Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017

Gestart door BW Rheine donderdag 17 november 2016, 20:52:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Hans Biere op donderdag 12 januari 2017, 22:14:24
Citaat van: 10103 op donderdag 12 januari 2017, 22:02:57Dat ze ook nog steeds nieuwe varianten van de zwaar verouderde E94 en V60 durven uitbrengen, is iets heel anders. Die modellen kunnen nu toch echt niet meer.

Een gerespecteerde mening die ik niet deel. Ik was zeer verheugd één van de twee weer terug te zien. Komt zeker in mijn collectie.

De mening van mijn gewaardeerd mede-forumlid respecteer ik uiteraard ook. Dat je eventueel uit nostalgisch oogpunt zo'n loc wilt hebben, kan ik me nog voorstellen. Het zijn verder ook wel sterke beestjes. Maar modellen met een zichtbare schroef in het dak of zichtbare tandwielen in de draaistellen kunnen naar mijn mening anno 2017 echt niet meer als een 'nieuwigheid' op de markt gebracht worden. Ik erger me eerlijk gezegd al jaren aan de steeds maar weer opnieuw uitgebrachte varianten van die oude koeien. Maar die irritatie komt vooral voort uit het feit, dat ik zo graag een echt mooie en moderne E94 en V60 zou willen hebben van Märklin. Met de E93 hebben ze bijvoorbeeld laten zien hoe fraai dat eruit zou kunnen zien. Hopelijk in 2018 dan maar...  ;) :)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
En: de tanks op de transportwagens zijn weer terug!
Een wederopstanding van 4MFOR???
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Beste Marc,

Als iedereen jouw mening toegedaan zou zijn dan kun je van één ding zeker zijn: Märklin zou ze niet meer uitbrengen.

Groet, Anne W
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Tja, voor ?270,- zou ik dat ook niet meer verwachten...
Overigens wel balen voor M* dat precies met die nieuwe BR85, Roco eenzelfde uitbrengt alleen dan met dynamische rook...
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Anne, inderdaad, ik ga voor de instapmodellen en de modellen die toch al wat sound en rook hebben, maar toch niet de ultieme afwerking.
Ze dienen effectief om mee te spelen.
Dus niet slecht dat Marklin nu een hele reeks betaalbare modellen op de markt zet, ook al zijn het herproducties en oudere mallen, die betaalbaar blijven (100-300eu) én toch al wat extra hebben.
Volgens mij vullen ze nu daadwerkelijk in wat ze vorig jaar als doelstelling gezet hebben, nl voorzien dat het instapsegment ok is.

Daarnaast kan ik ook genieten van een schitterend afgewerkt model, alleen aanschaffen, dat zit er (nog) niet in.
(zeg nooit nooit, people change)  >:-D

Simon, aan Marklin om het verschil met de concurrentie te maken, ik vind dat niet slecht, op die manier worden ze wel uitgedaagd ...
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Ik ben benieuwd naar de motoren die in de "betaalbare" modellen gestopt worden...
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
tot hiertoe gespaard gebleven van breuk aan mijn treinen, de toekomst zal het uitwijzen
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Beste Stijn,

Mijn baan met 19 treinen is om mee te rijden en dan gaat er wel eens wat fout (vooral als de buurjongetjes er zijn), dan zijn ietewat robuuste loks ook handig, geldt ook bij het rijden van loks op de clubbanen, gaat ook wel eens wat fout.

Als ik perfect afgewerkte loks wil zien en horen, dan zou dat in een vitrine op een rollenbank gaan.

Maar zoals altijd: iedereen moet zijn/haar leven invullen op de manier zoals hij/zij dat zelf wil, met één restrictie: zonder anderen/de natuur te schaden, in simpele taal: "leven en laten leven".

Groet, Anne W
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
@Stijn: zo is dat, moest er eigenlijk wel om glimlachen ;)
Dat instapsegment moet ik nog bezien, misschien is dat in de categorie van stoomlocs lastiger te realiseren.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Anne,
dat is inderdaad zo, voor elk wat wils.

