Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Gestart door Ludo1957 woensdag 16 november 2016, 11:00:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
 @citaatkan alleen maar beamen wat vriend Jorg schrijft.
Mocht je het adres van de winkel willen delen zou ik er ook graag gebruik van maken.

Mvg Michel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Jørg:

Da's zeker  :D
Straks gaan ze mij in de winkel nog "den brolmarchand van Gent" noemen  :-)
Maar OK, ik denk dat ik nu wel alles heb om het sporenbaan volledig te kunnen realiseren.
In elk geval kan ik daar later ook wel terecht voor (rest-)scenery.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ludo,

dat is zeker een mooie voordelige aankoop!

groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Michel

Coördinaten van de winkel  (Wel opletten: sterk variërende openingsdagen & -uren - zie de website)
CC-rails
Donklaan 263
9290 OVERMERE (Berlare)

zie http://www.cc-rails.com/ voor de bezochte beurzen.

opm: de webshop doet het momenteel niet, maar bestellen via mail kan altijd.

Succes  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Dank voor het plaatsen van de link, zal er eens moeten passeren,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Bedankt Ludo das maar een goed uurtje van Antwerpen.
Mvg Michel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ben er 1 keer geweest, goeie winkel en vriendelijke mensen!
Dat komt precies dik inorde, jouw sporenplan! Ziet er goed uit! Nog veel succes met de verdere voorbereidingen en de daadwerkelijke bouw! Hou ons op de hoogte hé  :P
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Jørg & Michel:
Ze hebben daar natuurlijk véél meer ander en moderner (lees: digitaal) spoortoebehoren dan alleen restpartijtjes.

@TheRR-maniak:
Bedankt voor de positieve respons.
Updates zullen gaandeweg volgen.
"Goforitz" - Sporenplan M-rails - automatiseren
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
"Goforitz" - Sporenplan M-rails - automatiseren
Dag allemaal,

De onderbouw van de Goforitz-baan begint stilaan vorm te krijgen.

Voor de automatisatie wordt gedacht aan een combinatie van:
- de op dit forum omschreven KISS-contactraills met zelfklevende alu-tape + bistabiele relais
- boven de baan geplaatste reedcontacten, aangestuurd door magneten op of tegen het dak van rijtuigen met bestemming pendelstation Speicher
- eventueel IR-sensors, mits positief antwoord op mijn vraag daarover http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63924.msg1125761#msg1125761

Intussen heb ik niet kunnen nalaten om mijzelf voor kerst 3 dieseltjes cadeau te doen (vorige week 1 gele & 1 blauwe Henschel en een uurtje geleden een BR260 met telexkoppeliingen)  :)   
Beelden van mijn volledige tractie-contingent(je) volgen eerstdaags.

Los daarvan:
Allemaal prettige eindjaarsfeesten toegewenst !
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-LUDO,
"Er is er één jarig hoera, hoera! Dat kunt je wel zien dat bent jij!" Van kindsbeen af zongen we dit liedje altijd en laten we eerlijk zeggen ook nu nog!
Welkom in "tram 6", dacht ik zegt men bij jullie in België!! Maak er een hele fijne dag van temidden van een ieder, die bij jullie op bezoek komt!
Nog vele gezonde jaren erbij!!
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dank voor de verouderingswensen  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Gefeliciteerd Ludo!

Fijne dag toegewenst.

Hartelijke groeten,
Roel
Let's "Goforitz" - Definitief (?) Sporenplan
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - Definitief (?) Sporenplan
Beste forumleden,

** Post & bijlagen bijgewerkt op 17/02/2017 - 22.50 u.**

Hoog tijd om nog eens een teken van leven te geven.

Hierbij het nieuwste en als definitief opgevat Goforitz-baanplan dat geboren is uit een hoop bijkomend denkwerk ingevolge de eerdere op dit forum gegeven commentaren en suggesties (waarvoor nogmaals bedankt!).
Het is een aardige boterham geworden, om niet te zeggen een broodje waarvan ik jullie met plezier laat mee-eten.
* Smakelijk  :)*

*** Kritische commentaren & suggesties blijven vanzelfsprekend welkom ***

Grotere weergaven van de bijlagen in .jpg-formaat (Google Drive):
volledig baanplan: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0Vm5XRDRPSW5GZ0k

plan zichtbare sporen: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0bkNjQnItcUYxUkE

plan schaduwsporen:https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0YlZZTzYtMHlSd0k


Downloaden SCARM-sporenplanbestand kan via https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0bVV3Z1VaN0JPLUk
(enkel zichtbaar als je Scarm geïnstalleerd hebt staan)

Aanpassingen:
- Schaduwstation S1 uitgebreid met 5 opstelsporen
- Schaduwstation S2 beter bereikbaar
- Kade-spoor op linkeroever
- Extra kade-spoor op rechteroever
- Spoorbrug

Toelichting

Schaduwstation S1 uitgebreid met 5 opstelsporen

*** Deze uitbreiding werd bij nader inzien niet als dusdanig gerealiseerd :
De oorspronkelijke wisselstraat van schaduwstation S1 (railhoogte 0 = 89 cm tafelhoogte) werd gespiegeld en uitgebreid met 1 wissel die via een ca. 80 cm lang hellend spoor (hellingspercentage 2,4 %) aansluit op een 2 cm lager gelegen module (railhoogte -20 = 87 cm tafelhoogte) met 5 ?bovengrondse? opstelsporen waarvan er altijd minstens één onbezet zal blijven.
De module komt in het logeergedeelte van de treinzolder te staan en rust op 4 zwenkwielen zodat ze tussen de onderbouw van de 2 schaduwstations kan gerold worden als er inslapende gasten zijn (3 à 4 x per jaar).
Niet af te leiden uit het plan:
de onderbouw van S2 heeft een oversteek van 15 cm t.o.v. de steunpoten (puur toeval); daardoor kan de module in "logeer-modus" met één (treinvrij gemaakt spoor onder de onderbouw van S2 gerold worden.


Schaduwstation S2 beter bereikbaar
* Railhoogte 0 / 77 cm boven vloerniveau *
Schaduwstation S2 is 5 cm lager geworden en de 3-sporen tellende wisselstraat komt op een van zwenkwielen voorziene module.
Het hoogteverschil werd met aanvaardbare hellingspercentages gecompenseerd door het aan- en uitrijtraject te verlengen na vertikale spiegeling van de eerder geplande schaduwsporen.
Het bovenliggend stationsgebouw Goforitz (incl. aanpalend perron & bestrating) ligt op een uitneembare plaat.

Kade-spoor op de linkeroever van het kanaal
*Railhoogte 295 / 118,5 cm boven vloerniveau*
In vorige ontwerpen waren op de linkeroever geen rails voorzien omdat de achterliggende tot 110 cm hoog reikende cv-wandradiator als struikelblok beschouwd werd.
Op zich kon ik daar best mee leven (echte kaden zijn ook niet altijd ingericht voor spoorverkeer) maar...de directie van mijn treinenbedrijf wil op die kade wél een trein zien die daar komt via een spoorbrug over het kanaal.  8o
In huidig plan is de cv-radiator finaal uitgerangeerd ( figuurlijk -  lager bevestigen of verplaatsen was geen optie en zou mij minstens een pak slaag van vrouwlief opgeleverd hebben  :O) omdat het tegen de verwachtingen in toch mogelijk bleek om de kade over de cv heen direct op de achterliggende wand te laten aansluiten op een (volgens mij althans) landschappelijk verantwoord ogende manier t.o.v. de tegenoverliggende kade.
Achteraf bekeken lag de oplossing van het "linkerkade-spoor-vraagstuk" eigenlijk voor de hand en heeft mijn ruimtelijk inzicht het (gelukkig tijdelijk) laten afweten.
De oplossing is er quasi vanzelf gekomen door de vroegere railhoogte (235) op de tegenoverliggende rechterkade (met inbegrip van havenemplacement, industriezone en kopstation Speicher) 6 cm te verhogen met behoud van de railhoogte 0 (tafelhoogte 89 cm) voor schaduwstation S1. Om het hoogteverschil te overwinnen en de hellingspercentages te beperken, werden ook de trajecten tussen de hoofdlijn en de haven annex kopstation Speicher aangepast. De nieuwe trajecten liggen  volledig uit het zicht en buiten het tracé van het kanaal (cq. in neergeklapte toestand loopruimte!).
De nieuwe railhoogte 295 (= 118,5 cm tafelhoogte) van de kade op de rechteroever werd gehanteerd als maatstaf voor de kade op de linkeroever.
De overbrugging van (muurafstand + diepte van) de radiator levert een kade op van 15 20 cm breed zonder te raken aan het kanaal (loopruimte). Rekening houdend met 4,5 cm spoorbreedte blijft er nog 10,5 15,5 cm over voor scenery (bestrating, kraan & havengebouwen in half-reliëf).

