Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar

Gestart door TimTie vrijdag 18 november 2016, 08:24:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
ESU Ecos update 4.1.4 gereleased

Release Notes for Software 4.1.4 for ECoS 50200 / ECoS 50000 / Central Station Reloaded
=======================================================================================


Features:

- New locomotive icons

- New function key symbols "Heavy Load" and "Coast Mode"

- Added support for new decoder profiles

- Update Decoder profile for Firmware 4.14.9233

- Speedstep mode visible for L.Net throttles

- Behaviour for RailComPlus address assignment is now adjustable in the setup menu.


Bugfixes:

- L.Net F9-F12 should now work on all throttles

- Accessory decoders that are using the L.Net should no longer influence the defined switching time

http://www.esu.eu/en/downloads/software/ecos-firmware/
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Bedankt voor de tip, Tim. Ik zag de melding ook al op de ESU website. Ik ga hem er dit weekend meteen opzetten.

Edit: typefout gecorrigeerd
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Iemand enig idee wat hier mee bedoeld wordt:
- Speedstep mode visible for L.Net throttles


Is het nu eindelijk mogelijk om een IB (Slave) te gebruiken op 28 rijstappen i.p.v. 128?
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Thx voor de tip!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Inmiddels zonder problemen geïnstalleerd. Procedure duurde ongeveer 5 minuten.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Uiteraard heb ik hem ook op mijn cs1 r geinstalleerd zonder verdere problemen gelukkig ,inderdaad ging snel en soepel de update .


Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
A kijk een stad genoot. Moet hem zelf dit weekend even er op jassen er moet vandaag "helaas" ook nog geld verdient worden zodat we het weer kunnen uitgeven aan de hobby.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 @citaat zojuist gedaan en zo op het eerste gezicht wat mij betreft niets nieuws onder de zon.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Bedankt voor de tip, ga hem ook binnenhalen.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Vanochtend ge-installeerd en tot nu toe geen problemen geconstateerd. Ik heb echter slechts
drie MFX-locs, dus kan niet oordelen over andere aanpassingen zoals RailCom.
Het downloaden en installeren ging (zoals gebruikelijk bij ESU) weer feilloos en redelijk snel.

Jack
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Ook hier tiptop geïnstalleerd.
Alleen met Koploper kleine extra tussenstap nodig: Koploper signaleert de update naar 4.1.0 (of hoger) van de CS1r maar biedt zelf de oplossing.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Vanmorgen ook de diesellocomotief 215 van ESU aangemeld uiteraard met aan boord van de ECoS 4.1.4. Het aanmelden ging opvallend veel sneller dan gisteren met een mfx lok van Tante M en ook met 4.1.4

De ESU lok was in minder dan 5 seconden aangemeld, de mfx lok deed er gisteren ongeveer 5 minuten over......
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hier ook de update doorgevoerd. Ging eerst niet goed omdat ik de verkeerde update te pakken had. Ik had de update van de Ecos2. Er kwam een foutmelding. Daarna de juiste update gedownload en nu erop gezet. Ik ga maar eens kijken wat de veranderingen zijn.

Groet, Jasper
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Heb hem gisteren ook binnengehaald.
Het werkt allemaal.


Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
goedendag weet iemand hoe je de nieuweversie  in de ecos moet downladen dank u
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Je moet eerst inloggen bij ESU.
Dat kan je alleen als je jezelf ooit al aangemeld hebt, anders nu alsnog even doen.

Niet voor alle software moet je jezelf aanmelden, maar wel voor de ECOS-software......

grv Huub
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Alle berichten of het handig is om een ECOS wel of niet up te daten is, hierheen verplaatst, zodat in dit draadje de nieuwe versies gemeld kunnen worden.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Inmiddels is de nieuwe versie 4.2.0 beschikbaar gekomen.
Maak altijd een backup van de oude firmware alvorens te beginnen met downloaden en installeren.
Succes!

