Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen 37538 BR 120.0 E120

Gestart door Jasperkc maandag 07 november 2016, 22:49:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Hallo Allemaal,

Zoals te lezen in mijn andere topic over de BR 120, ben ik bezig om in mijn BR 120.0 de gele leds te vervangen door de juiste witte leds met rode sluitseinen. Deze leds zijn vorige week binnen gekomen en van het weekend heb ik tijd gevonden om ze even in de lok in te bouwen. Dit ging erg goed. De bekabeling was makkelijk: Oranje-Geel-Grijs. Ik dat gedaan. Nou het zag er leuk uit. Als de lok vooruit reed, brandde de rode sluitseinen en als de lok achteruit reed, brandde de witte frontseinen. Dit klopte dus niet. Ik heb toen even mijn andere lok erbij gepakt en daar zag ik het al: Oranje-Grijs-Geel. Goed dat even omgesoldeerd. Toen was het goed. Maar wat branden die lichten fel zeg! Bij mijn andere lok zijn de frontseinen minder fel dan bij deze lok. Nou ja het is in ieder geval goed te zien. Tot...... Inderdaad tot! Opeens had ik aan beide zijden rode sluitseinen branden. Wat nu! De lok omgepoold en ja het licht was weer ok. Terug ompolen, weer mis! Goed. Ik heb de bewuste ledprint eruit gehaald en toen deed de verlichting het weer. Toen de andere ledprint erop gezet en de ene ledprint eraf. Nog steeds problemen. De draden vervangen. Geen oplossing! Nu een beetje teleurgesteld. Het enige wat ik kan bedenken is dat de oude leds een andere weerstand nodig hadden dan de nieuwe ledprints. Ik heb omdat ik dat al van plan was een andere printplaat besteld met een 21MTC aansluiting. Hierop zit waarschijnlijk ook al een andere weerstand in gezet waardoor de nieuwe ledprintjes minder fel zullen gaan branden. Mocht dat niet het geval zijn, weet ik even niet waar het probleem zit. P.s. Ik heb de draadjes gesoldeerd met een warmte van 330 graden. Weet niet of dat te heet is, maar ik hoop van niet. Mocht het iets anders zijn, hoor ik het graag! Mocht iemand mij willen helpen met het probleem op te lossen, ook dat hoor ik graag!

Groet, Jasper
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Het is inderdaad mogelijk dat je nieuwere leds een andere weerstand vragen.
Witte leds vragen (voor zover ik weet) meer spanning dan de rode. Je moet dus de weerstand per led-kleur vaststellen.
Gebruik je dezelfde weerstand voor beide kleuren, dan kiest de spanning de minste weerstand; in dit geval rood....
Daarnaast staan waarschijnlijk de 2 rode in serie, en de drie witte ook, zodat de spanningsval over de drie witte leds veel hoger is.

Wat ook een mogelijk is, dat je de witte verlichting op grijs (cabine met sleepcontact) en geel zet.
De rode zet je op functie F1 (cab. met sleepc.)en de andere rode op F2.
Zo kan je door functiemapping de verlichting aan één kant van je loc gedoofd houden; wat wel zo mooi staat bij een trekkende loc.
Ook is een lichtschakeling met Wendezug-Betrieb mogelijk.

M.v.g. Marcel
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Jasper,

Warmwitte leds hebben ook een veel hogere lichtopbrengst.
Je kunt voor de weerstanden voor warmwit 4k7 of nog hoger nemen.
Ik heb onlangs een v188 van warmwitte leds voorzien en voor onderste leds heb ik duo-leds gebruikt.
De weerstanden voor wit (3 leds in serie) is nu 3k9, maar ze zijn nog steeds vrij fel.
Dimmen via de decoder werkt alleen als je de rode sluitseinen op een aparte AUX schakelt.
Je zou namelijk anders ook de rode leds dimmen, omdat bijv. grijs de witte leds aan de voorzijde aanstuurt, maar ook de rode leds achter.
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen 37538 BR 120.0 E120