Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan

Gestart door Georges zondag 20 november 2016, 16:09:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ik heb een tafel van 245 x 155 en heb al een baantje uitgelegd, zie foto. Ik rij er gemiddeld 2 keer per week mee en ben dan na 10 minuten uitgekeken. Wie kan mij helpen om mijn baan interessanter te maken?

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hi Georges,

Je kan hier natuurlijk, op dit of een ander forum, naar banen gaan kijken.
Genoeg te zien en inspiraties op te doen.

groet
Harald
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoi Harald,

Dat ga ik ook zeker doen maar weet niet wat ik veranderd wil hebben.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
rechts paar wissels meer om te rangeren.Verbind die buitenbaan met je binnenbaan.In het bovenste gedeelte 2 wissels erbij en ontkoppelrails zodat je daar ook kan rangeren met een trein die binnenkomt en weer vertrekt met lok vooraan.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Georges,
vergeet je huidige baan even.
Wat is het oppervlak wat je kunt benutten voor een sporenplan(en ik bedoel nu niet je huidige plaat)
Bedenk dat het landschap er eerst was en daarna pas de trein. (is op schaal erg lastig).
Wat vind je leuk om op je baan weer te geven en of te doen.
Wil je evt een schaduwstation?
Heb je wat met rangeren en goederentreinen?
Of zie je liever de treinen rijden door het (berg)landschap.
etc.
Dus bepaal je oppervlakte om te bouwen en ga op zoek naar een baanplan.
Als je ideeën hebt hoe het moet worden zijn er op het forum mensen die je wel willen helpen met het ontwerpen van een bijpassend baanplan.


Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Cees,

Bedankt voor je reactie. Het liefste wil ik een baan met zoveel mogelijk meters met een 2-sporensysteem waarop zoveel mogelijk treinen kunnen staan. Ik heb het niet zo op rangeren omdat mijn analoge treinen teveel springen wat inhoudt dat er alleen rondjes gereden kan worden. Dus voor mij eerst de baan en dan het landschap. T.a.v. de beschikbare ruimte is dit alles wat ik ter beschikking heb gekregen van mijn vrouw :-) en zal het daar mee moeten doen.

Ik heb diverse boeken met baanplannen maar deze vind ik niet uitdagend genoeg. Vandaar mijn oproep. Hopelijk komen er nog meer suggesties.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ik zie dat je reeds een niveauverschil hebt gecreëerd.  Ik zou dat via een brug over een groot deel van de tafel laten gaan met een keerlus.  Op die manier kan je lekker blijven rijden.
Vergeet ook niet dat je analoog ook kunt automatiseren.  (seinen en contactrails) Naast het feit dat dit lekkerder kan rijden, is het ook een hele denkoefening om er de juiste logica in te krijgen. 
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Georges,

Je zegt dit is de beschikbare ruimte die je gekregen hebt van je vrouw.
Maar hoe groot is de ruimte dan wij kunnen niet zien aan de hand van een paar foto's of de baan 320 cm x 130 cm is of dat het 280 cm x 105 cm is.
Je zal echt met een afmeting van het geheel moeten komen, anders kunnen we je net helpen.

Ceess vraagt naar de juiste gegevens maar jij moet daar wel antwoord op geven als je geholpen wilt worden.

En ik zal ook even vragen aan de heren moderators om dit draadje in het juiste topic te zetten nl baanplannen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Georges,

Het oppervlak, dat je ter beschikking hebt is ongeveer even lang en bijna 1 1/2 keer zo breed als ik ter beschikking heb. Ik zie dat je net als ik M-rails hebt.

Ik heb een soort hondenbot gemaakt over 2 niveau's, waarop 6 (met een schakeltechnische aanpassing zelfs 7) treinen "automatisch" (= afwisselend) rijden. Bovendien is er een aftakking naar een 3e niveau met een kopstation (rangeermogelijkheden) en een bergspoortje.

Alles analoog bediend. Misschien een inspiratie voor jou? klik hier voor mijn topic

Als je wat meer specifieke wensen kunt weergeven, kunnen we je wellicht helpen.

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Citaat van: Georges op zondag 20 november 2016, 23:10:14
Ik heb het niet zo op rangeren omdat mijn analoge treinen teveel springen wat inhoudt dat er alleen rondjes gereden kan worden.
Je hebt het niet zo op rangeren, of je hebt het wel, maar het kan nu niet zo (met bestaande spullen).

