Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken

Gestart door Brigitte zondag 11 november 2007, 14:30:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi,

Ik wil graag binnenverlichting en sluitverlichting in mijn 3 Silberling rijtuigen uit de digitale Mega startset.

We hebben proefzakjes met SMD ledjes gekocht op Eurospoor, eens kijken of we van de rode 2 sluitlichtjes kunnen gaan maken.

Ik heb daar voor mijn al eerder aangeschafte gele Digirails LED strips in gedachten om te gebruiken.

Mijn echtgenoot zal dit moeten gaan uitvoeren en ik zal hem moeten vertellen wat ik wil  :D Hier ff wat voorbereidende vraagjes  :wink:

Gaat in 1 rijtuig één hele LED strip?

Ik zal waarschijnlijk stroomvoerende koppelingen moeten gaan gebruiken, maar die zijn nog prijzig  :? Onder elk rijtuig een sleepcontact is ook nix.
Iemand nog andere alternatieven?

Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Brigitte , ik weet niet welke lichtsdtrip je hebt , maar er zijn strips die je op lengte kunt afknippen .
Over stroomdoorvoer , zelf ga ik de Silberlingen verbinden door de stroom van het sleepcontact via 1 zwarte electra draad door te verbinden . In het echt lijkt dit op de slangen die tussen wagons hangen . Dan hoef je alleen de massa met de wielassen te verbinden en klaar is Brigitte .
Vrgr Riender en Max
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: Riender op zondag 11 november 2007, 15:20:35
Over stroomdoorvoer , zelf ga ik de Silberlingen verbinden door de stroom van het sleepcontact via 1 zwarte electra draad door te verbinden . In het echt lijkt dit op de slangen die tussen wagons hangen.

Helemaal mee eens maar houd er wel rekening mee dat de wagons letterlijk en figuurlijk aan elkaar hangen.
Het is lastig om drie of meerdere wagons op of van de rails te halen als het 1 stam is.

Zelf ben ik op zoek naar hele kleine miniatuur stekkerverbindingen omdat ik mijn nostalgische D-rijtuigen ook van binnenvelichting wil voor zien en geen zin heb in 100 sleepcontacten op mijn  baan.
Als ik dit soort stekkertjes zou hebben zou ik al van de loc beginnen om de stroom naar de rijtuigen te brengen.
Bijkomend voordeel, er is dan alleen de sleper van de loc en de verlichting zou ook nog van de decoder afgenomen kunnen worden als er genoeg functie -mogelijkheden zijn.

Mocht iemand dit soort stekkerverbindingen ergens weten te verkrijgen dan hoor ik het graag.
Stroomvoerende koppelingen vind ik ook nog te prijzig.

Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Riender, ik heb 3 stuks LED strip van Digirails. Die kun je inderdaad op lengte afknippen. Als ik het goed lees staat er voor H0 dat ie de strip er in zijn geheel in moet. De strip is 230 mm lang en 7 mm breed.

Een vaste verbinding voor mij erg lastig zijn, omdat ik geen vaste baan heb en ik ze apart van elkaar bewaar.

Stekerverbinding zoals Riny zegt zou inderdaad ideaal zijn. Nou daar moeten we dan nog maar eens naar kijken. Ik dacht ook aan Conrad... zie dat Peter het bevestigd, dacht dat Riny daar waarschijnlijk allang gekeken had  :D
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Brigitte , in de meeste rijtuigen zal de strip zeker compleet passen . Ik heb zelf bijv rijtuigen waar de laatste ( ca ) centimeter in beslag genomen is door het toilet e.d. en aan de andere kant een hokje voor de conducteur . Dan moet je toch vaak knippen . Beginnen en je weet het .
Ik begrijp de problemen met de draad verbinding als door mij aangegeven . Mocht Riny of een ander inderdaad stekker verbindingen vinden die handig zijn houd ik me ook zeker aanbevolen . Voor onze baan geldt dat we altijd in dezelfde opstellingen rijden en alleen de vrachtwagons rangeren . Dus dan is bijv 3 aan elkaar nog wel te doen .
Succes en voor wat ons betreft we blijven dit volgen , hopend dat er mooie stekker ideeën komen en uiteraard in afwachting van foto's van Brigitte's geknutsel opdat we er allemaal weer baat bij hebben . Vrgr Riender en Max
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: Freak op zondag 11 november 2007, 15:57:36

Kijk eens bij Conrad naar:
MALE CONNECTOR RM2.00 EENRIJIG
Bestnr.: 739200 - 89

CONNECTOR 36 POLIG WIRE WR
Bestnr.: 739111 - 89

@ Peter,

Ik sta elke keer weer verbaasd.
Zelf zoek ik mij het apenlasurus en meneertje komt aanzetten met wat ik zoek.
Toppie man en bedankt.

