Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.

Gestart door snijder dinsdag 08 november 2016, 15:07:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waterkraan met geluid, ik word gek van blijdschap.
Hallo,

Ik wil met Arduino een waterkraan besturen en daarna geluid geven zoals deze youtube filmpje.


De waterkraan laten bewegen met een drukknop of een potmeter is voor mij geen probleem.
Het geluid afspelen via een sdkaart is ook geen probleem.

Maar HET probleem is het combineren van het geluid met de beweging. :-(

Ik zoek al tijden de oplossing op internet maar kan het niet vinden, wie weet raad?

Alvast bedankt voor de moeite die je gedaan hebt.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Waterkraan met geluid
Middels een relais een "AVT" mp3 module aansturen, werkt goed bij mij, een crossbaan met geluid.
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Hi Theo,

Dat wil ik ook op mijn BW hebben.
Maar nog geen oplossing bedacht of gevonden.
Wil ook dat de loc precies automatisch stopt bij zijn water klep.
Hopelijk heeft iemand een idee dus hier maar even blijven volgen.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Waterkraan met geluid
lichtsluis....
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Dat kan niet want de water inlaten zitten steeds op andere plekken van de loc.
Nu weet ik wel dat bij Koploper, iTrain, Traincontroller vast wel een instelling bestaat om cm door te kunnen rijden.
Dacht zelf eerder aan een inductie sensor.

Groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid
2 arduino's gebruiken  O:-D
Of handiger programmeren/externe hardware gebruiken B)

Mvg, John Die van de week nog een module heeft gemaakt die de klok van een faller kerk gelijk laat bellen met de tijdsaanduiding (zonder arduino)
Re: Waterkraan met geluid
2 Arduino's vond ik zelf een beetje te gemakkelijk. :-)
Re: Waterkraan met geluid
Hoi Harald,

Misschien een reed sensor gebruiken, de magneet kan je misschien zo plaatsen dat de locomotief op de goede plaats stopt.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Hi

Wordt waarschijnlijk een Hall sensor, lekker klein, valt dus niet op.
Nu de uitwerking nog.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Zo ik heb even gegoogled naar een Hall sensor, ik weet nu wat dat is.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
 :thumbup:

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Citaat van: Haradigi op dinsdag 08 november 2016, 15:23:17
de water inlaten zitten steeds op andere plekken van de loc.
Wat is dan het werkbare idee?
-hallsensor in de waterinlaat, met eigen functie in de locdecoder
-hallsensor in waterkraan en magneetje in de waterinlaat

Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Magneetje onder de loc precies onder de waterinlaat.
Met staafmagneetje van enkele mm dik.
Hall-sensor tussen de rails.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Ik ben vandaag verder gaan zoeken en kwam dit tegen.
http://www.trainelectronics.com/Servo_PIC/ServoDFPlayer-MP3/

Als ik wat meer tijd heb ga ik er meer induiken.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Hi Theo,

Ga ik zeker ook eens goed bekijken.
Bedankt.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Hehe,

Ik ben met de waterkraan lang bezig geweest en heb het bijna opgegeven. Ik hoorde dat er een probleem is met de timer van de Arduino Uno (de Arduino Mega schijnt het niet te hebben) helemaal begrijpen doe ik het niet.

Maar ja  ik was bezig met een houthakkertje die een sweep van een servo moest maken en daarna een geluid van de sdkaart moest afspelen en daarna weer een sweep. Maar na het geluid van de sdkaart kwam er geen sweep meer en bleef het geluid herhalen.

Ik merkte als ik seriële monitor inschakelde dat de Arduino weer opnieuw inschakelde. Ik hoorde dat als je seriële monitor inschakelde je ook een reset gaf.
Dit bracht mij op het idee om de Arduino elke keer een reset te geven zodat het hakkertje zijn gang kan gaan met geluid.

Ik vond deze pagina https://www.instructables.com/id/two-ways-to-reset-arduino-in-software/ en ik heb de eerste oplossing gebruikt en het werkt!

