Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht

Gestart door frenkievee zaterdag 19 november 2016, 19:14:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Weer een nieuw draadje van mijn hand. :)
Voor mijn baan Rijshoven wil ik gebruik maken van het bouwpakketje van station Heistraat van de firma Markenburg.nl. Aangezien dit een model is van het stationsgebouw van Arkel ben ik vanmiddag eens die kant opgereden om wat foto's te maken. Omdat ik ruim twee uur tot mijn beschikking had en Arkel zelf niet al te groot is, heb ik à la de Hoekse Lijn wat foto's onderweg van de Merwede-Linge lijn gemaakt. Deze lijn loopt van Dordrecht tot Geldermalsen (en terug natuurlijk) en wordt bediend door Arriva treinen.

Eerst maar eens de plaatsbepaling. De afbeelding is klikbaar om naar Google Maps te gaan. Helemaal boven in het plaatje is het dorpje Arkel te zien met het blauwe logootje van een station. Onderaan het beeld zie je nog net de A15 en wel het stukje tussen het knooppunt Gorinchem (naar links) en de afslag Arkel.


Station Arkel, maar dat mag duidelijk zijn :D


Na de auto geparkeerd te hebben, eerst maar eens een beetje op verkenning gegaan. Naast het station ligt gelijk een overweg.


Vanaf het perron ziet dat er zo uit, inclusief het hoofdsein wat in het station staat.


Naast het stations gebouw staat een waarschuwingslicht om het verkeer duidelijk te maken dat de overweg dicht is.


Direct naast de overweg ligt het voormalige stationsgebouw met (blijkbaar) een terras. Dit is niet toegankelijk voor reizigers.




Het stationsgebouw aan de straatzijde. Tegenwoordig zit er een design-studio in.


Het gebouw van de perronzijde, zoals al gezegd: dit is niet meer in gebruik voor de passagiers.


Eén van de kopse muren is wit gepleisterd, dit is ook in het model goed getroffen (vind ik).


Het verschil met het model is, dat in het origineel nu een extra raam is aangebracht. Ik wil in deze wand een tegeltableau met de naam Rijshoven plaatsen.


En het gebouw nog even van de straatzijde, maar nu van de andere kant.


Het perron opgelopen. Daar kwam ik een scherm tegen met de eerstvolgende treinen. Aangezien het 13:40 was op het moment van het maken van de foto, vond ik wel dat ik even kon wachten op de trein naar Geldermalsen. :)


Helemaal aan het einde van het perron is goed te zien dat het station best landelijk gelegen is.


En de trein van Arriva.



Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Als je in het plattegrondje (of op Google maps natuurlijk) het Merwedekanaal richting Gorinchem volgt, kom je net boven de A15 een brug tegen. Vlak naast deze brug ligt een spoorwegovergang en daar ben ik even naar toe gereden.

Het gaat om de overweg in de Haarweg, waar een standaard bord: "Wacht tot het rode licht gedoofd is. Er kan nog een trein komen." bord geplaatst is. Wat ik persoonlijk een beetje raar vind, want het is een enkelsporig traject en na een trein is minimaal één blok bezet, dus is dat m.i. ietwat overbodig.


De overweg zelf helemaal.


Op de overweg de blik richting Gorinchem waar een voorsein heel dapper geel licht toont. Verderop is de bocht naar rechts te zien, richting het station van Gorinchem.


Schakelkasten voor de overweg achter de hekken. Deze foto is genomen over een hek en ik ben daarvoor dus niet op verboden terrein geweest :D


De Haarbrug over het Merwedekanaal....


.... zoals het naambord ook duidelijk laat zien.


Via Gorinchem gereden, maar daar niet echt de mogelijkheid gevonden om het station te fotograferen. Parkeren was wat lastig en aangezien ik volledig onbekend ben ik Gorinchem was ik dus verkeerd gereden en voor ik het wist reed ik alweer aan de westkant van de stad over de A15 heen. Misschien ooit....

Via wat binnenweggetjes was het me uiteindelijk gelukt om bij het station Boven Hardinxveld uit te komen. Dit station is vanaf de A15 te zien als je richting Rotterdam rijdt. Het was me al eens opgevallen dat er daar twee treinen elkaar tegen komen en het dus een station met twee perronsporen moest zijn.

Op onderstaande kaart staan een aantal lokaties waar ik foto's gemaakt heb.