Simon,
er zitten er toch een paar tussen, ben ik al tevreden mee, budget laat toch maar 1 of 2 nieuwe locs per jaar toe, naast de andere aankopen voor de hobby.
(ik koop enkel stomers op een paar uitzonderingen na).
De nieuwe br24 (36244) sprak me wel aan, heb de zus ook (36243) en ben daar heel tevreden van.
't is een andere uitvoering en een schattig model.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: 10103 op vrijdag 13 januari 2017, 01:01:19ik zo graag een echt mooie en moderne E94 en V60 zou willen hebben van Märklin. Met de E93 hebben ze bijvoorbeeld laten zien hoe fraai dat eruit zou kunnen zien.

Dat wil ik ook wel en verder helemaal eens.

Dit jaar komt er een "komplette neuentwicklung" van de ook bij mij zeer geliefde BR 103; wie weet gaat ze in de toekomst ook zoiets met de E94 en / of V60 doen........
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Gelet op de berichten hierboven. Er komen weer modellen met dwars in het midden geplaatste "can" motoren bij. Ik ben benieuwd of de can-motoren en de electronica ook 81 jaar meegaan. Ik zal het niet meer beleven  :?

BTT> weer een stomer 42er en 50er. Ook weer andere opgepimte modellen inderdaad. Wat is nou echt nieuw dat je denkt daarvan had nog niemand een model in wat voor uitvoering dan ook uitgebracht?
Dit jaar wel heel veel containerwagens. Als je van elk land de serie koopt heb je een containertrein van jewelste. En ik hou wel van containertreinen. En dus ook van 'onze' 3rail containerwagen.

Ik ga bij het draadje wensmodel 2017 mijn BR 52 8060 -7 RECO ketel maar weer invullen. Ja, ik weet, 50-gers en afgeleiden daarvan zijn er genoeg. Die locomotiefserie betrof dan ook duizenden exemplaren. Een reco model is er wel alleen niet van M. Een Lilliput rijdt toch anders. Als M. toch steeds maar varianten blijft uitbrengen kan mijn wens ook wel vervuld gaan worden.

En als er toch iets nieuws voor Nederland mag komen in plaats van weer een uitvoering van een 1200 kies dan Märklin voor een NS diesel uit de nummerserie 2200 - 2599. Ook daarvan zijn ettelijke varianten van te maken.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
mijn hoor je niet klagen met de Belgische modelen.

okey. het zijn ook terug model die reeds bestaand.
op 1 model na dan. de Vectron dan. maar ja das een startset model
hoe zal de afwerking gaan zijn net als de dubbeldek rijtuigen.

de "bolle neus" bestaat al heel lang bij m*
maar nu geheel mfx+ en dcc...
net als de rangeer locomotief type 80...
Zal leuk en luid gaan worden op mijn diorama..
:D :D
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Afgelopen beurs in houten het Modelspoor info blaadje meegenomen. Daarin staat de 4735.000 schuifwandwagen type Hbis met remmersplatform met tekst en logo keesmarklin. Leverbaar februari 2017 op dr beurs rails oplagen 500 stuks.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
De vectron is geen NMBS 18² model zoals LS Models ze indertijd heeft uitgebracht. Verkeerde loc die wat trekt op de 18² in Belgische kleuren. Wagons zijn ook wat minder afgewerkt. Mooie poging van Märklin om geen nieuwe mallen te hoeven maken maar heb eerlijk gezegd geen wooow-gevoel alhoewel ik Märklin-fan ben.

755philippe
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Een nieuwe aflevering van Märklin TV (Folge 81):

http://www.youtube.com/watch?v=EODGzQuuC5E


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
De VT 08.5 is ook waanzinnig mooi. Alleen jammer van de prijs van ? 650,- is wel een behoorlijk aanslag op de portemonnee.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Hennie van den Boom
gast

Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Charlie op donderdag 12 januari 2017, 16:09:49
Modeltreincenter Den Bosch heeft alle nieuwtjes online staan met prijzen. Klikje doen.

