Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Gestart door Ludo1957 woensdag 16 november 2016, 11:00:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Beste forumfans,

Hierbij het sporenplan van mijn op stapel staande analoge Märklin M-baan "Goforitz" en 'n idee van de zolder.
* Laat de commentaar maar komen *   :)
Grote weergaven van het plan zijn hier te vinden:
- volledig plan: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0VUVVdUluSFVqUmM
- linkergedeelte: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0NU1jSUVoS2s2QVE
- rechtergedeelte: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0dnpCUlJYMXNidTQ

!!!    Update -16/02/2017
       Definitief sporenplan:  zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63434.msg1143605#msg1143605

!!! Update 10/04/2018
    Ultieme versie sporenplan:
Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=63434.msg1236955#msg1236955
     Grote afbeelding: zie de link in mijn onderstaande "handtekening"
   

Het concept in een (grote) notendop
Rechtsrijdend personen- en goederenverkeer met stoom- en dieseltractie omstreeks de jaren '70 in en nabij het fictief Duits plaatsje "Goforitz".
Personenstation (Pbf) "Goforitz" voor doorgangs- en pendelverkeer, met   BW, draaischijf & beperkte goederenafhandeling.
Kopstation(netje) "Speicher" voor pendelverkeer.
Kanaal voor binnenscheepvaart met havenspoor, kaden, kranen, loodsen en fabrieksaansluiting. Als kanaal zullen stukken kunststofplaat gebruikt worden die mbv scharnieren 90 graden kunnen kantelen zodat er een loopruimte vrijkomt van circa 50 cm breed (zie de onderste bijlage, die ook toont hoe de boven de baan uitstekende cv-radiator gecamoufleerd wordt met scenery).
2 schaduwstations met elk 3 stopsporen en éénrichtingsverkeer in tegenwijzerzin (S1 onder het havenspoor en S2 onder station Goforitz & BW).
Hellingspercentage: maximum 2,5 % (meestal lager).

Opmerking ivm de op het plan vermelde railhoogten
In het ontwerpprogramma Scarm kunnen geen railhoogten ingevoerd worden die lager zijn dan 0 mm zoals dat hoort voor schaduwstations (die eigenlijk "in de kelder van de baan " liggen). Bijgevolg is de railhoogte van schaduwstation S2 eigenlijk -110 ipv 0 en is de railhoogte van het bovenliggend station Goforitz 0 ipv +110.
Railhoogte 0 van schaduwstation S2 = 82 cm tafelhoogte
Railhoogte 110 van Pbf Goforitz & BW = 93 cm tafelhoogte
Railhoogte 65 van schaduwstation S1 = 87,5 cm tafelhoogte
Railhoogte 235 van het havenspoor = 105,5 cm tafelhoogte

Hoofdlijn:
Hondenbot-achtige verbinding/dubbelspoor van de 2 schaduwstations via het tussengelegen station Goforitz. De hoofdlijn zal met (dmv contactrails en magneetcontacten aangestuurde) relais  zodanig geautomatiseerd worden dat manueel treinverkeer veilig kan invoegen.

Nevenlijn:
Aansluiting/enkelspoor vanaf richting Goforitz naar station Speicher en/of de haven. Terugrit via het  aanrijspoor in omgekeerde richting en het met een rode pijl aangeduid  (en grotendeels verborgen) spoortje.

Pbf Goforitz (tafelhoogte 93 cm)
Heeft 2 X 2 stopsporen voor doorgaande treinen, en 1 stopspoor voor pendeltreinen met bijhorend omrijspoor voor niet-treinstellen en een opstelspoor voor de loc die de pendeltrein eventueel overneemt voor de terugreis.
De 5 stopsporen zijn berekend op de langste personentrein van 137 cm lang. Pendeltreinen kunnen eventueel - m.a.w. als ondergetekende geen zin heeft in rangeerwerk - in hun geheel omkeren via de keerlus rond de BW.
Niet weergegeven op het plan: voor het stationsgebouw, het aanpalend perron en een stukje stationsomgeving wordt een verrijdbare sceneryplaat voorzien van 40 cm breed om eventuele problemen aan de sporen te verhelpen.

Kopstation Speicher (tafelhoogte 106 cm)
In principe voorbehouden aan pendeltreinen (zijspoor met losweg wordt overwogen en in dat geval komt er af en toe een goederentreintje).
Heeft 1 stopspoor van 99 cm lang en een omrijspoor dat tegelijk kan dienen als 2° stopspoor voor treinstellen. Pendeltreinen uit Goforitz kunnen het station ofwel rechtstreeks aandoen ofwel via de haven (waar een halte voorzien wordt voor de Preisische en Chinese havenarbeiders).
Treinen kunnen het station binnenrijden vanaf de ene richting (bv. vanaf de haven) en verlaten in de andere richting (bv. rechtstreeks naar Goforit).

Schaduwstations (tafelhoogte 87,5 voor S1 onder de haven en 82 cm voor S2 onder Goforitz)
Hebben elk 3 stopsporen die in tegenwiijzerzin bereden worden en net als Goforitz berekend zijn op treinen van maximum 137 cm lang.