Rechts staat station Boven Hardinxveld, iets links daarboven is nog net de korte tunnel te zien van de goederenspoorlijn Betuweroute. Dat is bij de Neerpolderseweg.

Een paar foto's over het hek heen de ingang van de tunnel van de Betuweroute onder het riviertje de Giessen door. Beetje lastig foto's maken op deze manier :D.





Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Nog even het kaartje van de vorige bijdrage:

Helemaal rechts station Boven Hardinxveld, meer naar links station Hardinxveld-Giessendam en helemaal links station Hardinxveld Blauwe Zoom.

Station Boven Hardinxveld. Dit is als je vanaf de parkeerplaats naar het station loopt het eerste wat je ziet: het bord met de vertrektijden.


En uiteraard de onvermijdelijke kaartenautomaat.


Nog geen twee tellen nadat ik aangekomen was, gingen de bellen van de overweg al af om de trein richting Gorinchem aan te kondigen....


.... al snel gevolgd door de trein naar Dordrecht, die uiteraard van de andere kant aan was komen rijden.
De beide treinen gebroederlijk naast elkaar.


En wat meer in detail.


En de trein vertrekt weer, deze richting Dordrecht (flink ingezoomd, dat dan weer wel :) ).


Aangezien de Betuweroute vlak naast de Merwede-Lingelijn ligt, kan het voorkomen dat je ook wat goederenverkeer langs ziet komen.


Goed is hier te zien, dat deze trein de tunnel in duikt.


Terug naar Boven Hardinxveld ....


.... wat inmiddels een uitgestorven indruk achterlaat.


De seinen richting Sliedrecht/Dordrecht. Deze zijn vanaf de A15 te zien, als je er langs rijdt en weet waar je naar moet kijken.


De vertrekstaat.




En een laatste blik op het station.

Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Van station Boven Hardinxveld naar Hardinxveld-Giessendam kun je je reis per trein vervolgen, maar uiteraard ook gewoon per auto. Want tussen beide stations loopt namelijk een nagenoeg rechte weg met de toepasselijke naam: Parallelweg. :D

Ongeveer halverwege deze Parallelweg is een overweg in het spoor en daar hoort dit bord bij.


Blik terug richting Boven Hardinxveld (en verder naar Gorinchem) met links ook weer de schakelkasten.


Een ingezoomd kijkje de andere kant op en wil richting Hardinxveld-Giessendam, waar je het station al kunt zien liggen.


Naast het spoor, achter het hek, lagen deze twee delen van een wissel.


De overweg van de andere kant.


De borden langs het spoor kunnen behoorlijk licht reflecteren. Daar kwam ik achter omdat ik dacht dat de eerste foto wat donker zou zijn (al viel dat mee) en een tweede met flits gemaakt had. Oordeel zelf.




Doorgereden om uit te komen bij het kruispunt Parallelweg, Stationsweg (elkaar verlengde), Spoorweg (rechts het spoor over) en de Damstraat. Daar in de buurt de auto neergezet en klein stukje teruggelopen. Het spoor kruist daar het riviertje de Giessen.




Weer terug naar het station leverde dit beeld op van een knipperend signaal om aan te geven dat de overweg dicht was. Uiteraard was achter de heg dit ook duidelijk te horen :D


Midden op de overweg, kijkend richting Gorinchem.


Station Hardinxveld-Giessendam met een klaarstaande Spurt.


Ingezoomd op de seinen verder, vlak voor de plek waar de beide sporen weer samen komen in één spoor. Nog verderop is het perron van station Hardinxveld Blauwe Zoom te zien.




En de trein richting Dordrecht is alweer op pad.


Yep, daar was ik.


De beide seinen die het spoor richting Gorinchem beveiligen.


En verstopt achter een hegje de bijbehorende kasten.

Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Na dit station deels op de foto gezet te hebben, doorgereden over de Stationsstraat en de Schapedrift richting het volgende station. Of beter: halte, met de naam Hardinxveld Blauwe Zoom.

Het stationsplein, wat gekruisd wordt door de Schapedrift. Ook dit station ligt weer in ongeveer The Middle of Nowhere, maar blijkbaar zal er best de nodige ontwikkeling plaats gaan vinden hier.


Het rechtergedeelte met de fietsenstalling.


En uiteraard mag de naam van het station niet ontbreken.


