Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw industrie spoor "Hofkamp".

Gestart door Hank zondag 20 november 2016, 17:09:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2009

offline
Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Ook ik ga het proberen om voor het eerst een geheel eigen baan te maken.
de bouw gaat plaats vinden op een zolder kamer.
De houten onderbouw is klaar, de afmeting hiervan is 2x3,5m.
het idee is een soort van rangeerbaan te maken, die vanaf de voorkant goed bereikbaar is,
een schaduw station met keerlus mogelijkheid.
en een bergbaantje waar een railbus op heen en weer pendelt.
Aan sturing dmv van een ESU centrale.
Het spoorplan ligt nog niet geheel vast. het moet vast hier of daar nog aangepast worden.

groet Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hank, ziet er heel goed uit, een mooie basis.
Heb je wel genoeg ruimte voor "mangaten" in de onderbouw anders wordt bereikbaarheid mogelijk een issue.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hi Hank,

Leuk gedaan maar zijn je schaduwstation sporen niet erg kort ?

groet
Harald
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
dag Hank,

Leuk plan en mooie oppervlakte. Je zou misschien kunnen overwegen de sporen van je schaduwstation diogonaal te leggen, dan kun je de lengte van de opstelsporen wat langer maken. Ziet er verder veelbelovend uit
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo Hank, een mooie oppervlakte heb je daar om een baan te maken.  :thumbup: Maar hoe kom je in vredesnaam in de hoeken?
Dat is zo toch niet te doen?  8o Tenzij de gehele constructie verrijdbaar is. Je hebt volgens mij geen rekening gehouden mat de bereikbaarheid
of ik moet me vergissen.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
bereikbaarheid is een issue, daar ben ik me zelf ook van bewust.
de lengte van het schaduw is wat kort, maar het is niet de bedoeling om met lange treinen te gaan rijden.
ik zoek het meer in het rangeren en het bouwen in het algemeen.
ik kan eventueel de hele baan nog op wielen zetten, maar naast de schoorsteen kan ik wel aan de achterkant komen.

grt,
Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,
afgelopen weekend de esu centrale geplaatst en de ringleiding
betreffende baan en booster voor de accessoires
de terug meldingen gaan via de Ucon S88 master.

grt
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Het begin is in ieder geval goed Hank.  :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Inderdaad, goed gestart! Ziet er erg goed uit!
Doe zo voort, ik ga dit draadje volgen!
Succes met de bouw :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

vandaag de ESU booster ingebouwd.
de houtenplaat waar alles op vast zit, heb ik scharnierend gemaakt
zodat ik er bij kan voor werkzaamheden.

groet, Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
-Hank:
Zeer overzichtelijk en bereikbaar gebouwd,  :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
simpel maar wel een doeltreffende oplossing en ik ben gek op simpele oplossingen  :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hi Hank

Handig zo'n scharnierende voedings-plaat.
Let wel op dat het "erin" niet te warm wordt.

groet
Harald
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
hallo,
Het gaat misschien niet snel maar ik ben nog wel steeds bezig.
momenteel bezig met de houten spanten waar het rail traject op komt te liggen.
ik heb de rails op een grote houten triplex plaat gelegd, af getekend en daarna uit gezaagd.
nu alle hoogtes er in brengen en dan de rail weer terug leggen.

groetjes Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hank

Dat ziet er al goed uit, je hebt een goede start gemaakt  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo Hank,

Hoeft niet snel te gaan, het is een hobby.

Ik ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als de rails erop legt.

M.vr.gr. Erwin
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
-Hank:
Prachtige update weer ,  :thumbup: en je eigen tempo is het beste om vol te houden.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Mooie update, je onderbouw ziet er solide uit. Ben benieuwd naar wat je ervan gaat maken.

Gr Michael
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,
de onderste trajecten zijn op hoogte gemaakt en ik heb uitsparingen erin gezaagd
om van onder af de wissel aandrijving te kunnen wisselen.
dus nu kan ik beginnen met het leggen van de rails en het doorvoeren en aansluiten van de bedradingen
tbv van rijspanning en wissel aandrijvingen.

grt,
Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
-Hank:
Mooie vorderingen weer,   :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Ziet er tot nu toe goed uit, weer een volger erbij. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Als ik zie hoe goed die onderbouw er uit ziet wordt ik toch nieuwsgierig naar de bovenbouw...

