Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Felix' baanplan

Gestart door Felix zaterdag 05 november 2016, 12:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Felix' baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Felix' baanplan
Hallo allemaal,

bij deze wil ik graag mijn baanplan presenteren. Voor mijn baan heb ik een tafel van 260 cm bij 130 cm, hiervoor heb ik het volgende baanplan gemaakt:



Het spoor aan de linkerkant van de zwarte lijnen zal onder het landschap liggen en rechts van de lijn is zichtbaar.

Mijn baan zal aangestuurd worden met een mobile station of een central station en de wissels analoog met schakelkastjes.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, alle feedback is welkom! (positief en negatief  :D)

Re: Felix' baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Felix' baanplan
Hi Felix,
Even een eerste reactie na een snelle blik. Je hebt veel rails op een kleine oppervlakte. Je keerlus op het hoogste niveau loopt over je rangeer emplacement . Hoe wil je die bijna hele cirkel aan het oog onttrekken?
Verder snap ik een aantal wissels/wisselstraten niet. Waarvoor is het korte slingertje met wissels in het hoofdstation in de doorgaande sporen?
Om op je rangeersporen te komen, moet je vaak steken. Wat is daar het plan?

De doodlopende sporen in je schaduwstation kun je  als je rechts rijdt nooit benaderen (alleen achterwaarts insteken, nadat je er voorbij bent gereden) en als je links zou rijden kom je er nooit meer uit, of je moet weer achteruit de hoofdbaan op rijden en dan keren.. Ik zou dit iets anders toegankelijk maken en zeker 1 spoor door laten lopen en als echt opstelspoor gebruiken en mogelijk meer.

gr. Gertjan
Re: Felix' baanplan
marklinmanus
gast

Re: Felix' baanplan
bochtwissels?
Re: Felix' baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Felix' baanplan
Hallo allemaal,

@Gertjan
De helft van de keerlus ligt in een een berg, het andere gedeelte gaat met een brug over het rangerterrein. Dat slingertje was om van rijrichting te wisselen, maar ik ga het verplaatsen naar de keerlus zodat hij buiten het zichtsveld ligt.

Het is inderdaad mijn plan om achteruit te steken om op de opstelsporen te komen en er daarna vooruit weer er uit te rijden. Het rangeerterrein heb ik weg gehaald en ik ga er even mee puzzelen zodat het beter bereikbaar is.

@marklinmanus
Ik zat ook te denken aan bochtwissels maar niet op de manier zoals jij laat zien.

Hier een plaatje van het station zoals het nu ligt:

Re: Felix' baanplan
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Felix' baanplan
Hoi Felix,
Ik denk dat je in de problemen gaat komen met de hoogte. Je hebt een mooie lengte om naar boven te rijden, zou je denken, maar....op niveau 0 kom je halverwege al je keerlus tegen. En dan zit je nog niet hoog genoeg.
Als je al eerder omhoog zou gaan op niveau 0 komt je weer niet uit met je station. Dus om teleurstellingen te voorkomen: nog even kijken of je voldoende lengte hebt voordat er ergens rail boven elkaar gaan lopen.
Verder is 10 cm tussenruimte niet heel erg veel. Kun je er rondom bij?
Re: Felix' baanplan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Felix' baanplan
Hey Gertjan,

Rondom kan ik er helaas niet bij, zijkanten zou kunnen maar de achterkant is slecht bereikbaar. Dat is vervelend maar ik zal het ermee moeten doen.

Ik zal nog eens kijken of ik nivo 0 zó kan ombouwen dat het station en de keerlus in elkaar zitten zodat er geen spoor onder de oprit ligt.
Bedankt voor de tip!  :)