Dit zal voor de watertoren nog niet de goede oplossing zijn, want na de reset gaat de servo te snel naar zijn beginstand, maar voor andere dingen zoals houthakken werkt dit.

Bijkomend voordeel voor mij is dat ik ook begint te begrijpen waar de oorzaak van het probleem zit.

Mocht iemand de software nodig hebben voor de houthakker die wil ik graag delen met jullie.
Re: Waterkraan met geluid
Hoi,

Ik kan het toch niet uitstaan dat de terugkerende beweging van de servo niet is te regelen.
Ik hoorde dat een steppenmotor geen gebruik maakt van de timer van de Arduino.
Dus ik heb i.p.v. de servo er een steppenmotor tussen geplaatst.
En hoezee het werkt!

MAAR nu blijkt dat de steppenmotor een geluid over de luidspreker geeft.
Ik heb de luidspreker vervangen door een andere type, geen resultaat.
De steppenmotor vervangen door een andere type ook geen resultaat. :-(

Dus er zit niets anders op dan twee Aduino's met elkaar te verbinden, maar hier heb ik totaal geen kaas (lekker) van gegeten.
Wie weet hoe je een programma moet schrijven dat de ene Arduino een opdracht geeft aan de andere Arduino om de geluidskaart te activeren of waar ik de oplossing kan vinden op internet?
Re: Waterkraan met geluid
Waarom zou de terukerende beweging niet te regelen zijn ?.
Via de I2C van de arduino?s kun je de ene als Master en de andere(n) als Slave laten werken.
Op Internet zijn voorbeelden ten over, zoek maar eens op arduino?s I2C communication.


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
De terugkerende beweging (zie hierboven) is niet te regelen met 1 Arduino, de timer zit in de weg.
De voorbeelden die ik zie I2C zijn bijna allen dat je data verstuurt van de ene Arduino naar de andere en deze ziet op de seriële monitor op je computer. (zoals tijd, temperatuur e.d.)
Re: Waterkraan met geluid
Data (of opdracht) kan je via de I2C van Master naar Slave en visa versa versturen.
Dus kun je b.v. de Master een opracht naar de Slave sturen waarop de Slave reageert en vervolgens een reeks opdrachten uitvoert. Zo zou een Slave vervolgens weer melden dat de opdracht(en) zijn uitgevoerd.


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
Hoi Peter

De beschrijving begrijp ik, maar ik moet de script vinden die ik voor beide Arduino's nodig heb.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Heb je aan dit voorbeeld genoeg ?.
https://thunderwiring.wordpress.com/i2c-inter-integrated-circuit/

De Master leest een schakelaar in, de Slave Schakelt een LED.
Master: met Wire.write stuur je een opdracht.
Slave: met Wire.read lees je de opdracht in en doe er iets mee.

Nu moet je er wel uitkomen mag ik aannemen


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
Geweldig precies wat ik zoek, bedankt. :P

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Het is al een tijdje geleden, ik heb het nog geprobeerd om de servo via pulsen aan te sturen en dan ook nog het geluid af te spelen. Dit lukte niet ik denk dat het geluid ook een soort van puls geeft, want de servo raakte van slag.

Dus dan toch maar met twee Arduino's gaan werken.
Ik heb de link (https://thunderwiring.wordpress.com/i2c-inter-integrated-circuit/) van Freak geprobeerd en dit lukte mij in eerste instantie niet, de serialmonitor las alleen "115". Maar met behulp van de voorbeelden in de arduinosoftware is het mij het eindelijk gelukt.

Wat kan een mens blij worden als een LED gaat branden. :D

De volgende stap zal worden dat ik in plaats van een LED, een sdkaart laat afspelen.

Ik kom er wel moet alleen genoeg geduld opbrengen.
Re: Waterkraan met geluid
Hoi,

Het is eindelijk gelukt met de hulp van jullie. :D

Ik heb de proef opzet gemaakt met behulp van 2 Arduino's. Ik dacht nog even een probleem te hebben met het geluid, want deze werd gestoord door de i2c verbinding, maar ik heb dit kunnen oplossen door de sdcard-reader de stroom te laten trekken van een 5 volt transformator i.p.v. de arduino.

