Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoofdtraject

Gestart door wilbertb zondag 06 november 2016, 09:14:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoofdtraject
Lid sinds: 2007

offline
Hoofdtraject
Gottardo II is het logische vervolg op Gottardo I. Je zou ergens ver weg op dit forum best nog wat kunnen vinden over deze baan.

Een lekkend dakraam in combinatie met een heleboel verbeter ideeën hebben we voor gezorgd dat ik afgelopen zomer mijn baan heb afgebroken om ruimte te maken voor een nieuwe baan.
De ruimte (een zolderkamer) is gelijk gebleven namelijk, 2,80 x 3,20meter met aan één kant een schuin dak.

Ik heb nog niet precies duidelijk hoe het zichtbare deel eruit gaat zien maar voor het schaduwstation zijn de ideeën als volgt:
-25+ treinen
-Alles bereikbaar

Na het maken van een aantal tekeningen en berekeningen had ik de volgende drie ideeën:
-   Iets met een traverse (rolbrug), tien sporen naast elkaar, twee etages.
-   Een paternoster (ronddraaiende lift).
-   Lange opstelsporen, met wissels.

Uiteindelijk is de meest saaie oplossing, de lange opstelsporen met wissels technisch, financieel en succesfactor voor mij de beste keus.

Het langste spoor dat ik kan maken op de zolderkamer waar je dan min of meer nog overal bij kunt is 13,40 meter



Je kunt dan het volgende opstellen:
-   6 treinen van 2 meter of
-   5 treinen van 2,5 meter of
-   4 treinen van 3 meter of

Op basis van mijn huidige treinen heb ik de volgende indeling gemaakt.
-   1 etage voor treinen van 3 meter (4 stuks)
-   2 etages voor treinen van 2,5 meter (10 stuks)
-   3 etages voor treinen van 2 meter (18 stuks)

Bij elkaar dus ruimte voor 32 treinen, voorlopig voldoende dus.

Genoeg geschreven voor deze keer en omdat beelden meer zeggen als woorden nog wat foto?s van het eerste bouw gedeelte.







De binnenste cirkel zal een klim/daal spiraal worden :)
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II
Wilbert,

Mooie zolder mooie plannen het begin ziet er al mooi uit kortom ik ga dit mooi volgen. :)
Succes met de verdere bouw. :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gottardo II
@Wilbert
Over het plan is nagedacht en de basis ziet er goed uit.
Dit gaan we volgen

Sucsez. :arrow: :thumbup:
Re: Gottardo II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo II
Hoi Wilbert,

Deze manier van een schaduwstation maken zie ik steeds vaker voorbij komen  :thumbup:
De basis ziet er netjes uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Eerste opbouw
Lid sinds: 2007

offline
Eerste opbouw
De opstelsporen

De opstelsporen liggen boven elkaar en zijn doormiddel van een klim/daal spiraal de bereiken.
Op zoek naar een goede uitvoering van een klimspiraal kwam ik op de volgende website terecht.

http://www.gleiswendel-profi.de/index.php

Op de website staan vier verschillende manieren om de spiraal in hoogte te laten verlopen. Omdat mijn opstelsporen niet in hoogte veranderen en omdat een freesmachine nog op mijn verlanglijstje stond heb ik gekozen voor de oplossing de ?HolzStutzen?.  Een houten balk met op bepaalde hoogtes inkepingen waar de ?rijplanken? inzitten.

De sporen komen te liggen op 0, 10, 20, 30, 40 en 50 cm





In totaal heb ik er 40 gemaakt

Door bij de plaatselijke bouwmarkt alle triplex van 122x61cm dikte 6mm op te kopen kon ik rechte stukken en bochten zagen. Met wat passen en meten was het volgende te doen:
?   6 stroken van 9,8 cm x 122 cm uit één plaat
?   1 strook van 9,8 x 122 cm en 4 bochten R2 uit één plaat





Na een middagje frezen en een middagje zagen had ik genoeg voor een eerste opbouw.





De buitenste steunen staan nog niet vast, maar het geheel voelt stevig aan en zakt niet door.



Deze week de boel loodrecht en vastzetten zodat ik daarna aan de daalspiraal kan beginnen.
Re: Gottardo II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo II
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Netjes hoor, ben jij timmerman van beroep.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gottardo II
Jørg
gast

Re: Gottardo II
-Wilbert:
Zeer strak en professioneel geknutseld, ziet er zeer solide uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gottardo II
CiteerNetjes hoor, ben jij timmerman van beroep.