Ondanks dat dit Arriva gebied is, staan wel deze borden er nog, die vol staan met verwijzingen naar de NS.


Ingezoomd een overgangssectie in de bovenleiding met bij twee masten de voeding voor de rijdraad....


.... met het bijbehorende voedingsstation ernaast.


Helemaal aan het einde van het perron, kijkend in de richting van Gorinchem.


Ingezoomd kijkje terug naar station Hardinxveld-Giessendam.


Een incheckautomaat van Arriva voor de MerwedeLingeLijn.


Speciaal voor Jan even ingezoomd :D  >:-D


En de trein naar Dordrecht



Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Het laatste station wat ik vandaag bezocht heb is Sliedrecht.



De P+R die aan de kopse kant (of de zijkant, hoe je het noemen wilt) van het station ligt.


Ook bij Sliedrecht is de Betuweroute vlak langs het oude spoor gebouwd en toevallig kwam deze combi langs. Die betonnen afscheiding zorgt er wel voor dat het geluid van de passerende trein best wel mee valt.




Kijkje naar rechts waar nog net de laatste wagons van de passerende trein te zien zijn.


De seinen en bebording ingezoomd.


En uiteraard het onvermijdelijke kijkje de andere kant op :D vanaf het eerste perron.


En ook weer ingezoomd richting Dordrecht. De helling verderop verraadt al dat het spoor omhoog loopt en dat klopt. Het passeert de A15 op een hoog viaduct, de A15 zelf ligt namelijk ook op een viaduct wat over een lokale weg gaat.


En de trein naar Gorinchem rolt binnen.


De masten op station Sliedrecht zijn voorzien van stickers met de tekst "1500V ZONE", waarschijnlijk om verwarring met de spanning van de Betuweroute te voorkomen.


Nogmaals de trein naar Gorinchem, die staat te wachten op de tegentrein richting Dordrecht....


.... en als die binnenrolt het sein en het vertreklampje voor de eerste op groen zet danwel laat branden.


De trein naar Dordrecht op het andere spoor.


Het oude station van Sliedrecht. Velen zullen zich misschien nog wel herinneren dat hier nadat het station niet meer als zodanig gebruikt was, hier een modelspoorwinkel gevestigd. Nu zit er een restaurant in met de naam: "Heeren van Slydrecht".


Tot zover deze reportage over een klein stukje van de Merwede-Linge lijn. Hopelijk vind ik binnenkort wat tijd om nog wat foto's hiervan te maken. Als jullie dat willen tenminste.....
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Hoi Frank, bedankt voor het delen van deze uitgebreide fotoserie :arrow: :thumbup: :thumbup:
en
vooral blijven posten. :P
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
-Frank:
Dank voor het plaatsen van een hele reeks mooi spoorse plaatjes,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Hoi Frank,

Je bent weer lekker creatief bezig, wordt zeer gewaardeerd.  :thumbup:
Typische rail constructie bij Hardinxveld-Giessendam, waar de sporen samen komen en je verwacht dat het recht doorgaande spoor rechtdoor gaat en het parallelle spoor hier weer op samenkomt.
Maar blijkt dat deze eerst afbuigt naar het parallel spoor, waarna het enkel geworden spoor weer afbuigt naar het pad van recht doorgaande spoor. 8o
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Hi Frank,

Interessante foto reeks.

groet
Harald
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Hoi Frank.
Bijzonder leuk en interessant om met een auto rit een stuk spoor te beschrijven! :D
Met mooie foto's en een erg goede beschrijving is het plezierig om dit te volgen.

Hopelijk komt er ook nog een "stukje" over het prachtige station Geldermalsen met de spoorbrug over de Linge.
(Daar ligt namelijk de basis voor mijn "spoor verslaving" want mijn opa en oma woonden in het oude station van Geldermalsen! :favorite:)

Veel plezier en succes met het vervolg van de Merwede-Linge lijn! :P

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Schitterend.
Je rijd er regelmatig langs , en dan zie je va de rijksweg veel herkenbare punten.
Maar de mooie stations , nee die zie je niet , behalve nu......prachtige plaatjes Frank..... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Mooie foto's frank.
Je komt in de buurt😄😄
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Foto van het paaltje inlijsten Blauwe  :D

Mvg Jan
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Leuke reportage. Heel herkenbaar allemaal.