Gr.  Charlie

Dank Charlie. Schrok al dat ik van nummer 00722 (24 zelf lossers beladen met echt ijzererts) 791 euro zou moeten betalen. Gelukkig heeft deze Modeltreincenter ze per stuk voor 29,69.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Herman05 op donderdag 12 januari 2017, 18:48:49
De Railpro uitvoering is echt slechts een eenmalige serie geweest. De db uitvoering is voldoende op de markt te krijgen. Of heb jij een hele trein met een wagonnummer?

Hoi Herman,

ik weet niet of je op de hoogte bent maar als liefhebber van deze wagen maak ik je graag attent op deze belading. Past voortreffelijk en maakt de wagen op zeer fraaie wijze meer compleet. Het is maar een tip.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Wat mij op valt is dat alle rijtuigen nu ook naar 1:93 gegaan lijken te zijn. Wat mij betreft had men lekker bij 1:100 mogen blijven of had men door moeten pakken naar 1:87. Dat 1:93 is precies zo'n zinloos tussenmaatje. "We willen wel op lengte werken, maar toch eigenlijk ook niet."
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Hoi Laurent,

Waarom moet toch alles direct op schaal zijn, terwijl men er geen ruimte voor heeft (op uitzonderingen na dan) ?
We willen lang niet allemaal op lengte werken hoor, want een rijtuig van 26,4 meter in werkelijkheid wordt toch al gauw 30 cm in 1:87.
Wat dacht je van de lengte die een trein dan krijgt?
En dat moet ook nog door een redelijk krappe bocht van 36 cm, wat dus eigenlijk geen gezicht is ;)

Jij bent volgens mij 1 van de weinige die klaagt over de tussenmaat, die je overigens niet alleen bij Märklin aantreft, want Fleischmann ging ze hierin al voor.
Als je dan zo'n purist in schaal bent, snap ik echt jouw overigens goed geslaagde projectje niet, dan had ik eerder iets op schaal verwacht ;)
Op een vloerbaan zou je met op schaal zijnde rijtuigen wel kunnen rijden........alleen met op schaal zijnde rails kan je vaak zonder poespas geen vloerbaantje mee maken.

Wat ik overigens ook niet snap is dat er altijd en eeuwig over de prijzen wordt geklaagd, en dat terwijl men blijkbaar niet beseft hoeveel handwerk en mensen hiervoor worden ingezet.
Al dat soort dingen moeten ook betaald worden, en dat zie je terug in de prijs die dan toch wel tot een hoogte stijgt, en tergelijkertijd toch ook niet onverkoopbaar is.

Deze mensen zou ik eens aanraden eens bij de opendeuren dag langs te gaan, om een glimp op te vangen van de werkzaamheden.
Machines draaien op een zogenaamd "schritt tempo" om dingen uit te kunnen leggen, en om een stukje te belichten van het productie proces.
Ben ooit eens in de gelegenheid geweest om de fabriek te bezoeken zonder die open dag, en dan zie je toch een andere show die vele malen anders is, dan wat je op zo'n dag ziet.

Tja oudere modellen van stal halen?
Zijn we dan de echte nieuwe modellen dan vergeten, en het zware weer waar ze nu en in het verleden verkeerden?
Echte nieuwtjes zijn er dan wel niet in grote getallen aanwezig, maar vergeet dan vooral niet wat een mal kost om een nieuwtje te laten leven in model ;)

Je praat dan over zes cijfers voor de komma, en al die mensen die ermee bezig zijn van de tekentafel tot de productie van het handmonster, zitten in die prijs.
Dan komt nog de prijs erbij van de aankoop van de grondstoffen, en van het daadwerkelijk produceren van de modellen en de afwerking ervan.
Maar vergeet ook niet dat zelfs in een oud model wordt geïnvesteerd daar een nieuwe wellicht duurder was om te produceren.
Dat is ook eigenlijk een beetje een teken van deze tijd, van het gaat de goede kant op maar we zijn er nog lang niet.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Goed gesproken beste spoorweg dominee :thumbup: :thumbup:
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Mis het amen nog  :D

Mvg Jan
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
 :) Hans, mooi gesproken getypt. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Goedemorgen,

