Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing

Gestart door compserv vrijdag 11 november 2016, 19:45:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Heb problemen met de verlichting voor en achter deze wil ik dus voor wit laten branden en achter rood en bij rijrichting veranderen anders om.
Als ik de twee lampjes aan sluit gaat de decoder niet goed werken en gaan beide lampjes branden lijkt op  overbelasting op F0
Wie weet hoe ik dat kan oplossen motor en binnen verlichting werken goed het gaat alleen wisselen van verlichting vooruit wit en dat de achteruit verlichting rood ook brand.
Bij verandering van verlichting anders om gaat branden. de draden van verlichting zijn op de juiste wijze aangesloten.
Wie heeft daar de oplossing voor
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Hallo

LED's gebruiken ipv lampjes.

Of: versterkertje maken voor de lampjes

teunis
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Hopelijk is het dan opgelost maar ben er nog niet zeker van.
Hopelijk zijn er mensen die daar ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag.
Het gaat om de nieuwe Marklin sMD 3 decoder en maakt het wel uit als je deze vevangd door Led lampjes.
Gaarne hoor ik dat ook van andere.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Das een mat 64 toch?

De lampjes lopen via een diode Naar het chassis.
Heb je die diodes er tussen uit gehaald?
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
de draad van de decoder is direct aangesloten op de grijs en geel deze is voor vooruit en achteruit
De één is voor vooruit en de andere voor achteruit als er twee lampjes aangesloten zijn werkt het niet.
voor de rest kan hij geen enkel contact maken met iets anders heb het vermoede dat het verbruik van twee lampjes te veel is.
De vraag blijft als er led lampjes gebruikt het dan wel is opgelost.
Waar zit de  diode  en waar kan hij dan zitten de loc was al digitaal alleen zonder sound.
Hopelijk heeft er iemand deze al omgebouwd met sMD 3 decoder en heeft er ervaring mee.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Diodes zitten (als ze er nog inzitten) tussen het lampje en de veer die ze aandrukt. Het zijn kleine schijfjes.

Als het teveel vermogen vraagt. Heb je niet twee aux aansluitingen over waar je de twee lampjes van de dummybak aan kan hangen?
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Citaat van: compserv op vrijdag 11 november 2016, 20:37:30
De één is voor vooruit en de andere voor achteruit als er twee lampjes aangesloten zijn werkt het niet.
Kijk eens in de handleiding van de decoder wat de uitgangsspanning is van de gele en de grijze draad en of dat dan voldoende is om twee lampjes te voeden.
Wat voor een lampjes zitten er nu in? Led- of gloeilamp? En hoeveel Volt zijn deze.
Ledlampjes zijn 3 Volt.
Citaat van: compserv op vrijdag 11 november 2016, 20:37:30
de loc was al digitaal alleen zonder sound.
Wat zijn de eigenschappen van de "oude" decoder? maw wat is de uitgangsspanning van de aansluiting van de gele en de grijze draad?

Henk
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
zal daar morgen naar kijken hopelijk is het dat daar nog iets tussen zit maar zo ver ik het weet zit daar niks.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Als er 1 lampje in zit werkt het dan wel normaal,ik gebruik zelf een aux uitgang per lampje zodat ik voor en achter apart kan schakelen mocht ik meerdere treinstellen willen koppelen ;)
standaard zat er een witte 6535 en een rode 9531 in bij digitaal gebruik worden de 66535 en de 69531 geadviseerd.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
uitgang voor verlichting is 250 milliamps hoeveel gebruikt één lampje dan weet ik ook hoeveel twee lampjes gebruiken.
Het zou kunnen zijn dat twee lampjes te veel gebruikt.

Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
bij een andere locomotief van marklin de BR 217 wel maar dan brand er maar één lampje.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Op de oude 6090 heb ik met succes 2 lampjes aangesloten. (rood/wit*) per zijde.
Dus het lijkt mij aan iets anders te liggen.
Daarna nog een 3x 2 delige met ledverlichting via een ESU locpilot V4 en een functiedecoder V3.

Maar ik heb geen idee hoe jij het heb omgebouwd, want ik gooi de hele print eruit, en plaats een nieuwe in beide bakken.
De verlichting maak ik potentiaal-vrij**, en de retour op de oranje draad. Met de functietoets kan je de interieurverlichting via Aux1 voorzien van spanning. Maar dat hed je al gedaan. Nog een optie is, om de ene bak op aux1 en de andere op aus2 aan te sluiten.
Maar persoonlijk zou ik daar ledverlichting voor nemen. (dit komt ook op de nieuwe print)

(* Je kan om het lampje gele folie doen, om gele frontseinen te krijgen)
(** Krimpkous om lamphuis, en klein draadje meekrimpen voor massa; dan geheel in metalen frame plaatsen. Desnoods gat iets ruimer vijlen)

M.v.g.
Marcel
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
binnen verlichting cabine staat op aux 1 F1  de binnen verlichting op aux 2 F2 .
de schakel verlichting staat F0 en deze kan maar 250 milliamps aan het blijf een vraag waar zit het probleem.
rijden en verlichting cabine en de binnen verlichting werkt wel goed.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Je hebt ook nog een Aux 3 en 4.
Die kan je ook voor je sluitverlichting gebruiken.
Daarna alleen nog programmeren.

