Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Reed contact voor M rail

Gestart door Martijn donderdag 10 november 2016, 12:12:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reed contact voor M rail
Dag mede forumers,

Op dit moment heb ik een M railbaan en schakel ik met de klassieke schakelrails met het palletje in de middenrail. Nu overweeg ik om enkele van deze te vervangen voor reedcontacten. Aangezien ik hier nooit mee gewerkt heb, vraag ik advies over welke reedcontacten goed werken. Ik heb deze op de site van Conrad gezien, zou deze werken?   

PIC PMC-0701S SMD-reedcontact 1x NO 150 V/DC, 120 V/AC 0.5 A 10 W

Zie ook de afbeelding
Re: Reed contact voor M rail
De tweede vraag is: waar vind je geschikte neodymium magneetjes voor onder de locs en hoe groot of hoe klein moeten deze zijn. Alvast bedankt voor de hulp, iedere tip is welkom! :)
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact voor M rail
MMm, tja.

Al eens gedacht aan het magnetisch worden van metalen wissels?
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2016

offline
Re: Reed contact voor M rail
Mmmm zit in dezelfde fase ... Dit volg ik dan ook met veel interesse verder op :)
Re: Reed contact voor M rail
Ik werk met reedcontacten van Viessmann, alsook hun magneetjes. Tot grote tevredenheid.

Guy
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact voor M rail
Aan alles is ooit gedacht op dit forum, dus ook aan demagnetisering van de metalen wisseltongen van de M-rails wissels. Reed contacten voor M-rail en neodym magneten zijn ook meerdere malen besproken geweest.

De vraag is altijd of je de juiste draadjes kunt terug vinden als je ze nodig hebt.
Bij computer crashes zijn altijd als eerste de opgeslagen links zoek.

Dus opnieuw googlen naar
http://www.eijlander.nl/neodymium-magneten.html
https://www.supermagnete.de/dut/  ( https://www.supermagnete.nl/ )
e.d.

Zelf heb ik hele kleine, vrij platte rechthoekige neodym magneetjes,
300 gram trekkracht is werkelijk meer dan genoeg.

Wat betreft de reedcontacten. Die zijn in de loop der jaren steeds kleiner geworden.
Ik heb zelf een aantal dat evenwijdig aan en tussen de bielsen in past, en ongeveer 500 mA kan schakelen, en dat is voor monostabiele relais meer dan genoeg (10x teveel), maar voor sommige elektronische bistabiele relais kritisch weinig (sommige bistabiele relais met 2x om schakelen pas op 600 mA).
Tegenwoordig heb je hallsensors, nog veel kleiner, schakelen meestal 5 ipv 12 volt, maar zijn vooral veel minder kwetsbaar, en vrijwel onzichtbaar, ook op M-rails.

Daarmee raak ik een paar punten aan die belangrijk zijn:
- wat wil je gaan schakelen?
- waarmee stuur je de logica aan: wisselstroom trafo of gelijkstroom trafo?
- gebruik je gelijkrichters, buck-converters of een aparte AT-voeding?
- ac of dc (wisselstroom of gelijkstroom) relais?
- ga je monostabiel of bistabiel schakelen?
- relais of flipflops?
- 5, 12 of 24 volt?
- hoeveel stroom (mAmpere) vreet je schakellogica?
- hoe onzichtbaar en hoe onkwetsbaar moet het schakelcontact zijn?

Alles hangt samen. Als je besluit dat een reedcontact genoeg moet hebben aan 0,5 A, dan heeft dat gevolgen voor de keus van de overige componenten die je aanschaft voor je schakelingen.

Over de hallsensor (alleen toegevoegd om ideeën los te weken):
Is allereerst vooral in digitale banen in gebruik genomen.
Analoog gebruik vergt een transistor om schakelvermogen te leveren voor relais toepassing:
http://www.modellbahnwelt.de/spur-h0/der-hallsensor-tle-4905l-im-maerklin-metall-gleis

bron van deze plaatjes: www.modellbahnwelt.de
1. in het railbed


2. onder het railbed


http://www.modellbahn-community.net/forum/threads/hallsensor-platzierung-im-m-gleis.15077/
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Reed contact voor M rail
Citaat van: Martijn op donderdag 10 november 2016, 12:15:13
De tweede vraag is: waar vind je geschikte neodymium magneetjes voor onder de locs en hoe groot of hoe klein moeten deze zijn. Alvast bedankt voor de hulp, iedere tip is welkom! :)
Mijn neodymiums met 2,5 mm diameter komen van Aliexpress.
Ik zit straks ook in het readcontact-schuitje, vandaar  :)
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact voor M rail
Mensen die beginnen met deze hobby vragen meestal hoeveel apparaten ze tegelijk kunnen aansturen met een trafo. Ze leren dan dat er zoiets als vermogen bestaat en ze leren dat er verschil is tussen VA en Watt.
Een draadje daarover: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41220.msg761794#msg761794

Heel aardige achtergrondinfo als je je gaat bezig houden met het schakelen van relais.