Citaat van: Brigitte op zondag 11 november 2007, 16:01:20
Stekerverbinding zoals Riny zegt zou inderdaad ideaal zijn. Nou daar moeten we dan nog maar eens naar kijken. Ik dacht ook aan Conrad... zie dat Peter het bevestigd, dacht dat Riny daar waarschijnlijk allang gekeken had  :D

@ Brigitte,

Jij denk teveel hahahahaha.
Maar je hebt gelijk ik heb ook al bij Conrad gekeken maar kon niets vinden.
Waar zouden wij zijn zonder de T t tr tr,......Peter.

Alleen is het een beetje balen want mijn bestelling voor Conrad is eergisteren net de deur uit gegaan.
Nou ja, dan maar met het volgende rondje mee laten komen.

Maar dat ik ze ga toepassen is wel zeker.

Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: Freak op zondag 11 november 2007, 16:49:38
Hallo,

@Riny,
Zoeken moet toch niet moeilijk zijn :wink:.

Dat zeg jij  :?
Als ik mijn catalogussen van de afgelopen jaren bekijk veranderd de inhoud nogal eens.
Zo als schroefklemmen voor op printjes, zoek ze maar eens in een cactlogus, niet meer te vinden.

Het probleem doet zich bij mij ook voor omdat ik niet altijd de juiste benaming weet voor een zoekfunctie betreffende een bepaald onderdeel.
Dus ja, het ligt ook aan mijzelf. :(

Oplossing: de Freak-vraagbaak.  :lol: :lol: :lol:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ik heb in mijn SBB-rijtuigenset ook ledstrips van Digirails gemaakt.
Heb hierbij wel de stroomdoorvoerende koppelingen gebruikt omdat ik de rijtuigen nog wel los wilde kunnen koppelen.
Het werkt vervolgens fantastisch, de domper zat idd. een beetje in de kosten.
De ledstrip (geel) kost ?10.- en die koppeling ook nog eens ?10.-
Dan nog een massaplaatje voor de wielstellen van ?1.-.

Heb nu ook nog een wagenset van de Harry Pottertrein liggen.
Wilde die ook nog ombouwen met ledstrips maar denk dat ik daar, gezien de kosten, toch nog maar even mee wacht..

Eerst mijn ICE3 maar eens voorzien van de (ook al zo dure, ?20.-!!p/st  :(  ) witte ledstrips.
Gelukkig heeft die al standaard stroomdoorvoerende koppelingen  :wink:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ik heb (eindelijk) de tijd gevonden om mijn ledstrips in te bouwen.
Gaat 1 hele strip in een rijtuig muv het stuurstandrijtuig.
Bij deze wilde ik de kop zelf niet verlicht hebben en heb dat opgelost door de strip op 1 van de aangegeven plekken door te knippen waardoor de strip alleen nog maar het zitgedeelte van de wagon verlicht.
Het resterende stukje heb ik ook alweer een plekje voor gevonden, past nl. precies in mijn railbusje  :D

Klik hier voor de foto's met het resultaat!!

Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
 :shock: wow dat heb je fantastisch mooi gedaan. Super  8) Jij hebt stroomvoerende koppelingen gebruikt?

Bedankt voor de bevestiging dat er een hele strip in een rijtuig gaat  :D
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ik blijf dit even volgens voor mijn IC rijtuigen.. :)
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: Brigitte op zondag 18 november 2007, 21:34:55
:shock: wow dat heb je fantastisch mooi gedaan. Super  8) Jij hebt stroomvoerende koppelingen gebruikt?

Bedankt voor de bevestiging dat er een hele strip in een rijtuig gaat  :D

In de ICE3 van PIKO zitten standaard al stroomdoorvoerende koppelingen.
De benodigde stroom kan je van de bedrading (rood en zwart) onder het interieur aftappen en weer netjes wegwerken.
1 puntje van aandacht op deze manier is wel dat er altijd een rijtuig met sleper aangesloten moet zijn om de verlichting brandend te hebben.