Ik wil hier nogmaals iedereen bedanken voor de posts die zijn geplaatst en natuurlijk wil ik, als jullie hiervoor belangstelling heb, de script en de fritzing tekening delen met jullie, stuur maar een pm.

Nu nog het gebeuren onder de baan bouwen.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Hi Theo,

We wachten op een filmpje, uiteraard met geluid.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
hoe dan?
met een oude fotocamera? :D
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Misschien iemand vragen ?
Re: Waterkraan met geluid
Misschien is een keer aan mijn dochter vragen die heeft zo'n moderne telefoon.
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid
Is het al gelukt, ben nieuwsgierig.

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid
Ik zat mett mijn gedachte er niet bij en heb in plaats van 5 volt er 12 volt opgezet, dus ik kan weer 2 streepjes bijzetten bij het rijtje van opgeblazen arduino's :)
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Waterkraan met geluid
Dat is erg vervelend Theo  :( maar we w8en rustig af, tot de nieuwe Arduino's er zijn.
We zijn erg belangstellend naar het filmpje dan. :P
Re: Waterkraan met geluid
Ik weet niet wat ik erger vind dat filmpje of het opnieuw maken? :?
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2014

offline
Re: Waterkraan met geluid
Waarom gebruik je niet gewoon een decoder die servomotoren kan aansturen(zimo kan dit)lijkt mij veel simpeler.
Arduino is wel leuk maar er gaat zoveel tijd in zitten die ik dan liever weer voor andere dingen gebruik ;)
Re: Waterkraan met geluid
Tijd is voor mij geen probleem.

En de keuze voor Arduino is dat het opensource is, de kosten en je hoeft het niet digitaal aan te sluiten maar gewoon met een paar drukknopjes en ik laat ook nog een rode of een groene lampje branden.

Maar natuurlijk is het puzzelen voor mij ook erg leuk, maar ieder zijn ding en daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe jij dit zou oplossen.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Hallo Mark,

Als ik het goed bergrijp stuurt Theo met de Arduino een waterkraan (servo) met geluid aan.

Citaat van: hmmglaser op donderdag 01 juni 2017, 12:37:00
Waarom gebruik je niet gewoon een decoder die servomotoren kan aansturen(zimo kan dit)lijkt mij veel simpeler.
Wil je hiermee (een) servo(?s) en sound aansturen ?.

Arduino is wel leuk maar er gaat zoveel tijd in zitten die ik dan liever weer voor andere dingen gebruik ;)[/quote]gaat niet zo veel tijd meer inzitten. Theo hoeft alleen maar de Arduino te vervangen en de sketch opnieuw te uploaden, meer niet.


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
Hoi Peter,

De eerste keer kost het tijd maar daarna win je de tijd weer, bijv. de waterkraan met geluid heb ik alleen even moeten aanpassen om een houthakker te kunnen bewegen met een "hak"geluid. Een ander voorbeeld de servobeweging van de deuren van een locloods is niet veel anders dan die van een kolenkraan.

Anders gezegd je bewaar je sketches om deze later weer voor andere dingen te gebruiken.

En je krijg veel meer beweging en effecten op je baan voor relatief weinig geld.

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Citaat van: snijder op donderdag 01 juni 2017, 19:37:51
En je krijg veel meer beweging en effecten op je baan voor relatief weinig geld.
Juist
Nog meer mogelijkheden, denk eens aan verlichting  ;).


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
Daar gebruik ik het ook voor, bijv. wisselende kamerverlichting, knipperlichten op auto's, de bekende laslicht en de spoorwegknipperlicht (met geluid) En wat me leuk lijkt (ik heb dit al eens gezien op een youtube filmpje) onweer met een donderend geluid!

Theo
Re: Waterkraan met geluid
Hallo Theo,

Citaat van: snijder op donderdag 01 juni 2017, 19:51:38
En wat me leuk lijkt (ik heb dit al eens gezien op een youtube filmpje) onweer met een donderend geluid!
Je bent er dan bijna, een geluidsbestand kun je al af laten spelen, nu nog de onweer m.b.v. ledstrips.