Ik ben zelf op een gegeven moment overgestapt op pulserende gelijkstroom, voor het fijnere stuurwerk. Oude analoge locs rijden daar ook op. En ik heb oudjes die echt blijken te kunnen sluipen. Ook het omschakelen van rijrichting (wat ik met een andere trafo doe) blijkt veel subtieler te kunnen dan met een blauwe Marklin trafo.

Ik heb het zelf niet zo op rangeren, maar wel op kopstations, en bij kopstations moet je toch ook weer iets doen wat op rangeren lijkt (maar niet het zelfde is).

Kortom, ik sluit me aan bij voorgangers: wat wil je (afgezien van een 2-sporige baan waarop je meer kunt rondrijden dan nu, en het misschien dus nog eerder zat bent).
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Georges, zoals Cees al zei...vergeet je baan zoals deze er nu bij ligt. Het is een speelgoedbaantje en alle treinen rijden in het zicht. Dat gaat enorm gauw vervelen omdat afwisseling
en spannende zaken afwezig zijn...alles is in 1x te overzien. Het thema ontbreekt....er zit geen gedachte achter. Er is op zo'n oppervlakte best een goed plan te maken, alleen moet je
concessies doen. Vergeet je dubbelspoor en maak het enkelspoor. Scheelt wissels en zorgt voor langere sporen. Met een doorgangsstation (of eindstation, maar dan moet je rangeren) en een schaduwstation kun je treinen afwisselend laten rijden. Ze kunnen passeren op het station, zoals in werkelijkheid. Zorg er verder voor dat de sporen dan deels uit het zicht zijn en plaats je
station een beetje schuin, bijvoorbeeld in een acht. Dan kun je het landschap naar achteren een beetje laten oplopen. Dat geeft diepte. Je zult zien dat het bouwen veel vreugde geeft en het rijden leuker is.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Waarom bouw je geen pendelbaan? Op niveau -1 maak je een schaduwstation (evt. met keerlus) en op niveau 0 een kopstation met 3 perronsporen en eventueel een rangeerterrein ernaast.

En sorry, maar je hebt ruimte toegewezen gekregen? In een relatie hebben beide wat te zeggen hè, niet alleen de vrouw!
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Pjedro,

In mijn oproep heb ik aangegeven dat mijn baan 245 x 155 groot is.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Dirkkie, Wat is een pendelbaan?
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Een pendeltrajct is een heen en weer traject. Zoals de Hoekse lijn ===> klik
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Inderdaad. Het betekent dat je heen en weer rijdt. Vervolgens maak je kop/keer je en rij je weer terug. Dit kun je zelfs automatiseren.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Tjoekedoris,

Je plaatst een paar hele cruciale opmerkingen waar ik wel gevoelig voor ben en concessies voor wil doen.
1 Een dubbelspoor verlaten voor een enkel, leidt dat niet tot minder treinen tegelijk rijdend?
2 Overzichtelijkheid leidt tot saai en verveling, ik wil ze echter zoveel mogelijk zien rijden want daar geniet ik ook van.
3 Een schaduwstation is een optie voor meer treinen op de baan te hebben, nu wissel ik ze steeds om. Is dit noodzakelijk want dat betekent dat ik er een niveau bij moet maken.
4 Mijn voorkeur heeft de doorgangsstations ivm het springen bij het omschakelen.
5 Mijn thema is een berglandschap met een stukje dorp zodat ik ook mijn spoorwegovergang kan gebruiken.

Hopelijk geeft dit meer info waarom gevraagd werd.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
1. Uit deze vraagt blijkt dat je bang bent om te veranderen. Enkelspoor leidt niet direct tot minder treinen. Je zou bijvoorbeeld halverwege misschien een inhaalspoor kunnen maken waardoor je treinen in tegengestelde richting tegelijk kan laten rijden. Dit zorgt voor nog meer variatie en zorgt er ook voor dat je kan blijven spelen met de treinen.
2. Dus moet je een keuze maken. Maar die 3 seconden dat jij die trein even niet ziet, gaat je heus geen minder rijplezier geven.
3. Ja, dit is noodzakelijk. Het zou ook aan de achterkant van je baan kunnen. Dan hoef je geen niveau te dalen. Het geeft echter minder mogelijkheden.
4. Springen?
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Heerlijk om deze reacties te ontvangen. Maakt mij meer duidelijk waar de schoen wringt.

