Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Probleem met Dapol stofzuiger

Gestart door Annemia donderdag 17 november 2016, 21:23:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Probleem met Dapol stofzuiger
Nu ik na een lange zomer weer begonnen ben alles op te starten, kom ik een gek probleem tegen.
De Dapol railstofzuiger, die aangestuurd wordt via een decoder, houdt er na ongeveer drie minuten mee op. Wacht ik eventjes, dan doet hij het wel weer. Als ik niet beter wist zou ik denken dat er ergens een thermische beveiliging in zat, maar dat is bij mijn weten niet het geval.
De Dapol is helemaal los geweest en ik zie geen stof o.i.d. dat de motor zou kunnen afremmen. Ik heb al een andere decoder geprobeerd, maar ook dat is geen oplossing.
Weet iemand waar ik de oorzaak zou kunnen zoeken?
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Hi Winus,

Wordt de decoder erg warm ?

groet
Harald
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Harald,
Bedankt voor je snelle reactie. Dat ga ik morgen even uitproberen. Ik heb net alles uitgeschakeld en moet ook beneden nog even "sociaal" doen.
Groet,
Winus
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Harald,
Ik heb de Dapol weer opnieuw laten draaien, eerst met een Uhlenbrock decoder en later met een Laisdcc. Bij beide stopt de motor na een poosje draaien. De decoders worden niet warm, wel het bruine dingetje dat eronder zit, hoe je dit onderdeel noemt weet ik helaas niet. Eerst zat de decoder erop geplakt. Toen ik die losgemaakt had, bleef de motor aanmerkelijk langer draaien, maar ook dan stopte deze. als je dan even wacht wil het wel weer.
Het lijkt me dus een temperatuur-kwestie.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Je bedoelt dat componentje met het -||- teken? Dat is gok ik (ben een leek, maar ik heb ook google tot mijn beschikking) een (tantaal) Elco.
Temperatuur zie ik daar niet 123 invloed op hebben. (ik ga me toch niet wagen aan uitspraken over dingen waar ik niet echt verstand over heb ;))
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Ik hou het eerder op een gewone keramische condensator  O:-D
Trekt de motor niet teveel stroom, waardoor de decoder deze dan stopt?

En de motor eens controleren of er niet teveel stof zit, zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46120.0
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Betrapt, ik geef me gelijk over  :D
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Bedankt voor jullie reacties, maar de motor is schoon. Er zit nauwelijks stof in.
Het geciteerde draadje kende ik al evenals de meeste andere draadjes die er over de Dapol zijn.
Helaas val ik nu van het ene probleem in het andere. Want de rode aansluitdraad van de motor is losgeraakt en ik kan absoluut niet ontdekken waar deze heeft vast gezeten. Misschien dat iemand op het forum me dat kan vertellen.
Ik dacht slim te zijn door te kijken waar de aansluitingen 4 en 5 van de decoder mee verbonden zijn. Aansluiting 5 is verbonden met de zwarte draad. Bij aansluiting 4 kan ik nergens aan de contacten meten waar deze aan vast zou moeten zitten.
Op de foto de onderzijde van het plaatje met de aansluitingen.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Ik heb er zelf geen, maar vermoed het eilandje links boven de zwartedraad.

Vermoedelijk wordt niet de condensator warm, maar de 3 weerstanden die rechts te zien zijn.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
De stroomafname via dat veertje dat aan het wielstel zit is ook niet ideaal.
Vouwt soms dubbel en dan heb je geen draaiende motor. Rij je verder maakt ie weer contact.

Als je toch bezig bent is het verstandig gelijk een draadje naar de wiellagers te maken.
Dan is dat ook verholpen of voorkomen.

Mvg Robin
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Citaat van: Hero op vrijdag 18 november 2016, 17:03:39
De stroomafname via dat veertje dat aan het wielstel zit is ook niet ideaal.
Vouwt soms dubbel en dan heb je geen draaiende motor. Rij je verder maakt ie weer contact.

