OK. Ik begrijp je opmerking nu anders. In de ECOS hoef je minder op te geven dan in Koploper, en Koploper checkt de samenhang van wat je invoert, maar kan ook veel meer dan die ECOS, en moet dus rekening houden met eventuele afwijkingen die jij zou kunnen willen.
Je begrijpt misschien niet hoe/waar je wisselstanden (Rechtdoor en Afbuigend) moet invullen, en wanneer de situatie veilig is en wanneer niet, in het blok of erbuiten.
Ik kan me dat voorstellen want de manier waarop seinen worden gebruikt om blokken te beveiligen, en door verwijzen naar volgende blokken die vrij zijn, of juist bezet, is een spel op zich, en per land verschillend. Rijd jij Duits of Nederlands?.
In prnicipe geeft een rood sein aan dat het komende blok bezet is, dat een trein er niet in mag, en dus voor dat sein moet stoppen (dus aan de ingang van het komende blok, in de praktijk aan het eind van het huidige blok). Groen is duidelijk: doorrijden, want het komende blok is vrij.
Bij geel beginnen de problemen, want wanneer geldt geel? Verschillende opties: het sein in het blok na het komende blok (volgende) is rood, of er geldt een snelheidsbeperking, of de volgende wissel staat op afbuigend. Vandaar dat geel soms geldt als signaal voor een blok verder dan normaal is aan te geven met een sein dat alleen op rood of groen kan staan.
Als je dus problemen ondervindt, dan is dat met geel.
Je gebruikt Duitse seinen met 3 leds (rood, geel en groen). De volgorde is landsbepaald. Althans het Zwitserse seinstelsel wijkt af van het Duitse waar het geel en groen betreft.
Er is nog een tweede aspect: seinen volgens soms wisselstanden (recht/afbuigend), en in het bijzonder in wisselstraten kan dat zeer verwarrend zijn.
Ik speel even leentjebuur bij een aantal andere forums.
Ik noem eerst de link naar een forum, en dan enkele uit hun verband gerukte citaten
(hopelijk mag dat op het 3-rail forum).
Ik hoop dat het punt voorbij komt waar jij iets aan hebt.
Als jouw probleem er niet bij zit, kun je dan aangeven waarin jouw vraag verschilt ?
Seinstelsel versus snelheidslimieten
bron:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=789Citeer
Eigenlijk ontbreekt hier toch een belangrijke opmerking als je pas begonnen bent met seinen. Het is namelijk zo dat als je het gele licht, langzaam rijden zeg maar, natuurgetrouw wilt laten werken, je een seinstelsel moet genereren. Dat betekent dat Koploper een blok extra vooruit moet reserveren. Simpel gezegd krijg je dan geel als het volgende blok vrij, maar het daarop volgende blok bezet is.
Als je geen seinstelsel genereert, kan de gele lamp dus ook niet worden aangestuurd en zullen dus blokseinen met alleen groen en rood natuurgetrouw werken. Daar kun je het beste mee beginnen. Later kun je altijd nog een seinstelsel genereren en eventueel seinen door meer complexe zoals een uitrijsein, vervangen. Dat kan dus ook als je je baan al gebouwd hebt.
Citeer
Niet geheel waar: ook als je geen seinstelsel hebt gegenereerd kan je wel eens een geel sein tegen komen in Koploper. Koploper reageert dan op het item of er in de wisselstraat een snelheidsbeperking is vastgelegd.
zo ja: toon dan geel
zo nee: toon dan groen.
Citeer
Ik krijg inderdaad geel als ik in de wisselstraat een snelheidsbeperking vastleg.