Havenspoor (tafelhoogte 105,5 cm)
Is opgevat als een keerlus waarin ook een keerdriehoek opgenomen is die gebruikt kan worden om een in kopstation Speicher binnengelopen pendelloc te keren.

Bereikbaarheid van de sporen
De meeste sporen liggen binnen handbereik vanaf de (gedeeltelijk onder het kanaal verborgen) vrije loopruimte die een breedte heeft van 45 à 50 cm en meer.
De sporen in de bergingen zijn moeilijker te bereiken, maar daar valt mee te leven omdat er geen storingen te verwachten zijn (om de 3 raillengtes worden er wel extra voedingsdraden voorzien). Toegang tot de linkerberging kan via een uitneembare spoorsectie (72 cm lang); in de linkerberging is de doorgang beperkt tot pakweg 30 cm (voor mij net voldoende als ik niet te diep inadem). De sporen in de rechterberging (en van een stukje BW) zijn bij gebrek aan vleugels enkel bereikbaar door onder de baan door te kruipen. 
Het plan voorziet iets meer dan 10 cm vrije hoogte tussen de rails van schaduwstation S2 en de onderkant van station Goforitz/de BW. Of dat volstaat wel genoeg is, zal bekeken worden tijdens de aanleg van de baan. Zoniet, wordt de helling tussen S2 en de BW  wat steiler aangelegd dan de huidige 2,5 %.

Varia
Hoewel het sporenplan behoorlijk wat rij- en rangeermogelijkheden biedt, zijn er toch enkele toegevingen gedaan en compromissen gesloten. Van BW naar het onderliggend schaduwstation S2 rijden kan bv niet zonder te maneuvreren. Alle suggesties zijn zeer welkom.
Om de voor M-rails typische rijgeluiden te dempen worden de rails op  akoestisch isolerende en zeer eenvoudig te bewerken ( bovendien goedkope) platen van geperst hout gelegd met een dikte van 7 mm (laminaatondervloer Budgetfelt van Gamma). Daaronder komen laminaatplanken van 7 mm dik (kwestie van onze verbouw-overschotten nuttig te gebruiken) op een frame van houten latten van 210 x 44 x 18; de zijkanten van dat frame worden waar dat kan met schroeven aan de wanden bevestigd.
Om de treinen minder bruusk te laten stoppen en vertrekken, worden er op de hoofdlijn 3 verschillende snelheden voorzien dmv ringleidingen die gevoed worden door aparte trafo's van 30VA.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
En nog een (scarm)luchtfoto & sfeerbeeldje in afwachting van meer beeldmateriaal  :)

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Das een hele boterham om door te knauwen, ziet er zeer goed doordacht uit en ik zou zeggen (of beter schrijven) GO FOR IT,  >:-D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dit ziet er goed uit. Ik blijf je volgen.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Hoi Ludo !

Een goed doordacht plan  :thumbup:
De haven is erg leuk en weer eens wat anders ook !

Wat overwegingen;
- je hebt niet echt een paradespoor, voor zover ik kan zien. Bewuste keuze ?
- er ligt wel erg veel zichtbaar spoor
- de ruimte voor scenery is meestal een stuk minder dan dat het in de tekeningen lijkt

Hopelijk kun je er wat mee, al is het maar zeker weten, wat je wel en niet wil.
Als je gaat bouwen, ga ik je zeker volgen  :P

Grtz Tony

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Dit ziet er goed uit! Mooi dat er weer eens een baan met M-rails komt. Automatisch schakelen van een hoofdbaan gaat heel goed, heb ik ook toegepast. Zelfs het automatisch inpassen van een trein van een zijlijn in het hoofdbaanverkeer kan heel goed gaan.

Bij mij is de hoogte tussen schaduwstation en 1e niveau 12 cm vrije ruimte. Is niet ruim, maar het gaat, zeker als je zorgt dat je overal bij kunt. Er kan altijd wat gebeuren, zoals een kleine ontsporing of een loc die een zetje moet hebben.
De hoogte tussen 1e en 2e niveau is bij mij 18 cm. Dat is goed te doen.

Houdt er ook rekening mee dat je draden van het 1e niveau wilt wegwerken bijvoorbeeld met boekbinders. Die kosten ook ietsje hoogte.

Hellingen, die je niet ziet, kunnen op een analoge baan best iets steiler zijn dan 2,5 %. Ik heb 3 - 4% aangehouden. Zeker in de rechte sporen kun je naar de 4% gaan. Maar het is natuurlijk wel afhankelijk van de lengte en dus de zwaarte van je treinen. Als de wagons soepel lopen is er geen probleem.

Ik ga nog eens in detail naar je tekening kijken.

succes verder!

hartelijke groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hoi Ludo, een ambitieus plan heb je daar laten zien. Poeh...best veel werk  ;)  Ik zou zelf alleen wat meer opstelsporen in je schaduwstations realiseren. De verhouding ten opzichte van de zichtbare sporen is een beetje zoek.  Ik hou je vorderingen sterk in de gaten  :-).  Succes met het verloop en veel bouwplezier.  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Ludo,

ik heb nog eens goed gekeken naar je ontwerp en heb een paar opmerkingen / vragen / suggesties. Uiteraard blijft het jouw baan en moet jij je er helemaal in kunnen vinden. Ik ga er van uit dat je niet alleen sporen wilt hebben maar dat je ook een beetje aankleding wilt gaan maken.