Mvg,
Peter
Re: Waterkraan met geluid
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Waterkraan met geluid
Een beetje  :offtopic: maar ik heb het geluid uit het filmpje (eerste post) getrokken, dat bewerkt tot een ESU-soundproject en toegevoegd aan een paar LocSounds. Bij een bewegende waterkraan zet ik dat geluid in de loc aan zolang de tender nog niet vol is...
Ik was al enige tijd naar dat geluid op zoek (kraan open, water laten stromen, kraan dicht) en dankzij deze post heb ik er wat mee kunnen doen.
Bedankt,
Paul
Re: Waterkraan met geluid
Een tijdje geleden alweer dat ik heb gereageerd in deze topic.

Ik had een proefopstelling van de waterkraan met geluid gemaakt dit werkte goed, ik maakte hierbij gebruik van i2c.

Maar bij het solderen van de draden bij het definitieve opstelling is er waarschijnlijk wat fout gegaan en kon ik weer opnieuw beginnen.

Intussen had ik het bestaan van optocouplers ontdekt en heb ik het programma aangepast en geen gebruik meer gemaakt van i2c.
De reden om geen i2c te gebruiken is om het geheel overzichtelijker en eenvoudiger te houden.

Vandaag weer een proefopstelling gemaakt voor 2 waterkranen en geluid met behulp van 2 arduino's en 2 optocouplers en het werkt zonder ook maar enige storing in het geluid.

Zo zie je maar dat er meer wegen naar Rome leiden.

De volgende zet is, het bovenstaande te koppelen aan de zelfgemaakte arduino uno's en het geheel weer proef te laten draaien, ik heb hier alle vertrouwen in en laat jullie wel weten als het gelukt is.
Re: Waterkraan met geluid
De proefopstelling met mijn zelfgemaakte arduino uno's opgezet en uitgeprobeerd en het werkt in 1 keer. (Ben er zelf best wel een beetje trots op).

Nu alles op een vaste opstelling zetten en hopen dat dit net zo soepeltjes gaat.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Ik heb de vaste opstelling gemaakt (2 dagen wezen testen en naar ik geloof had ik een kapotte optocoupler) en ja hij doet het. Nu wil ik de print oppakken terwijl hij nog bezig is om het geluid af te spelen en wat merk ik?

Zo gauw mijn hand binnen de 10 centimeter van de print kom reset het geluid en doet hij het opnieuw. Ik denk dat ik gek word ik raak dat ding nog niet eens aan!

Weten de wijze mensen hier, waardoor dit kan komen? Ik heb een luidsprekertje op de printplaat gelijmd geeft deze soms een bepaalde magnetisme of is het soms iets anders, misschien Halloween?  :?

Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Hi Theo,

Moeilijk te beoordelen hoe dat kan maar plaats eens wat foto's

groet
Harald
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Kan door statische lading in je hand komen.
Aard jezelf eens en probeer 't opnieuw.
Ik heb (af en toe) 't zelfde met het touchpad van m'n laptop.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Ik ben met mijn dochter bezig om een filmpje hiervan op youtube te zetten.

Hoe moet ik mijn zelf aarden? Vingers in het stopcontact doen >:-D
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Kort antwoord, je hebt vermoedelijk een EMC (Elektromagnetische compatibiliteit) probleem.

Lang antwoord is nog niet te geven, daarvoor mist informatie hoe het er nu uitziet.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Citaat van: snijder op woensdag 18 oktober 2017, 16:26:56
Hoe moet ik mijn zelf aarden? Vingers in het stopcontact doen >:-D
Bijna goed. De lippen opzij in een geaarde wandcontactdoos zijn (als het goed is) geaard.
Snoertje met krokodillenklem aan dat lipje en aan b.v. de stalen band van je polshorloge bevestigen.
Re: Waterkraan met geluid, ik word gek.
Dat ga ik eens proberen het filmpje plaatsen duurt wat langer i.v.m. problemen met telefoon.

Edit Looney Tunes: citaat van volledig voorgaande bericht verwijderd, zie hier voor de reden