Bij de SBB-rijtuigenset heb ik de stroomdoorvoerende koppelingen van Marklin (72020) gebruikt zodat ik ze ook nog kan ontkoppelen als ik dat zou willen.
Als de rijtuigen dan los weggezet worden zal de verlichting niet meer branden, tenzij je uiteraard het stuurstandrijtuig (waar de sleper op zit) weer aankoppeld.

Citaat van: Brigitte op zondag 11 november 2007, 14:30:14
...Ik zal waarschijnlijk stroomvoerende koppelingen moeten gaan gebruiken, maar die zijn nog prijzig  :? 

Vanaf ?8.95 zijn ze verkrijgbaar.
Houd er wel rekening mee dat je tenminste onder elk rijtuig ook een massaplaatje van ?1.- onder je wielstel moet plaatsen.

Citaat van: Brigitte op zondag 11 november 2007, 14:30:14
Onder elk rijtuig een sleepcontact is ook nix.
Iemand nog andere alternatieven?

Ik begreep van de dealer dat je ook (behoorlijk goedkopere) vaste stroomdoorvoerende koppelingen kon gebruiken.
Nadeel is dan natuurlijk wel dat je ze niet meer (of veel moeilijker) even kan loskoppelen om bv. de samenstelling van de stam te veranderen.
Mijn ICE3 heeft ook van die vaste koppelingen maar die gaat toch nooit meer uit zijn 5-delige samenstelling komen als het aan mij ligt  :wink:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi,

Mijn hobby ICE heb ik van binnenverlichting voorzien met de bekende BRAWA stekkerstrips. (Deze zullen ze bij conrad ook wel hebben, maar ja..)

Ik snij een stukje van twee af en lijm dit op de NEM-schacht met scondenlijm. Dit kun je aan weerszijden doen en ook boven of onder (12-polig!!) Maar in mijn geval was een zijde en dus 2-polig voldoende.





Bij het in elkaar drukken van de koppeling heb je dan meteen een elektrische verbinding.



De binnenverlichting bestaat uit een strip printplaat met LED's (6/wagon in serie) uit de kruidvat kerstboomverlichting. (Doosje van 6,95 per 50 LED's /warmwit!)



En zo ziet het eruit met kap en spanning erop :D  De reizigers moet ik nog in mijn schoen krijgen :D :D



In hoeverre dit te combineren is met een bestaande koppeling weet ik nog niet, maar voor alle ICE bezitters misschien een handige tip.

Bart


Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ik krijg wel een erg warm gevoel van die warm-witte verlichting  8)
Ziet er alweer wat beter uit dan mijn hele felle versie.
Moet de verf nog aanschaffen maar ga zeker de ledjes van mij ook naar warm-wit omtoveren!

Ik vind die verlichte wagonnen erg mooi staan en die van jou ziet er ook erg goed uit!

Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi,

omoveren van felwit gaat ook met een oranje edding stift.

Bart
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi Bart,

Ik weet nu hoe ik in mij ICE verlichting moet inbouwen. :)
Ziet er goed uit.

Gr.
René
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Dat is mooi gedaan Bart!

even een vraagje over die stekkerverbinding:

kun je die stekkertjes met het puntje aan de bovenkant van het zelfde stekkertje weer insteken? of heb je daar een female voor nodig?

zijn het toevallig deze van Conrad?

Ik zoek zo iets voor deze toepassing....
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi,

de stekkertjes zijn dezelfde. Je kunt ze oneindig "stapelen", er zijn dus geen mannetjes en vrouwtjes :D

In combinatie met een normale koppeling zal het denk ik toch wat moeilijker gaan worden, de schachten van de ICE zitten namelijk tegen elkaar. Bij een normale schacht dien je een behoorlijke afstand te overbruggen.

Bart
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Bart het zijn wel degelijk mannetjes  :oops: :oops:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Bedankt!

ik zit er over te denken om het vrouwtjesdeel in de wagon in te bouwen en daartussen dan een kabeltje met een mannetje er aan.

Ik bestel eens een strookje en zal eens kijken wat ik er mee kan....
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
helaas..... :(

wat ik wil gaat niet lukken.
De kabeltjes moeten te lang zijn ivm met de R1 bochten.
zit hij aan de buitenkant, dna moet hij echt ca 3 cm langer zijn dan aan de binnen kant van de bocht.
dat betekend dat hij aan de binnenkant overal achter kan gaan haken.
Tenzij ik het aan de bovenkant van de wagon doe, maar dat vind ik geen gezicht.
Maar misschien werd dit vroeger ook wel toegepast.