Met zeer belangstelling al dat nieuws weer eens bekeken, zonder twijfel Märklin maakt prachtige spullen!!!!!
Los van de instapmodellen vind ik zo langzamerhand de prijzen uit de pan stijgen, een loc van rond de 300 euro of nog meer, 3 goederenwagons voor rond de 100 euro of nog meer.
Willen we met z'n allen dat ook de jeugd onze prachtige modelspoorhobby gaat beleven, dan zal er toch iets moeten gebeuren, de jeugd heeft al allerlei apparatuur en ik zie dat in toekomst zij niet nog eens dure centrales en randapparaten gaan aanschaffen, meer samenwerking tussen Märklin, Apple, Microsoft en Sony?
Wie heeft een mening over die prijzen en aanschaf van hardware en software in de toekomst?
vr.gr.
Niek
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
 @citaat  en deels  :offtopic:

De prijzen zijn inderdaad hoog, maar dat is ook maar relatief.
De waarde van de euro is internationaal gezien mischien best wel goed, maar wat koop je nou nog voor een euro?
Als iemand mij vroeger had verteld dat ik ooit een huis zou hebben van bijna Fl 700.000 gulden, had ik hem voor gek verklaard. 8o
Toch in euro's omgerekend is het dat waard.
En lees de reactie van Hans, die slaat de spijker ook wel op zijn kop. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Ach ik zie heel veel mooie dingen. Helaas moet je keuzes maken. Maar de prijzen vind ik meevallen. Er is genoeg compleet dat tegen redelijke prijzen te koop is. Ja goedkoop is anders maar alle fabrikanten hebben dit soort prijzen. Het zou wel beter zijn om zonder sound te verkopen om de prijs te drukken. Ik zie nl bij winkels wagons van Piko of Roco staan net zo duur als Marklin. Dus wellicht realistische prijs gezien het handwerk? Ook een loc van Piko compleet gaat aardig in de richting van Marklin. Kan hij net zoveel? Nee geen mfx plus bijvoorbeeld. En dit komt dan uit China. Maar mensen als je geld hebt koop je het en anders wacht je gewoon. De slag met de games wereld is allang verloren. Dus wil je nog enigszins jeugd trekken dan moet je innoveren. En dat kost geld. Het is helaas niet anders. Ik ben best tevreden wat er in de folder staat. Ik denk een mooi en gevarieerd programma in alle prijsklassen. Succes allen met de keuzes.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
En toch als je bekijkt sinds de euro hebben we een 'inflatie' gehad van meer dan 100%. Helaas is dat niet met de salarissen gebeurd. Bedenk immers, een kopje koffie kostte pakweg 2 gulden. Nu 2 euro. Geldt ook voor treinen. Een duur model was al gauw rond de 400-500 gulden, nu rond de 400-500 euro.

Nu hoef ik zelf niet te klagen. Maar dit in gedachte nemende is toch wel een verandering geweest.

Desondanks, als je een beetje zoekt, betaal je toch minder voor de gewenste modellen. Ik heb trouwens gezien dat het tot nu toe een niet te duur jaar wordt met wat ik sowieso wil hebben. Dus kijk ook eens over de schutting richting roco, heb daar leuk Obb spul gezien.

Ik begrijp trouwens de productiekosten wel. Heb eens een reportage gezien over vollmer en begrijp best waarom een 'stukje' plastic zoveel kost. Men vergeet nog wel eens wat mallen en dergelijke kosten. De productie is niet zo duur, maar meer wat er achter zit. ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Waarom ook steeds de vraag of de jeugd niet teveel betrokken wordt bij onze hobby?
Echt als je wat dieper graaft dan dit is de jeugd best geïnteresseerd in modelspoor, alleen de manier waarop we ze betrekken is wat afstandelijker.

Vaak zie je de bordjes "Niet aanraken!" of "kijken met de ogen!", nu niet bepaald uitnodigend voor een jeugdige die wil spelen met treinen.
Daarom hebben ze dat Myworld bedacht, zodat ze toch iets in handen hebben, waarmee ze dat kunnen, en zoals je kunt merken zijn ook andere fabrikanten daarmee bezig.
Ook zag ik een initiatief van een club die zelfs de jeugd uitnodigt (dacht de club in ST Niklaas), weliswaar heeft die club een standplaats in België, maar waarom zoiets niet in Nederland organiseren?