Ik geef je de overweging mee om beide schaduwstations langer te maken (de gehele plaatruimte benutten) en uit te breiden met nog 2 sporen ieder. Nu kun je dit eenvoudig realiseren. Ook al heb je het (voorlopig ?) niet nodig, later uitbreiden is veel lastiger.

Dan een paar opmerkingen over de linkerzijde.
Ik snap de opzet met de mogelijkheid om het haventerrein rechtstreeks en via de boog te kunnen benaderen. Maar het inhaalspoor in de boog, is dat echt nodig? Ik vind het persoonlijk niet zo logisch.

De bereikbaarheid van het kopstationnetje is op zich wel goed gevonden met die sporendriehoek en de mogelijkheid om een trein al dan niet via een havenspoor te laten rijden. Alleen het stationsgebouw staat aan de verkeerde kant, lijkt mij. Het stationsplein dat tevens de kaai van de haven is, met alle levendigheid, is niet logisch. Bovendien is de plaats van het dorpje aan de andere kant. Een stationsgebouw aan de dorpskant is logischer.

Dan de aansluiting van de zijlijn op de hoofdlijn. Zoals ik het plan begrijp volgt de trein naar de haven / het station Speicher een andere route dan de trein die van de haven / Speicher komt. Die gaat over een brug over de haven. Dat kan natuurlijk. Je zou ook bij die brug een aansluiting op de hoofdbaan kunnen maken, die voor 2 richtingen te gebruiken is.

Tenslotte een opmerking over de CV en de omkasting. Zorg we goed voor isolatie van die omkasting en de sporen die daar lopen, anders gaat de beplating door de warmte krom trekken, met alle gevolgen van dien.

Een paar opmerkingen over de rechterzijde. Op zich een leuke opzet met veel mogelijkheden. Je schrijft over de maximale lengte van je treinen. Die kun je dus goed kwijt langs de perrons tussen de lange rechte sporen. Maar dan gaan de sporen schuin over de vensterbank en lopen dan nog een stuk parallel om pas bij de volgende boog tot 2 sporen te gaan. Als je de wisselverbindingen verplaatst naar het einde van de perrons dan heb je een langer stuk dubbelspoor over de vensterbank en kun je daar een stukje landschap bouwen dat een mooie overgang vormt tussen stad en haven. Het spoor voor de lokaaltrein wordt dan weliswaar wat korter, maar is nog lang genoeg voor die treinen.

De keerlus om de draaischijf is niet zo logisch en zal moeilijk in te passen zijn in de landschap bouw. Als je die weg haalt kan je pendeltrein natuurlijk niet meer "keren" maar die mogelijkheid heb je ook niet bij het station Speicher. Geen zin in rangeren? Dan rijdt er een trek-duwtrein of een railbus of een accomotorwagen of een ander type treinstel.

Verder mijn complimenten voor dit ambitieuze plan!

hartelijke groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hehe, wat fijn dat er meteen zoveel toffe reacties zijn!   :-)
Van harte dank daarvoor, da's heel motiverend  :thumbup: :thumbup:
Zonder iemand te willen vergeten:
_Jørg:
ik ben maar klein, misschien word ik van dit soort boterham wel groot
@Kaleb:
you're welcome  :D
@Tony:
Het ontbreken van een paradespoor is geen bewuste keuze... ik heb het woord al meermaals zien voorbijtreinen, maar eigenlijk heb ik mij nooit afgevraagd wat men daar eigenlijk mee bedoelt  :mrgreen:.
Google levert wel tientallen URL's vol paradesporen op, maar tot dusver geen enkele gezien met een sluitende omschrijving.
Als dat 'n spoor is om te showen wat je als modelspoorder in huis hebt, dan meen ik dat het grote rechte stuk in de havenbaan als dusdanig kan beschouwd worden. Of zie ik dat verkeerd?
Ik denk/hoop dat de hoeveelheid spoor wel zal meevallen van zodra er een dosis scenery bij komt (wat enige tijd zal duren omdat ik alles zelf wil maken).
@Roel:
Ik ben altijd geïnteresseerd in de achterliggende analoge techniek, kwestie van mijn elementaire kennis wat bij te schaven en zal je in de toekomst vast nog weten te vinden ;).
Bedankt voor je hellingswetenschap; in M-catalogen (zeker in de oudere die ik als tienen verslonden heb) wordt ook nogal eens een  aardig loopje genomen met de algemeen aanvaarde hellingsnorm van maximum 3 %.
@Tjoekedoris
Een project hoort niet alleen haalbaar maar ook ambitieus te zijn, toch?
Meer opstelsporen in de schaduwstations zijn inderdaad een mogelijkheid, maar het is (nog?) niet mijn bedoeling om tientallen loc's aan te schaffen en die vervolgens een verborgen leven te laten leiden.
Groeten en allemaal nog eens erg bedankt !
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Wat ik zou doen Ludo is er nog eens een nachtje over slapen. Waardering, je stopt er een hoop energie in.

Het plan spreekt van een dubbelsporige lijn maar ik kan het niet zo snel ontdekken, hooguit rechtsonder na de tunnels. Ik heb je luchtfoto effe opgeblazen en rechtgetrokken om het een beetje te kunnen zien.