Heeft in dat geval iemand daar een foto van?

Ik heb ook overwogen om het kabeltje langs de koppeling te voeren en hem daar in te steken, maar dat lukt mijn inziens alleen bij roco kortkoppelingen
helaas is er geen nemschacht dus lijkt dat ook niet mogelijk...

Tenzij iemand weet of er voor onderstaande koppeling een nemschachtadapter te koop is:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Stroomgeleidende kort koppelingen..?
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
idd michel, maar dan wel ben ik volgens mij verplicht een nemschacht te hebben....

vandaar mijn vraag :wink:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
bart bedankt voor je tip ik ga dat denk ik ook zo toepassen in mijn andere ICE.

gr joost
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Heb inmiddels 2x verlichting ingebouw in mijn Silberlingen als experiment  8)

1 maal een setjes van digi rails  DR 10g14 :(
1 maal een setje van Marklin 2x 73401 + 1 73405  :)

Bij de digirails moest ik nog wat onderdelen monteren die ik gelukking nog had liggen maar die komen overeen met het setje 73405 van Marklin

Het setje van Digirails moet je de aansluitingen solderen en een manier vinden om de strip in het rijtuis te bevestigen (bv dubbel plakband)
Het resultaat is redelijk maar heel vervelend is de "knipperende" verlichting.
Nu heb ik gelezen dat je hiertegen een condensator kan monteren en daarmee zou het over moeten zijn maar dan vervalt wel de garantie  :(

Het marklin setje is net een bouwdoosje  :( niets solderen maar gewoon stekkertjes in elkaar steken en voor de strip zijn mooie steuntjes aanwezig.
Wat ook prettig is, is dat de verlichting perfect brand geen geknipper  :o

Dus voor de paar euro's meer (als je beiden de  witte led's neemt) ga ik voor het Marklin setje  :)

groetjes Fulco
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hoi,

Mijn Silberling rijtuigen hebben sinds vanavond binnenverlichting.
Ik heb over alle voors, tegens en tips nagedacht. Ik vind de stroomvoerende koppelingen optie echt te duur. Stekkertjes ed. onhandig, vaste draadjes nog onhandiger.

Ik heb voor de minst geliefde, maar voor mij de goedkoopste en makkelijkste oplossing gekozen. In het rijtuig de Digirails LED strip 'geel' met onder elk rijtuig slepersetje 73404. Ik ben blij met het resultaat, het ziet er hartstikke mooi uit als de verlichting brand  8)

Morgen maar eens testen met een loc er voor en zal ik proberen wat foto's te maken om hier te plaatsen.
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Brigitte , ik heb een aardige stam van de Silberlingen , maar bij allen een sleper eronder gaat de boel toch wel zeer zwaar laten rijden . Ik ga dus voor koppelingen ( weet nog even niet welke ) en minder slepers . Mijn ervaring is ca 3 slepers op een stam .
vrgr Riender en Max
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ik heb 6 Silberlingen met Digirails Led strip en stroomdoorvoerende koppelingen, m.a.w. maar 1 sleper, en het brandt perfect zonder te knipperen 8)

Over dat knipperen het volgende !, de ene dag knippert er niets, de volgende dag kan er in eens een heel treinstel licht knipperen :shock:,
heeft volgens mij ook met de totale belasting van je baan/spoor te maken.

Ik laat het maar zo 8), het komt sporadisch voor dus..........


Mvg Gert
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: v200marklin op zondag 03 februari 2008, 15:32:21
Ik heb 6 Silberlingen met Digirails Led strip en stroomdoorvoerende koppelingen, m.a.w. maar 1 sleper, en het brandt perfect zonder te knipperen 8)

Over dat knipperen het volgende !, de ene dag knippert er niets, de volgende dag kan er in eens een heel treinstel licht knipperen :shock:,
heeft volgens mij ook met de totale belasting van je baan/spoor te maken.

Ik laat het maar zo 8), het komt sporadisch voor dus..........


Mvg Gert
ik heb het bij 1 waggons altijd al staat hij als enige op de rails.
opnieuw gesoldeerd alles gechecked maar niks!
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Hierbij de foto's van mijn Silberling rijtuigen. Ik heb er maar 3, dus geen grote stam  :wink: De 1215 kan dat best aan die paar extra slepertjes trekken :mrgreen:
Ik ben er erg tevreden mee zoals ze nu zijn.





Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Ziet er puik uit Brigitte  :)

Ook jou trein is helemaal leeg :o, zei gister nog tegen m'n zoon ! , ik had er gelijk zittende preisertjes in moeten doen, toen ik 6 rijtuigen had gedaan :?

Daar ga ik ieder keer de fout mee in, met verlichting plaatsen, ALTIJD vergeet ik de poppetjes :mrgreen:, behalve.....bij m'n setje italiaanse rijtuigen, maar daar moest ik ook zelf interieur passend maken, dus dan ben je er echt mee bezig 8)

Mvg Gert
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Citaat van: Brigitte op zondag 03 februari 2008, 19:50:18
De 1215 kan dat best aan die paar extra slepertjes trekken :mrgreen:

Dat is inderdaad een voordeel van een stevige loc, je hoeft niet echt rekening te houden met de trekkracht :idea: :) Een ander nadeel van meerdere slepers (behalve de hogere weerstand dus) kan wel het geluid zijn. Een sleper is meestal goed te horen, is zelfs wel een karakteristiek Märklin geluid te noemen. Hoe is dat bij jouw stam, Brigitte...? Maakt de combinatie door de drie (vier met loc) slepers een hoop 'herrie' of valt dit mee ? Vind je dit eventueel niet storend :?:

Vriendelijke groeten,

Rolf



Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
@Gert, de preisertje zijn inderdaad ook hier niet ingestapt. Die liggen hier nog 'bloot' te wachten om aangekleed te worden. Ooit komt dat goed  :D

@Rolf, je kent het eigen geluid van de 1215? Dan valt de rest in het niet  :mrgreen: Is flauwe opmerking  :lol: ik heb er alleen proef mee gereden op een simpel rondje C-rails, niet echt representatief. De slepers zul je best horen. Nee, het stoort mij niet je weet van te voren wat de voors en tegens zijn. Mijn stam wordt niet groter dan 3 stuks, dus te overzien voor deze simpele en goedkopere oplossing. Ik begrijp ook wel dat het voor een lange stam niet gaat werken, en ook bij het gebruik van boosters (die we hier niet hebben) kun je problemen verwachten.

Omdat er aan de grote baan gewerkt werd gisteren, wissels aansluiten, baanovergang aansluiten ed. kon ik daar niet testen. Ga ik later wel eens doen. Even kijken hoe het rijdt over wissels ed.
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Roger that :) Wist trouwens niet dat het bij het gebruik van Boosters problemen op kan leveren...? Kun je daar iets meer over zeggen :?:
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Eh.. niet in detail  :shock: toen ik bij mijn winkelier uitlegde wat ik wilde en vroeg wat de consequenties waren van die extra slepers, werd er gevraagd of ik boosters gebruikte, want als dat wel zo was kon het problemen geven, maar omdat ik die niet heb, ook niet verder over doorgevraagd. En ik moest opletten dat de slepers niet te strak staan, zodat de loc zich een ongeluk moet trekken.

Waarschijnlijk weet Peter (Freak) over dat booster verhaal wel uitleg te geven.
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Duidelijk, dank je :)
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Brigitte , ziet er erg mooi uit .
Volgens mij heb jij de 3 uit de startset ? Wij hebben de metalen versie , waarbij bij de stuurstand ook nog de wrijving komt van de voor/achteruit schakelaar . Ik heb de hele stam met de hand geduwd en hoe meer slepers de zwaarder het werd . Ik verwacht dan problemen met optrekken .
Ben ook benieuwd naar de booster problematiek die jij voorziet ??
Maar nogmaals ( en daar gaat het om ) jij bent blij en het ziet er super uit .
vrgr Riender en Max

PS krijgen die Preisertjes het niet koud in hun nakie ?? Ha Ha 
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Vandaag 5 Silberlingen achter de V160 gehangen en geen enkel probleem . Optrekken , rijden etc als een zonnetje . Lichtelijk geluid , maar als in het echt een trein langs dendert hoor je ook erg veel geluid .
vrgr Riender en Max
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Binnenverlichting in Silberling rijtuigen maken
Klopt trouwens Riender ik heb de 3 kunststof Silberlingen uit de grote startset met V160  :oops:

En de preisertjes liggen lekker warm in de kast  :lol: