Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Gestart door Ludo1957 woensdag 16 november 2016, 11:00:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Een bekende fout, Ludo.
Let dan ook even op dat 5102 en 5205 ook heel erg op elkaar lijken, maar hetzelfde wringende effect hebben.

Succes!
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Tja Ludo.... dat met scream heb ik ook met anyrail. Ik gebruik het dan ook meer als richtlijn hoe het globaal gaat komen. En met m-rail is het lang leve de passtukjes. Soms heb ik zo zitten opvullen om het passen te krijgen dat de kleintjes er uit kunnen en een 5129 er tussen past...... om je soms tot waanzin te drijven. Maar dat is ook de charme van m-rails.

Succes met de verdere bouw en ik kijk uit naar de als dan nog niet bewegende plaatjes  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Inderdaad een bekende en herkenvare fout.
Toch is de 5206 goed te herkennen aan de zwarte streep op de onderzijde waar ook het railnummer staat.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Roel & Kaleb,
Dank voor de respons & morele steun.

@Hanzi
Die zwarte streep heb ik... achteraf  :( ... ook opgemerkt.
Op een aantal rails zitten echter vegen van zwarte verf en op nog andere staat geen serienummer.

Nu de fout gevonden is, zal het 'n stuk sneller gaan.
Aan passtukjes heb ik (nog?) geen gebrek.
Desnoods wordt er "ge-dremeld", maar voor de hoofdsporen verkies ik originele rails.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails * Constructief bezig geweest *
Hallo iedereen,

Vandaag een paar uurtjes constructief bezig geweest en redelijk kunnen opschieten, rekening houdend met andere verplichtingen.
Gelukkig geen last van de warmte (de dakisolatie is 30 cm dik  ;) )

Alle perronsporen & bijhorende wissels van Pbf* Goforitz liggen zonder onderling te wringen.
Uitlijning van rechte rails kan hier en daar beter,  maar da's van later zorg: ik wil eerst alle sporen leggen om te zien waar ik uitkom.

* "Pbf" staat voor Personenbahnhof

@Hanzi - ter info ivm 5206
Een aantal van mijn 5206-bogen hebben geen zwarte streep - wellicht is die daar pas vanaf een bepaald bouwjaar op gezet.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-LUDO,
Heel mooi stukje 'handarbeid'! 8) Nu gaat het vlotten met jouw baan!  :thumbup:
Dank voor de foto! :-*  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooi begin,  :thumbup:
Met de sporen er op is het ineens een baan geworden, veel suc6 met de verdere bouw,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ludo,

Als je een vel papier neemt en daar een 5100 en een 5102 op legt en met een potlood de omtrek tekent, heb je een simpele mal om al je rails 5100 / 5206 resp. 5102 / 5205 snel te controleren: past het, dan is het 51xx, past het niet helemaal, dan heb je een 52xx.

Hartelijke groeten,
Roel
Let's "Goforitz" * Zelfbouwvirus *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" * Zelfbouwvirus *
Hallo forumlieden  ;)
Hierbij enkele beelden van de zelfgebouwde bekoling waar ik de voorbije 3 weken zoet mee geweest ben. Hier en daar moet nog wat vervuild worden, maar dat komt wel goed.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Eén ding is zeker: "Jij zal het niet koud hebben!". Wat een hele mooie installatie hebt jij gebouwd. Zelfs in de 'werkschuur' staat alles wat je daar best wel nodig moet hebben. Die fiets is al in gebruik zeker? Alleen ontbreekt er nog een mensfiguurtje! Prachtige up-date geeft jij eer weg! bedankt, hoor! 8)  :-)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooie bekolingsinstallatie,  :thumbup:
Nog wat komenstof hier en daar en wat restjes kolen op de grond en het zal er mooi uit zien.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Gerard
Bedankt voor de positieve commentaar  :)
De doos met de beschilderde mini-mensjes valt momenteel onder de rubriek "wie zoekt, die vindt".
Omdat de BW uiteindelijk vrij groot zal worden, mocht een dienstfietsje niet ontbreken.

Het fietsje, de gereedschapjes in de werkschuur, de laddertjes en het rode hekje van het kraanplateau zijn geen zelfbouw (teveel priegelwerk).