Op samenwerking tussen Märklin en Apple, Microsoft, of Sony kan je kort zijn, de laatste drie begeven zich op een gebied waar onze hobby achteraan ijlt op technisch vlak.
Die kijken ook naar de snelste en modernste ontwikkelingen, en vergeet ook niet de bijkomende investeringen, die nog vele malen hoger liggen dan Märklin kan begroten.
Een samenwerking tussen de genoemde bedrijven zit er dus niet zo snel in, en wordt er eerder gezocht naar mogelijkheden (apps en stuff) om de modeltechniek te besturen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
#115 @Maikel,
bedankt voor de link

de filmpjes worden steeds mooier... :D  :thumbup:

wat iemand er voor uit wil geven,
is zo persoonlijk...

feit blijft dat de verkoopprijs echt wel de waarde van het produktieproces rechtvaardigt.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Jammer dat, om de prijs te drukken, wegwerpmotoren gebruikt worden.
Ik betaal graag iets meer voor een goede motor met vervangbare onderdelen.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Ik denk dat de jeugd betrekken inderdaad iets is waar iedereen aan kan meehelpen, clubs en individuen.

Mijn kinderen mogen alleszins met mijn treinen spelen, en eentje heeft het treinenvirus overgenomen, de andere twee niet, hoewel ze een (zeer matige) interesse blijven tonen.
Belangrijk is ze daar niet toe te dwingen en ze daar alle vrijheid in te geven om hun eigen weg in te vinden.
Mijn zoon heeft bv naast de treinen ook nog een paar andere hobby's, waaronder die pc en de games, ik zie hem wel zijn aandacht en budget verdelen.
Misschien ontwikkelt het in de toekomst verder, misschien ook niet. We zullen wel zien.

En dat is in mijn ogen nog het belangrijkste denk ik, we moeten voor degenen die met de hobby beginnen klaar staan om hen te helpen, maar vooral, ze zelf hun weg laten zoeken in het hele modelspoorlandschap. Zonder hen onze ideeën en ervaringen op te dringen, dat werkt tegendraads. We kunnen enkel de omstandigheden scheppen waarin hun interesse kan groeien, tenslotte worden kleine kinderen groot door vallen en opstaan, niet door hen in een stoel vast te binden.
Want ik vermoed dat zij binnen 20 a 30 jaar de treinenhobby op een totaal andere manier gaan beleven als wij dat nu doen. Net zoals wij dit op deze moment heel anders beleven dan 20 a 30 jaar geleden.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Slifor op donderdag 12 januari 2017, 17:21:01
1619 Raillogix/Captrain EXCLUSIEF Marklin!

leuk voor de gelijkstroomrijders.....
wat een naaipraktijen van tante M....
Maken ze dan geen Trix uitvoering?
Andere merken doen dit net zo hard :sad:
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 14 januari 2017, 02:31:17
Hoi Laurent,

Waarom moet toch alles direct op schaal zijn, terwijl men er geen ruimte voor heeft (op uitzonderingen na dan) ?
We willen lang niet allemaal op lengte werken hoor, want een rijtuig van 26,4 meter in werkelijkheid wordt toch al gauw 30 cm in 1:87.
Wat dacht je van de lengte die een trein dan krijgt?
En dat moet ook nog door een redelijk krappe bocht van 36 cm, wat dus eigenlijk geen gezicht is ;)

Jij bent volgens mij 1 van de weinige die klaagt over de tussenmaat, die je overigens niet alleen bij Märklin aantreft, want Fleischmann ging ze hierin al voor.
Als je dan zo'n purist in schaal bent, snap ik echt jouw overigens goed geslaagde projectje niet, dan had ik eerder iets op schaal verwacht ;)
Op een vloerbaan zou je met op schaal zijnde rijtuigen wel kunnen rijden........alleen met op schaal zijnde rails kan je vaak zonder poespas geen vloerbaantje mee maken.
Hans,