Haha, op de LTS had ik aan één ding een hekel: Timmeren, dus koos ik voor Electronica
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo II
-Wilbert,
Het houtwerk gaat jou heel goed af en beloofd er heel mooi uit te gaan zien. Dan is de elektronica van jouw baan een "peulenschil". Goede inspiratie opgedaan en zien de vorderingen met veel belangstelling tegemoet.
Suk6 met de werkzaamheden. :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II
Wilbert,

De opbouw is een plezier om naar te kijken. :)
Re: Gottardo II
peterke33
gast

Re: Gottardo II
Wilbert,


Zo dat is heel netjes gedaan, en ziet er zeker stevig uit.  :thumbup:
Mooie oplossing zo, dat beloofd wat te worden voor afwerking van de baan.  :) :)
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Gottardo II
Nette oplossing Wilbert. Duidelijk in beeld gebracht. :thumbup:
Begin daalspiraal
Lid sinds: 2007

offline
Begin daalspiraal
De afgelopen weken heb ik wat minder tijd kunnen besteden aan de baan in opbouw. Ik ben vooral bezig geweest met het bedenken en tekenen van de daalspiraal.
Omdat de spiraal 10 cm moet dalen per ?omwenteling? en in combinatie met een wissel per verdieping is een eenvoudig rondje met R2 bochten niet goed te doen. Het rondje moet dus wat uitgerekt worden zoals op eerdere foto?s te zien is.  Om zoveel mogelijk ?spiraal? uit één plaat te halen heb ik één omwenteling verdeeld in vier stukken.

Helaas foto niet meer aanwezig

Die vier stukken keer zes etages geeft een leuke zaagklus waar je een middag leuk mee kunt vullen.



De overgang van de plaat naar de spiraal heb ik geprobeerd vloeiend te laten verlopen door met de frees een stuk weg te frezen zodat de spiraal netjes overloop naar de plaat.







Met als resultaat en nette overgang.



Verder is deze week mijn bestelde CS3 (zonder plus) binnen gekomen. Eens kijken of ik een proef baantje kan uitleggen om e.e.a. te proberen.


Re: Gottardo II
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Gottardo II
Ziet er goed uit allemaal! Ik blijf Dit volgen  ;)

Gr Richard
Re: Gottardo II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo II
Dat is een nette overgang, heerlijk apparaat zo,n frees daar kun je mooie dingen mee maken.
Voor een electronica man gaat het houtwerk jou erg goed af  :thumbup: :thumbup:


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gottardo II
Jørg
gast

Re: Gottardo II
-Wilbert:
Mooi freeswerk,  :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II
Wilbert,

Goed idee om de heling zo te laten beginnen ziet er strak en gelijkmatig uit.
Bedankt voor de tip ga deze zeker toepassen op mijn nieuwe baan. :)
Re: Gottardo II
peterke33
gast

Re: Gottardo II
Wilbert

Die overgang heb je heel mooi gemaakt, ik blijf je ook volgen en veel plezier met je CS3+
Ben benieuwd naar je vervolg.
Daalspiraal eerste rondje
Lid sinds: 2007

offline
Daalspiraal eerste rondje
Na een paar dagen passen, meten en uittekenen begonnen met het wegzetten van de draadstangen.
In totaal twaalf stuks M6 één meter lang. Daarvoor moet je helaas meer dan één bouwmarkt bezoeken.



Omdat ik de ?ogen? voor de draadstangen niet aan het hout heb zitten moet ik dwarsliggers maken tussen de draadstangen waar dan later het rijgedeelte op komt.





Dus moer ? ring ? dwarsligger ? ring ? moer ? pvc-buisje en dat dan zes keer per laag. Langzaam kom ik erachter dat er behoorlijk wat repeterend werkt in deze daalspiraal gaat zitten.

Een van die klusjes is het naar beneden draaien van de moeren. Voor de eerste laag toch zo?n 90 cm. Ergens op het forum had ik al gezien dat je daarvoor een boormachine met wieltje moet gebruiken. Dus uit de Fischer-Techniek doos een asje en een wieltje samengesteld en zie daar de SchroevenNaarBenedenDraaierMachine. Veel gemak voor weinig geld. :)



En na een uurtje klussen is er dan de eerste laag.



Kreeg ik eerder nog complementen voor het timmerwerk. Bij dit rondje ben ik toch ergens een centimeter kwijtgeraakt. Maar met wat zaagwerk lijkt het best goed. De volgende laag toch wat beter opletten.