Extra kade-spoor op de rechteroever
*Railhoogte 295 / 118,5 cm boven vloerniveau*
Dit bijkomend spoor is geïnspireerd door de  15 20 cm ruimtewinst bij de tegenoverliggende kade en gebaseerd op een kanaal/loopruimte van 40 à 45 cm breed en het gegeven dat daar nog enkele extra centimeters kunnen bijsprokkeld worden door de treintafel van de haven te verschuiven en/of in de breedte af te zagen.
Een voor een prikje op de kop getikt partijtje rails en wissels heeft ook meegespeeld.
     
Spoorbrug
*Railhoogte 315 / 120,5 cm boven vloerniveau*
De eigenlijke spoorbrug (enkelspoor) is 36 cm lang en heeft een doorvaarthoogte van 7,5 cm die afgestemd is op mijn hoogste binnenschip (een tot duwboot omgebouwde sleepboot * een apart draadje daarover is in de maak *).
Hellingspentage brughellingen: resp 2,3 % (rechts) en 2,4 % (links).
Door het brugdek 2 cm hoger te leggen dan de oevers kan de hoogte van de kaaimuren beperkt blijven tot 6 cm boven de "waterspiegel", zodat aangemeerde schepen niet in een onnatuurlijk diep ogende afgrond komen te liggen.
De brug en de aan weerszijden direct op het brugdek aansluitende 5100-bochten vormen één uitneembaar geheel met het oog op eenvoudige doorgang.

De essentie van Goforitz is gepland, so let's go for it! :D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ambitieus hoor. Mooi baanplan en mooie ruimte!
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Plan goed gekeurd, Ludo  :thumbup:

En nu; GO FOR IT !

Veel bouwplezier gewenst  :P

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Ben er helemaal onderste boven van! Wat er in 1 jaar al niet kan veranderen. Waar haalt jij alle fantasie vandaan! Ik vind het echt onvoorstelbaar! Maar jou kennende (oppervlakkig via briefwisseling) gaat er niets meer in de weg staan en hebt jij de uitgekozen helemaal goed uitgestippeld. Ik ben erg benieuwd hoe het er allemaal gaat uitzien. Jouw uitleg is perfect en dat zal ook best zijn uitwerking op jouw toekomstige baan gaan krijgen.  8)
Ludo, ga ervoor en zet 'm in de juiste versnelling!  :-)
:thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Dat zijn mooie aanpassingen aan je baanplan,  :thumbup:
Nu kan je van start gaan met het grote "GOFORIT" werk,  >:-D
Re: Let's "Goforitz" - M-rails - Chinese werklui paraat
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - M-rails - Chinese werklui paraat
'morgen forumfans,
De extra-werkkrachten zijn net ter bestemming (= huize ikke) en gaan binnen een uurtje aan de slag  :)
Update volgt eerstdaags.
Greetings,
Ludo
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Das een hoop volk over de vloer, ik zie dat het chinezen zijn, sociale inspektie in kennis?  >:-D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Ja, die extra werkkrachten kan jij zeker wel gebruiken. Zijn ze wel groot genoeg?  >:-D Ik zie geen werk- en/of graafmachines?
Tussen ( ) zijn deze wel kleurig, want op de foto zien ze er wat 'flets' uit! Komt er nog meer van "Ali"?
Veel suk6 met jouw opbouw van jouw 'grote' baan!  8)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Jørg
Geschaalde stagiairs vallen niet onder de sociale wetgeving  :D

@Gerard
Aangezien ze qua grootte vergelijkbaar zijn met Preiserianen (en die ene kromme ladder geen fortuinen kost) komen er op termijn nog een hoop landgenoten bij.
Machines brengen risico's met zich mee - eerst maar 's zien hoe ze met de kruiwagen omspringen. :)
Ook al zijn het pasteltinten, toch ben ik blij dat elke figuur 3 kleuren heeft zodat alleen de kleding een fleuriger verfje hoeft te krijgen (wat een stuk sneller gaat dan de 100 blanco zittende voorgangers die al enkele maanden wachten om aan de beurt komen).
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Dan bent jij de enige, die kan zeggen, dat jij de "Chinees" een kleurtje heeft gegeven. Ach, die 'kromme' kan jij wel opvoeren als zijnde 'transportschade'! >:-D Op jouw baan verdwijnen alle 'figuren' als sneeuw voor de zon; dan nog maar eenzelfde hoeveelheid bij Ali bestellen, doe er dan ook nog wat boompjes bij! Voor die prijs kunt je ze zelf niet maken (althans bij mij)! :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - (bijna) vers van de pers
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - (bijna) vers van de pers
@Gerard
Technische bijstand van de firma Caterpillar Catawiki is onderweg  :D
En intussen is de bouw begonnen...
en de eerste aanpassingen een feit:
schaduwstation S2 komt op een vast tafeldeel te liggen en uitrijden verloopt via een 3-wegwissel die ik glad vergeten was (teruggevonden toen ik de kleinkinderen wilde verrassen met een bak oude Duplo-blokken)
mvg.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Dat is een flinke hulp, die onderweg is naar jouw werkplaats. Gezamenlijk wordt er dan stevig gebouwd in de juiste constructie.  :-) Het 'blauw' is er ook al, dus geen geklaag dat het weer niet goed genoeg is. Temperatuur is prima op deze wijze; het straalt er vanaf! >:-D Op naar de volgende fase en de bocht om, want wat gaat daar waar schuil?  :-)
:thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Gaat een serieuze baan worden :D, leuk met M-rail én leuk om te volgen! :thumbup:
Let's "Goforitz" - (rol)Module + opstelsporen bij schaduwstation S1 *VERNIEUWD*
Hallo forumvrienden  :)

Hierbij de nieuwe versie van de op schaduwstation S1 aansluitende module met opstelsporen
De vorige versie (zie reactie #63 van dit topic - item "schaduwstation S1 uitgebreid met 5 opstelsporen") is niet gebouwd omdat de "logeermodus" in meerdere opzichten nodeloos ingewikkeld was en het gebruik van de volledige baan onmogelijk maakte.

De module meet 204 cm x 100 cm en is in de hoogte verstelbaar d.m.v. metalen Gyproc-profielen ("metal studs" - type MSV) die over houten balkjes schuiven van 4,2 cm x 4,2 cm. 

In "bedrijfsmodus" staat het tafeloppervlak van de module op gelijke hoogte met schaduwstation S1, met ruimte voor 7 sporen (ipv 5) én scenery.

In "logeermodus" (dwz als het logeergedeelte van de treinzolder in gebruik is) wordt de module - na het verwijderen van de vergrendeling ( 4 horizontale bouten met vleugelmoeren) en het afkoppelen van de enkelsporige aansluiting met schaduwstation S1 - met 21 cm verlaagd en in een vrijwel rechtlijnige beweging onder de onderbouw van de vaste treintafel met kopstation Speicher en de binnenhaven gerold.
Aldus blijft er een vrije hoogte van 12,5 cm over tussen de draagbalken van de vaste treintafel en het tafeloppervlak van de module, waardoor treinen & scenery (mits lager dan 12,5 cm) gewoon op de module kunnen blijven staan.