blijkbaar interpreteer je mijn bericht niet goed. Het hoeft niet persé op schaal te zijn, maar we hebben er nu, ook binnen Märklin, weer een lengteschaal bij. Daar waren ze al sinds de koploper mee bezig, maar dat ter zijde. Zoals ik al zei, ik vind 1:100 een prima schaal (wat ik ook aangeschaft heb de laatste tijd is 1:100, zowel van Märklin, Roco, Piko als Klein Modellbahn). Ik vind 1:87 een prima schaal. Alleen 1:93, tsja, het is het net niet. Het is niet de lengte die men al een aantal jaar hanteert, dus combineren van rijtuigen in 1 trein wordt optisch weer niet mooi, maar het is ook geen lengte die veel andere merken gebruiken (ja, Fleischmann wel). Ik vind het een halfbakken oplossing, zoals ik al zei: "We willen wel, maar eigenlijk toch ook niet." Heb dan gewoon het lef om te zeggen: "Fuck it, vanaf nu geen 1:100 meer en nieuwe lange materialen passen dus niet meer blind door R1, dus nu breken we met onze belofte dat alles ook nog op een modelbaan van 100 jaar oud te gebruiken is."

Dat is mijn punt. Niet dat ze persé naar 1:87 moeten. Ik heb namelijk liever een trein met 6 in plaats van 5 rijtuigen.
Laurent
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Hola,

Zojuist op joeptjoep het modelletje met artikelnummer 39911 in bewegende beelden en geluid voorbij zien komen. Ik moet toegeven, dat ze er erg fraai uitziet. Met werkende markerlichts op neus en tender en numberboards. Echt fraai gedaan. Alleen met het geluid slaat Marklin de plank volkomen mis. Niets geen acht donderende uitstoten per wielomwenteling, geen typisch stoomfluitgeluid. Erg jammer. Het klinkt als een standaard geluidssetje van eender welke Duitse stoomloc. Gemiste kans, want de Challenger rijdt verdorie gewoon nog in het wild rond, dus hoe makkelijk was het om de originele geluiden vast te leggen? Onbegrijpelijk.
Ook wordt er gesproken over een dynamische rookgenerator, echter ik zie geen dikke rookkolommen uitgebraakt worden synchroon met het geluid.
Al met al een mooi model, maar voor USA stoomlocs hou ik het liever bij MTH of Broadway Ltd.



Hasta la Pasta
Fred
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Laurent op zaterdag 14 januari 2017, 00:59:19
Wat mij op valt is dat alle rijtuigen nu ook naar 1:93 gegaan lijken te zijn. Wat mij betreft had men lekker bij 1:100 mogen blijven of had men door moeten pakken naar 1:87. Dat 1:93 is precies zo'n zinloos tussenmaatje. "We willen wel op lengte werken, maar toch eigenlijk ook niet."

Hallo

Er is voor 1:93 gekozen zodat de wagens nog langs bovenleidingsmasten e.d. passen in het marklnsysteem.
Ook 2 treinen in een bocht kunnen zich nog passeren. Bij 1:87 (en de marklin railgeometrie) zou het niet meer passen.