Als je toch bezig bent is het verstandig gelijk een draadje naar de wiellagers te maken.
Dan is dat ook verholpen of voorkomen.

Mvg Robin

Lijkt me een goede suggestie. Maar eerst het ding weer aan de praat krijgen.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lijkt veel op deze foto...  van deze pagina KLIK (kijk alleen ff naar de motordraadjes dan)
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Simon,
Bedankt voor de foto en de link naar de site. Op deze site staat een eerdere foto met de motoraansluitingen. Volgens die foto de rode draad weer vast gesoldeerd en de motor draait weer, tenminste enige minuten.
Dus blijft over het probleem waar ik dit draadje mee begonnen ben. Ik heb overigens de vraag ook voorgelegd aan de leverancier, eHattons. Benieuwd of die reageren.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Graag gedaan. Lijkt het op dit probleem? Klik
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 18 november 2016, 17:47:46
Graag gedaan. Lijkt het op dit probleem? Klik
Daar lijkt het wel op, maar ik heb gecontroleerd of de decoder er goed in zit.

Ik heb trouwens een ontvangstvestging van eHattons gehad.

"I do apologise that I cannot give you an answer straight away however I have passed your enquiry onto a member of the Product Support Team and they should be able to provide me with an answer very soon.
I hope this is okay and we will respond to your enquiry as soon as possible. If you have any further questions then please do not hesitate to contact us."

Dat lijkt in ieder geval heel positief.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
kijk hier eens en zie dat de decoder verkeerd zit : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13490.0

Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Johnny, dat is zo te zien een ander printje, als ik de printsporen volg bij de huidige lijkt de decoder goed te zitten.

Winus, ik duim mee dat de leverancier een goede oplossing voor je heeft.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Citaat van: bellejt op vrijdag 18 november 2016, 18:21:45
kijk hier eens en zie dat de decoder verkeerd zit : http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13490.0
Bedankt voor je meedenken, maar de de print staan de cijfers 1-8 en aan de andere kant 4-5 en daar heb ik de rode-oranje draad en de grijze-zwarte draad ingeprikt. Lijkt me dus goed.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Maar afgezien het goed of fout zit, de NEM652 moet je om kunnen draaien, zonder dat er schade aan de 'loc' danwel decoder is. Alleen de verlichting werkt niet, de rest zal gewoon moeten werken.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Citaat van: bellejt op vrijdag 18 november 2016, 18:36:52
zelfde printje
Klopt, ook bij mij gaan de draden van de decoder naar de voorzijde en moet je ze dus ombuigen.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
1) Overbelasting?
2) Gelijkstroommotor los testen met gelijkstroombron?
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 19 november 2016, 11:38:57
1) Overbelasting?
2) Gelijkstroommotor los testen met gelijkstroombron?
Ik had de decoder als "teruggeschroefd", maar inderdaad ik ga nu het brugje dat er in zat voor analoge toepassing weer terugplaatsen en dan uitproberen met een gelijkstroomtrafo op ongeveer 5 volt.
Het resultaat laat ik weten, waarschijnlijk vandaag nog.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
heb je goed gekeken naar de link : daar zit de decoder nl wel andersom ingestoken.
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Probleem met Dapol stofzuiger
Het afgelopen uur heb ik het volgende geprobeerd.
1. Laten draaien met decoder op stand 8 van 28. Resultaat na 10 minuten draaide de motor nog steeds.
2. Decoder omgedraaid en weer laten draaien. Resultaat, na 4 minuten draaide de motor nog steeds.
3. Decoder eraf en brugje geplaatst. Laten draaien met een Trix trafo op stand 9. Na 10 minuten ging de motor wat langzamer draaien maar bleef wel draaien. Trafo naar stand 8 gezet en toen bleef de motor draaien.
Gemeten hoeveel volt stand 9 is, dit is 6,75 V
Mijn conclusie is dat ondanks het feit dat het een 9V motor zou zijn, je deze kennelijk niet continue kunt belasten.