Ga zo door het ziet er strak uit!

Groet,
Edwin (BR221_BR212)
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo Hank,

Dat ziet er zeker veelbelovend uit. Allereerst zekers een mooie onderbouw! Het verdere werk ziet er ook goed uit.

Hartelijke groet,

Niels
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hola

Mooie grote baan en bovendien zeer degelijk, solide en netjes in elkaar gezet. Compliment!
Ik heb iemand er eerder iets over zien schrijven en ik sluit me daar volledig bij aan waar het de bereikbaarheid betreft. Dat gaat in de huidige opstelling geheid gedonder geven. Locs blijven staan -o, doen ze dat? Ja dat doen ze!-, karretjes lopen uit de rails - nee toch? Ja heus wel!- en rails worden vies - 't is nie waar! Geloof me, het is waar. Zet het spul nu het nog kan alvast op wielen of zorg voor mangaten voor het te laat is. Je gaat er echt plezier aan beleven - echt? Ja, echt!

Hasta la Pasta
Fred
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hoi Hank,

Je neemt de tijd voor de bouw en dat zie je terug in deze baan, mooi strak gebouwd  :thumbup:  :thumbup:

Ben je al wat verder gekomen met de Ucom voor je terugmelders.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

de baan wordt zeker op wielen gezet zodat de achterkant voor onderhoud beter bereikbaar wordt.
vanaf de achterkant cq de onderkant kan ik goed bij het schaduwstation.
ik ben nog niet verder met de terugmelders maar dat gaat zeker goed komen.

groetjes Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

even een kleine update, wat betreft de voortgang van de werkzaamheden.
ik ben druk bezig met het leggen van de rails van het schaduwstation en het hoofdrangeer terrein,
het aansluiten van de terugmelders en het testen hiervan.
voor het terugmelden ben ik overgestapt naar de terugmelders van Rosoft.
ook voor het schakelen van de wissels gebruik ik Rosoft decoders.
in het aansluiten hiervan gaat nog al wat tijd zitten, zeker als je het allemaal netjes wilt weg werken.
Maar we gaan vooruit en de eerste trein heeft proef gereden.

groetjes Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
caponordtraveller
gast

Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Knappe ruimte zeg !
Serieus baanplan en alvast een goede start zo te zien !!
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Ik heb dit draadje nooit eerder gezien. Het is eigenzinnig om te gaan voor een tafel van 2 meter diep.
Allerlei mensen op dit forum (zelfs ik) hebben hun baan afgebroken toen bleek dat de diepte op iets oudere leeftijd niet meer zo haalbaar bleek omdat de elasticiteit van het lichaam wat meer afnam dan verwacht.

Ieder trekt z'n eigen plan. Ik zie een zee van ruimte, geavanceerde digitale investeringen, en een grotere behoefte aan rangeerwerk dan aan bereikbaarheid.

Die tafel ziet er degelijk en top uit. Daar kun je wel wat gipsgewicht bovenop leggen, want die bezwijkt niet snel. Voldoende afstand van het schuine dak, dus wielen passen er zo nodig ook wel onder.
Zelf zou ik bij een tafeldiepte van 2 meter het totaal minimaal in 2 delen hebben gesplitst opdat je niet alles van z'n plek hoeft te halen als je ergens bij moet komen, maar natuurlijk heeft dat ook te maken met de ruimte tussen tafel en bureau, hoever kan het geheel naar voren? En kan iemand in z'n eentje dat behappen (manouvreren)?

Als je een tafel besluit te splitsen, dan pas je daar je railplan een beetje op aan. Als je daarentegen alles verwacht van de mangaten in het frame (de gaten erin, dus), dan pas je juist daar je plan op aan.
Maar jij doet geen van beiden: het frame heeft mangaten, maar de rails teken je daar over heen. Oftewel, zelfs als het frame mangaten biedt, dan heb je daar kennelijk geen boodschap aan.
Ik hoop dat je een slanke kleinzoon of kleindochter krijgt, die er wel doorheen past, want die zul je nodig gaan hebben.

