Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Intellibox 1 voldoende?

Gestart door Ray zaterdag 05 november 2016, 16:17:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2018

offline
Intellibox 1 voldoende?
Beste forum leden,

Uit mijn baanbouw topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=63115.0 komt 1 van de vragen waar ik al een tijdje mee zit, voor ik verder ga met de bouw wil ik er eerst uit zijn welk soort aansturing ik voor de baan ga gebruiken.

Ruim 10 jaar geleden heb ik een van de eerste Uhlenbrock Intellibox 1's gekocht (65 000) en deze o.a. in combinatie met Koploper gebruikt.
Samen met Märklin digitale wisseldecoders (onder C rail), Märklin digitale seinen (o.a. 76391), Viessmann wisseldecoders 5231, schakeldecoders 5213 en terugmelddecoders 5217.

De Intellibox was via een com poort aangesloten op de PC. Dit werkte merendeels goed, maar af en toe sloeg de boel wel eens op hol al dan niet door het verliezen van de verbinding tussen PC en Intellibox.

Ik sta nu op het punt om aan de slag te gaan met de bouw van een nieuwe baan (spiraal ruwbouw is klaar) en vraag mij af of ik bepaalde besturing onderdelen moet vervangen of niet.
Rijdend materieel is allemaal voorzien van Motorola decoders maar als het er 10 zijn is het veel dus ombouwen is niet direct een groot probleem.

Voor zover mogelijk wil ik nieuwe functionaliteiten van locs (functies, rijstappen etc.) kunnen gebruiken.

Een optie zou zijn om via Loconet connectie te maken met de Intellibox (bijv via een Rosoft adapter naar USB), dat is aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe centrale (bijv een ECoS 2) maar mis ik ondertussen niet een hoop functionaliteit met mijn "oude" Intellibox 1?

Alvast bedankt voor de tips!
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Ik gebruik ook al 5 jaar die loconet oplossing met de UH650.
Ik een prima en betrouwbare oplossing, ook mijn S88's heb ik via een Loconet adapter (alles van Rosoft) aangesloten.
Geen centje pijn.
Een aanrader.

grt P.
Re: Intellibox 1 voldoende?
En bovendien kun je de Intellibox upgraden naar versie 2.0, heb je heel veel van de nieuwe mogelijkheden die de Intellibox II ook heeft tot je beschikking, verder de Intellibox via een LocoNet-interface aansturen, en je hebt een perfect systeem.

Groetjes
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Ik sluit mij aan bij voorgaande heren, heb dezelfde IB met loconet en rosoft spulletjes,  :D
Werkt allemaal probleemloos met koploper,

Gr. Jan
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Dank heren!

De 'beste' methode om de IB1 aan te sluiten is dus via de LocoNet interface, daarvoor heb ik bijvoorbeeld de Rosoft LocoNet->USB adapter nodig, 2 stukjes 6 aderige RJ12 kabels en een USB kabel.
Vervolgens kan ik alles via de S88 bus aansluiten zoals ik vroeger had, of zijn er dan betere opties via LocoNet?

Los van het grote scherm van bijv een ECoS 2 (die ik vermoedelijk niet nodig heb) zijn er verder nog features die ik dan mis? En dan bedoel ik features die een PC koppeling niet ook kan.
Qua protocollen mis ik dan MFX(+), kunnen alle locs die met een MFX decoder zijn uitgerust ook middels DCC worden bestuurd? Motorola 2 zal dan sowieso kunnen, maar dan mis ik de meer dan 28 rijstappen die MFX aan kan?

Ik lees ook vaak dat een ECoS2 bijvoorbeeld handig is om locs te kunnen programmeren/uitlezen, is dat middels een PC koppeling ook makkelijk te doen? Of blinkt de ECoS2 daar wel in uit.

Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
CiteerVervolgens kan ik alles via de S88 bus aansluiten zoals ik vroeger had, of zijn er dan betere opties via LocoNet?
Inderdaad.

Naar mijn idee mis je aan MFX niets, ik ben geen fan van die uitvinding.
En afgaand op de meldingen als "MFX loc verdwijnt of meld zich niet aan" hoef ik daar geen spijt van te hebben.

