Gottardo II is het logische vervolg op Gottardo I. Je zou ergens ver weg op dit forum best nog wat kunnen vinden over deze baan.
Een lekkend dakraam in combinatie met een heleboel verbeter ideeën hebben we voor gezorgd dat ik afgelopen zomer mijn baan heb afgebroken om ruimte te maken voor een nieuwe baan.
De ruimte (een zolderkamer) is gelijk gebleven namelijk, 2,80 x 3,20meter met aan één kant een schuin dak.
Ik heb nog niet precies duidelijk hoe het zichtbare deel eruit gaat zien maar voor het schaduwstation zijn de ideeën als volgt:
-25+ treinen
-Alles bereikbaar
Na het maken van een aantal tekeningen en berekeningen had ik de volgende drie ideeën:
- Iets met een traverse (rolbrug), tien sporen naast elkaar, twee etages.
- Een paternoster (ronddraaiende lift).
- Lange opstelsporen, met wissels.
Uiteindelijk is de meest saaie oplossing, de lange opstelsporen met wissels technisch, financieel en succesfactor voor mij de beste keus.
Het langste spoor dat ik kan maken op de zolderkamer waar je dan min of meer nog overal bij kunt is 13,40 meter
Je kunt dan het volgende opstellen:
- 6 treinen van 2 meter of
- 5 treinen van 2,5 meter of
- 4 treinen van 3 meter of
Op basis van mijn huidige treinen heb ik de volgende indeling gemaakt.
- 1 etage voor treinen van 3 meter (4 stuks)
- 2 etages voor treinen van 2,5 meter (10 stuks)
- 3 etages voor treinen van 2 meter (18 stuks)
Bij elkaar dus ruimte voor 32 treinen, voorlopig voldoende dus.
Genoeg geschreven voor deze keer en omdat beelden meer zeggen als woorden nog wat foto?s van het eerste bouw gedeelte.
De binnenste cirkel zal een klim/daal spiraal worden