Bart
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Dat snapt Laurent heel goed hoor. Zijn punt is nou net dat je nu 3 lengteschalen hebt. 1:100, 1:93,5, 1:87. Twee van deze schalen door elkaar op één, vindt hij niet mooi. Doordat Märklin nu kiest voor de net niet schaal 1:93,5, wordt hij (en anderen) gedwongen twee lengteschalen door elkaar te gebruiken. Daar zit hij niet op te wachten en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Wat mij betreft gaat Märklin inderdaad ook naar 1:100 of 1:87. Indien ze 1:100 kiezen, blijft de doelgroep daadwerkelijk anders dan de doelgroep die 1:100 rijden. Ik denk dat die markten goed naast elkaar kunnen bestaan, terwijl Märklin met 1:93,5 ook deels de 1:87-markt aanboort.
Als Märklin 1:87 rijtuigen gaat maken, krijgen we hopelijk eens fatsoenlijke rijtuigen van Märklin i.p.v. speelgoed. Ik denk dat ze hier het verstandigst aan doen. De afzetgroep wordt namelijk veel groter. Immers kan Märklin dan concurreren met merken als LS Models, Artitec (en Roco), die mooie 1:87 rijtuigen maken. Vanzelfsprekend komt het argument naar boven dat 1:87 niet langs de wissellantaarns kan en dergelijke. Dat is heel jammer, maar kijkend naar de portemonnee van Märklin is 1:87 veel aantrekkelijker. De mensen die een antieke baan thuis hebben liggen, gaan heus niet stoppen met de hobby. Die gaan waarschijnlijk geleidelijk hun baan geschikt maken voor 1:87 of een andere schaal rijden. En zo hoort het ook.
Een andere lengteschaal dan 1:87 is in principe waanzin. Rijd 1:87 of rijd het niet. Zo simpel is het voor mij. De 1:100-markt eeuwig in stand houden, is op termijn niet houdbaar. Men zal moeten innoveren en moeten meegaan met de tijd. Stilstand is achteruitgang.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
 @citaat Wanneer je Märklin rijders die een baan hebben waarop geen 1:87 rijtuigen kunnen rijden (b.v. omdat ze
het Märklin/Viessmann bovenleidingsysteem gebruiken) de lange rijtuigen door de strot probeert te duwen zullen ze
de kont tegen de krib gooien en Märklin vaarwel zeggen.
Dat beseft de fabrikant in Göppingen heel goed. ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Wat gaan ze dan wel doen?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Hans Biere op vrijdag 13 januari 2017, 22:14:32
ik weet niet of je op de hoogte bent maar als liefhebber van deze wagen maak ik je graag attent op deze belading.
Dank voor de tip Hans!

Groeten,
Herman
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Dirkkie_84 op zondag 15 januari 2017, 14:48:38
Wat gaan ze dan wel doen?
1:93,5 rijtuigen maken ;)
Meer dan 90% van de Märklinrijders heeft R1 bochten in de baan.
Je denkt toch niet dat Märklin dan rijtuigen gaat bouwen die er niet doorheen kunnen?
Beetje naïef als je zoiets wel denkt...

Groeten,
Ton.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Yeoman op zondag 15 januari 2017, 19:51:00
Meer dan 90% van de Märklinrijders heeft R1 bochten in de baan.
Je hebt ze geteld?

Citaat van: Yeoman op zondag 15 januari 2017, 19:51:00Je denkt toch niet dat Märklin dan rijtuigen gaat bouwen die er niet doorheen kunnen?
Verklaar dan eens waarom het bij Roco wel kan. Daar zijn ze immers ook van 1:100 afgestapt en 1:87 gaan maken. De mensen die R1 hebben/hadden liggen, hebben die Roco de rug toegekeerd?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Dirkkie,

ik ben ook van plan R1 te gaan gebruiken. Een modelbaan is altijd wringen met de plaats die je hebt, tenzij je heel veel plaats hebt.
De moment dat er een wagon uitkomt die deze bocht niet kan pakken, dan koop ik die niet, zo simpel zie ik dat.

Misschien is Marklin wel begaan met de achterban en blijft ze momenteel bij 1/93 tot op het moment ze een oplossing hebben om een 1/87 door de R1 te krijgen.
Zou kunnen, niet?
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Terwijl mijn Roco's 1/87 prima over mijn m en k rails rijden, zie ik geen beperkingen. Alleen de 'oude' wissellantaarnen geven problemen. Maar die zijn eraf in mijn schaduwstations. De 'nieuwe' lantaarnen hebben geen problemen. En in de M-rails heb ik gewoon 5100 wissels.

Overigens moeten de lantaarnen eraf omdat de onderzijde van de bak blijft hangen. Wil Märklin dit oplossen, kunnen ze dit alleen via de wagenbak doen.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
De TEE PBA rijtuigen, die Märklin (en Trix) dit jaar opnieuw uitbrengt, zijn wel 1:87!!!
Märklin waarschuwt ook (in heel krom Nederlands), dat hier bij het profiel van vrije ruimte rekening mee moet worden gehouden.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
 @citaat Er staat letterlijk:

Begin citaat: "De TEE-rijtuigen zijn op maat vorm gegeven, zonder concessies aan het profiel van de vrije ruimte. De modellen rijden in bochten vanaf een straal van 360 mm, behoud echter voldoende afstand voor bovenleidingsmasten, brugleuningen of seinen." Einde citaat
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Laurent op zondag 15 januari 2017, 03:33:08
Hans,

blijkbaar interpreteer je mijn bericht niet goed. Het hoeft niet persé op schaal te zijn, maar we hebben er nu, ook binnen Märklin, weer een lengteschaal bij. Daar waren ze al sinds de koploper mee bezig, maar dat ter zijde. Zoals ik al zei, ik vind 1:100 een prima schaal (wat ik ook aangeschaft heb de laatste tijd is 1:100, zowel van Märklin, Roco, Piko als Klein Modellbahn). Ik vind 1:87 een prima schaal. Alleen 1:93, tsja, het is het net niet. Het is niet de lengte die men al een aantal jaar hanteert, dus combineren van rijtuigen in 1 trein wordt optisch weer niet mooi, maar het is ook geen lengte die veel andere merken gebruiken (ja, Fleischmann wel). Ik vind het een halfbakken oplossing, zoals ik al zei: "We willen wel, maar eigenlijk toch ook niet." Heb dan gewoon het lef om te zeggen: "Fuck it, vanaf nu geen 1:100 meer en nieuwe lange materialen passen dus niet meer blind door R1, dus nu breken we met onze belofte dat alles ook nog op een modelbaan van 100 jaar oud te gebruiken is."

Dat is mijn punt. Niet dat ze persé naar 1:87 moeten. Ik heb namelijk liever een trein met 6 in plaats van 5 rijtuigen.
Laurent
Laurent,

Het is een tussenoplossing de schaal 1:93,5 en de fabrikanten weten ook wel dat 1:87 rijtuigen ook wel verkopen want ook die vindt je in alle assortimenten, alleen niet elk rijtuig is in die schaal.
Daarom is er ook keuze al wordt de 1:100 schaal meer en meer naar de start-up hoek verdreven, en rijtuigen zoals de schürzenwagons waren al 1:87, en dat kwam vanwege de kortere lengte van het rijtuig, die dus in de 1:87 schaal toch nog rond 28 cm uitkomt.

Fleischmann is ook een bezig in de schaal 1:93,5 en dat werd ooit in de MIBA uitgelegd, als zijnde schaal om toch meer ramen naar het grote voorbeeld weer te kunnen geven zonder meteen 1:87 te hoeven te produceren.
Je ziet het is en blijft een compromis waarmee je kunt leven of niet, en ik ben het met je eens je moet de schalen niet door elkaar gebruiken, maar waarom zou je dat eigenlijk willen?
Heb oude Märklin lok's die ik geen 1:87 of 1:93,5 rijtuigen gun, maar de blikkenrijtuigen gaan er prima bij staan :thumbup:

Blijkbaar vraagt de markt om deze 1:93,5 rijtuigen, en de markt daar zijn jij en ik deel van maar niet plaats bepalend, dat is en blijft de massa.
En wees blij dat het in de start-up hoek nog te verkrijgen is, heb je meteen minder klachten als het ook betaalbaarder wordt daardoor ;)
Tja zelfs een fabrikant als Märklin, Roco, Fleischmann, of|Trix, Ze kunnen het lang niet bij iedereen goed doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Citaat van: Bahn-AG op zondag 15 januari 2017, 13:16:43
Er is voor 1:93 gekozen zodat de wagens nog langs bovenleidingsmasten e.d. passen in het marklnsysteem.
Ook 2 treinen in een bocht kunnen zich nog passeren. Bij 1:87 (en de marklin railgeometrie) zou het niet meer passen.
Dat weet ik en dat is precies mijn punt. 1:100 was/is ook prima.

Hans, lees mijn bericht en het bericht van Dirkkie_84 nou nog eens. Je gaat compleet voorbij aan de essentie van mijn verhaal.
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017
Bij mij rijdt het gewoon door elkaar, alleen niet in dezelfde trein. Inderdaad, bij de oude loks horen gewoon blikken rijtuigen. Sterker nog, heb er onlangs een aantal bijgekocht.  ;)
Re: Märklin neuheiten/nieuwigheden 2017