Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

piko locs in bocht wissel

Gestart door wiebrand vrijdag 11 november 2016, 12:42:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2007

offline
piko locs in bocht wissel
mijn piko locs komen niet goed door een rechtse bocht wissel lijkt er op dat de sleper op de wissel tongen blijft hangen.
Het is alleen als ik van de gebogen kanten afkomt. 
Wat kan ik daar aan doen.
hopelijk een beter omschrijving probleem.
Re: piko locs in bocht wissel
Weer een bijdrage in de categorie: Vage vragen... ;)
Re: piko locs in bocht wissel
Heldere omschrijving van het probleem.
Dan ook een simpele  oplossing.
De Piko  loc,s niet meer laten rijden ,  probleem opgelost in de bochten .

Mvg Jan
Re: piko locs in bocht wissel
nee hoor simpel niet opgelost.

mvg wiebrand
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
To-the-point:

Het gaat om een 24672 rechter boogwissel C-rails?
En je rijdt van de binnenboog richting wisseltong?
En de sleper onder de piko-loc loopt ergens tegen aan? Waar precies?
Is dat het moment dat hij de binnenste spoorstaaf van de buitenste boog passeert? Of later?
Hangt die sleper recht of scheef?
Hoe lang is de sleper?
Is de sleper bevestigd inclusief het bruine plaatje, of rechtstreeks onder het draaistel? (met andere woorden:
hoeveel speelruimte heeft de sleper om over die spoorstaaf heen te komen?)
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: piko locs in bocht wissel

Hoi Wiebrand,

Nog wat aanvullende vragen; deden die loc's dat eerst ook ? met Märklin loc's geen probleem ?

Als het een oude wissel van de eerste series is, kan het probleem eventueel ook nog in de wissel zitten. Heb dat hier ook gehad en dan helpt alleen wissel vervangen.

Succes

Grtz Tony
Re: piko locs in bocht wissel
het zijn inderdaad nog oude bocht wissels
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
Je rijdt digitaal. Maakt de piko loc kortsluiting of blijft hij echt haken?
In dat geval ontbreekt er een puko aan het ontwerp; kijk b.v. hier:
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18792.msg308954#msg308954

of hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=3331.msg411691#msg411691
of hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30865.msg586531#msg586531
of hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22135.msg582423#msg582423
of hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31992.msg583050#msg583050

Wat deze draadjes met elkaar gemeen hebben is dat het om een bochtwissel gaat.
Dat probleem wordt in deze draadjes op verschillende manieren aangepakt
(afhankelijk van de diagnose). Ongetwijfeld zijn er meerdere wegen om tot een oplossing te komen.

Succes!
Re: piko locs in bocht wissel
Aliebengalie
gast

Re: piko locs in bocht wissel
Wat nog steeds voorkomt zijn de puko's voor de wisseltong , die 2 puntjes kunnen bv iets te ver van elkaar afstaan , dit kun je zien door langszaam de loc er overheen te laten rijden. Het komt namelijk voor dat de sleper kanteld tegen een van de nokjes van de puko , door deze iets naar binnen (naar elkaar toe) te buigen is men van dat gedoe weer af.
Had dit zelf bij enkele bochtwissels (en ik heb/gebruik er meer dan 20) , let wel , dit komt niet alleen voor bij Piko locs , maar dit probleem kan uiteraard ook bij andere merken voor komen , en dan vooral bij erg korte slepers.

Mvg: Alex
Re: piko locs in bocht wissel
blijft haken  en soms daardoor kortsluiting.
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
@Alex veranderend denkbeeld? http://forum.3rail.nl/index.php?topic=30865.msg586531#msg586531
CiteerMaar na het bij stellen (lichtjes hol of juist bol maken) zijn de ontsporingen (valt de sleper naast de puko's) zijn dan over.
Dat zei je op 3 nov 2011 over piko locs op C-rail bochtwissels.
Wat is er dan nu veranderd?
Re: piko locs in bocht wissel
Aliebengalie
gast

Re: piko locs in bocht wissel
Jan Willem.
Heeft totaal niets met een veranderd denkbeeld te maken.
Maar behoord tot een v/d mogelijk heden , als het probleem zich voor blijft doen , zal men naar een oplossing moeten zoeken.
Het hol / bol maken van de sleper , is voor al om het ratelend geluid tegen te gaan. (want ze kunnen aardig herrie maken).
Als de spanning te hoog is van de sleper , dan tilt de sleper de loc op , en dan volgt er een ontsporing.
Vandaar dat je eerst goed moet kijken waar en hoe hij ontspoort / sluiting maakt.
Daarna kan je pas de te nemen stappen nemen.
Er zijn nu eenmaal meer wege n die naar Rome leiden.

Mvg: Alex
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
Citaat van: Jan22 op vrijdag 11 november 2016, 17:04:08
Ongetwijfeld zijn er meerdere wegen om tot een oplossing te komen.