Wat gebeurt er als je met een reedcontact van 0,5A een Marklin wisselaansturing
(van een 5202 bijvoorbeeld) wilt laten schakelen op 16 volt ?
Hoeveel vermogen moet dat reedcontact minimaal leveren?
Wat verandert er als je twee reedcontacten in serie plaatst?

Ik verwacht de antwoorden te mogen vinden in de 3-rail wiki of in de encyclopedie bij de buren.

Enfin, wat ik zelf in het verleden deed: ik nam een reedcontact dat max 0,5 A kan schakelen, en schakelde daarmee een monostabiel relais. Dat monostabiele relais schakelde wat er uiteindelijk moest worden geschakeld (Marklin wissels, seinen e.d.). En daarover heen zette ik voor de zekerheid een blusdiode om te voorkomen dat het monostabiele relais bij afschakeling het reedcontact affakkelde. (of dat echt nodig is, geen idee, ik deed ook maar wat).
Re: Reed contact voor M rail
Beste Jan Willem.  Misschien een beetje laat maar toch alsnog dank voor de reacties en tips. Ik dacht dat ik al lang een keer had gereageerd maar dus toch niet. Excuus. Desalniettemin stel je interessante vraagstellingen. Als een reedcontacten bijvoorbeeld een 0,5 A kan schakelen zit ik er aan te denken om inderdaad monostabiele relais verdere componenten te laten schakelen.

Ik weet nog niet of ik dit direct op mijn baan ga toepassen, maar mijn vader is ook weer begonnen met een baan en we willen dat daar wel toe gaan passen.
Re: Reed contact voor M rail
De stuurstroom zal DC zijn en afgevlakt. Via relais kunnen evt. Wissels bekrachtigd worden.
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Reed contact voor M rail
Twintig jaar geleden kreeg ik een kleine 50  monostabiele ITT-relais in handen. Daarvoor leefde ik in de Märklin wereld met z'n dure universele (=bistabiele) relais, met als goedkoper uitstapje de Faller AMS relais die ook bistabiel zijn. Ik had er geen idee van dat monostabiele relais bestonden, en zo handig konden zijn.

Sindsdien heb ik geleerd dat je overal op moet letten. Monostabiele relais heb je in verschillende types: 3railwiki en 2-rail encyclopedie gaan daar uitgebreid  op in. Want die types kunnen niet allemaal het zelfde, en sommige types zijn heel erg veel duurder dan andere types. ITT relais hebben 4 stroomkringen, en elke stroomkring heeft 3 pootjes. Dat wil zeggen dat dit relais geschikt is om zowel een signaal door te geven in aangetrokken stand als in de rusttoestand.
De meeste monostabiele relais die je tegenwoordig aangeboden ziet, hebben maar 2 pootjes per stroomkring: aangetrokken of afgevallen, en als het relais is afgevallen, dan is er dus ook geen signaal.
Andersom komt ook voor nog steeds: monostabiele relais met twee pootjes per stroomkring die alleen maar signaal door laten als het relais is afgevallen.

Die ITT-relais zaten ooit overal in, in oude cv-ketels in revox taperecorders, noem maar op.
Het zijn DC-relais, schakelend op 10-24 volt, en verbruiken 44 mA bij het schakelen.
Elk relais heeft 4 gescheiden stroomkringen, en elke stroomkring kan maximaal 2 A schakelen
(bron een andere Märklin-rijder op M-rails, gecheckt, klopt). De pootjes van het relais passen op een europrintplaatje (gaatjesafstand 2,54), en zo gebruik ik ze.

ITT-relais ben ik daarna nog 1x tegen gekomen op een Oostenrijkse site van dumpgoederen (voor 0,5 ? per stuk), en talloze malen op ebay (voor 8 ? per stuk). En verder nooit meer.

Er zijn tegenwoordig alternatieven, en vooral bij ali zit je dan al snel op de blauwkleurige 5 vDC relais die massaal gebruikt worden op arduino shields. Dat zijn relais die 5 vDC combineren met een laag amperage om te schakelen en een hoog amperage voor wat ze kunnen schakelen, en ze hebben meestal 1 stroomkring, geen vier. Op zich maakt dat niet uit (voor wissels in ieder geval niet).

Tenzij je relais in zelfhoudschakeling wilt gebruiken (niet voor wissels). Zelfhoudschakeling is een wereld apart. Sommige elektronica specialisten zien het als not done, maar in de treintjeswereld werd dit monostabiele principe veel gebruikt.

Het principe gaat uit van 2 relais met 2 stroomkringen of 1 relais met 4 stroomkringen, waarbij 1 stroomkring wordt gebruikt om te zorgen dat het monostabiele relais aangetrokken blijft zolang geen tegenbericht (2e puls) volgt. En dat doe je door b.v. de plus-pool via een stroomkring van het relais te kunnen onderbreken. Voor wissels is dat niet zo toepasbaar, maar wel voor het op de juiste plek stoppen van treinen (schema toegevoegd).

Ook met bistabiele relais kwam een dergelijk principe voor: een puls doorgeven via een relaisstand, terwijl die stand met dezelfde puls wordt bereikt (wat dus alleen kan als de puls lang genoeg duurt). En ook dan heb je relais nodig met minimaal 2 stroomkringen, want met die andere stroomkring wil je ook nog graag iets doen. Het verschil met de zelfhoudschakeling is dat je een voorwaarde inbouwt die niet gebaseerd is op een puls maar op een toestand, logisch gezien het verschil tussen zolang niet ... en zolang wel ....
En dat bistabiele (zolang wel) is dus een stukje logica dat met die monostabiele ITT relais ook kan, juist vanwege dat derde pootje per stroomkring.
Re: Reed contact voor M rail
zijn er ook foto's hoe je een reed contact monteert op M rails?
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Reed contact voor M rail
Hallo ad55, ik heb reed's gebruikt in een vorige baan. Per reed contact werden 2 seinen geschakeld. Zal ze zoeken en een fotootje posten.
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Reed contact voor M rail
Citaat van: ad55 op woensdag 07 maart 2018, 17:50:03
zijn er ook foto's hoe je een reed contact monteert op M rails?

4 foto's van ingebouwde reed's. Ik gebruikte deze in mijn laatste baan welke ik in '92 afbrak. Het schakelen van 2 seinpalen of 1 wissel verliep prima.
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Reed contact voor M rail
Hallo "Traveller",

Heb je destijds geen problemen gehad met magnetisch geworden wissels?
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Reed contact voor M rail
Hallo Ludo,
Van magnetisch wordende wissels had ik geen last. Moet zeggen dat ik gewone magneetjes onder de locs had. Er waren toen nog niet van die kleine supermagneetjes verkrijgbaar. Ik reed mijn rondjes met 6 locs tegelijkertijd via het bloksysteem. Het was eind jaren 80, niet zo super geautomatiseerd als ik nu lees in de draadjes.

Gr, Robert
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Reed contact voor M rail
He Robert,

Dat super automatiseren maakt het er niet bepaald eenvoudiger op, althans niet voor deze leek in de materie  B)
Bijgevolg wil ik het op mijn analoge M-railbaan zo eenvoudig mogelijk houden met een minimale kans op storingen.

Over al dan niet gebruik van magneetcontacten:
de kans op gemagnetiseerde wisseltongen is reëel  en  kan - voor zover mij bekend - niet zomaar eventjes ongedaan gemaakt worden.

Ik denk dat ik toch maar ga voor contactrails volgens het KISS-principe -zoals omschreven in
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.msg759245#msg759245
Re: Reed contact voor M rail
Lid sinds: 2018

later is allang begonnen

offline
Re: Reed contact voor M rail
Ludo, dat is een leuke en eenvoudige manier om een schakelrail te maken. Kan ook eenvoudig achteraf als alles al vast ligt. Wel uitkijken met eventuele sleepcontacten van wagenverlichting, die zullen ook een schakelmoment geven.
Ik hou mijn huidige baantje van 2x1 mtr geheel handmatig. Ben benieuwd naar jouw ervaringen met genoemde schakelrail. Succes met maken!

Gr, Robert