De "steenkool" komt uit een overschotje zwart grindgranulaat van onze korrelvloer (de korrels zijn in een laagje kleurloos opdrogende houtlijm gestrooid).

De kraan is netjes afgekeken van een Pola-model dat te laag uitviel om de kolensilo te bevoorraden en een plaatsje krijgt langs het kanaal. De grijper kan er mee door, maar wordt later vervangen door een in 2 delen openklappend (en iets gedetailleerder) exemplaar.
De kraanwielen zijn metalen drukknopen uit de naaimand van vrouwlief. De "klinknagels" zijn in reliëf en gemaakt met de naaimachine :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Jørg
Danke   :)
De nodige "gemorste" kolen worden pas gestrooid na het nodige sleutelwerk aan de omliggende sporen ttz na de aanleg van:
- 2 inspectieputten & 2 slakkenputten met daarmee overeenkomende geïsoleerde stopstroken + bijhorende bedrading
- (in de buitenlucht) "voor-bestofte" bestrating tussen de sporen.
Re: Let's "Goforitz" - Scheepsbouw
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Scheepsbouw
Hallo mede-forummers,  :)
Even de tijd genomen voor enig onmisbaar scenery-toebehoren...
De planning van de Goforitz-baan voorziet immers een kanaal met (binnen)haven en een haven zonder schepen is als bier zonder "col" (landelijke omschrijving voor "schuimkraag").
Zodoende heb ik het www afgestruind naar modelschepen in schaal H0, wat evenwel geen betaalbare resultaten opleverde (een paar 100 US-dollars voor 1 schip vind ik wat veel).
Bijgevolg ben ik op zoek gegaan naar andere - min of meer met 1/87  "verzoenbare" - schalen. Dat laatste leek mij aanvaardbaar- veel onder de noemer H0 verkochte modelgebouwen neigen ook naar schaal 1/100.

Uiteindelijk heb ik om te beginnen mijn oog laten vallen op 2 modelschepen van karton, meer bepaald:

-- een eerstdaags via de post te bezorgen binnenschip (bouwpakket van voorgedrukt karton) in schaal 1/100 van 60 cm lang / 7 cm breed / 7 cm hoog) van de Duitse firma Schreiber - voor de prijs van 14,30 ? incl. verzendingskosten zie http://www.shop.schreiber-bogen.de/

- een cargo T030 "download, print & build" in schaal 00 (1:76) op basis van 19 pdf-pagina's die intussen op dun karton afgedrukt zijn op 87 % afdrukgrootte (nagenoeg gelijk aan schaal H0) en samengevoegd een schip vormen van 52,40 cm lang bij 9 cm breed en 11,8 cm hoog (masten niet meegerekend). Kostprijs: 6,99 £ bij de Britse firma Scalescenes met http://scalescenes.com/ (voor die prijs neem ik de papier- en afdrukkosten er graag bij  :D ).
De bouw van deze cargo ( voor de gelegenheid <<Primus>> gedoopt) start vandaag 5/10 en ik hou jullie op de hoogte van het verloop en het resultaat - idem voor het binnenschip.
De cargo kan onbeperkt gereproduceerd worden voor eigen gebruik en de afmetingen kunnen naar wens aangepast worden mits softwarematige omschaling ( beeldbewerking is één van mijn andere hobby's :-)
# Op die site staan momenteel 3 gratis downloads in schaal 00 van resp. een inspectieput, een kleine loods in laagreliëf en een weegbrug-gebouwtje die bij gelegenheid in een later topic aan bod zullen komen. De rest van het best wel uitgebreid aanbod is betalend.#
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Het is de tijd van "wachten" meer dan waard geweest, lees en merk ik. Jij zoekt waar een ander niet uit kan komen! Met een bijzonder exemplaar, die ook in jouw 'haven' behoorlijk zal opvallen!  8) En of het nou precies op 'schaal' gemaakt is, dat zal een bezoeker aan jouw baan niet gaan merken. Tenslotte is het verschil minimaal! 8o
Ik hanteer weleens het gezegde: "Wie daarop kniest, is een let oor" (kan ook andersom zijn! >:-D Jouw baan geeft al weer heel wat geheimen prijs!  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Zo een haventhema er bij is altijd een mooie aanvulling op je baan,  :thumbup:
De schepen gaan een mooi knutselwerkje worden.
Let's "Goforitz" - M-rails * bouw cargoschip "Primus" (deel 1) *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - M-rails * bouw cargoschip "Primus" (deel 1) *
Hallo forumfans  :)

Hierbij alvast enig beeldmateriaal over de bouw van cargo "Primus" die nog aardig wat verdere afwerking behoeft en naar schatting pas eind volgende week van stapel zal lopen.
Het binnenschip is voor later en zal op het eerste zicht heel watminder tijd vergen.