Drie perrons met vijf perronsporen, daarna een complex van wisselstraten en weg is je trein. Twee kopspoortjes daar bovenin die nergens bij horen? Nauwelijks ruimte voor een net landschap, zonde. Het komt mij een beetje over als zoeken waar nog een stukje spoor gelegd kan worden.

Terug naar de tekentafel? ;)

Gr, Ben.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hi Ludo,
Een paradespoor is volgens mij een spoor waar de treinen ' vrij'  rondrijden in het landschap, zodat je ze in vol ornaat kunt bewonderen. Meer zoals dat bij Ben het geval is. Het spoor achter de haven zie ik meer als rangeer/omloop spoor. Het is technisch erg handig, maar visueel niet zo aantrekkelijk.
De enige plek waar je iets van een paradespoor zou kunnen hebben is aan de linker kant, juist daar waar het spoor niet zichtbaar is.

Verder eens met anderen. Er ligt veel spoor en er is weinig ruimte voor aankleding. Dat is jammer, omdat met name een haven zich mooi leent voor leuke detailaspecten.

Het station bevat veel sporen, maar dat is eigenlijk alles. Ik zie in het ontwerp de nadruk op het station en de haven en veel minder op de verbindingen (met elkaar en met onzichtbare stations). Op zich is dat uiteraard prime. soms is het beter om 1 keuze te maken dan te hinken op teveel gedachten.

Als dit het belangrijkste is zou ik me daar ook helemaal op focussen, maar dan een station waar je iets mee kunt doen. Als je veel lengte hebt, kun je iets doen met opstelsporen zodat je treinen kunt ontbinden en opnieuw kunt samenstellen. De haven kan gecombineerd worden met wat lichte industrie.
Nu zit je BW wat ingesloten. Wat voegen de paar doodlopende sporen rechts onder toe? Zou je daar niet een wat royalere opstelling kunnen maken van de gehele afhandeling van het loc gebeuren zonder het omloopspoor om de loods heen?

gr. Gertjan
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Spoorman

Er is al menige nacht over geslapen (zonder nachtmerries), maar toch bedankt voor het advies  :)

Wat ik zou doen, is commentaar geven op basis van het plan ipv een luchtfoto die zelfs niet in de buurt komt van het echte camerawerk.

Als je echt meer dan 'n beetje wil zien, dan zit er niets anders op dan te wachten tot er ook echt iets te zien valt.

Dat landschap komt wel goed en zal er sowieso beter uitzien dan gescarmde scenery.

Bij deze wel terug naar de tekentafel... sommige suggesties zijn best wel goed   :D

Hasta la vista,
Ludo
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Roel,

Je hebt echt wel heel goed gekeken - bedankt om zo gedetailleerd je best te doen!  :)

De schaduwstations verlengen is een prima overweging - zij het met mate want:
Schaduwstation rechts kan op het eerste zicht slechts zo'n 40 cm langer, maar da's altijd wel meegenomen. De volledige plaatlengte is geen optie omdat - en dat kon je niet weten - de aangrenzende berging onder de dakhelling zit en niet ver genoeg doorloopt (in tegenstelling tot de linkse berging trouwens). Voor 2 extra sporen is daar onvoldoende lengte.
Schaduwstation links kan (en zal ook) zo'n 40 cm langer worden; met meegebogen wissels aan het begin van de bocht naar het inrijspoor nog meer, maar dat kan later en is een kleine moeite wegens goed bereikbaar. De sporen onder een schuine hoek leggen gaat ten koste van de bereikbaarheid - not done dus. 

Linkerzijde
Inhaalspoor in de bocht
Akkoord. Er was gedacht aan een halte voor het Preisisch & Chinees havenvolk. Ik denk daar nog aan maar een occasionele korte stop behoeft eigenlijk geen inhaalspoor.
Exit inhaalspoor - welkom fabrieksuitsluiting via de linkse wissel aan de 3-weg.

Inplanting stationsgebouw Speicher
Blijkbaar staat de op 1 na laatste versie on line. Hoort inderdaad te staan zoals op de luchtfoto.
 
Voor 2 richtingen bruikbare aansluiting zijlijn < haven/Speicher op hoofdlijn
Ben je de verschillende railhoogten van de hoofdlijn niet uit het oog verloren?
Zoniet, graag nadere toelichting.

CV en omkasting
Goed bedacht. De radiator wordt nooit echt heet, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Ikzelf ging enkel uit van 5 cm tussenafstand met oog op vrije warmtecirculatie in combinatie met roosters in de kade-bestrating en achteraan opengewerkte gebouwen met warmtedoorlatend dak.

Rechterzijde
De vensterbank en het venster (225 cm breed, vast middenraam in het midden tussen 2 draai-/klapramen van 65 cm breed) hebben al eerder tot nadenken gestemd - specifiek de beperking tot 1 spoorniveau) De beweegbare ramen moeten immers af en toe volledig open kunnen voor onderhoud en kunnen net over de lantaarn van een op de vensterbank liggende wissel heen draaien. Een landschap dat verder gaat dan braakliggend niemandsland kan alleen met modules,  maar dat nemen we er dan wel bij.