Over het programmeren met de IB dat is niet zo moeilijk, en of dat met de Ecos beter/makelijker gaat moet een ander maar zeggen.
De enige overweging die ik je kan meegeven is: zoveel geld uit geven voor een handeling die je zelden doet?

grt P.
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Beste Ray,

Märklin MFX decoders kunnen DCC niet "verstaan" (er komt heel langzaam verandering in), op motorola 2 mis t.o.v. MFX een aantal functies, de 27 snelheidsstappen op Motorola 2 zijn niet de mooiste, ietewat schokkend en de IB kent op Motorola 2 alleen 14 snelheidsstappen.

Groet, Anne W
Re: Intellibox 1 voldoende?
Het MFX verhaal is toch ook al opgelost
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/newitems/I005AB42-001.htm!ArcEntryInfo=0004.2.I005AB42
MFU module 65110

Ook het RailCom verhaal is opgelost via een aanpassing aan de hardware van de IB(650) enz.
http://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/digizen/I000C684-001.htm!ArcEntryInfo=0004.5.I000C684

Zo is je oudere Intellibox weer helemaal van deze tijd.  ;)

Groetjes
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Dank!

Piet, ik ben het zeker met je eens dat je je af moet vragen of je het bedrag van bijvoorbeeld een CS2/3 of ECoS2 neer wilt leggen voor een paar features die je niet vaak gebruikt. Dat is ook 1 van de hoofd redenen voor mij om hier de vraag te stellen, ik kan even makkelijk een ECoS2 aanschaffen om alles maar geregeld te hebben, maar is het echt nodig?

In de link voor de MFU module 65110 denk ik op te maken dat dit alleen voor de IB 2 is?

Als ik dus in een loc met MFX decoder meer dan 14 rijstappen wil, moet ik een IB 2 hebben met de (nog uit te brengen) MFU module 65110. Of uiteraard een centrale die MFX snapt (iets als een ECoS2). Of ik moet de MFX decoder vervangen voor een DCC variant.

Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Ray op zondag 06 november 2016, 17:42:40
Of ik moet de MFX decoder vervangen voor een DCC variant.
Een uitstekend idee!
Dat meen ik oprecht.
En DCC is geen variant maar een standaard, dat hebben ze bij Märklin na al die jaren nog steeds niet door.

En over de combi oer-IB en 65110 kan Wim(Sprinter) je denk ik wel verder vertellen.

grt Piet.
Re: Intellibox 1 voldoende?
 @citaat  :thumbup:
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Piet, met variant bedoelde ik het type decoder.
Dat DCC een echte standaard is snap ik ook, en Märklin is wat wispelturiger qua ondersteuning...

Punt is voor mij ook dat het nu eenmaal zo is (denk ik?) dat de meeste 3 rail locs van Märklin afkomen en dan standaard zo'n MFX(+) decoder aan boord hebben.
Mooi zou dan uiteindelijk zijn dat de centrale multi protocol is en toch ook MFX(+) kan praten, om te voorkomen dat je "al" die locs moet gaan ombouwen. Of je kiest er voor geen MFX locs aan te schaffen natuurlijk, dan hoef je ze ook niet om te bouwen.

Voor nu is dat nog niet een probleem, locs aanschaffen doe ik voorlopig nog niet (veel) tot de baanbouw af is (pre-scenery) en kan ik de oer-IB gebruiken om de boel in te richten qua terugmelding/bloksysteem.

Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Ray op dinsdag 08 november 2016, 12:27:24

Voor nu is dat nog niet een probleem, locs aanschaffen doe ik voorlopig nog niet (veel) tot de baanbouw af is (pre-scenery) en kan ik de oer-IB gebruiken om de boel in te richten qua terugmelding/bloksysteem.

Ja, dat kan zonder probleem, zal voor een andere centrale niet anders zijn of worden.

Groetjes
Re: Intellibox 1 voldoende?
Hoi

Gewoon lekker op motorola rijden, ook met je mfx loks.

Het enige dat DCC zou kunnen toevoegen is wat meer functies. Voor de rest is het net zo achterhaald als motorola.
Met een pc besturing is Mot niet minder dan DCC.