Eerstdaags bestel ik nog deze 40 cm lange kustvaarder (schaal 1/100) :  http://www.schreiber-bogen.de/cat.php?dev=1&ac=3&t=380

Het sleepbootje uit mijn jeugd en de eerder dit jaar "from scratch" zelfgebouwde duwboot met 2 bijhorende duwbakken zijn door kapers verborgen en nog eventjes spoorloos.  :)

*** Intussen wordt er een nieuw sporen-hoofdstukje gebreid   - zie onderstaande bijgewerkte handtekening ***  :D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Knap bouwwerk,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo treinfanaten,

Mijn gepensioneerde-huisman-prioriteitenlijstje (inclusief 2 weken snorkelen in de Rode Zee  :P ) is eindelijk in zoverre afgewerkt dat er opnieuw ruimte is om een concreet vervolg te breien aan de bouw van de Goforitz-zolderbaan.
Het werd echt wel tijd, want mijn verlanglijstje is alsmaar langer geworden.
Bij leven en welzijn lijkt een streeftempo van minstens 20 effectieve "baanbouw-uren" per week een best haalbare kaart (eventueel meer is altijd mooi meegenomen - het kan maar lekker opschieten).

Het vooruitzicht van de bouw heeft tot logisch gevolg dat mijn verlanglijstje (tijdelijk) eindigt bij het idee dat:
(1) vorige week geboren is bij de aanschaf van een (Primex-)metrostel
(2) mij vandaag nog ter tekentafelen deed varen
(3) vertaald is naar de planning van een U-bahn              of is het een S-BAHN ???  8o

Basisconcept van de U-Bahn:
- realiseerbaar met maximaal behoud van het bestaand sporenplan
- gescheiden van het treinverkeer
- enkelsporig met volautomatisch (dmv TAMS PZS-3 geregeld) pendelverkeer
- overwegend ondergronds traject (circa 10 m. rijlengte)
- zichtbare sporen met doorlopende middengeleider
- bereden in 2 richtingen met Primex-metrostel (3017 & 3x4019)

Grote weergave sporenplan: zie link onderaan

Over TAMS PZS-3: zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=69162.msg1204690#msg1204690
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Volgens jouw "GHP"-lijstje + 'watertrappelen' hebt jij jezelf een 'halt' toegeroepen. Prima, want zo wordt en blijft het ook voor ons ook overzichtelijk. "Verlangen": daar zullen we het maar niet over gaan hebben; het is duidelijk! Jouw laatste 'aankoop' heeft een duidelijk doel en dat moet verwezenlijkt gaan worden. Voor jou geen probleem dacht ik en jouw schema van werken heeft dat ook de toestemming van jouw huisgenote? Denk eraan, dat bij 'pensionering' ook de 'ander' wat in te brengen heeft! Tsjonge, daar ben ik weer bezig zeg! Nu even niet al dat gedoe!
Jouw ontwerpbaan met 'Pendel' heeft flink wat aan werk op het 'spel' gezet. Opzet is magnifiek en heel duidelijk! Nu slechts de praktijk nog! Als "G-H"-er hebt jij ervaring in de planning; alles vanuit jouw "loopBahn" >:-D verkregen en nu aan de slag gaan.
Ik lees wel met jou mee en probeer mij in te leven in jouw situatie: m.a.w. er zal een flinke klus voor jouw 'deur' staan!
Suk6 met de plannen en plaatst ook eens een fotootje van al die vorderingen, want 'tekenen' is totaal geen probleem, zie en merk ik!  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails met metro.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails met metro.
Haha Gerard,

