoog of Digitaal
Hallo Ivo,

De startset die jij hebt was een aantal jaren geleden te koop via de Aldi. Is inderdaad Delta. Deze startset heb ik namelijk ook.
Volgens mij staat in de handleiding wel hoe de loc te openen is. Voor zover ik me dat kan herinneren is de
decoder niet voorzien van Dipswitches om het adres te veranderen. Ik ga vanavond even voor je kijken.

Groeten,

Rob Oude Mulders
Re: Analoog of Digitaal
rob oude mulders,
Oké, bij voorbaat dank.
ivo
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Analoog of Digitaal
op de schouw staat een kapje dat je kan wegnemen.Daaronder zit een schroef.
Re: Analoog of Digitaal
Bellejt,
Vind niks van kapje op de schoorsteen, zie foto boven.
ivo
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2023

offline
Re: Analoog of Digitaal
Het zou kunnen dat er een kapje zit op een van de zijkanten. Klik
Even naar beneden scrollen !
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Analoog of Digitaal
als het lokje een BR89 is dan zit er een vijsje in de schouw het dichtste bij het machinistenhuis.
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Analoog of Digitaal
Johnny bedoelt geen schouw (schoorsteen) maar een dom, op één van de doms zal dan wel een dekseltje zitten, maar op één van de waterbakken kan ook een dekseltje zitten

Groet, Anne W

Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Analoog of Digitaal
juist Anne maar kon op het woord niet komen.De leeftijd hé :)
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Analoog of Digitaal
Beste Johnny,

Is het wel een "dom" in het Belgisch of is daar net als bij schoorsteen ook een ander woord voor?

Groet, Anne W
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2014

offline
Re: Analoog of Digitaal
@Dirk Jan met die simpele delta controller kun je wel degelijk een decoder van een adres voorzien door een van de 4 standen te kiezen en de knop op omschakeling vast te houden tot de lichten beginnen te knipperen en dan is een van de delta adressen vast gelegd.
Re: Analoog of Digitaal
Hi allemaal, heb het gevonden, moet de carosserie vanachter een beetje opentrekken en dan kunt ge het plastiek gedeelte er af nemen.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Hier de gevraagde foto.
ivo



Re: Analoog of Digitaal
Hallo Ivo,

Mooi dat het gelukt is, en dat je zelf uitgevonden hebt hoe de kap er af moest.  :thumbup:

Gisteravond had ik het lokje ook in handen. De handleiding die erbij hoort klopt in ieder geval niet.
Ik heb de kap aan beide zijkanten iets naar buiten getrokken en toen kwam het onderste gedeelte op jouw foto los.

Groeten,

Rob Oude Mulders
Re: Analoog of Digitaal
Dirk jan,
heb er een foto van gemaakt, kunt U mij nu zeggen wat ik heb ?
ivo
Re: Analoog of Digitaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Analoog of Digitaal
 @citaat
Ivo, ik weet niet wat voor een decoder dit is, fotootje is ook een beetje klein.
Misschien een andere forrumer een idee?

Dirk-Jan
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog of Digitaal
Ik kan er niets aan toevoegen wat niet al geschreven is:


is lastig:
zie
Welke decoder (draadje in 2015)
en
decoder 133237 (draadje uit 2009)

In beide draadjes komt men er niet uit, maar het ding is dus in ieder geval  van voor 2009, en van Marklin:

Marklin Parts 133237 Decoder progr. für Art. 29230.

Je zou 'm verwachten in https://www.bogobit.de/decoder/dectype.html
maar daarin komt hij niet voor.

Hij is nog te koop, ook dat nog:
https://shop.mostviertler-modellbahnhof.at/index.php?a=104539
http://www.bahnhoefle.de/mbs/shop/de/Modellbahn-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile-ab-130-000/Maerklin-133237-Decoder-progr.-fuer-Art.-29230

Over de startset 29230: Digitaal-Delta
Marklin art. 29230 is een Startset met een BR80.
Märklin 29230: Startpackung "Personenzug" bestaat uit loc, 2 personen wagonnetjes en een Deutsche Bundespost wagon, C-rails en de locomotief heeft een decoder voor Mehrzugbetrieb.
Die set ziet er gelijk uit als de 29234, boven in dit draadje.

In Duitsland is de set nieuw nog te koop, ? 149,-.

Catawiki vermeldt:
Märklin H0 - Uit set 29230 - Tenderloc BR 80
Bedrijfsnummer: 80 016, Momenteel adres 60, Delta.
Catawiki vermeldt ook andere set met zelfde loc maar 3 hogeboordwagens met kolenlading.
De set is in 2015 voor circa ?50,- enige malen geveild.

Over deze decoder nog dit:
mit dem beiliegenden Decoder können bis zu 4 Züge gesteuert werden.




Re: Analoog of Digitaal
Forummers,
Bedankt voor de info, heb ik weer iets bijgeleerd en weet wat de loc is.
gr
ivo
Re: Analoog of Digitaal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Analoog of Digitaal
Citaat van: rob oude mulders op dinsdag 22 november 2016, 11:23:46
Voor zover ik me dat kan herinneren is de decoder niet voorzien van Dipswitches om het adres te veranderen. Ik ga vanavond even voor je kijken.
Kijk, Rob's antwoord daarop heb ik nog niet gezien, wel dat hij hem heeft open gemaakt ....

Voor de volledigheid:
is het mogelijk om een foto te plaatsen van beide zijden van deze print-kaart, een beetje vergelijkbaar met hoe dat is gedaan op de website: web-hgh.de