Nu de opbouw van de volgende vijf lagen.  :P
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo II
-Wilbert,
Na wat Gamma's, Karwei's en Praxis winkels bekeken te hebben, is jouw resultaat weer helemaal geweldig. Prima passend en mooi gemaakt. Daar kunt je weer met een gerust hart op terug kijken. Man, man, wat een trots! Ga maar heerlijk verder en al die boutjes zitten heel snel met de boormachine op hun plekjes.  :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II
Wilbert,
Mooie vorderingen weer. :thumbup:
Je klimspiraal ziet er ondanks een cm verschil perfect uit. :)
Re: Gottardo II
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Gottardo II
Hoi Wilbert,

Dat ziet er weer prima uit, inslagmoeren horen eigenlijk aan de onderkant van de plaat en dan fixeren met een ring en moer.

Zo werkt het ook, alleen kan er wat makkelijker spelling ontstaan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2015

offline
Re: Gottardo II
Mooi concept!

Kan niet anders zeggen.

MvG,

Timaximus
Re: Gottardo II
Jørg
gast

Re: Gottardo II
-Wilbert:
Prachtig werk, mooie helix,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Gottardo II
De complimenten hierboven over je zaag en freeswerk zijn meer dan terecht. Dat wordt een bijzonder strak schaduwstation. Wel ben ik nieuwsgierig naar wat er uiteindelijk op dat schaduwstation gaat gebeuren. Heb je daar al verder over gedacht? Of is het nu nog "blik op oneindig" en door het repeterende werk van de klimspiralen heen bijten? ;)
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gottardo II
@Peter,
Citeerinslagmoeren horen eigenlijk aan de onderkant van de plaat en dan fixeren met een ring en moer
Helaas kan ik niet meer onder de plaat komen, dus dit is het alternatief wat ik had, maar zoals jij beschrijft had het wel moeten zijn.

@PaT
CiteerHeb je daar al verder over gedacht? Of is het nu nog "blik op oneindig" en door het repeterende werk van de klimspiralen heen bijten?
Nagedacht wel, ook wat tekeningen gemaakt, wat randvoorwaarde (draaischijf met lokloods) maar nog geen concrete dingen.
Eerste doel was: voor 2017 beide spiralen af, maar of dat gaat lukken.


Re: Gottardo II
peterke33
gast

Re: Gottardo II
Dat ziet er echt heel mooi uit je spiraal, dit gaat iets heel mooi worden als het klaar is.  :P
Daal spiraal bijna gereed.
Lid sinds: 2007

offline
Daal spiraal bijna gereed.
Deze keer meer van hetzelfde, dus moertjes draaien, plankjes schroeven, buisjes zagen enz. Als je dat dan stug blijft doen kom je vanzelf hogerop  Daarom deze keer alleen wat foto?s van de voortgang.









Tenslotte nog een nutteloze test, rolt de treinwagon van boven naar beneden. Daarvoor de spiraal voorzien van rails. Conclusie Ja :)



Voordat ik de daal spiraal verder afmaak, ga ik eerst het, nog te maken, raamwerk voor dit tafelgedeelte monteren, dit om een vloeiende overgang te maken vanuit het 0-niveau (de tafel) richting de spiraal.
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Gottardo II
Ziet er weer professioneel uit   ;)

Complimenten!

Gr Richard
Re: Gottardo II
Keesoldscool
gast

Re: Gottardo II
Hallo Wilbert,

Was het geen optie geweest om die elektriciteitsbuisjes op 10 cm - draaglat te maken? Dan had je alleen voor de onderste draai hoeven meten en was de rest 'plug and play' geweest. Misschien voor de ander helix een idee. Scheelt heel veel moertjes draaien. Verder ziet het er trouwens perfect uit.
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Gottardo II
-Wilbert,
In één woord: ziet er perfect uit!  8) 8)  :thumbup:
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gottardo II
CiteerWas het geen optie geweest om die elektriciteitsbuisjes op 10 cm - draaglat te maken? Dan had je alleen voor de onderste draai hoeven meten en was de rest 'plug and play' geweest. Misschien voor de ander helix een idee. Scheelt heel veel moertjes draaien.

Goed idee, neem ik mee voor de klimspiraal

En verder iedereen bedankt voor de complimenten.
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II
Wilbert,
Mooie vorderingen van je klimspiraal. :)
Re: Gottardo II
Jørg
gast

Re: Gottardo II
-Wilbert:
Zeer strak ontwerp en mooie uitgevoerd,  :thumbup:
Re: Gottardo II
peterke33
gast

Re: Gottardo II
Wilbert

Man dat is echt vakmanschap, jij kan ook even geen moertje meer zien zeker na dit.  :D :D
Re: Gottardo II
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Gottardo II
Ik vind die plaatjes van die klimspiralen altijd fascinerend om te zien. Mooi gemaakt weer en veel zorgeloze kilometers toegewenst alvast.
Re: Gottardo II
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Gottardo II
net werk.
Ik ga dit volgen.