Bedankt voor je motiverende commentaar... en je bezorgdheid  :D

Er blijft gegarandeerd voldoende "samen-tijd" over :favorite:
Die minstens 20 bouwuren per week zijn volledig afgestemd op de 4/5 job van vrouwlief die nog 6 jaar te gaan heeft tot haar pensioen (op 61 jaar).
Zij is vrij tijdens het weekend en op maandag. We zijn dan dikwijls samen in de woonkamer met onze eigen hobby's bezig: zij met kledingpatronen en de naaimachine & ik met modeltrein-dingen die niet noodzakelijk op zolder moeten gebeuren. Dat laatste is overigens geen verplichting - een paar extra-zolderuurtjes zitten er altijd wel in  :-)

De treinsporen krijgen voorrang op die van de metro  ( U- of S-bahn ??).
Het op het plan weergegeven metro-traject zal zeker nog bijkomend denk- en sleutelwerk vragen, maar dat komt wel in orde.

Wordt vervolgd...
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Luido,
Toch een "pak van mijn hart" en een hele geruststelling!  :-) Wij samen hebben schijnbaar dezelfde hobby's!  :thumbup:  :thumbup: Slechts is er een groot verschil in jaren! Jullie hebben een 'heldere blik' in de toekomst en dat geeft de 'lezer' de nodige energie om dit topic te blijven volgen!  :-)  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
De U-bahn is een metro met een eigen rail netwerk binen een gebied/stad, zowel onder als soms ook delen bovengronds.
De S-bahn is een soort van metro die op het reguliere railnetwerk rijd, dus ook waar de treinen rijden.
En de S-Bahn kan ook een verbinding vormen tussen twee steden.

Dirk-Jan

Toevoeging: Dit is over het algemeen zo, er zijn enkele steden waar het weer net effe anders is.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dirk-Jan

Bedankt voor de info  :)

Het verschil tussen beide is mij bekend.
Het is mij echter een raadsel waarom het Primex-treinstel nu eens als U-bahn omschreven wordt en dan weer als S-bahn.
Wellicht waren beide van toepassing.

Voor zover ik kan nagaan, werd het origineel gebruikt in de metro van Berlijn.

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
S Bahn Berlin ===> klik
Overwegend crème-rode rijtuigen.

U Bahn Berlin ===> klak
Overwegend gele rijtuigen.

Bron: Google
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dag Ludo,

Het Primex stel dat jij hebt is een (oud) S-Bahnstel uit Berlijn.
Die rijden merendeels bovengronds, maar er zijn ook diverse ondergrondse routes.
Uit jouw tekening begrijp ik wel hoe de route loopt, maar niet waar het bovengrondse en het ondergrondse deel ligt.

Bij het ondergrondse deel kun je twee dingen doen. Ten eerste natuurlijk een (bovengrondse) toegang naar een (ondergronds) station maken. En ten tweede - als je daar een logische plek voor hebt - een ondergronds station bouwen, waar één zijwand vervangen is door plexiglas of gewoon open blijft.

hartelijke groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Nobody en Roel

Allebei bedankt om mij stukken wijzer te maken   ;)

Aangezien het treinstel volgens de kleurzetting eigenlijk thuishoort op een S-Bahn met standaardtreinsporen en perfect verenigbaar is met een treinstation,  is het idee voor een U-bahn/metro bij deze afgevoerd en komt er géén extra traject op de Goforitz-baan.

De oorspronkelijk voorziene pendeltreinen tussen Pbf Goforitz en kopstation Speicher blijven gewoon behouden en zullen manueel van rijrichting wisselen.
Voor pendelverkeer is er keuze tussen het S-bahntreinstel, een 2-ledig dieseltreinstel, 2 railbussen en occasioneel een stoomtrein (dat laatste uit nostalgie en omdat enig rangeerwerk best leuk is).
 
Voor de geïnteresseerden in S-bahnen: zie deze topic op het Stummi-forum: https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=171&t=90642&start=25

Tot de volgende zitting  :)
Re: Let's "Goforitz" - M-rails *Leve de Sint !*
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - M-rails *Leve de Sint !*
Hallo forumlieden,

Vanochtend mocht ik van de (post-)Sint 2 bouwpakketjes haven-scenery ontvangen waarmee ik wel een tijdje zoet zal zijn.