Gr.
Marcel
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Hallo,

Als ik lampjes gebruik neem ik de 21619501 van Conrad.

19 Volt, 50 mA dus moet de Msd3 decoder er gemakkelijk twee aankunnen.
Stevige aansluitingen voor in de fittingen. Hij is iets groter en dat geeft een beter resultaat bij gebruik op
een lichtgeleider.
Heb je minder ruimte bv links en rechts naast de stokerscabine van een BR52 neem dan de
Microlamp 14 V 1,12 W T1 3/4.

Is het licht te fel dan doet een weerstand van 82 Ohm wonderen.

Rood-wit omschakeling op één positie doe ik met 3 mm Leds YBR-30FRW00-A met een weerstand van 4k7 Ohm.
Van mij hoeft het allemaal niet zo fel te branden.

Lenco,
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Dit past niet zo maar in de fitting van een plan-V
Dan moet je die geheel ombouwen.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Ik zou zeggen gewoon aansluiten zoals het in iedere andere locomotief ook gedaan is. Zonder moeilijke fratsen uit te halen, of alles over hoop te trekken.

Op F0 vooruit een rode en een witte lamp parallel aan elkaar
En aan F0 achteruit ook een rode en een witte parallel  aan elkaar. En klaar is compserv.
De 1472 is er helemaal op voorbereid.
Groetjes
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Freek,

Ik heb op twee van mijn vragen nog geen antwoord gezien:
Wat voor een lampjes zitten er nu in? Led- of gloeilamp? En hoeveel Volt zijn deze.
Wat zijn de eigenschappen van de "oude" decoder? maw wat is de uitgangsspanning van de aansluiting van de gele en de grijze draad?

Met het antwoord van Sprinter zou je het probleem op moeten kunnen lossen.
Daarna kun je aan de andere mogelijkheden gaan denken.

Henk
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
In de Fleischmann Sprinter zitten standaard 14 volt gloeilampjes die ongeveer 50 mA gebruiken. Normaal moet een decoderuitgang geen problemen hebben met twee van die lampjes.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Als je iets terug leest 250 miliamps per draad moet deze decoder aan kunnen.
Het is de nieuwste decoder van marklin en het maakt ook niet uit meer dat je let of gewonen lampjes gebruikt.
Ook hier mee is het er nog niet werkt niet met led.
Naar mij idee is het decoder instelling en daar geeft marklin geen informatie veder over .
Ook helpen ze je niet veder want het is een Fleischmann Loc of je mag hem opsturen naar Keuterman.
Deze is alleen maar op uit zelf geld te verdienen wel decoder verkopen maar andere niet veder helpen.
Triest dat Marklin zo met hun klanten om gaat en dat er mensen zijn die Marklin opruimen en overgaan op een ander merk.
De prijzen van locomotieven zijn al zeer prijzig in vergelijking met andere merken.
Jammer dat het al moeilijk is met onderdelen waar je heel lang op kan wachten
Vroeger was Marklin beter en waren de onderdelen bij Vedeca Amsterdam beter te verkrijgen.
Bij onze buurland waar het vandaan komt zijn onderdelen binnen een week te krijgen.

Hopelijk zijn er wel mensen die ervaring hebben hoe je het wel kan oplossen.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Parallel aansluiting heb ik al gedaan maar dat werkt dus niet.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Doe eens een paar foto's van hoe het zit.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Zal deze even morgen maken maar dan is er ook uitleg nodig van de bedrading.
Als dat er niet bij is dan is het ook moeilijk te volgen hoe het is aangesloten.
De verlichting is goed werkend zonder decoder als de + en de - gebruikt werken de lampje en gaan aan de voor kant en achter kant branden.
Dus dat werkt goed alleen als de decoder het moet doen vertikt hij het en gaan er meerdere lampjes branden.
Morgen ga ik het nog eens op een andere mogelijkheid proberen hopelijk werkt dat wel.
Re: Fleischman 1472 ombouwen met Marklin sMD3 decoder wie heeft er een oplossing
Als het analoog wel werkt en de verlichting wisselt met de plus en de min van de trafo, dan zitten de diodes er nog in, die moet er wel uit als je hem via een decoder aansluit. Waarschijnlijk is dat je probleem.

Groetjes