De rest van de baan is permanent bruikbaar, ongeacht al of niet bezetting van het logeergedeelte.   

Reacties & kritiek steeds welkom  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo,
Dat is weliswaar een prachtige oplossing van jouw module-tafel. Trouwens het geheel ziet er ook nog eens heel stevig uit.  8)  Daar is over nagedacht, zeggen we hier! Prachtig gedaan!   :-) Ben wel nieuwsgierig naar de opbouw van jouw "echte" tafel (scenery). Maar met wat geduld zien we dat van jou wel komen!  :thumbup: :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dag Ludo.

Een praktische oplossing, bedacht volgens het KISS-principe :thumbup:
Het zal voor één persoon niet eenvoudig zijn om de module van hoogte te wijzigen,
maar afhankelijk van de frequentie dat er gelogeerd wordt zal dat nodig zijn.

Prioriteiten stellen: de logee kan met het logeerbed op wieltjes natuurlijk ook onder de modelbaan! :lol: :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Prachtige oplossing heb je daar bedacht,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Haha Eric,

Dank voor de commentaar en een KISS van de meester  :D

Voor logé(e)s tot maximum van 1 m lang zou een bed voor " onderbaans slapen " inderdaad kunnen  :)
De kleinkinderen (tweeling Daan en Tuur - bijna 3 jaar) hebben echter al hun eigen logeerkamer op veilige afstand van de treinbaan.

De module verhogen of verlagen, kan alleen loodrecht en vereist inderdaad een extra paar handen.
Als alles bij het oude blijft, zullen dat in principe de extra handen zijn waarop ik intussen 38 jaar kan rekenen.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Gerard & Jørg,

Dank voor de complimenten  :)

De module is eigenlijk steviger uitgevallen dan verwacht.
Het "treinoppervlak" bestaat uit Gamma-ondervloerplaten voor laminaat die bevestigd zijn op een frame van onderling vastgeschroefde latten (44 mm x 18 mm) die op hun smalle kant staan en in de breedte verbonden zijn met stroken laminaat.
Zo nodig zal er in de lengte nog een extra lat komen om doorzakken in het midden volledig uit te sluiten.

Wat scenery betreft:
ideeën zat en mijn handen jeuken om werk te maken van de scenery maar dat kan alleen als de sporen er liggen.

In de volgende bijdrage aan deze Goforitz-topic worden nog enkele (echt aller)laatste puntjes op de i van het sporenplan gezet.

... en nu moet ik absoluut verder met de aanleg en aankleding van het in de voorbije dagen gegraven planten-, kikker- en salamandervijvertje  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 23 mei 2017, 09:30:39
... en nu moet ik absoluut verder met de aanleg en aankleding van het in de voorbije dagen gegraven planten-, kikker- en salamandervijvertje  :)
De anti reiger netten niet vergeten :important:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Wim,

Bedankt voor de tip, maar we hebben hier 2 gemotiveerde anti-reigerhonden lopen (en anti-alles-wat-vreemd-is-aan-de-omgeving-zieners). :)
Overigens nog 3 à 4 weken wachten op enig biologisch evenwicht.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 23 mei 2017, 09:30:39
Gamma-ondervloerplaten voor laminaat
Het lijkt zo wel een Teppich bahn.

7 mm dik zachtboard dus, voor de duidelijkheid.

Gebruik je ze zonder eraan te zagen, snijden of knippen?
Want dat spul kan vreselijk vlokken, en plukjes blijven overal aan kleven
(bijna net zo erg als piepschuim). Je moet het niet in je locs krijgen.

Ik heb er ooit een schuin dak mee geisoleerd, en ze bleken niet alleen uit te zakken,
maar ook te scheuren ("ezelsoren"), en zijn niet schoon te houden.
Die platen heb ik later wat beter vastgezet.
Gelukkig liggen ze bij jou, in plaats van schuin te hangen.

