Hallo forumgenoten
Hierbij het aangepast sporenplan na:
- evaluatie van alle leerzame commentaren (waarvoor van harte dank)
- een hoop uren aan de virtuele (her)tekentafel
- menige nacht slapen
Afbeeldingen met inzoom-optie: Volledig sporenplan:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0VXNHTXctNTM5RFUZichtbare sporen:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0NWx4THNoOGNZN2sSchaduwsporen:
https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0dlpOSGEyeFdFNVkDe voornaamste aanpassingen met verwijzing naar de resp. inspirators - sorry als ik iemand vergeten ben:
@Roel
Het dubbelspoor op de vensterbank heeft een 160 cm lang rechtlijnig tracé gekregen door de wisselverbindingen 70 cm naar rechts te verschuiven, wat mogelijkheden biedt voor een landschappelijk logische overgang tussen stad en haven. Het pendelspoor in Goforitz kon op die manier overigens nagenoeg integraal behouden worden.
Schaduwstation onder Goforitz is 2 raillengtes (=36 cm) langer geworden.
Schaduwstation onder haven is met 1 raillengte (=18 cm) verlengd * in mijn enthousiasme was de door het Opperwezen vergunde tafellengte van 178 cm namelijk onbewust toegenomen tot 195 cm
*.
Suggestie om in de 2 schaduwstations telkens 2 extra-sporen te voorzien:
onder Goforitz: 1 extra-spoor kan later (in afwachting wordt alvast wél extra-bedrading gelegd).
Alternatief : Wat denk je van 2 extra-sporen langs het stijgend UIT-spoor?onder de haven: m.i. niet langer haalbaar tgv gewijzigd in- en uittracé (zie hierna)
De keerlus om de draaischijf was inderdaad onlogisch en is bij deze voltooid verleden tijd. Pendelverkeer van/naar kopstation Speicher zal overwegend verzekerd worden door dieseltreinstellen (1 x 3028 + 4028 en 2x railbus 3016 + 4016) en occasioneel met stoomtractie.
Treinen uit kopstation Speicher & de haven keren terug naar Goforitz via nieuwe aansluiting op de hoofdlijn in de linkerberging. Dit blijkt bij nader toezien (en proefondervindelijk uitgetest) niet ten koste te gaan van de bereikbaarheid van de sporen. De wand van de berging is namelijk maar aan één zijde bekleed met osb- en gyprocplaat en heeft aan de berging-kant uitsparingen van 16 cm diep tussen de al daksteun dienende planken. Langs de cv-radiator komt bijgevolg enkel scenery zonder sporen.
@Ben
Zoals reeds hoger vermeld, is er nog menige nacht over Goforitz geslapen en menig uur doorgebracht achter de tekentafel.
Dubbelspoor komt m.i. alvast duidelijker tot uiting op de vensterbank. Nog (vrij veel) meer kan eventueel ook - zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna
Wat betreft de 2 bovenin liggende en nergens bijhorende kopspoortjes: zie item "BW"
@Gertjan
Komen in dit aangepast plan nu volgens mij in aanmerking als paradespoor:
Het rechtlijnig stuk dubbelspoor op de vensterbank (nu 1,60 m lang).
Minstens één en eventueel 2 nieuwe rechtlijnige sporen (2,55 m lang) - zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna.
De BW is ontsloten en de doodlopende sporen rechts onder verbinden de draaischijf met een loc-loods (zie item "BW").
@Martin
Verhouding van opstelsporen in de schaduwstations t.o.v. de zichtbare sporen:
Het aandeel zichtbare sporen is 2,50 m toegenomen. + 5,00 m kan eventueel ook (zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna). Het schaduwstation onder Goforitz biedt eventueel ruimte voor enkele (korte) opstelsporen in de richting van de vensterbank. Lange opstelsporen kunnen eventueel naast het uit-spoor. Of die extra-opstelsporen kort of lang zijn: het aandeel van de onzichtbare sporen zal toenemen.
Anderzijds: is die verhouding eigenlijk van belang? Schaduwsporen zie je sowieso toch niet?Verbinding schaduwstation onder de haven.
Het IN- en UIT-spoor werd hertekend, wat neerkomt op een langere rijweg.
Nieuw zichtbaar IN-spoor met recht tracé van + 2,50 m en bruikbaar als paradespoor.
Nieuw UIT-spoor met recht tracé van + 2,50 m., voorlopig opgevat als onzichtbaar - zou in het andere geval als 2de paradespoor kunnen dienen.
Wat denken jullie : blijft dit UIT-spoor onzichtbaar of maak ik het zichtbaar ??BW
Ik heb geprobeerd om de BW overzichtelijk(er) en functionel(er) op te vatten:
- 3 opstelsporen van resp. 120, 99 en 75 cm lang
- 2 rechte stoomverzorgingssporen (+ 90 cm) met inspectiekuil, bekoling, askuil, bezanding en waterkraan
- 1 spoor voor kolenaanvoer
- 1 losspoor (zand en dieselbrandstof) en tegelijk afvoerspoor (asresten)
- apart omrijspoor naar de draaischijf
- draaischijf met 2 loc-opstelspoortjes, 1 dieseltankspoor
- stoomloc-loods (4 sporen)
- onderhoudswerkplaats (1 spoor)
- dieselloc-loods (3 sporen)
De aldus gewonnen vrije ruimte wordt aangekleed met een personeelskantoor, parking en enig groen.
Pendel/kopstation Speicher
Loswegje toegevoegd
Aankleding van de haven
- Bovenaan komt een fabriekje met 2 sporen.
- Boven het schaduwstation zie ik een verouderd woonwijkje - kwestie van niet alles vol te proppen met rangeersporen (hoewel: de verleiding is wel groot)
- Linksonder (ter hoogte station Speicher) komt een betonfabriek met grind- en zandopslag
- Rechtsonder komt (een stukje van) het dorpje Speicher
Opmerkingen en suggesties blijven vanzelfsprekend altijd welkom. Laat jullie maar helemaal gaan!
Ik ben benieuwd...
Have fun !