Het plan zelf heb ik wat vraagtekens bij. Die heb ik in de tekening gezet. Het schaduwstation bestaat feitelijk uit maar 3 bruikbare opstelsporen, het vierde opstelspoor kun je een stomer op kwijt en het vijfde opstelspoor dient eigenlijk alleen maar om de 2 keerlussen door te geven.
Voor die lussen zul je wel een reden hebben. Maar waarom 2 engelsmannen, op lastig bereikbare plaatsen? Is dat niet vragen om moeilijkheden?

Dan zit ik met een kritisch hoogteverschil aan de rechterzijde, waar het oranje bergbaantje in een straffe bocht steil klimmend moet zien te geraken over de grijs gestippelde lus van het schaduwstation, terwijl het andere spoor vanaf dat zelfde schaduwstation (en niveau) via meegebogen wissels vast zit aan dat zelfde oranje berglijntje. Dat lukt je alleen als de lus daalt, en het buitenspoor en oranje lijntje stijgen.
Want anders is de tafeldiepte te kort om de noodzakelijke hoogte te winnen (tenzij je uitsluitend met stomers rijdt, en daar wijst de draaischijf wel op). Nu zie ik de grondplaat van de lus al liggen op het frame, dus die lus gaat niet dalen.

Hoe krijg je dat dan wel voor elkaar? Ik kijk nog even naar je baan in opbouw:

Misschien lukt het ....

Afijn, ik begrijp dat op korte termijn vooral de digitale aansturing de bottleneck vormt, en dat Rosoft de uitkomst zal bieden die men ervan verwacht: het gaat werken, het zal werken, en die uCon connector is wellicht overtollig. Maar daarna?
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Citaat van: Jan22 op maandag 23 oktober 2017, 11:47:31
Afijn, ik begrijp dat op korte termijn vooral de digitale aansturing de bottleneck vormt, en dat Rosoft de uitkomst zal bieden die men ervan verwacht: het gaat werken, het zal werken, en die uCon connector is wellicht overtollig. Maar daarna?
Interessant blijft het allemaal wel. De meerwaarde van de µCon-s88-Master is kennelijk dat je de leescycli ervan kunt instellen, en ook moet instellen om tot correcte bezetmeldingen te kunnen komen. Zolang je bezetmeldingsfouten krijgt die je nu hebt, is de snelheid van de leescycli niet correct ingesteld, hetzij in de master zelf, hetzij in TC. Dus als je refreshrate niet kunt aanpassen in de configuratie van TC, dan moet je de master zelf wijzigen.

De vraagt die voor mij blijft: wie is uiteindelijk de kapitein op je schip? ECOS of TrainController?
Want als je de bezetmeldingen via de µCon-s88-Master aansluit op je PC, dan is de ECOS niet de kapitein.
Kan die ECOS dat wel aan? En kan TC kapitein zijn op een schip met ECOS aan boord?

Voor mij als treindigibeet valt dat niet in te schatten. Maar het is ongetwijfeld ergens gedocumenteerd.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Mooie baan Hank ga dit zeker volgen :thumbup:
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

het spoorplan is inmiddels aangepast.
de 2 engelsewissels zijn eruit.
dat er maar 3 opstelsporen zijn in het schaduwstation zijn  is voor mij voldoende.
het doel van de keerlussen is; dat hoe je ook vertrekt uit het station je altijd gekeerd terug kan komen of niet.
de hele onderbouw staat op wielen, zodat het gemakkelijk naar voren is te trekken voor de bereikbaarheid aan de achterkant.
de aangegeven kritische hoogte is er niet.
ik ben blij met de ruimte die ik heb en beter wordt het niet.
het blijft altijd schipperen met de ruimte en de plannen die je zou willen uitvoeren.
de kapitein op het schip ben ik en blij ik!
iedereen bedankt voor de positief kritische opmerkingen.