Een van de draadjes waar in eerder naar verwees, gaf kortsluiting respectievelijk wielafstand als oorzaak en daarbij zag ik deze oplossing staan (bron):


Aan deze foto kun je zien wat er mis is met de puko (bij sommige boogwissels).
De vragen aan Wiebrand zijn dan:
- Staat de wielafstand van deze locs op 14,0 ?
  (Zo niet dan wordt de loc uit de puntstukken opgetild, en ontspoort).
- Glijdt de sleper van de puko's af, en haakt deze zich dan vast?
- Of ontstaat er kortsluiting bij het kruisen van de binnenste spoorstaaf?

Want als de wielafstand niet klopt, dan kun je die corrigeren (met een wielpers).
Want als de sleper eraf glijdt, dan kun je een extra strijkregel overwegen
(om de sleper stabiel recht te houden).
Want als er kortsluiting ontstaat, dan kun je de over te steken spoorstaaf (staven) polariseren
(b.v. door er -afwisselend- prik en massa op te zetten).

T.a.v polariseren verwijs ik graag door naar Hero (C-rail fan):
bron foto: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg952609#msg952609

zie ook: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=31046.msg956953#msg956953

Zolang Wiebrand niet afkomt met meer info over wat er aan de hand is,
krijgt hij meer antwoorden dan zinvol is.

Wiebrand heeft het over "blijven haken".
Maar waar precies blijft die sleper dan haken?
En als door dat haken dan kortsluiting op treedt,
waar ligt het punt waar dat gebeurt?

Citaat van: wiebrand op vrijdag 11 november 2016, 12:42:23
lijkt er op dat de sleper op de wissel tongen blijft hangen.
Het is alleen als ik van de gebogen kanten afkomt. 

Op wisseltongen blijven hangen met een sleper is onmogelijk.
Daarvoor moet de loc dwars op de rails staan.
Wiebrand bedoelt dus een ander wisselonderdeel.
Re: piko locs in bocht wissel
Het is moeilijk te zien wat er precies gebeurd maar denk dat hij op de eerste puko's knalt
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
Ik denk dat het inderdaad heel moeilijk te zien is, zoals alles wat op wissels gebeurt.

Maar ik verwacht dat haken en kortsluiting maken gebeurt
tussen puntstuk en de wisseltongscharnieren in,
en niet bij de wisseltongen zelf.

En dat zijn precies de stukjes die Hero op deze foto heeft los gezaagd
(de binnenste spoorstaven met de letters "A" en "B"):


Het kan zijn dat de 3 puko's voor "B" (in de paarse ovaal) te laag zijn voor de piko sleper, of dat de piko sleper te weinig speelruimte onder het draaistel heeft om over "B" heen te veren.
Re: piko locs in bocht wissel
alleen het geke is hij rijd er een aantal keer probleemloos over en dan begint het weer.
Re: piko locs in bocht wissel
Wil Tweeendrie
gast

Re: piko locs in bocht wissel
Er is maar 1 oplossing om dat te zien, Wiebrand.

Hoofd op de rails en onder de loc kijken, terwijl deze langzamer dan kruipend over het wissel komt.
Anders blijft het gissen wat er gebeurt.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: piko locs in bocht wissel
Aliebengalie
gast

Re: piko locs in bocht wissel
Helemaal met Wil eens.

Dat is de beste oplossing.

Probleem met A en B herken ik zo niet , en ik heb een behoorlijk aantal bochtwissels op mijn baan liggen , ook straks weer.
Had namelijk meer problemen met de verhoogde puko's , links voor de A op de foto.
De 4 verhoogde puko's .
Vooral de 1e dichtbij de A geeft problemen in de binnen bocht.
Hier buig ik meestal het bovenste deel van de pukko met een punt tang iets dichter naar onderstaande pukko in de zelfde rij.
Dus dan word de afstand iets korter , maar dat kan je alleen goed zien als je weet wat er gebeurd met de sleper.
Bij mij gebeurde het dus dat de (te) korte sleper kantelt , en hij dan sluiting maakt.
In het beste geval schiet hij over het stuk rail heen voor de buiten bocht.
Maar meestal bleef hij hangen met de gekantelde sleper , met sluiting tot gevolg.
Hier had je dus geen last van als je de buitenbocht nam.

Maar nogmaals , kijk eerst goed wat er gebeurd , pas daarna kun je kijken wat je er aan kan doen.

Mvg: Alex
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
Dat A en B niet de oorzaak zijn van het probleem is eigenlijk wel logisch.
Want op A en B staat normaal gesproken op een Marklin wissel geen massa.
De blikken letter "A" tussen de spoorstaven "A" en "B" in, daarentegen
dient voor de massa.
Daarom kan een sleper altijd relatief veilig een spoorstaaf kruisen.
Hooguit kan wat lekstroom ontstaan via wielcontact.

De oorzaak van kortsluiting is dus de ontsporing zelf.
En wat je dus te weten moet komen is, hoe, wanneer en waarom ontspoort je piko-loc?

Citaat van: wiebrand op zondag 13 november 2016, 22:57:02
aantal keer probleemloos over en dan begint het weer.
Is eigenlijk ook wat Alex aangeeft.
Het is niet altijd, en ook niet altijd het zelfde:

Citaat van: Aliebengalie op maandag 14 november 2016, 05:17:43
Bij mij gebeurde het dus dat de (te) korte sleper kantelt , en hij dan sluiting maakt.
In het beste geval schiet hij over het stuk rail heen voor de buiten bocht.
Maar meestal bleef hij hangen met de gekantelde sleper, met sluiting tot gevolg.

Het is een kwestie van kijken, zoals Wil schrijft, en dat is met K-rails makkelijker dan met C-rails.
Natuurlijk kun je hier en daar "helpen" en dat is wat Harry deed met z'n extra strijkregeltje.

Een van de dingen die ik zelf gemerkt heb bij een SBB Ae 4/7 die hardnekkig maar ongeregeld ontspoorde:
ontsporing bleek rijrichting afhankelijk, en het maakte ook uit of de loc alleen reed, of een sleep wagons trok (m.a.w. als de koppeling een last trekt, reageert het wielstel anders).
Ik zou dus ook letten op de positie van de sleper, oftewel het draaistel met sleper voorop of achteraan.

Blijft voor mij de vraag waarom te hoge puko's tot kantelen leiden:
Citaat van: Aliebengalie op maandag 14 november 2016, 05:17:43
Had namelijk meer problemen met de verhoogde puko's , links voor de A op de foto.
De 4 verhoogde puko's. Vooral de 1e dichtbij de A geeft problemen in de binnen bocht.

Kan het zijn dat piko slepers niet alleen te kort zijn, maar ook te smal?
Re: piko locs in bocht wissel
Interessant draadje, ik heb ook wat problemen met Piko locs op deze wissels.
Ik vind sowieso de slepers vrij lang.
En ratelen doen ze ook erg, het is me nog niet goed gelukt om dat echt weg te krijgen :(

Koen
Re: piko locs in bocht wissel
Aliebengalie
gast

Re: piko locs in bocht wissel
Ik ken alleen het probleem van te korte slepers , en dan die van bv Ariva treinstel 2/3 delig , je moet hem goed afgesteld hebben om geen problemen met die wissels te krijgen. Vaak kan je beter kijken voor bv een Roco fluister sleper als je problemen er mee blijft houden.
Geluid , tja daar zijn ook enkele draadjes over , en gelukkig krijg ik er 8 v/d 10 geheel stil zoals het hoort.
En ik heb een heel groot Piko arsenaal..... :D
En de keer dat het niet meer gaat , dan komt er snel een Roco slepert onder.....
En dat geld eigenlijk ook voor het probleem met de wissels , als je het niet aandurft om veranderingen toe te passen bij zowel je loc/treinstel als het wissel zelf , dan zal je op zoek moeten gaan naar een alternatieve sleper. (helaas).

Mvg: Alex
Re: piko locs in bocht wissel
Ben er achter gekomen dat de bochten achter de bochtwissel niet helemaal lekker lag de r2 vervangen door r1 nu geen problemen meer.
Re: piko locs in bocht wissel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: piko locs in bocht wissel
Citaat van: nobody op vrijdag 11 november 2016, 13:02:39
bijdrage in categorie: Vage vragen
Ik ben met Nobody eens, dat het makkelijker is om op heldere vragen antwoord te geven, dan op vage.
Ook een vage vraag heeft recht om beantwoord te worden. En een goede aanpak is door vragen tot helderheid ontstaat. Daarvan leren alle vragenstellers in een draadje zoals dit.
Natuurlijk ontstaat daardoor ook een soort van storingshandleiding in de trant van : als er dit gebeurt, test dan dat, en als dat zo is, doe dan zus of zo.
Je moet alleen wel het geduld kunnen opbrengen om dat te doen.

Fijn, dat door al die vragen nu vast staat dat het probleem niet met de bochtwissel zelf te maken heeft, maar met de rails die aansluitend aan de boogwissel liggen. Vragensteller geeft aan dat dit komt door een R2 die een R1 had moeten zijn.

Maar het kan ook zijn dat het railstuk niet goed lag. Bij M-rails heb ik wel eens meegemaakt dat van een gebogen rails het lipje van een raillas niet goed zat (namelijk geheel aan de buitenkant van de spoorstaaf). Die rail lag precies na een boogwissel, op een slecht verlichte plek. En precies op die plek ontspoorde het wielstel van een HAG-loc onregelmatig (dat wil zeggen, de ene rijrichting altijd, en de andere rijrichting nooit).

De oorzaak van de grotere gevoeligheid was een bladveer tussen chassis en wielstel, en die zat aan een wielstel van de loc (en niet aan het andere wielstel). Maar voor je daar achter bent .... 8o

Ik heb tijdenlang aan die bladveerafstelling zitten prutsen (omdat er maar 1 loc was die daar ontspoorde), voordat ik de eigenlijke oorzaak (raillas) ontdekte. :D
Re: piko locs in bocht wissel
Ik herken het probleem van Wiebrand. Mijn piko br 118 bleef met zijn sleper steeds achter de puko's hangen bij 1 specifiek bochtwissel. Ik heb dat opgelost door de loc andersom (dus met de sleper aan de achterkant) te laten rijden.
De ware oorzaak heb ik niet achterhaald door de simpele oplossing.

Albert.