Jack
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hier de release notes:

Release Notes for Software 4.2.0 for ECoS 50200 / ECoS 50000 / Central Station Reloaded
=======================================================================================

Features:
- Improved M4 support for up to 31 functions on new M4 decoders
- Consist now supports more than 10 locomotives per one consist
- Added option to Reset Mobile Control II's Mini AccessPoint
- Updates Bachmann's Dynamis Ultima firmware to Version 1.8 (allows up to 40 locomotives using RailComPlus)


Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Versie 4.2.0 bij mij, net als de voorgaande Beta 4.1.4, succesvol geïnstalleerd. Ook op mijn Märklin E194 (39225) uitgeprobeerd en inderdaad 31 functies aanroepbaar.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Melden de MFX locomotief zich opnieuw aan bij deze update of?

Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hallo,

alle MFX/M4 locs melden zich bij deze update opnieuw aan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Citaat van: wissels op woensdag 10 mei 2017, 12:41:19
alle MFX/M4 locs melden zich bij deze update opnieuw aan,
Als je update van 4.1.6 Beta naar 4.2.0 dan melden de loks zich niet hernieuwd aan.


Mvg,
Peter
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 @citaat Peter, dat gebeurde (vreemd genoeg?) bij mij wel. Ik zeg er wel direct bij dat ik mijn 194 opzettelijk uit de ECoS had verwijderd om er zeker van te zijn dat deze zich opnieuw zou aanmelden met de 4.2.0 op de ECoS. De twee andere Märklin mfx loks die op de baan stonden meldden zich direct daarna, tot mijn lichte verbazing, ook weer aan ondanks het feit dat ze al (opnieuw) aangemeld waren met de voorgaande Beta versie er op.

Maakt mij verder niet uit natuurlijk maar de gebeurtenissen liepen bij mij toch anders dan je zou verwachten als je de diverse fora-berichten hierover leest.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hallo Hans,

Ik dacht dat bij updaten (van 4.1.4 beta) naar 4.2.0 de MFX loks opnieuw aangemeld dienden te worden, echter dat was hier niet nodig.

Zag later ook de volgende melding op het forum
CiteerBei einem Update von der Version 4.1.4 oder älter werden sich alle M4-Loks zwingend neu anmelden.

Wenn man schon die Firmware 4.1.6 Beta 1 installiert hatte, so werden sich die mfx/M4-Loks nicht erneut anmelden. Sollte es dennoch Probleme geben, so kann u.U. eine erzwungene Neuanmeldung von betroffenen M4-Loks oder das Löschen aller M4-Loks und deren geordnete Wiederanmeldung helfen.


Peter
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Mijn ervaring bij het updaten is, dat alle locs die niet onder spanning staan vlak vóór de update, na de update opnieuw geladen moeten worden.
Dus zet eerst alle locs stil (snelheid 0), zet alle seinen op groen en alle opstelsporen onder stroom (voor zover mogelijk), zodat de ECoS ze opslaat op het moment vóór de update (en eventueel eerst nog inlaadt). Voer dan de update uit en dan zouden deze locs allemaal meegenomen moeten zijn en meteen meer moeten werken na de update. Zet dan wel de seinen eerst weer op rood voordat je gaat rijden  8) .
De locs die vlak voor de update stroomloos stonden (bijvoorbeeld op een opstelspoor) moeten erna opnieuw geladen worden.
Groet, Paul
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Bij mij ging het zoals ESU het voorspeld had, helaas....

Echter een aantal MFX locs melden zich pas opnieuw correct aan, nadat ik ze van de baan gehaald had en ze op het programmeerspoor van de ECoS plaatste.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
een goedenmorgen
ik heb een vraag
hoe moet ik de nieuwe update op mijn ecos 50200 installeren
bij voorbaat mijn dank
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hallo Maarten,

Je kan dit doen via je browser.
Vereiste is wel dat je ECOS met een ethernet kabel op je router, of direct op computer is aangesloten.
Geef dan het IP adres in van de ECOS in de adresbalk van je browser.
Je krijgt dan een GUI met daarin de mogelijkheid om de upgrade uit te voeren.

Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Beste Allen,

ESU meldt vandaag op haar site dat Firmware 4.2.2 voor de ECoS 2 beschikbaar is.

Een gebruiker meldt op het ESU-forum vervolgens het volgende:

Citaat: "Het lijkt erop dat na de update naar 4.2.2 mijn mfx-lok's niet goed meer functioneren. In eerste instantie wel, maar dan zijn ineens alle functies niet meer bruikbaar, ook is rijden niet mogelijk bij een lok.  Opnieuw aanmelden lukt niet, zowel op programmeerspoor als op de baan zelf. Een andere lok rijdt wel, maar het licht doet het niet. Tot voor kort geen problemen met deze loks gehad. Ik heb verder geen andere loks geprobeerd.
Of doe ik iets fout?
Is dit een bekend fenomeen?
" Einde citaat.