Met springen bedoel ik :bij een kop-staartstation moet er omgeschakeld worden waar mijn treinen niet zo geschikt voor zijn.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Dat "springen" ontstaat door overdosis. Als je een gestabiliseerde voedingsstekker koopt, die je uitsluitend inzet voor rijrichting omschakeling, kun je de 22-24 volt zeer secuur doseren. En dan zijn de bokkensprongen verleden tijd.
Alternatief: Je kunt elektronische omschakelblokjes (tegenwoordig decoders) inbouwen ter vervanging van het rijrichtingrelais. Die schakelen ook mooi secuur. Maar het is niet noodzakelijk om van je bokkensprongen af te komen, en is wel veel duurder, en je moet dat maar willen, mooie ouwe oldskool locs ombouwen .....
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Wat bedoel je precies met een gestabiliseerde voedingsstekker? Plaats je dit aan de trafo?

Gr Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ik benoem het ding verkeerd. Conrad noemt het een stekkernetvoeding
zoiets dus:


En daarvoor ben ik gaan rommelen in een kringloopwinkel in een doos met voedingen,
van rond de ? 2,50 per stuk. Hoe meer ampere, hoe duurder.
De truc berust op het feit dat de loc schakelt op een spanningsstoot 22-35 volt.
D.w.z. 22 is al genoeg, maar niet te vinden, 24 volt stekkers zijn er relatief veel.

Voor zover mijn kennis reikt:
AC of DC maakt niet uit,
mits de omschakel-spanning 24 Volt is.

Nu moet je zorgen dat de min of massa van de stekkernetvoeding in fase staat met de Marklin trafo,
of,  als je dat niet doet, zorgen voor een stukje baan dat stroomloos gezet wordt (met dan dus ook geïsoleerde spoorstaven).
Indien je de rijrichting wil omdraaien (sein rood) dan mag je op de stopplaats de stekkernetvoeding gebruiken.

Hoe gebruik je 'm:
a. met een drukknopje (rechtstreeks)
b. met een schakelrail (indirect via een monostabiel relais)

Mijn ervaring is dat ik me vaak vergis, en dan toch met de (blauwe) trafo
de rijrichting wil omschakelen.
Om dat te voorkomen moet er een schroefje in de blauw trafo gedraaid
worden bij het nul-punt. Als de rode knop niet verder terug kan,
leer je dat verkeerde gedrag snel af.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Jan,

Ik begrijp er niets van. Ik heb bij Conrad gezien dat er vele modellen zijn en 2 zijn 24 volt/DC. IK heb de 24 W bekeken en zie dat er dan een dun draadje met een holle stekker aan vast zit. Hoe krijg ik dit dan aangesloten op mijn baan en hoe kan ik dan omschakelen?

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Het belangrijkste is 230 V voeding, 24 vAC (in mijn geval) en ongeveer 1 Amp. Dat waren mijn uitgangspunten destijds. Elke stekkernetvoeding heeft zo'n ronde stekker aan het draadje; die knip ik er gewoon af. Dan blijken daar 2 aders in te zitten, en die gebruik ik gewoon als alle draad.

Zo'n stekkernetvoeding geeft continue 24 volt, en je hebt om om te kunnen schakelen maar een heel kort stroompje nodig. Dus een drukknop die stroom doorlaat zolang je drukt, en een monostabiel relais (aangestuurd door een schakelrails of drukknop) om te zorgen dat de puls kort duurt.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Voor het rijrichtings relais ff in de Wiki kijken.

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar

groet
Harald
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Dat klopt wel, wat jullie zeggen, maar Georges rijdt nog met blauwe trafo's, en dat is iets waar je ook naar moet kijken. Ook dan kun je met dat afstelveertje wel iets bereiken, maar bij echte bokkensprongen moet je vooral de omschakelspanning terug brengen naar 24 of 22 volt om met het afstelveertje tot betere resultaten te komen.

Want bokkensprongen hoeven echt niet. Ik heb analoge oldskool locs die werkelijk fantastisch omschakelen. Ze blijven gewoon staan waar ze staan. En ze verschuiven nog geen millimeter. Geen ruk aan de trein, niets.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoe lager de spanning hoe stiller en zuiverder relais schakelen, is mijn ervaring. Door met een lagere spanning om te schakelen (dan die uit de trafo), schakelt de trein beter. 
Kennelijk botst mijn ervaring met de jouwe.

