De belading van de containertreinen gaat of op gewicht, of op volume.
In een 20F container mag max 35 ton aan producten geladen worden. Dit geldt normaal ook voor een 40/45F container.
Dus als een containerwagen max 60 ton mag hebben, kan je er maar 1 kwijt van 35 ton, en mag de overgebleven plaats(en) met één of twee containers met een gezamenlijk gewicht van 25 ton beladen worden. Hierbij dient ook nog eens te worden gelet op de plaats op de wagen waar de container wordt gezet. Dus een 60F wagen belast je dan max met 3x20F met 12; 35 en 12 ton. Of 2x20F met 35 en 25 ton, waarbij de 35 ton container iets meer naar het midden is geplaatst, dan die van 25 ton.
Bij lege containers, of volumineuze producten speelt niet het gewicht, maar het volume de bepalende factor. Dus bij 60F: 20+40F, 2x30F; 3x20F. verder zijn tankcontainers 20 en 25F, en afzetbakken 25F. Een container van 45F kan beter op een 6-assige gelede wagen worden geplaatst van 2x45F bij een efficiënte belading.
Verder zitten in de treinen soms ook lege wagens. Dat komt omdat er soms meer wagenaanbod is dan vervoersaanbod, en de treinen vaste lengtes hebben van bv 90TEU. (1 TEU is 20F) Containers met brandbare en chemische stoffen staan vaak achteraan, indien mogelijk gescheiden door een lege wagen.
M.v.g.
Marcel