(her)Inplanting van de wissels
Wordt herbekeken. Stopspoor voor de pendel-/lokaaltrein wordt desnoods korter.

Keerlus om de draaischijf
Die keerlus is eigenlijk niet bewust gepland; zij heeft als het ware zichzelf getekend en is gegroeid bij het zoeken naar aansluiting(en) op de draaischijf.
Wel of niet rangeren:
Er zijn 2 accutreinstellen beschikbaar voor pendelwerk, maar een achteruit pendelend tenderlocje vind ik ook z'n charmes hebben.

Bij deze heb ik nog enig tekenwerk te gaan.

Dank je wel!
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Citaat van: Ludo1957 op woensdag 16 november 2016, 23:42:37

@Spoorman

Wat ik zou doen, is commentaar geven op basis van het plan ipv een luchtfoto die zelfs niet in de buurt komt van het echte camerawerk.

Als je echt meer dan 'n beetje wil zien, dan zit er niets anders op dan te wachten tot er ook echt iets te zien valt.


Eehhh......, het is je eigen luchtfoto, ik heb 'm niet gemaakt. Maar ik snap je hint.

Gr, Ben.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Citaat van: Ludo1957 op woensdag 16 november 2016, 23:42:37
@Spoorman

Er is al menige nacht over geslapen (zonder nachtmerries), maar toch bedankt voor het advies  :)

Wat ik zou doen, is commentaar geven op basis van het plan ipv een luchtfoto die zelfs niet in de buurt komt van het echte camerawerk.

Als je echt meer dan 'n beetje wil zien, dan zit er niets anders op dan te wachten tot er ook echt iets te zien valt.

Dat landschap komt wel goed en zal er sowieso beter uitzien dan gescarmde scenery.
Ludo, de scenery mag er dan niet zo best uit zien, een goede indruk van het gleisplan heeft het wel gegeven. Ik ben het best wel met Ben eens.

Verder, je zal het niet zo bedoelen, maar het door mij geciteerde stuk komt nogal aanvallend over. Pas op hoe je dingen zegt, het kan verkeerd opgevat worden.

Ik heb eigenlijk maar 1 ding dat ik mij echt af blijf vragen: waarom M rail? Daarnaast vind ik dat je voor een haven weinig emplacement hebt. Waar ga je de rangeerdelen verzamelen?
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hey Ludo ,
ik vind het in iedergeval een mooie baan . Ben nieuwsgierig naar het verder verloop ervan.
Oh ja het is jou baan en jou fantasie geniet ervan  :thumbup:

MVG Michel15
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Hoi Ludo,

Ik heb nog een puntje, je hebt het looppad 50cm breed gemaakt. Dat is om te staan, nog wel te doen, maar als je op die plaats ook wil zitten ( kun je de baan van meer kanten zien/bespelen), zou ik daar toch minimaal 60cm van maken.
Dan zou je de haven wat smaller moeten maken ofzo.

Als je er na de bouw achter komt, dat je daar toch graag wil zitten, wordt dat lastiger.

Gertjan gaf al een mooie definitie van een paradespoor  :thumbup: Bij mijn banen is dat telkens het uitgangspunt; een mooi traject, liefst met flauwe bocht , dat ik vanuit mijn stuurplek(ken) goed kan zien. Daar bouw ik de rest van de baan omheen.

Het zijn wederom maar overwegingen.

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Laurent

Dank je wel.

Een aanvallend wederwoord is eigenlijk een contradictio in terminis, maar OK:
Peace is my second name.  O:-D

Groeten,
Ludo
 
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Michel

Bedankt.
Een hobby heb je zelf in de hand, maar suggesties zijn altijd meegenomen.

@Tony
Het kanaal kan smaller.
Elders inplanten kan ook nog, de aanbesteding voor de graafwerken is nog niet verstuurd (de postzegels waren namelijk op).

mvg.



Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
2 vraagjes over S1 (schaduwstation):
de opstelsporen liggen op het IN-spoor, het UIT-spoor is 1 spoor.
Op de tekening oogt het alsof de opstelsporen op het UIT-spoor langer zullen zijn dan op het IN-spoor,
maar dan wel verder van de tafelrand af komen te liggen.

Ik neem aan dat dit een weloverwogen keus is geweest?

Is er een reden waarom het schaduwstation (S1) niet onder het water van de haven door loopt?
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Ludo,

verlenging van de schaduwstations met "maar" 40 cm betekent met 2 rails 2106 (= 36 cm), geeft net even meer mogelijkheden voor 2 wissels !

Citaat van: Ludo1957 op donderdag 17 november 2016, 02:18:19

Voor 2 richtingen bruikbare aansluiting zijlijn < haven/Speicher op hoofdlijn
Ben je de verschillende railhoogten van de hoofdlijn niet uit het oog verloren?
Zoniet, graag nadere toelichting.


Ik heb inderdaad de hoogteverschillen in de gaten gehouden. Wat ik bedoel is een wisselverbinding, zoals in onderstaande schets: in het buitenste spoor een wissel 5202L met 5205 (=samen een boog van 30o ter lengte van een rail 5200 en in het binnenste spoor 5117R (of 5137R+5202). Dat past precies.
Dan kan een trein naar de haven ook via de brug rijden!