Nodeloos ingewikkeld, misschien, ik wil kunnen pendelen, niet per drukknop, maar treingestuurd. Die drukknop geeft voor mij alleen maar aan hoe het principe werkt. Daarom accepteer ik geen bokkensprongen op de baan. Je moet niet willen, dat een wagonsleep door een stootblok gedrukt wordt.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Heren wat een interessante discussie. Lees ik tussen de regels door dat de blauwe trafo's af te raden zijn en dat ik beter kan overschakelen op de grijze?

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Citaat van: Georges op zaterdag 26 november 2016, 11:19:33
Lees ik tussen de regels door dat de blauwe trafo's af te raden zijn
Sorry, ja natuurlijk, ik had aangenomen dat je daarvan op de hoogte was. Er zijn allerlei draadjes over op dit forum. Soms vallen die opmerkingen alleen op in bouwdraadjes.
Marklin heeft in de jaren '90 een omruilactie gehouden: oude, blauwe, trafo inleveren, nieuwe (witte) trafo terug voor in de plaats. Die actie heb ik gemist. Anyway, handige handelaren hebben na het faillissement van Marklin de geretourneerde trafo's terug gezet op de markt. En daar heb ik er dus een aantal van. Die gooi ik beslist nooit meer weg.

Ze hebben een aantal grote voordelen:

- zwaar, dus handig als gewicht op een vers gelijmd oppervlak
- 30 VA, dus goed voor het gelijktijdig rijden met zeker 3 treinen
- degelijk (al moet het netsnoer soms vervangen worden)

Het grootste bezwaar geldt de omschakeling van de rijrichting.
In plaats van de noodzakelijke 22-25 volt, levert deze trafo vaak 28-33 volt
en de elektronica wordt dan gebraden (omdat die niet meer dan 25 verwacht).

Citaat van: robbie103 op vrijdag 25 november 2016, 19:24:48
Als je rijdt met gelijkstroom kun je de bokkesprong toch voorkomen door voor omschakelen een puls van omgekeerde polariteit te gebruiken en de motor van een diode te voorzien ?

Dat kan, je kunt zelfs twee diodes in een loc zetten, om het nog makkelijker te maken.

Zelf doe ik dat niet, tot dusverre, vond ik wel geinig.
Als ik 2-rail omschakel keert een 2-rail loc van rijrichting, maar een 3-rail loc rijdt gewoon door.
Als ik 3-rail omschakel, keert de 3-rail loc, maar de 2-rail loc rijdt gewoon door.
Als ik via een relais omschakel, schakelen beide systemen om, en gaan beide locs terug.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Het wordt steeds boeiender en leerzamer en het gaat de topic idd overschrijden. Ik ga beslist geen diodes of wat dan ook aan mijn treintjes toevoegen zonder dat ik weet of het wel zinvol is afgezien van de nodige kosten. Ik ga op Marktplaats eens kijken of er een nieuwere trafo te koop is en dat uitproberen.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Een paar nieuwe of gebruikte trafo's kosten op de beurzen ook de kop niet en zijn er te kust en te keur.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Aan welk bedrag denk je dan voor nieuwe en gebruikte?
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ik zie ze (tweedehands) voor ?25 - ?40 staan op Marklplaats, e-bay en bij webwinkels. Ook bieden via catawiki is regelmatig mogelijk.

Groeten,
Roel
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ik heb er 1 gevonden op MP voor ? 25. Ga hem van de week ophalen.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Jongens, deze discussie gaat een beetje het doel van de topic voorbij nml. "het ontwerpen van banen". Kunnen we weer terug naar de oorsprong?
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Heb inmiddels SCARM ontdekt en ben aan het puzzelen. Wordt toch lastig om de buitenste bergbaan aan te sluiten op de binnenbaan omdat er ergens (op hoogte) gekruist moet worden.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hierbij een aangepaste versie waarop ik de kruiswissels geplaats heb als optie. Zie geen andere plaats omdat de buitenste ring uit 5200 rails bestaat waarop geen wissels passen.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Prachtige oplossing denk ik zo.
Maar ik zal het voorlopig niet kunnen beoordelen. Ik gebruik geen scarm.
Een plaatje zou veel meer duidelijk maken. En anderen die geen scarm hebben kunnen er dan ook over oordelen en commentaren leveren.