Al anderen op dit forum 4.2.2 geïnstalleerd?
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Ik heb 4.2.0 als laatste geïnstalleerd.

Als ik dit zo lees wacht ik nog even als je het iet erg vind. 8o
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 @citaat Wie ben ik die iets mag vinden van wat jij wel of niet doet? Doe vooral wat je zelf goed dunkt in deze. Ik bracht slechts wat meldingen die mij vandaag opvielen t.a.v. een nieuwe ESU ECoS firmware.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 @citaat Voor de update waren er toch ook al MFX problemen, dit forum staat er vol van. O:-D
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
 @citaat Bij mij geen problemen t/m versie 4.2.1. Ook niet met mijn Mfx modellen. Ook niet met de ?nieuwe? Märklin 103 met haar 32 functies.... :) Alles werkt werkelijk nog steeds onberispelijk. Dus ik begrijp werkelijk niet waar al die problemen ?waar dit forum vol van staat? door ontstaan. Ik herken mij daar in ieder geval niet in.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Even op het Stummi Forum kijken, in het land van Esu en veel Märklin rijders zou er ook bij Stummi wat over te vinden moeten zijn.

Groet, Anne W
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
?k Zie zo gauw niet waarom ik problemen moet gaan zoeken die ik niet heb.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Versie 4.2.2 zojuist succesvol geïnstalleerd. Zoals altijd hier na een update geen problemen ontdekt. Zeker niet met mijn loks (waaronder MFX en een MFX lok met 32 functies).  :)
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Gezien het allemaal over ECOS software gaat even dit topic samengevoegd met het andere topic hierover.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Voor het eerst heb ik een probleem met het installeren van de nieuwe firmware op mijn CS1-R.
Het blijft hangen op het scherm op de CS1-R met "Updating software, do not unplug" en Extracting 0%. Normaal loopt dat dan door, maar nu blijft deze hangen.
Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Jawel
Firmware opnieuw downloaden en dan een nieuwe poging wagen.

Cees
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Het probleem was dat in eerste instantie het uitzetten van de CS1-R niet lukte. Hoewel ik de stroom uitzette, bleef het rode lampje branden. Ook via de website lukte het eerst niet. Weer even gewacht en toen lukte het wel, door via de website de CS1-R uit te zetten. Opnieuw opstarten en via een andere browser opnieuw verbinding gemaakt. Eerst was het Safari, nu via Firefox.
Nu ging alles zoals ik gewend was en de update is geïnstalleerd.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Hier zal ik me binnenkort ook eens aan wagen.
Ik heb vaak zoiets van... even de kat uit de boom kijken, en als iets goed werkt, dan laat ik het vaak zo.
Alleen die extra funkties bij mfx zouden wel goed uitkomen dit keer.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
hey allen, waar vind ik de nieuwe software van de ecos? Ik kan op https://www.esu.eu helemaal niets vinden qua software download.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
http://www.esu.eu/download/software/

Wel best een account aanmaken
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Dank je voor de info, ik heb inmiddels een account aangemaakt en een serial number toegevoegd van mijn ecos, maar zie helaas nog geen downloads staan mbt de ecos. Zal wel komen omdat mijn serial number nog 'on review...' staat. We wachten het even af :)
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Volgens mij kun je gewoon, als je een account hebt voor de ESU site, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Dan ga je daarna in de gele balk naar Download en daaronder naar Firmware en software en dan zoek je daar naar het apparaat wat je hebt de bijbehorende updates.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Nee je apperaat moet eerst geregistreerd staan, voordat je spullen van de Ecos kan downloaden.
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
Ik kan inmiddels bevestigen dat het apparaat geregistreerd moet staan alvorens je zaken kunt downloaden. Zojuist heb ik toegang tot de fora e.d. gekregen op esu.eu.

Bedankt allemaal voor de info!
Re: Nieuwe versie ESU ECOS software beschikbaar
ECoS firmware 4.2.3 en Mobile Control App II Versie 1.1.4 vanaf nu beschikbaar.