Citaat van: Ludo1957 op donderdag 17 november 2016, 02:18:19

CV en omkasting
Goed bedacht. De radiator wordt nooit echt heet, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Ikzelf ging enkel uit van 5 cm tussenafstand met oog op vrije warmtecirculatie in combinatie met roosters in de kade-bestrating en achteraan opengewerkte gebouwen met warmtedoorlatend dak.

Toch verkijk je je er gemakkelijk op. Ik heb in mijn vorige woning isolatie moeten doen om 2 verwarmingsbuizen omdat de warmteafgifte toch te veel werd.

Citaat van: Ludo1957 op donderdag 17 november 2016, 02:18:19

Rechterzijde
De vensterbank en het venster (225 cm breed, vast middenraam in het midden tussen 2 draai-/klapramen van 65 cm breed) hebben al eerder tot nadenken gestemd - specifiek de beperking tot 1 spoorniveau) De beweegbare ramen moeten immers af en toe volledig open kunnen voor onderhoud en kunnen net over de lantaarn van een op de vensterbank liggende wissel heen draaien. Een landschap dat verder gaat dan braakliggend niemandsland kan alleen met modules,  maar dat nemen we er dan wel bij.


Je kunt overwegen om dat gebied als weiland in te richten. Een alternatief is de aankleding op een plaat te maken, die los ligt. Als je dan een keer bij het raam moet zijn is die plaat eenvoudig uit te nemen.

succes verder!

hartelijke groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Jan22,

Op het UIT-spoor van schaduwstation S1 kunnen langere opstelsporen gelegd worden dan op het IN-spoor, maar daar zijn ze minder makkelijk bereikbaar. Daarom werd bewust gekozen voor het IN-spoor.

Een schaduwstation onder het water zou ten koste gaan van de doorgang; bovendien kan het kanaal dan niet weggeklapt worden.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails * UPDATE *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails * UPDATE *
Aloha spoorfans,

Mini-update
Bezig met aanpassing van het sporenplan met de eerdere forum-commentaren in het achterhoofd.

In afwachting een (echte) luchtfoto van de reële situatie die ik ongeveer wil nabouwen om de cv-radiator te verbergen.

Grote foto zien ?  ---> https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0Y21qQm5pZ0VEVlk

Tot de volgende  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails *Morele steun*
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails *Morele steun*
Publiek, niet mondig en zonder mening: moet kunnen  :)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
 @citaat Tja, moet kunnen? Als je het leuk vindt moet je het vooral doen. Maar hoe serieus wil je genomen worden, dit soort bijdragen hebben natuurlijk weinig van doen met het onderwerp, jammer toch.  :?

Gr, Ben.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
 @citaat
Pffff echt Ben ???
Het leven is zo al ernstig genoeg
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Moet zeker kunnen in je eigen draadje !

De trouwe viervoeters horen bij Ludo en vertellen meteen wat meer over hem  :thumbup:

Grtz en een knuf voor de honden,

Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
 @citaat :thumbup: :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - * GOFORITZ RELOADED *
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails - * GOFORITZ RELOADED *
Hallo forumgenoten  :)

Hierbij het aangepast sporenplan na:
- evaluatie van alle leerzame commentaren (waarvoor van harte dank)
- een hoop uren aan de virtuele (her)tekentafel
- menige nacht slapen

Afbeeldingen met inzoom-optie:

Volledig sporenplan: https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0VXNHTXctNTM5RFU
Zichtbare sporen:     https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0NWx4THNoOGNZN2s
Schaduwsporen:      https://drive.google.com/open?id=0ByEC9o7n5-u0dlpOSGEyeFdFNVk

De voornaamste aanpassingen met verwijzing naar de resp. inspirators - sorry als ik iemand vergeten ben:

@Roel
Het dubbelspoor op de vensterbank heeft een 160 cm lang rechtlijnig tracé gekregen door de wisselverbindingen 70 cm naar rechts te verschuiven, wat mogelijkheden biedt voor een landschappelijk logische overgang tussen stad en haven. Het pendelspoor in Goforitz kon  op die manier overigens nagenoeg integraal behouden worden.
Schaduwstation onder Goforitz is 2 raillengtes (=36 cm) langer geworden.
Schaduwstation onder haven is met 1 raillengte (=18 cm) verlengd * in mijn enthousiasme was de door het Opperwezen vergunde tafellengte van 178 cm namelijk onbewust toegenomen tot 195 cm  O:-D*.
Suggestie om in de 2 schaduwstations telkens 2 extra-sporen te voorzien:
onder Goforitz: 1 extra-spoor kan later (in afwachting wordt alvast wél extra-bedrading gelegd). Alternatief : Wat denk je van 2 extra-sporen langs het stijgend UIT-spoor?
onder de haven: m.i. niet langer haalbaar tgv gewijzigd in- en uittracé (zie hierna)
De keerlus om de draaischijf was inderdaad onlogisch en is bij deze voltooid verleden tijd. Pendelverkeer van/naar kopstation Speicher zal overwegend verzekerd worden door  dieseltreinstellen (1 x 3028 + 4028 en 2x railbus 3016 + 4016) en occasioneel met stoomtractie.
Treinen uit kopstation Speicher & de haven keren terug naar Goforitz via nieuwe aansluiting op de hoofdlijn in de linkerberging. Dit blijkt bij nader toezien (en proefondervindelijk uitgetest) niet ten koste te gaan van de bereikbaarheid van de sporen. De wand van de berging is namelijk maar aan één zijde bekleed met osb- en gyprocplaat en heeft aan de berging-kant uitsparingen van 16 cm diep tussen de al daksteun dienende planken. Langs de cv-radiator komt bijgevolg enkel scenery zonder sporen.

