Beste forumleden,
**
Post & bijlagen bijgewerkt op 17/02/2017 - 22.50 u.**
Hoog tijd om nog eens een teken van leven te geven.
Hierbij het nieuwste en als definitief opgevat Goforitz-baanplan dat geboren is uit een hoop bijkomend denkwerk ingevolge de eerdere op dit forum gegeven commentaren en suggesties (waarvoor nogmaals bedankt!).
Het is een aardige boterham geworden, om niet te zeggen een broodje waarvan ik jullie met plezier laat mee-eten.
* Smakelijk
*
*** Kritische commentaren & suggesties blijven vanzelfsprekend welkom ***Grotere weergaven van de bijlagen in .jpg-formaat (Google Drive):
volledig baanplan:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0Vm5XRDRPSW5GZ0k
plan zichtbare sporen:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0bkNjQnItcUYxUkE
plan schaduwsporen:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0YlZZTzYtMHlSd0k
Downloaden
SCARM-sporenplanbestand kan via
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0bVV3Z1VaN0JPLUk
(enkel zichtbaar als je Scarm geïnstalleerd hebt staan)
Aanpassingen:
- Schaduwstation S1 uitgebreid met 5 opstelsporen
- Schaduwstation S2 beter bereikbaar
- Kade-spoor op linkeroever
- Extra kade-spoor op rechteroever
- Spoorbrug
ToelichtingSchaduwstation S1 uitgebreid met 5 opstelsporen *** Deze uitbreiding werd bij nader inzien niet als dusdanig gerealiseerd :
De oorspronkelijke wisselstraat van schaduwstation S1 (railhoogte 0 = 89 cm tafelhoogte) werd gespiegeld en uitgebreid met 1 wissel die via een ca. 80 cm lang hellend spoor (hellingspercentage 2,4 %) aansluit op een 2 cm lager gelegen module (railhoogte -20 = 87 cm tafelhoogte) met 5 ?bovengrondse? opstelsporen waarvan er altijd minstens één onbezet zal blijven.
De module komt in het logeergedeelte van de treinzolder te staan en rust op 4 zwenkwielen zodat ze tussen de onderbouw van de 2 schaduwstations kan gerold worden als er inslapende gasten zijn (3 à 4 x per jaar).
Niet af te leiden uit het plan:
de onderbouw van S2 heeft een oversteek van 15 cm t.o.v. de steunpoten (puur toeval); daardoor kan de module in "logeer-modus" met één (treinvrij gemaakt spoor onder de onderbouw van S2 gerold worden.
Schaduwstation S2 beter bereikbaar* Railhoogte 0 / 77 cm boven vloerniveau *
Schaduwstation S2 is 5 cm lager geworden en de 3-sporen tellende wisselstraat komt op een van zwenkwielen voorziene module.
Het hoogteverschil werd met aanvaardbare hellingspercentages gecompenseerd door het aan- en uitrijtraject te verlengen na vertikale spiegeling van de eerder geplande schaduwsporen.
Het bovenliggend stationsgebouw Goforitz (incl. aanpalend perron & bestrating) ligt op een uitneembare plaat.
Kade-spoor op de linkeroever van het kanaal*Railhoogte 295 / 118,5 cm boven vloerniveau*
In vorige ontwerpen waren op de linkeroever geen rails voorzien omdat de achterliggende tot 110 cm hoog reikende cv-wandradiator als struikelblok beschouwd werd.
Op zich kon ik daar best mee leven (echte kaden zijn ook niet altijd ingericht voor spoorverkeer) maar...
de directie van mijn treinenbedrijf wil op die kade wél een trein zien die daar komt via een spoorbrug over het kanaal. In huidig plan is de cv-radiator finaal uitgerangeerd (
figuurlijk - lager bevestigen of verplaatsen was geen optie en zou mij minstens een pak slaag van vrouwlief opgeleverd hebben ) omdat het tegen de verwachtingen in toch mogelijk bleek om de kade over de cv heen direct op de achterliggende wand te laten aansluiten op een (volgens mij althans) landschappelijk verantwoord ogende manier t.o.v. de tegenoverliggende kade.
Achteraf bekeken lag de oplossing van het "linkerkade-spoor-vraagstuk" eigenlijk voor de hand en heeft mijn ruimtelijk inzicht het (gelukkig tijdelijk) laten afweten.
De oplossing is er quasi vanzelf gekomen door de vroegere railhoogte (235) op de tegenoverliggende rechterkade (met inbegrip van havenemplacement, industriezone en kopstation Speicher) 6 cm te verhogen met behoud van de railhoogte 0 (tafelhoogte 89 cm) voor schaduwstation S1. Om het hoogteverschil te overwinnen en de hellingspercentages te beperken, werden ook de trajecten tussen de hoofdlijn en de haven annex kopstation Speicher aangepast. De nieuwe trajecten liggen volledig uit het zicht en buiten het tracé van het kanaal (cq. in neergeklapte toestand loopruimte!).
De nieuwe railhoogte 295 (= 118,5 cm tafelhoogte) van de kade op de rechteroever werd gehanteerd als maatstaf voor de kade op de linkeroever.
De overbrugging van (muurafstand + diepte van) de radiator levert een kade op van
15 20 cm breed zonder te raken aan het kanaal (loopruimte). Rekening houdend met 4,5 cm spoorbreedte blijft er nog
10,5 15,5 cm over voor scenery (bestrating, kraan & havengebouwen in half-reliëf).
Extra kade-spoor op de rechteroever*Railhoogte 295 / 118,5 cm boven vloerniveau*
Dit bijkomend spoor is geïnspireerd door de
15 20 cm ruimtewinst bij de tegenoverliggende kade en gebaseerd op een kanaal/loopruimte van 40 à 45 cm breed en het gegeven dat daar nog enkele extra centimeters kunnen bijsprokkeld worden door de treintafel van de haven te verschuiven en/of in de breedte af te zagen.
Een voor een prikje op de kop getikt partijtje rails en wissels heeft ook meegespeeld.
Spoorbrug*Railhoogte 315 / 120,5 cm boven vloerniveau*
De eigenlijke spoorbrug (enkelspoor) is 36 cm lang en heeft een doorvaarthoogte van 7,5 cm die afgestemd is op mijn hoogste binnenschip (een tot duwboot omgebouwde sleepboot * een apart draadje daarover is in de maak *).
Hellingspentage brughellingen: resp 2,3 % (rechts) en 2,4 % (links).
Door het brugdek 2 cm hoger te leggen dan de oevers kan de hoogte van de kaaimuren beperkt blijven tot 6 cm boven de "waterspiegel", zodat aangemeerde schepen niet in een onnatuurlijk diep ogende afgrond komen te liggen.
De brug en de aan weerszijden direct op het brugdek aansluitende 5100-bochten vormen één uitneembaar geheel met het oog op eenvoudige doorgang.
De essentie van Goforitz is gepland, so let's go for it!