Bart
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Beste Bart,

Dat is een beetje te simpel, zie bijdrage #6

Groet, Anne W
Re: Intellibox 1 voldoende?
Kies voor dcc, meer stappen, functies en motor control, standaard en niet afhankelijk van een firma.
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Anne W op dinsdag 15 november 2016, 21:17:11
Beste Bart,

Dat is een beetje te simpel, zie bijdrage #6

Groet, Anne W

Hallo

Wat is er mis met 14 stappen? De Decoder interpoleert de tussenliggende stappen gewoon.

Wat ik begrijp is dat de IB alleen de communicatie tussen baan en pc gaat verzorgen. Dan rij je met 14 net zo goed als met 126.
Om dan alle decoders door dcc te gaan vervangen lijkt mij totaal zinloos.

27 stappen op motorola is nooit goed. De decoder wordt "gek" van het geschakel tussen 2 stappen. Daarom rijdt dit voor geen meter.

Bart
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Maarten op dinsdag 15 november 2016, 22:29:54
Kies voor dcc, meer stappen, functies en motor control, standaard en niet afhankelijk van een firma.

En geklooi met CV's, functiemapping, motorparameters et.

Dan koop je toch een programmer? Zit je weer aan één merk vast..

MFX is wat dat betreft veel meer plug and play. Dus waarom je dit voor dcc zou inruilen is mij een kompleet raadsel als MFX al in je lok zit.

Bart
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
De decoder interpoleert de tussenstappen gewoon: graag uitleg, dit is hardstikke nieuw voor mij.

Groet, Anne W
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 15 november 2016, 23:06:15
Wat is er mis met 14 stappen? De Decoder interpoleert de tussenliggende stappen gewoon.
Met alle respect je kletst uit je nek Bart.

Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 15 november 2016, 23:14:50

En geklooi met CV's, functiemapping, motorparameters et.

Dan koop je toch een programmer? Zit je weer aan één merk vast..
Nog nooit van JMRI gehoord dus.

Citaat van: Bahn-AG op dinsdag 15 november 2016, 23:14:50
MFX is wat dat betreft veel meer plug and play. Dus waarom je dit voor dcc zou inruilen is mij een kompleet raadsel als MFX al in je lok zit.
Vastgeroest in een foute aanname, opgelegd door starheid in Göppingen.
Dream on.
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Ray op zaterdag 05 november 2016, 16:17:24

Ik sta nu op het punt om aan de slag te gaan met de bouw van een nieuwe baan (spiraal ruwbouw is klaar) en vraag mij af of ik bepaalde besturing onderdelen moet vervangen of niet.
Rijdend materieel is allemaal voorzien van Motorola decoders maar als het er 10 zijn is het veel dus ombouwen is niet direct een groot probleem.

Voor zover mogelijk wil ik nieuwe functionaliteiten van locs (functies, rijstappen etc.) kunnen gebruiken.


Op basis van bovenstaand zou ik zeggen:

- IB aansturen via de Rosoft of Uhlenbrock LocoNet interface, je probleem met wegvallen van de communicatie is dan opgelost
- oude decoders op termijn vervangen naar DCC als je het rijden op 14 stappen MM een probleem vindt, bij nieuwe aanschaffen in materieel kiezen voor ook DCC aan boord.
- de IB upgraden naar firmware 2.0, kost je naar ik meen ?25, je hebt dan tot 28 functies beschikbaar in DCC.

Kiezen voor een andere centrale zou je kunnen doen op basis van het feit dat je MFX wilt rijden. Voor Motorola en DCC zou je het niet hoeven doen, je kunt dat immers nu ook. Persoonlijk zie ik geen toegevoegde waarde voor MFX waar het gaat om computergestuurd rijden maar dat is geen feit maar een mening.

Gr, Ben.
Re: Intellibox 1 voldoende?
Eind conclusie, de Intellibox is meer dan voldoende en afdoende.

Groetjes
Re: Intellibox 1 voldoende?
 :thumbup:

Bart
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Citaat van: Sprinter op woensdag 16 november 2016, 10:11:03
Eind conclusie, de Intellibox is meer dan voldoende en afdoende.
Leuk he Wim dat ik dat 20 reacties eerder ook al schreef.
En dat zo'n draadje dan toch nog zo lang kan duren.......

grt Piet.
Re: Intellibox 1 voldoende?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Intellibox 1 voldoende?
Het is niet het einddoel dat het leven zin gift,  echter de weg er normaal toe.  :D

Jan-Peter