Deze 2 havenkranen worden mijn eerste kennismaking met lasercut-karton - ik ben benieuwd ;-)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Die "Sinterklaas" weet wel wat hij heeft gegeven! Tsjonge, wat een bouwwerken in jouw havengebied. Die zullen er best gaan opvallen. 8) Eigenlijk zijn alle lasercut-modellen heel erg mooi van afwerking. Heel secuur werken is wel een vereiste, maar dat weet jij natuurlijk wel; ook de fijnheid van elk onderdeeltje is echt heel fantastisch opgezet.
Heel veel suk6 met jouw "kranen" en natuurlijk krijgen wij ook nog wel een afbeelding van dat alles?  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Veel bouwplezier,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Hoi Ludo,

Ik volg nog steeds hoor, alleen al ff niet gereageerd  :?

De schepen worden mooi en de kranen zullen een goede aanvulling zijn  :thumbup:
Goed ook, dat je geen extra spoor aanlegt; dat wordt wel erg druk/vol.
Zo'n Primex treinstel mag wat mij betreft overal rijden ( staat ook al lang op mijn verlanglijstje )  :P

Je hebt nog heel wat heerlijke knutseluurtjes in het vooruitzicht !

Grtz Tony
"Goforitz" - Experimentje * Reliëfmuur in karton met Brother Scanncut *
Aloha forumbewoners  :)

Ik ben vast niet de enige die met 1001 dingen tegelijk bezig is...

Gisteren heb ik enkele uurtjes tijd gemaakt voor een experimentje met het extra embossing-pakket van mijn Brother Scanncut (stukken eenvoudiger dan de geïntegreerde snijfunctie die bijgevolg pas later aan bod zal komen).

https://youtu.be/ybZkhSkLNUU

Een en ander resulteerde in het hieronder afgebeeld oranjekleurig strookje dun karton (200 g/m²) van 21,3 cm breed x 14,5 cm hoog dat door middel van zgn. "line-embossing" voorzien werd van in reliëf "gemetselde" baksteentjes van 7,5 mm breed x 3,5 mm hoog met rondom een "voeg" van 1,5 mm t.t.z. even breed als het werkblad van de smalste embossing-pen waarmee de voegjes in het karton geperst zijn ( het pakket bevat 2 embossing-pennen met werkblad van resp. 1,5 en 3,5 mm).
Het formaat van de baksteentjes is afgestemd op de breedte van de voegen en bijgevolg niet op schaal 1/87.
De in de regio Goforitz gebruikelijke oud-Duitse bakstenen (25 cm breed x 6 cm hoog) omschalen naar 1/87 vond ik een brug te ver.

De line-embossing van het 21,3 cm x 14,5 cm metend baksteenreliëf met de laagste embossing-snelheid heeft 28 Min geduurd. Hogere snelheden worden later uitgetest (line-embossing kan tot 4 maal sneller).
Het geluid is vergelijkbaar met een printer ( en wordt in het filmpje af en toe overstemd door  de naaimachine van vrouwlief)
Het gebruikt karton (200 g/m²) was eigenlijk te dun en ging na het embossen omkrullen - in de toekomst zal iets zwaarder karton gebruikt worden (bv architectenkarton).
Styreen embossen kan overigens ook.

Voor wie het weten wil:
het baksteen-motief is een schermafdruk van een Word-tabel die eerst opgeslagen is als .jpg-formaat (resolutie van 300 ppi) en vervolgens met gratis online-software omgezet is naar een .svg-beeldbestand (evenals  .fcm- en .dxf-bestanden 100 % compatibel met de Scanncut).

* Prettige eindejaarsfeesten en een voorspoedig 2018 toegewenst:thumbup: :thumbup:


Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooie toepassing voor de hobby,  :thumbup:
Heb ondertussen eens een aantal filmpjes bekeken over de toepassing van de scanner/snijder, geeft zeer mooie resultaten.
Let's "Goforitz" - * ULTIEM RAILPLAN / Update *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - * ULTIEM RAILPLAN / Update *
Aloha treinforumlieden  :)

Ik ben er uit - het ultiem railplan ligt eindelijk vast *oef!* - ideeën en al dan niet kritische commentaar blijven niettemin altijd welkom.