Als ik jou was zou ik iets om de randen doen tegen stoten (styreen L-profiel of zo iets), en er iets afneembaars op leggen (meer geschikt voor soppen en/of zuigen).
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Jan Willem,

Ik verzaag die platen met een fijngetand kapzaagje en schuur de (zaag)randen nadien af.
Om beschadiging te voorkomen zet ik er ofwel een hoeklatje of boordlatje op ofwel maak ik ze een paar mm kleiner dan het onderliggend plaatmateriaal.
Pluizen wordt voorkomen door ze in te strijken met verdunde houtlijm gemengd met een acrylkleurtje
Bij de module zal dat alles gebeuren bij de eindafwerking.

Groeten,

Lud :)
Let's "Goforitz" - M-rails - Een vleugje nostalgie aangeschaft
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - M-rails - Een vleugje nostalgie aangeschaft
Hallo forum-luitjes,
Deze vleugjes nostalgie zijn in intacte originele verpakking door vrouwlief ontdekt op de rommelmarkt in Aix-en-Provence (F) en prompt bevorderd tot scenery-hebbedingetjes voor de Goforitz-baan.  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooie aanwinsten, pure nostalgie,  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ludo,

Dat zijn de leuke aanwinsten en ik denk voor weinig geld op de rommelmarkt.

Ikzelf heb een paar jaar geleden in Frankrijk op een brocante 2 Simca's gekocht voor 50 cent.
Heb even een foto geplaatst van de autootjes.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Zo, die Eendjes zijn gaaf Ludo :thumbup:
Gefeliciteerd met de aanwinsten.
De Simca's zijn ook fraai hoor Michel :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Dat zijn fraaie Franse snoepjes, Ludo  :thumbup:

Die van Michel mogen er ook zijn, trouwens !
Wat voor merk is dat ?

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Inderdaad, Tony  :)

Op de onderkant van de 2CV-tjes staat "Universal Hobbies - made in China" wat op het www gelinkt is met Atlas-Norev.
Zoeken op afbeelding van de verpakking (die geen opschriften heeft) levert "Atlas" op.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Dank voor de info, Ludo !

Franse brocante-markten zijn de moeite waard  ;)

Grtz Tony
Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - Finale puntjes op de i
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - Finale puntjes op de i
Hallo forum-genoten :)
Zoals eerder aangekondigd, dienden er nog enkele puntjes op de i gezet alvorens te gaan bouwen.
Bij deze...

Aanpassingen station Goforitz

Perronsporen 22 cm dichter bij de loopruimte met oog op betere bereikbaarheid.

Opstelspoor wissellocomotief voor pendelverkeer verlegd.

Wachtspoor toegevoegd voor pendelverkeer dat wacht op vrijgave van de kruiswissel om de hoofdlijn veilig te kunnen dwarsen en Goforitz binnen te rijden; aldus blijft de hoofdlijn beschikbaar voor achteropkomend treinverkeer naar Goforitz.

--- Zie bijgevoegde afbeeldingen ter vergelijking met het voorgaand sporenplan

Scenery tussen de perronsporen en de achterliggende wand bij wijze van geleidelijke overgang van de baan naar de achtergrond.

--- Deze "overgangsscenery" ligt op minstens 11 cm boven het railniveau met een oversteek van 3 cm voorbij het dichtstbijzijnd spoor en komt op een tegen de achterliggende wand staande module van 200 cm breed x 25 cm diep die horizontaal verstelbaar is over een afstand van 25 cm in de richting van de loopruimte.
De module rust op stukken rondhout (bezemsteel) van 50 cm lang die voor de helft in de achterliggende berging "verdwijnen" via gaten in de scheidingswand.
De onderstaande afbeeldingen gaan uit van een module die bestaat uit 2 apart verstelbare segmenten met elk 2 rondhouten steunen.
Volgende aspecten zullen nog bekeken worden bij de bouw:
- de haalbaarheid van een module uit 1 stuk met 3 rondhouten als steun
- het gebruik van telescopische metalen buizen in plaats van rondhout