groetjes Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Ziet er best goed uit. Al is dit nog maar het begin
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
je hebt al een goede start gemaakt en een mooi strak frame gebouw en mooie vorderingen al gemaakt top  :thumbup:

en een mooi baanplan ook top
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
En nu maar hopen dat het beeldscherm het eeuwige leven heeft ..  ;)
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
problemen moet je oplossen als er problemen zijn :D :P
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

gisteren de sporen gelegd naar het portaalkraan emplacement
elektrisch aangesloten de bezetmelders gedaan.
weer een klein stukje verder.

grt Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Ziet er goed uit, veel rails binnen de beschikbare ruimte. Waarom ga je bij het 3wegwissel ineens over naar k-rails?
De rest is c-rails en dit stuk met k-rails ligt zo te zien best prominent in beeld...
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

dat heb ik gedaan omdat ik het niet mooi vond om onder de portaalkraan C-rails te zien liggen,
en omdat ik ook gebruik maak van Kadee koppelingen, die je kan ontkoppelen met een magneet onder de rails.
die magneet is veel gemakkelijker te plaatsen onder de K-rails.

grt,
Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

van de week de draaischijf ingebouwd.
of het zo definitief blijft weet ik nog niet.
was in ieder geval al blij dat hij nog wilde werken na een paar jaar in de doos te hebben gezeten.

grt
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hoi Henk,

De laatste keer was je druk in de weer met je draaischijf, je was toen nog niet tevreden met het resultaat.
Ben je ondertussen al wat verder met de ontwikkeling van dit gedeelte.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
hallo,

niet echt veel verder, maar de werking is ok.
dus de plaats blijft zo.
ik heb nog gedacht om de draaischijf te digitaliseren, maar dat ga ik niet doen.

groet Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
hallo,

ik dacht ik zou ook nog maar eens wat laten zien van mijn baan.
het zichtbare gedeelte gaat niet snel, maar ik kan wel al lekker rijden en veel dingen uitproberen.
ik ben veel bezig geweest met TC en dat soort dingen vind ik ook erg leuk om te doen.
vandaar dat de rest niet zo snel gaat, maar dat hoeft ook helemaal niet van mij.

aan gezien we nu veel thuis moeten zitten, ben ik toch maar eens begonnen met het opzetten van het zogenaamde bergspoor traject.
ook het grote station Baden-Baden komt niet terug.
de sporen onder de portaalkraan heb ik verlengt waardoor er geen plaatst meer is voor het grote station.
een nieuw kleiner station zou moeten komen ter hoogte van het doodlopende spoor..
maar ik zit er ook aan te denken om dat doodlopende spoor en de driewegwissel eruit te halen.
er is dan daar meer ruimte voor een station.

kortom op mijn manier ben ik lekker bezig.

groetjes Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Grappig. Het is voor het eerst dat ik dat station bij iemand anders zie.



Die van mij ziet er door zijn leeftijd en veelvuldig spelen in mijn jeugd wat minder uit.

Goed bezig Hank, ik ga hier wat vaker rondkijken.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
hallo,
in principe ligt alle rails er nu in en is aangesloten.
alle blokken gemaakt en getest.
bij het station gaat de drieweg wissel er nog uit en wordt vervangen voor een gewone wissel.
dit om meer ruimte te maken voor rond om het station.
Vriend Bert heeft de brug geweatherd. (nogmaals dank hiervoor).
langzaam maar zeker komt er wat vorm in.

grt,

Hank
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Prachtige foto's Hank, alles aangesloten zo te lezen dus er kan gereden worden  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

ja het rijden gaat best wel goed.
ben tevreden over het ontwerp.
de technische kant van de hobby is zeker voor mij een belangrijk punt.
scenery hoort er natuurlijk ook bij maar dat gaat nog wel een tijdje duren,
maar daar is een hobby ook voor.

grt
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Hallo,

vandaag begin gemaakt met mijn dashboard.
hierop kunnen dan in de toekomst, diverse schakelaars worden gemonteerd.

groetjes Hank.
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouw industrie spoor "Hofkamp".
Het is hier wat stil geworden de laatste tijd... Geen voortgang meer te melden Hank, of is de energie er een beetje uit voor nu?