In de kanaalzone moest namelijk nog afgerekend worden met de >:-D van dienst in de gedaante van een containerkraan die hardnekkig in mijn gedachten bleef spoken... en op de koop toe extra versterking kreeg van
(1) een Scalescenes-papercraftmodel (een geleerd woord voor karton)
(2) het recent forumtopic over de binnenkort te verwachten Faller-containerkraan

Een en ander liet dat (spook)idee tot een plan worden dat binnen de kortste keren uitgroeide tot een volwaardig project, gelet op volgende bedenkingen:

- een containerkraan zonder containers is not done

- in een kanaalzone hoort daar een containerschip bij (voor de binnenvaart - een container-zeeschip op schaal 1/87 zou te groot uitvallen); gedacht wordt aan een zgn. "Kempenaar"* van 50 à 63 m lang bij 6,60 m breed met een laadcapaciteit van 24 containers van 20 ft (= 6,1 m lang)
* in schaal 1/87 overeenstemmend met +- 57 à 72 cm lang en 7,5 cm breed

- het verschepen van containers vergt een kade die in verhouding is met de scheepslengte en voldoende breed voor ten minste één spoor + een losweg voor vrachtwagens + stapelplaats voor containers.

Om dat alles te realiseren zat er niets anders op dan voor de tig-ste maal aan de slag te gaan met de Scarm-tekentafel, wat resulteerde in:

--- een containerkade met 2 sporen, een losweg en stapelruimte voor één rij containers
     lengte: ruim 1,75 cm / breedte 28 cm

--- aanpassingen kanaal:
     - samengesteld uit meerdere neerklapbare panelen en desnoods bruikbaar als loopruimte
     -ruim 40 cm breed thv de containerkade & ruim 70 cm thv de toegang tot de linkerberging)
     - visueel opgaand in de achtergrond
     - tracé in verhouding tot de schepen:
       * kustvaarder "Primus" 50 cm x 7,8 cm ( schaal H0 - in opbouw)
       * binnenschip "Neni" 60 cm x 7 cm (schaal 1/100 - nog te bouwen)
       * containeerbinnenschip type Kempenaar max. 72 cm x 7,5 cm (schaal 1/87 - nog te ontwerpen & gebaseerd op voornoemde)
       * duwboot "Atlas" en 2 kleine duwbakken "Daan" en "Tuur" (30 cm x 8 cm - af)

Grote afbeeldingen finaal concept (inclusief railhoogten)

totaalplaatje:         https://drive.google.com/open?id=1xCATbbyGiNB9j7Gu1z2z4mIfAfG3wOcs
zichtbare sporen:https://drive.google.com/open?id=1tQ3qgeVbibQNvBQj2av3C0WjSXcngxhk
schaduwsporen::    https://drive.google.com/open?id=16Epipl1ADjb_cApLiOWGAEmZudwR_LyW

Tot besluit nog wat andere plaatjes van de aangepaste containerkraan & stationsgebouw Pbf Goforitz  :)

En nu ga ik aan de slag - tot de volgende zitting! :D
Let's "Goforitz" - Goforitz can GO MORE FOR IT ! Update 11/04/2018
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - Goforitz can GO MORE FOR IT ! Update 11/04/2018
Hallo treinfans  :)

Tegen de verwachtingen in een nog ultiemere update dan de voorgaande,
maar dan echt wel de laatste omdat ik eerstdaags eindelijk wil beginnen met de verdere effectieve bouw van de baan  :D

3 dagen geleden heeft vrouwlief mij leuk verrast met de spontane suggestie om de digitale piano (136 cm x 43 cm) van de logeer-/treinzolder te verhuizen naar de onderliggende slaapkamer op de 1ste verdieping.

Plaatje van de L/T-zolder met en zonder piano:



Door het uitschuifbaar 2persoons-logeerbed naar de tegenoverliggende korte wand te schuiven, kan het Goforitz-territorium uitbreiden met een extra plaat van maximum 2,5 m x 0,80 m.

Het zal jullie vast niet verbazen dat ik met veel genoegen alsnog terug in mijn denktankje en achter de Scarm-tekentafel gesprongen ben.
De extra-plaat wordt uitgevoerd als legplank van een nog op de achterliggende wand te schroeven rek (gerecycleerd uit een afgedankt wandmeubel); zij zal aansluiten op de bestaande onderbouw-constructies.