MvG Peter
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Peter,

Ik heb al even snel een plaatje geschoten.
Georges:
Mijn vraag is wat je verder met de kruiswissels wilt doen.

Ook al heeft het niet de voorkeur, SCARM is gratis en kan zo op de PC geinstalleerd worden.

Henk
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hallo Pjedro,

Scarm is gratis te dowloaden. Ik heb dit uit een ander bericht opgevangen.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Ja Henk, wat nu? Ik heb die kruiswissels er in gezet omdat ik geen andere oplossing zag. Nu moet er nog ergens die bergbaan ergens op de kruiswissels aangesloten worden. Maar waar start ik en waar gaat die baan kruisen?

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Georges,

De kruiswissels zitten aan de voorkant?
De "losse" rails aan de buitenkant is het begin van je bergbaan?

Ik ga er even vanuit dat het zo is.
Als je niveau's gaat maken is het beter om vooraan laag te beginnen en naar achteren toe omhoog.

Ik zou het stuk waar je kruiswissels zitten zoveel mogelijk naar voren halen en vanuit je kruiswissels naar achteren toe omhoog naar je bergbaan.
Je kunt dan met scenery delen van je baan verbergen waardoor je een spannender geheel krijgt.

Henk 
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Georges,

Even een snelle schets om je wat ideeen te geven.

Geel = verwijderen
Rood = nieuwe locaties voor rails
Groen = hoogtes in de scenery
Het achterste stuk rail mag eventueel weg gestopt worden in een berg.

Henk
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoi Henk, dat is ook mijn opzet, zie mijn 1e bericht daar staan actuele foto's.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoi Henk, hoe doe je dat: eigen tekst aanbrengen op mijn foto? Ik heb inmiddels ook modificaties aangebracht waarin jou optie is meegenomen. Is nog niet af maar begint er op te lijken. Trein gaat rechts omhoog en kan aan de achterkant naar beneden om onder de baan terug te komen op de kruiswissel. Is dit wat?

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Dit is hem dan geworden, kijk vooral ook de 3D. Graag reacties.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Citaat van: Georges op dinsdag 29 november 2016, 17:20:01
Hoi Henk, hoe doe je dat: eigen tekst aanbrengen op mijn foto?
1e plaatje: je scarm-bestand gedownload en geopend.
Vervolgens met Windows-knipprogramma een schermafdruk (jpg-bestand) gemaakt en geupload.
2e plaatje: het jpg-bestand geopend in paint.
In de menu balk op bewerken klikken en tekenpalet tonen.
En kliederen maar!  :D :D

Henk

Ps ik ga nu je nieuwe bestand downloaden en bekijken.
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Georges,

Kijk eens naar je hoogtes.
Het stuk spoor vooraan ligt op een hoogte van 78 mm en daar daar creëer je een kuip.
Open je bestand in SCARM en selecteer een stuk rail.
Druk vervolgens op de letter L op je toetsenbord en als het goed is krijg je dan je stijgingspercentages per rail te zien.
Je kan meerdere keren drukken met verschillende resultaten. Speel hier  eens mee.

Je kunt dan je achterste rail sneller laten stijgen; advies hier op het forum is max 3% Marklin geeft aan max 6%.
Waarom max 3%? Niet alle wisselstroom-lokomotieven van andere merken hebben een rubberen bandjes om de wielen waardoor ze doorslippen.
Verder hebben langere treinen (> 1,5 a 2 mtr) moeite met stijgingspercentages van boven de 3%.

Wezien de resultaten wel weer verschijnen.  :P

Henk
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoi Henk,

Ik heb idd de juiste hoogtes nog niet doorgevoerd en dat ga ik verder ook niet doen omdat dit voor mij indicatief genoeg was om mijn aanpassingen te zien. Ik werkelijkheid wordt het natuurlijk hoger. Mijn vraag blijft overeind: is dit een beetje wat er verwacht werd of zijn er nog meer suggesties waardoor de baan interessanter wordt.

Verder rij ik alleen met marklin met rubber bandjes.

Groeten Georges
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Lid sinds: 2014

Pluk de dag om te mogen rijden

offline
Re: Gezocht nieuw ontwerp voor mijn baan
Hoi Henk,

Interessante theorie hoe je dit gedaan hebt. Ik ga het eens uitproberen.

Groeten Georges