Zoals
elders gemeld, heb ik besloten de 3rail uitgave - als deze ooit nog komt - van Artitec niet af te wachten en een door MTE omgebouwd exemplaar te bestellen. Deze was direct leverbaar en werd vandaag keurig verpakt bij mij bezorgd. Bijna
vier jaar nadat ik 'm besteld heb, heb ik dan ein-de-lijk mijn rode DE-I

Een wat uitgebreider verslag met fotootjes volgt binnenkort, maar hier is vast mijn eerste indruk na wat kersverse proefritjes:
PLUS
prachtig en gedetailleerd uitgevoerd, van buiten én van binnen. Het model is zeer goed getroffen: het is echt onmiskenbaar de Diesel-één zoals ik hem me herinner (zwijmel)

zijdezachte rij-eigenschappen, loopt erg mooi en dat vanaf de eerste meter zonder enige hapering. Met de stroomafname zit het wel goed, de sleper van MTE doet geruisloos zijn werk

geluid van de originele DE-I

rijdt ook door R1, weliswaar onder enig protest, maar zonder te ontsporen of te blijven steken, loopt goed over wissels (getest op C en K; M volgt)

mooi gedimde binnenverlichting, al zijn het wel gele leds
MIN
vier frontseinen: forse lichtlekkage naar het kleine lampje bovenin wat niet hoort te branden

zowel de front- als de sluitseinen lekken enorm naar het interieur, via het plafond. De babageruimte, die geen interieurverlichting heeft, wordt hier geheel wit dan wel rood door verlicht. Hetzelfde doet zich voor aan de andere zijde, maar daar valt het minder op, zeker als de (schakelbare) interieurverlichting brandt

minimale trekkracht: door het ontbreken van antislipbanden en de lichte uitvoering heeft het stel zelfs behoorlijk moeite met hellingen van 3%

vereist, zoals wel meer materieel van Artitec, een strak aangelegde baan om conflicten met (C-rails) wissellantaarns te voorkomen. Het laagste punt is de afvoerpijp van het toilet en die wil wel eens ergens achter blijven hangen
Om kort te gaan ben ik er heel blij mee

, maar er zijn nog wel een paar problemen die opgelost moeten worden...

Martijn