Tot zover de algemene berichtgeving
Commentaar altijd welkom  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Slim bedacht om die modules uitschuifbaar te maken, geeft wat meer gemak om te knutselen,  :thumbup:
Het finetunen van je plaan is ook weer en goed gegeven, mijn baanplan heeft ook 6 maanden in de molen gezeten alvorens het definitief was.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Jørg

Bedankt voor de complimenten

Beter in de molen zitten, dan  zitten dan op de molen  *   :D

* Toelichting voor de Nederlandse lezers:
Als je in Vlaanderen op de molen zit, ben je compleet kierewiet (= knettergek)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

In Nederland heb je een klap van de molen gehad en ben je ook kierewiet  :P
Let's "Goforitz" - M-rails ... En 1 puntje op de i terug gewist...
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - M-rails ... En 1 puntje op de i terug gewist...
Aloha modelspoorders   :)

Die horizontaal regelbare module blijkt helemaal niet nodig en wordt bijgevolg - in mijn geval - beperkt tot een leuke denkoefening.
Als één van jullie er wél een boodschap aan heeft, dan zal ik dat graag lezen.

De afstand vanaf de loopruimte tot de wand van de berging is namelijk 84 cm en da's net binnen handbereik.
Voor alle zekerheid zullen het stationsgebouw en  aanpalend perron op een stukje uitneembare treintafel gebouwd worden. Je weet immers maar nooit dat ik in een verstrooide bui iets te diep voorover buig en een ravage aanricht.

Voor de scenery tussen de sporen en de achterliggende wand zal volstaan worden met een legplank van 25 cm diep, op 12 cm boven railniveau.
Die wand is overigens 260 cm lang (en geen 200 * op mijn kriebelbriefje met de opmetingen een 0 gelezen ipv een 6  B) ).
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-LUDO,
Ik heb zo'n vermoeden, dat jouw "verstrooide bui" wel zal meevallen. Tot nu toe merk ik slechts dat alles goed 'overwogen' tot een eenheid is gebracht. Tenslotte hebt jij jouw eigen fout ook al opgemerkt en is jouw kamerwand ineens toch 260 cm lang en geen 200 cm. Als alles op deze wijze 'verlengd' gaat worden zit jij er prima bij!  >:-D
We zullen de foto's wel zien en sommigen zijn daarvan helemaal 'hotel de botel' van! :-) Dat is weer een siets geheel anders dan "molen" en "wieken"! 8o
Let's "Goforitz" - M-railbaan ** Bouwperikelen **
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - M-railbaan ** Bouwperikelen **
Dag allemaal,

2 dagen bouwen leert het volgende:
(1) mijn Scarm-baanplan laat zich niet zomaar eventjes in rails vertalen
(2) omgekeerd, laten netjes sluitend neergelegde rails zich niet altijd in een Scarm-baanplan vertalen
(3) het Scarm-plan is best wel bruikbaar als krijtlijn, maar bij het bouwen zelf blijft enig puzzelen noodzakelijk.   
Scarm heeft volgens de makers een afwijkingspercentage van 2 % dat tot dusver  naar mijn ervaring weinig of geen invloed heeft bij het neerleggen van een bescheiden baan.  Bij een baan met grotere afmetingen gaat die afwijking echter een merkbaar grotere rol spelen.

Ik had het liever anders gezien, maar al bij al sta ik nog bijna nergens.
Ik ben begonnen met station Goforitz, maar hoe ik de rails ook combineerde: de sporen bleven maar "wringen"  8o
Inmiddels is de oorzaak gevonden: in plaats van boograils 5100 van 30° lag er hier en daar eentje van het type 5206 (24° 17')
Blijkt dat ik de boograils 5100 en 5206 bij het inventariseren allemaal in dezelfde doos gelegd heb grrrr!

Wordt vervolgd .