Citeer
Ik heb dit vermeden om te zeggen dat het mogelijk was om op die manier geel te tonen, om het niet verwarrend te maken. Maar het is echt een heel leuk trucje, ook al klopt het principieel niet. Op die manier heb je toch rood, groen en geel en in de praktijk vaak rood en geel, als de snelheidsbeperking er is tenminste. Besef wel dat een werkend seinstelsel met correcte seinbeelden nogal een investering vraagt. Elk lichtsein met geel heeft al minimaal twee adressen, soms meer, nodig, en de lichtseinen die je koopt, moeten uitgebreider zijn, dus 4012 of 4013 van Viessmann bijvoorbeeld. Heb je armseinen dan zou het mooiste zijn de ongekoppelde te nemen, ook met twee adressen op een (wissel-) decoder. Een armbloksein met een voorsein is prachtig maar vergt hetzelfde aan aansturing . Bij een beetje uitgebreide baan is de investering in seinen en decoders dan al snel hoog en dan is zo'n trucje van Paul met geel best verdedigbaar. Bij mij lag het station tussen twee tunnels in als het ware, niemand zag dus dat de gele stand eigenlijk niet klopte en de illusie van de met verminderde snelheid rijdende trein bleef in stand. Een uitgebreid seinstelsel is erg mooi, maar duur en vereist veel instellen en uitproberen. Maar als het werkt, is het wel ontzettend fraai hoor! Al loop je het gevaar alleen naar de seinen te zitten kijken, lol. Blij dat het in Koploper zit, net als het trucje overigens Voor het overige blijf ik van mening dat je eerst de standaardzaken op je baan in orde moet hebben voordat je aan een uitgebreid seinstelsel begint,
Citeer
Ik ben allang blij dat ik alle drie de kleuren kan aan sturen.
Ik vind het genoeg en hoef van mij niet helemaal zoals in het echt.
De seinen aan sluiten is al duur genoeg met al die adresen die je nodig heb.
Seinstelsel en cijferbakken:
bron:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5684Citeer
Belangrijkste aanpassing is dat je in je seinstelsel een verschil maakt tussen seinen met cijferbak 4 en 6 (en 8 als je die hebt)
Het verschil zit hem met name in de snelheden die je kan invoeren. (daarmee moet je even experimenteren.
Vervolgens moet je de snelheid van wisselstraat 3 --> 5 op 60 KM zetten en "sein: remweg naar blok te kort" aanvinken. En dan werkt het als seinspel 9.
Viessman 4502 seinbeeld in koploper:
bron:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65643.0Citeer
In koploper staat een tabel hoe de adressen staan onder welk sein beeld.
Seinbeelden en laten knipperen:
bron:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5722Citeer
Seinbeeld 'Groen knipper' wordt alleen maar gegeven als het volgende sein minimaal geel is.
twee dingen moet 'koploper' dan weten: wat is het volgende sein en mag de trein direct doorrijden.
Als je de trein laat rijden naar blok 370 (stationsblok en gaat dus meestal stoppen) dan gaat het volgende sein op rood staan, dus krijg je geel bij het inrijden.
Als je de stoptijd opheft (in menu 'rijden') gaat het volgende sein op geel of groen en geeft je inrijsein keurig het beeld 'Groen knipper'
Als je naar blok 372 rijdt dan is er geen volgend sein bekend, dus zul je ook nooit 'groen knipper' krijgen.
Seinen en Wissels, in welke volgorde?
bron:
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5700Citeer
Ik heb al wat rondgekeken maar het lukt mij niet om Koploper eerst alle wissels te laten omzetten, en dan pas de seinen.
Citeer
Aanpassen bij onderhouden wisselstraten: daar kun je de wissels op de juiste schakel volgorde selecteren
Citeer
Heb je de seinen los gedefinieerd of opgenomen in de wisselstraten?
Citeer
Paul Haagsma heeft ook meegelezen in dit draadje: Het klopt inderdaad dat de seinen eerder worden gezet dan de wissels. Waarom? Stel er moet toevallig ergens een grote wisselstraat worden gezet, en ergens anders op de baan gaat een trein van het ene blok naar het andere. Dan zou theoretisch er een kans zijn dat het sein te laat wordt gezet en rijdt de trein door een onjuiste seinstand.
Maar hij snapt ook jouw probleem. Hij gaat een extra optie inbouwen zodat dit op gebruikernivo ingesteld kan worden.