Gr Dennis
Raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2007

offline
Raamwerk 0-niveau
Deze keer weer een timmerwerkje waarbij (voor mij dan toch) behoorlijk wat geduld nodig is, namelijk het raamwerk voor op het 0-niveau. Gemaakt van negen latten met halfhoutse verbindingen.



In elkaar gezet krijg je dan zoiets.



Later zal blijken dat ik het halve raamwerk moet modificeren om de treinen op een goede manier door het raamwerk te krijgen.

Waar ik ook beperkt over na gedacht had, wat te doen als er problemen zijn in de spiraal of het opstel spoor wat erachter ligt. Met dank aan mijn vrouw en twee trapjes kun je dan tot dit komen.





Dan het modificeren van het raamwerk. Omdat ik het idee had dat de daal spiraal blijft doordraaien tot op het 0-niveau moesten er maar liefst negen verbinden van het raamwerk gemodificeerd worden.
- Soms omdat de trein aan de onderkant het raamwerk raakt
- Soms omdat de trein naar beneden moet rijden
- en een paar keer omdat de trein aan de onderkant en aan de bovenkant het raamwerk doorkruist.





Maar met de decoupeerzaag en beitel, schroeven, houtlijm en een paar nieuwe latten kom je dan tot zoiets.


Ondertussen wordt het een behoorlijk bouwwerk, waar je straks weinig meer van ziet  :P


Twee dingen die ik geleerd heb deze keer:
-   Denk na voor je begint
-   Denk na voor je zaagt

Tussen kerst en oud en nieuw moet ik nog drie dagen werken, maar ik hoop voor het nieuwe jaar deze eerste fase, "hout technisch" te kunnen afronden.

Prettige kerstdagen.
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Dat is een lekker klusje. Ziet er goed stevig uit.
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Mijn complimenten! Ziet er erg strak uit! Ik ga dit draadje ook zeker volgen, doe zo verder!
Succes met de bouw!  :thumbup:

Groetjes,
Alex
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Hi Wilbert,

Mooi en strak gedaan allemaal.
Zelfs met poten in die Kerst-sfeer     ;)

groet
Harald
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Hoi Wilbert,

Dat ziet er goed uit. :thumbup:
Weer een volger erbij. :)

Gr.
René
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
@Wilbert
Er is flink wat werk verzet maar het resultaat is er naar :arrow: :thumbup:
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Wilbert,

Met plezier weer naar je update gekeken.
Het gaat er steeds mooier en mooier uitzien en omdat ik ook een klimspiraal moet maken kijk ik het graag van je af hoe jij het doet. ;)
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Citeerhalfhoutse verbindingen
bijna goed  ;) het is half-lipverbinding
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Hoi Wilbert,

De spiraal ziet er indrukwekkend uit zo.
Heb je ook al nagedacht over de bereikbaarheid aan de achterzijde als er straks scenery op je spiraal is?
Zo te zien is het nu maar hopen dat er niets ontspoort in de spiraal.

Groeten,
Ton.
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Hoi Wilbert,

Vind het een slim ontwerp van een schaduwstation boven elkaar. Op deze manier zit je SS niet in de weg als je onder je tafel kruipt
en je hebt een prima bereikbaarheid van je SS. Ben benieuwd naar de rest van je plan. Succes!!
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
-Wilbert:
Schitterende oplossing voor je schaduwstation, mooi zaagwerk voor iemand die een hekel had aan timmerwerk op school, je hebt je gedachten toch wat aangepast zie ik,  :thumbup:
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Top. Als ik dit zie, besef ik pas echt wat het betekent geen lts achtergrond te hebben
en elk wiel zelf te moeten uitvinden.
Re: Gottardo II, raamwerk 0-niveau
Hoi Wilbert,

Erg interessant idee om het schaduwstation zo boven elkaar en langs de wand te plaatsen. Zeker iets dat ik in de gaten ga houden. Voor mijn huidige baan is het te laat, maar je weet nooit wat er gebeurt als mijn dochter (nu 5) ooit het huis uit gaat :):)

Ik blijf jouw bouw in ieder geval volgen om te zien of er nog meer interessante ideeën voorbij komen, die ik bij de opbouw van mijn huidige baan kan gebruiken.

Gr
Anton