Ik ben een geboren en getogen Hardinxvelder en heb de situatie meegemaakt dat er nog geen bovenleiding was. Toen daverden er ieder uur 4 Plan u stellen over de lijn.
Na 1990 kwamen met de bovenleiding de sprinter en de plan v. Vooral die laatste hoorde je erg goed als de remming werd ingezet. In de nacht wilde er ook nog weleens een flinke goederentrein langsrijden. Meestal getrokken door een 1600 maar ook 1100 en de rest waren geen uitzondering.

André
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Leuke reportage weer Frank.

Gr. Dennis
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Mooie reportage Frank,
Dank voor het plaatsen.

Mvg,

Luc
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Hallo Frank

Dank voor deze indrukwekkende reportage.

Groetjes,

Minto Tighfield
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
leuke reportage van de spoorlijk bij bij waar ik dagelijks overheen rij(haaks met de auto dan)
de vermelding van de ns op de blauwe zoom is gek bij dat station heeft noot een ns trein gestaan omdat dit pas opgeleverd is nadat ariva er is gaan rijden en dat geld ook voor het station boven hardinxveld



verder een heel leuke reportage en mocht je de andere kant op gaan vanaf arkel naar de draaibare spoorbrug mag je hier wel een bakkie komen doen dan ben je namelijk nog maar 2 min bij bij vandaan


Gr Ed
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Allen, dank voor de reacties!!

Even een paar antwoorden op wat reacties
Citaat van: ceess op zaterdag 19 november 2016, 21:20:45
vooral blijven posten. :P
Nou vooruit.... :D we gaan wel zien hoe het allemaal loopt :P

Citaat van: Kappa op zaterdag 19 november 2016, 22:23:30
Typische rail constructie bij Hardinxveld-Giessendam, waar de sporen samen komen en je verwacht dat het recht doorgaande spoor rechtdoor gaat en het parallelle spoor hier weer op samenkomt.
Ad, dat viel mij inderdaad ook op. Beetje apart om dit zo te maken. Je zou dan verwachten dat het rechterspoor gewoon rechtdoor gaat en het linker daarbij aantakt, in plaats van zo.

Citaat van: AlbertJan op zondag 20 november 2016, 07:20:33
Bijzonder leuk en interessant om met een auto rit een stuk spoor te beschrijven! :D
Voordeel van de auto is dat je ook bij zaken kunt stoppen, waar de trein dat niet doet, zoals een overweg enzo. :D Maar ja, dat is een inkopper natuurlijk.

Citaat van: AlbertJan op zondag 20 november 2016, 07:20:33
Hopelijk komt er ook nog een "stukje" over het prachtige station Geldermalsen met de spoorbrug over de Linge.
Veel plezier en succes met het vervolg van de Merwede-Linge lijn! :P
Tja, wie weet.... :)

Citaat van: Aliebengalie op zondag 20 november 2016, 07:31:44
Je rijd er regelmatig langs , en dan zie je va de rijksweg veel herkenbare punten.
Maar de mooie stations , nee die zie je niet , behalve nu......prachtige plaatjes Frank..... :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dank je Alex. en uiteraard vergeet je dan weer wat. Want achteraf (dus de koe in de kont dus) bezien had ik bij Boven Hardinxveld even naar het einde van het station moeten lopen om te kijken of ik de snelweg ook nog op de plaat kon zetten. Wel druk wonen daar trouwens: tussen de snelweg en het spoor in...... :(

Citaat van: Baardo op zondag 20 november 2016, 10:56:20
Ik ben een geboren en getogen Hardinxvelder
André, dan hoop ik dat ik geen onwaarheden heb zitten vertellen hier.... :D
Ik heb in de periode van 1977 t/m 1987 in Dordrecht gewoond, dus regelmatig op het station daar rondgezworven. En inderdaad de Plan-U's ook daar zien staan.

Citaat van: eddyflame op zondag 20 november 2016, 11:42:15
verder een heel leuke reportage en mocht je de andere kant op gaan vanaf arkel naar de draaibare spoorbrug mag je hier wel een bakkie komen doen dan ben je namelijk nog maar 2 min bij bij vandaan
Ed, mocht dat gaan gebeuren, dan zal ik je zeker even een bezoekje brengen! Lijkt me prima plan!
Re: Merwede - Linge Lijn: van Arkel naar Sliedrecht
Uitgebreid, fraai en mooi om te lezen / bekijken!