@Ben
Zoals reeds hoger vermeld, is er nog menige nacht over Goforitz geslapen en menig uur doorgebracht achter de tekentafel.
Dubbelspoor komt m.i. alvast duidelijker tot uiting op de vensterbank. Nog (vrij veel) meer kan eventueel ook - zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna
Wat betreft de 2 bovenin liggende en nergens bijhorende kopspoortjes: zie item "BW"

@Gertjan
Komen in dit aangepast plan nu volgens mij in aanmerking als paradespoor:
Het rechtlijnig stuk dubbelspoor op de vensterbank (nu 1,60 m lang).
Minstens één en eventueel 2 nieuwe rechtlijnige sporen (2,55 m lang) - zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna.
De BW is ontsloten en de doodlopende sporen rechts onder verbinden de draaischijf met een loc-loods (zie item "BW").

@Martin
Verhouding van opstelsporen in de schaduwstations t.o.v. de zichtbare sporen:
Het aandeel zichtbare sporen is 2,50 m toegenomen. + 5,00 m kan eventueel ook (zie "Verbinding schaduwstation onder de haven" hierna). Het schaduwstation onder Goforitz biedt eventueel ruimte voor enkele (korte) opstelsporen in de richting van de vensterbank. Lange opstelsporen kunnen eventueel naast het uit-spoor. Of die extra-opstelsporen kort of lang zijn: het aandeel van de onzichtbare sporen zal toenemen.
Anderzijds: is die verhouding eigenlijk van belang? Schaduwsporen zie je sowieso toch niet?

Verbinding schaduwstation onder de haven.
Het IN- en UIT-spoor werd hertekend, wat neerkomt op een langere rijweg.
Nieuw zichtbaar IN-spoor met recht tracé van + 2,50 m en bruikbaar als paradespoor.
Nieuw UIT-spoor met recht tracé van + 2,50 m., voorlopig opgevat als onzichtbaar - zou in het andere geval als 2de paradespoor kunnen dienen.
Wat denken jullie : blijft dit UIT-spoor onzichtbaar of maak ik het zichtbaar ??

BW
Ik heb geprobeerd om de BW overzichtelijk(er) en functionel(er) op te vatten:
- 3 opstelsporen van resp. 120, 99 en 75 cm lang
- 2 rechte stoomverzorgingssporen (+ 90 cm) met inspectiekuil, bekoling, askuil, bezanding en waterkraan
- 1 spoor voor kolenaanvoer
- 1 losspoor (zand  en dieselbrandstof) en tegelijk afvoerspoor (asresten)
- apart omrijspoor naar de draaischijf
- draaischijf met 2 loc-opstelspoortjes, 1 dieseltankspoor
- stoomloc-loods (4 sporen)
- onderhoudswerkplaats (1 spoor)
- dieselloc-loods (3 sporen)
De aldus gewonnen vrije ruimte wordt aangekleed met een personeelskantoor, parking en enig groen.

Pendel/kopstation Speicher
Loswegje toegevoegd

Aankleding van de haven
- Bovenaan komt een fabriekje met 2 sporen.
- Boven het schaduwstation zie ik een verouderd woonwijkje - kwestie van niet alles vol te proppen met rangeersporen (hoewel: de verleiding is wel groot)
- Linksonder (ter hoogte station Speicher) komt een betonfabriek met grind- en zandopslag
- Rechtsonder komt (een stukje van) het dorpje Speicher

Opmerkingen en suggesties blijven vanzelfsprekend altijd welkom. :)
Laat jullie maar helemaal gaan!  :D

Ik ben benieuwd...

Have fun !

Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooie aanpassingen gedaan aan je ontwerp, de korte opstelspoortjes is daar plaats genoeg om iets te parkeren?
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Hoi Ludo,

Ik heb links in je plan (wat hoekig helaas) een paradespoor veranderd.
Zou mooi vloeiend moeten lopen, maar dat krijg ik niet getekend.
Zo kun je optimaal van de treinen genieten  :P

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Citaat van: Tony op dinsdag 29 november 2016, 17:49:29
[...] Ik heb links in je plan (wat hoekig helaas) een paradespoor veranderd.
Zou mooi vloeiend moeten lopen, maar dat krijg ik niet getekend.

He Tony,
bedankt voor de respons  :)

Is het de bedoeling om dat spoor onder een schuine hoek (maar zonder die knik) van rechtsonder naar rechtsboven te laten lopen?

Of bedoel je in een bocht?
In het laatste geval gaan lange personenrijtuigen volgens mij aan de binnenzijde kant van een dergelijke bocht over de sporen hangen.