Beeld van het sporenplan met en zonder piano-toestand (voor de duidelijkheid beperkt tot de zichtbare sporen):



De aangepaste Goforitz-baan in standaardmodus en logeermodus):



Ultiem sporenplan - zichtbare sporen (in maximale opstelling)


Ultiem sporenplan - schaduwsporen


Omdat ik dan toch aan het plannen was, heb ik nog wat gesleuteld aan enkele min-puntjes:

Uit visuele overwegingen is het gepland kanaal - bij wijze van spreken - aan één uiteinde gedempt en omgevormd tot dok.
Een kanaal met een wateroppervlak dat op schaal 1/87 ruim 20 cm hoger ligt dan een smal strookje aanpalend landschap vond ik niet bepaald logisch ogen.
Zoals ik het bekijk, biedt het dok plaats voor een breder aanpalend landschap dat toelaat om het hoogteverschil te camoufleren.

Dit neerklapbaar en desnoods als loopruimte bruikbaar dok wordt verbreed naar 50 cm ter hoogte van de linkerberging LB; in die optiek wordt op de "industrie-oever" één spoor minder voorzien.

De aansluiting tussen de industrie-oever en de containerterminal is zodanig aangepast dat treinverkeer van en naar de containerterminal mogelijk blijft zonder hinder voor eventueel doorgaand treinverkeer.

Met het oog op een hogere kade komt de oever met de containerterminal 3 cm hoger te liggen dan de tegenoverliggende industrie-oever.

Tot zover deze update.
Eerstdaags volgen er wat beelden van zelfbouwcontainers, -containerkraan en -containerschip type "neokemp".
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Ludo,

Misschien nog een mogelijkheid: Het bed voor het raam.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Aloha Gerrit,

De mogelijkheden van de trein-/logeerzolder zijn tot in het oneindige bekeken met het oog op maximaal gebruik van de beschikbare ruimte voor de baan... en beperking van de "logeer-oppervlakte" tot het strikte minimum  :D

Het bed verplaatsen naar het raam aan de straatzijde is geen optie omdat de basis voor de onderbouw van de baan er vrijwel volledig staat en vastgeschroefd is aan de wanden en/of de vloeren.

Het enige nog niet uitgevoerd "onderbouw-werkje" is de bevestiging van het wandrek met de extra-plaat.

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Jij hebt deze dag weer tot een bijzondere weten te maken. Maar het allermooiste van alles is toch wel het lumineuze idee van jouw heel 'liefhebbende vrouw'   :favorite: (wat krijgt zij daar wel voor?)  >:-D om de piano te 'verplaatsen'!  Zo merk ik, dat het toch weer de 'vrouw' is die jouw 'baan' (!) `weer helemaal in het juiste voetlicht heeft weten te zetten.   8o Ik mag concluderen, dat jouw 'lieverd'   :-*  het juiste en vereiste inzicht heeft!  :thumbup:

Verder staat mijn 'verstand' helemaal stil! Er is niets wat aan jouw aandacht is ontsnapt (Hoe kan het ook anders met jouw achtergrond)!

Nu snel aan de slag, want elke dag gaat worden benut! Zo hoort het ook!  :thumbup:  :-)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hehe Gerard 😉

Dank je wel, maar ik ben allesbehalve onfeilbaar (in dat geval zou ik namelijk paus geworden zijn).

De suggestie van vrouwlief kwam er eigenlijk uit bezorgdheid dat de kleinkinderen zich op een onbewaakt moment bij een bezoek aan onze zolder niet zouden beperken tot de piano ( en daar heeft ze inderdaad een punt ).

Bij de bouw van de baan zullen ongetwijfeld nog wel struikelblokjes opduiken die mij eerder ontgaan zijn, maar dat zien we dan wel 😎
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Das weer een mooie upgrade van je baanplan,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Goforitz can GO MORE FOR IT ! ** Update 19/06/2018 **
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 10 april 2018, 13:29:49
Hallo treinfans  :)
[...]
Eerstdaags volgen er wat beelden van zelfbouwcontainers, -containerkraan en -containerschip type "neokemp".

Hallo hobbyspoorders  :)

Dat "eerstdaags" in bovenstaande quote is intussen ruim 2 maanden geworden  8o
Eén van de redenen - ik meen zowel de beste als de leukste - is de trouwerij van dochterlief Eleni  :) 

Hierbij enig beeldmateriaal over (kartonnen) containers en aanverwanten.
De kwaliteit had beter gekund, maar zo krijgen jullie toch een idee(tje).

Ik heb wel een loopje met de tijd genomen - een dichterlijke vrijheid, zeg maar:
Dit type containerbinnenschip ( met stuurhut op het voorschip) is pas in gebruik sinds 2000 & mijn baan situeert zich in tijdperk III-IV.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Zo, zo, dat is een prachtige gebeurtenis! Een 'mijlpaal' in jullie leven, mag wel gezegd worden. Nog gefeliciteerd met het huwelijk van jullie dochter! De 'schoonzoon' zal wel door een strenge kommissie gekeurd zijn, mag ik aannemen (gezien de achtergrond van de 'vadertje lief').  :-)  :favorite:

Nu de containervervoer een flink bedrijf geworden is op jouw 'baan', moet ik zeggen dat jij dat met heel veel gevoel hebt bewerkstelligd!  :thumbup: Gewoon weer een prachtige 'up-date'! Prima werk geleverd!  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - M-rails - inplanting kopstation "Speicher"
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - M-rails - inplanting kopstation "Speicher"
En terwijl ik toch aan het updaten ben:
De onderbouw van kopstation "Speicher" met onder- en bovengelegen rekken is ook een feit.  :)
Re: Let's "Goforitz" - Goforitz can GO MORE FOR IT ! Update 11/04/2018
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Let's "Goforitz" - Goforitz can GO MORE FOR IT ! Update 11/04/2018
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 10 april 2018, 13:29:49
om de digitale piano (136 cm x 43 cm) van de logeer-/treinzolder te verhuizen naar de onderliggende slaapkamer op de 1ste verdieping.
Ik ben nog steeds verbijsterd over de impact van een digitale piano, waarvan ik verwacht had dat het effect bijna nul zou zijn: die leg je weg op een boekenplank of zet je rechtop naast een kast tot je 'm nodig hebt.

Maar ik leef nog bij het idee van de babyvleugel die ik bij een erfenis aan een zus heb gelaten; die had nog ergens plek over in de huiskamer, of zo  :D (volgens haarzelf, niet volgens mijn zwager) .
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Jan,

Een keyboard zet of leg je inderdaad zomaar eventjes opzij.

Met dit meubelstuk is dat minder vanzelfsprekend :)



Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - GOFORITZ.2021
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - GOFORITZ.2021
Hallo mede-modelspoorders,


Dit draadje wordt bij deze afgesloten en eerstdaags verdergezet als topic GOFORITZ 2021.

Hieronder alvast het nieuwe sporenplan :D


Met sporende groeten,

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Nou, dat belooft wat! Het sporenplan ziet er goed uit. Wederom M-rails? Ik vind het best knap daarmee een dergelijk plan te maken zonder dat het er heel stijf en gekunsteld uitziet. Ik zou kiezen voor slanke wissels en fkexbogen, maar jij laat zien dat het (nog steeds) anders kan. Ik ben benieuwd naar het nieuwe draadje!

Groet,

Peter
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Peter,

Dank voor je respons & positieve indrukken ondanks de M-rails.

Vanuit mijn standpunt bekeken, gaat het niet om "wederom" M-rails, maar wel om "nog altijd".
De baan zal overigens ook nog altijd analoog blijven.

Dit specifiek sporenplan was inderdaad aardig puzzelen met M-wissels en -bochten uit de 52..-serie, wat niet wegneemt dat er een aantal reeds beschikbare 51..-onderdelen in de baan zijn opgenomen die maximaal uit het zicht liggen.

De beschikbare ruimte was daarbij mooi meegenomen, om niet te zeggen noodzakelijk.

Vriendelijke groet,


Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Inderdaad mooi (sporen)plan.

Met veel haven sporen en -scenery zo te zien.  :thumbup:

MvG,

Timaximus
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Zijn de gangpaden niet erg smal om makkelijk aan de baan te kunnen werken?