Grtz,
Ludo
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Hallo Ludo,

Over het algemeen een goede verbetering van je plan! Depot is zo veel natuurlijker. Dat geldt ook voor de wisselstraat in Goforitz. Vensterbankspoor ziet er nu veel natuurlijker uit. Goede oplossing voor de doorvoer van de sporen en splitsing naar het havengebied.

De suggestie van Tony is een goede. Als je aan het begin (na de boog) een halve booglengte (=5201)
plaatst, dan een paar rechte rails, dan een hele boog 5200, weer een paar rechte rails en op het eind opnieuw een 5201, dan heb je met lange wagons geen problemen.

Je vraag over 2 opstelsporen in de opgaande helling : het kan, mits de helling niet te steil is. Persoonlijk zou ik de extra sporen in de dalende richting aanbrengen. Als de trein van stilstand weer gaat rijden gaat dat gemakkelijker als de trein naar beneden rijdt dan wanneer de trein naar boven gaat. Zeker als de trein wat zwaar is.

Groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Hoi Ludo,

Ik bedoelde precies wat Roel beschrijft  ;) en het past altijd op die manier.
Puur voor de mooi en het genieten bedoeld.

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Tony en Roel,

Voorstel aangenomen en na enig puzzel- en paswerk vertaald naar het "tonyroelspoor" in mijn havengebiedje.
Bij nader inzien dé manier om te breken met het typisch railovaaltje - het oog wil ook wat.
't Zal jullie wellicht verbazen dat ik nog geen praktische ervaring had met de 5201-tjes.
Ook niet met de 5101-tjes, maar die laatste had ik wél al ingepland aan de draaischijf.

Detailomschrijvingen toegevoegd "tot nut van het algemeen"  :P

Reuzebedankt  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Is idd een hele verbetering, en zoals Tony schrijft het oog wil ook wat,  >:-D  :thumbup:
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Het gebruik van de 5201 en 5101 is vaak niet zo'n groot probleem. De uitdaging zit erin om ook de rechte passtukjes te vinden om het geheel weer sluitend te krijgen. :D

Ziet er veel beter uit zo. Ben benieuwd naar de bouw.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
In "buitenmodel" oplossingen biedt een ijzerzaagje meestal uitkomst... ;)
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
 @citaat
Moest je die passtukjes nodig hebben geef dan maar een seintje. Heb onlangst deze op de kop kunnen tikken .

MVG Michel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Kaleb:
Dank je respons  :)
Intussen tussen de bedrijven door bezig met constructie van de onderbouw.
Foto's volgen zodra de zolder er niet meer als een slagveld uitziet.

@Nobody:
De zaag is inderdaad een zeer nuttig attribuut bij noodgevallen.

@Michel

Bedankt voor het aanbod  :)
Ik stuur je zo meteen een PB'tje
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Maar een geordende chaos fotograferen is ook niet mis,  >:-D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@ Jörg

Je mag altijd mee komen opruimen, de vloeibare  >:-D zal klaarstaan  :P
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Niks zo fijn ook als foto's rechtstreeks van het front  >:-D
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Jørg & Tony:

Hierbij enkele snapshots met gedeeltelijke weergave van de door mijn  :favorite: Opperwezen :favorite: toegewezen treinruimte.

In het midden staat de basis voor het havenemplacement, Goforitz komt op de rechtertafel.
"zolder3.jpg" toont nog net de aan de wand geschroefde steunplank voor de nog te maken kopstation-tafel.
De inloop van de 2 bergingen is gesitueerd ter hoogte van de gordijnen.

Rechts op "zolder4.jpg": op de wand bevestigde steunplank voor de toekomstige BW-tafel

Een degelijk overzicht (met een camera die wél kan uitzoomen) is voor later.

Greetings!
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails

Dat zijn heerlijke foto's, Ludo  :thumbup:

Niks zo fijn als een kijkje in de keuken en zo wordt alles ook een stuk duidelijker  ;)

Grtz Tony
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Ha Ludo,

Zo ziet het spoor er inderdaad fraaier uit. Je foto's geven ook een goed beeld van de ruimte. Het gaat vast mooi worden!

hartelijke groeten,
Roel
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Zonder te letten op de berging ziet het er toch allemaal heel geordend uit,  :thumbup: of heb je eerst opgeruimd alvorens de foto's te maken?
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Roel:
Da's echt wel de bedoeling , ja.

@Jørg:
Je wil echt niet weten hoe het er achter de rug van de fotograaf uitzag.

Inmiddels is de chaos wel grotendeels de wereld uit, ik sta versteld van mijzelf  O:-D
Het zal alvast een hoop tijd sparen bij de constructie.

Beelden van de bergingen vind je hieronder.
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
@Michel:

  :thumbup: Ik stel je sympathiek & solidair PM'ke met aanbod en extra hint bijzonder op prijs :-)  :thumbup:
Edoch: mijn materiaaltekort is inmiddels opgelost. Ik ben net terug van mijn favoriete winkel met 2 restpartijtjes die ik gewoon niet kon laten staan (samen 21 ? met daarin onder meer 5 halve bogen 5201 - zie foto.

Groeten,
Ludo
Re: Let's "Goforitz" - Sporenplan M-rails
-Ludo:
Mooie partij voor weinig geld op de kop kunnen tikken,  :thumbup: