Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Sein met 3 leds

Gestart door GTIBert vrijdag 04 november 2016, 18:15:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sein met 3 leds
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Sein met 3 leds
Heren,

Ik heb seinen op marktplaats gekocht.
Van welk merk zijn deze?
Hoe moet ik deze aansturen, en met welke spanning?

Mvg Bert.
Re: Sein met 3 leds
Jørg
gast

Re: Sein met 3 leds
-Bert:
Plaats eens een foto, dan kunnen we je verder helpen,  >:-D
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2015

offline
Re: Sein met 3 leds
CiteerVan welk merk zijn deze?

Dat vraag je toch aan de verkoper voor je ze koopt?
Re: Sein met 3 leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sein met 3 leds
Viessmann 4012, op internet staan genoeg aansluitschema's. Dus zou zeggen, googlen maar B)
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Sein met 3 leds
Bert kijk eens hier ff bladeren naar blz 3.

Een vraag Bert, zoek je ook zelf wel eens wat uit?  :D
Want ik zie je hier eigenlijk alleen maar vragen stellen die vaak o zo simpel zijn op te lossen.

grt Piet.
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Sein met 3 leds
Heren,

Bedankt voor jullie reactie.
@piet.
Kun jij aan mijn vraag zien dat ik niet gezocht heb?
Knappe aanname 👍👍
Maar toch bedankt.

Mvg Bert
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Sein met 3 leds
Citaat van: GTIBert op zaterdag 05 november 2016, 12:26:57
@piet.
Kun jij aan mijn vraag zien dat ik niet gezocht heb?
Neen Bert, ik ben geen helderziende.
Maar kom met enige regelmaat vragen van jou tegen die door mij binnen 10 seconde te googelen zijn.
Vandaar mijn vraag.

grt Piet.
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2015

offline
Re: Sein met 3 leds
wat is er mis mee om hier dingen te vragen? daar is het forum toch een beetje voor bedoeld? soms is een uitleg van en forum lid beter als wat je op google of uit handleidingen vind niet duidelijk genoeg.
domme vragen bestaan niet !!
Re: Sein met 3 leds
nobody
gast

Re: Sein met 3 leds
  @citaat Er zijn forumleden die andere leden als zoekmachine gebruiken... ;)
Re: Sein met 3 leds
Jørg
gast

Re: Sein met 3 leds
Er is maar één domme vraag en dat is de vraag die niet gesteld is,  >:-D
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein met 3 leds
Aan de vraagstelling van een forumlid kun je niet altijd zien of deze een zoekmachine heeft gebruikt.
Ik tuin daar af en toe in. Dan denk ik de vraag betreft de info erover, in plaats van de toepassing ervan.
Niet iedereen stelt eenduidige vragen. Niet iedereen kan de vraag eenvoudig houden.
Wat ik heb onthouden van het (schoolse) leerproces: leer vragenderwijs, dan begrijp je sneller.

In dit geval gaat de vraag gepaard met een afbeelding:


En op die afbeelding zie ik heel duidelijk weerstandjes zitten aan draadjes naar de leds.
Die weerstandjes wijzen er volgens mij op dat je deze seinen op 16 vDC kunt aansluiten, en misschien ook op 16 vAC (maar dat weet ik niet zeker). Er is dus een gemeenschappelijke draad (de zwarte), en de individuele ledjes hebben ieder hun eigen weerstand.

Klopt mijn redenatie?
Re: Sein met 3 leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Sein met 3 leds
Kort en krachtig: Ja

Op de zwarte draad zit een diode (1n4148), die ervoor zorgt dat het sein ook op AC kan worden aangesloten.
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Sein met 3 leds
Heren.  (ook Piet)

Nog bedankt voor jullie reactie, ben zelf wat laat hiermee.
Als ik de reactie zie ben ik bijna bang om nog iets te vragen.
Kan niet aan de seinpaal zien welke het is als ik deze van een overleden trein hobbyist gekocht heb.
Als ik had geweten dat deze van viessmann was had ik zeker de vraag niet gesteld.
Ik heb de seinen inmiddels werkend via de Ecos-2 maar nog niet naar wens met Koploper.

Mvg Bert
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein met 3 leds
Wat gaat er dan bij Koploper fout wat met de ecos2 geen probleem vormt?
Koploper hoeft toch alleen maar de seinstanden weer te geven?
Of ziet Koploper het hele sein niet staan?
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sein met 3 leds
Beste Bert,

De volgende keer gewoon uitproberen, kan weinig fout gaan, tenzij de weerstanden van de draadjes geknipt zijn.

Groet, Anne W
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein met 3 leds
OK. Ik begrijp je opmerking nu anders. In de ECOS hoef je minder op te geven dan in Koploper, en Koploper checkt de samenhang van wat je invoert, maar kan ook veel meer dan die ECOS,  en moet dus rekening houden met eventuele afwijkingen die jij zou kunnen willen. 

Je begrijpt misschien niet hoe/waar je wisselstanden (Rechtdoor en Afbuigend) moet invullen, en wanneer de situatie veilig is en wanneer niet, in het blok of erbuiten.

Ik kan me dat voorstellen want de manier waarop seinen worden gebruikt om blokken te beveiligen, en door verwijzen naar volgende blokken die vrij zijn, of juist bezet, is een spel op zich, en per land verschillend. Rijd jij Duits of Nederlands?.

In prnicipe geeft een rood sein aan dat het komende blok bezet is, dat een trein er niet in mag, en dus voor dat sein moet stoppen (dus aan de ingang van het komende blok, in de praktijk aan het eind van het huidige blok). Groen is duidelijk: doorrijden, want het komende blok is vrij.
Bij geel beginnen de problemen, want wanneer geldt geel? Verschillende opties: het sein in het blok na het komende blok (volgende) is rood, of er geldt een snelheidsbeperking, of de volgende wissel staat op afbuigend. Vandaar dat geel soms geldt als signaal voor een blok verder dan normaal is aan te geven met een sein dat alleen op rood of groen kan staan.

Als je dus problemen ondervindt, dan is dat met geel.

Je gebruikt Duitse seinen met 3 leds (rood, geel en groen). De volgorde is landsbepaald. Althans het Zwitserse seinstelsel wijkt af van het Duitse waar het geel en groen betreft.

Er is nog een tweede aspect: seinen volgens soms wisselstanden (recht/afbuigend), en in het bijzonder in wisselstraten kan dat zeer verwarrend zijn.

Ik speel even leentjebuur bij een aantal andere forums.
Ik noem eerst de link naar een forum, en dan enkele uit hun verband gerukte citaten
(hopelijk mag dat op het 3-rail forum).

Ik hoop dat het punt voorbij komt waar jij iets aan hebt.

Als jouw probleem er niet bij zit, kun je dan aangeven waarin jouw vraag verschilt ?

Seinstelsel versus snelheidslimieten
bron: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=789
Citeer
Eigenlijk ontbreekt hier toch een belangrijke opmerking als je pas begonnen bent met seinen. Het is namelijk zo dat als je het gele licht, langzaam rijden zeg maar, natuurgetrouw wilt laten werken, je een seinstelsel moet genereren. Dat betekent dat Koploper een blok extra vooruit moet reserveren. Simpel gezegd krijg je dan geel als het volgende blok vrij, maar het daarop volgende blok bezet is.
Als je geen seinstelsel genereert, kan de gele lamp dus ook niet worden aangestuurd en zullen dus blokseinen met alleen groen en rood natuurgetrouw werken. Daar kun je het beste mee beginnen. Later kun je altijd nog een seinstelsel genereren en eventueel seinen door meer complexe zoals een uitrijsein, vervangen. Dat kan dus ook als je je baan al gebouwd hebt.

Citeer
Niet geheel waar: ook als je geen seinstelsel hebt gegenereerd kan je wel eens een geel sein tegen komen in Koploper. Koploper reageert dan op het item of er in de wisselstraat een snelheidsbeperking is vastgelegd.
zo ja: toon dan geel
zo nee: toon dan groen.

Citeer
Ik krijg inderdaad geel als ik in de wisselstraat een snelheidsbeperking vastleg.

Citeer
Ik heb dit vermeden om te zeggen dat het mogelijk was om op die manier geel te tonen, om het niet verwarrend te maken. Maar het is echt een heel leuk trucje, ook al klopt het principieel niet. Op die manier heb je toch rood, groen en geel en in de praktijk vaak rood en geel, als de snelheidsbeperking er is tenminste. Besef wel dat een werkend seinstelsel met correcte seinbeelden nogal een investering vraagt. Elk lichtsein met geel heeft al minimaal twee adressen, soms meer, nodig, en de lichtseinen die je koopt, moeten uitgebreider zijn, dus 4012 of 4013 van Viessmann bijvoorbeeld. Heb je armseinen dan zou het mooiste zijn de ongekoppelde te nemen, ook met twee adressen op een (wissel-) decoder. Een armbloksein met een voorsein is prachtig maar vergt hetzelfde aan aansturing . Bij een beetje uitgebreide baan is de investering in seinen en decoders dan al snel hoog en dan is zo'n trucje van Paul met geel best verdedigbaar. Bij mij lag het station tussen twee tunnels in als het ware, niemand zag dus dat de gele stand eigenlijk niet klopte en de illusie van de met verminderde snelheid rijdende trein bleef in stand. Een uitgebreid seinstelsel is erg mooi, maar duur en vereist veel instellen en uitproberen. Maar als het werkt, is het wel ontzettend fraai hoor! Al loop je het gevaar alleen naar de seinen te zitten kijken, lol. Blij dat het in Koploper zit, net als het trucje overigens ;-) Voor het overige blijf ik van mening dat je eerst de standaardzaken op je baan in orde moet hebben voordat je aan een uitgebreid seinstelsel begint,

Citeer
Ik ben allang blij dat ik alle drie de kleuren kan aan sturen.
Ik vind het genoeg en hoef van mij niet helemaal zoals in het echt.

De seinen aan sluiten is al duur genoeg met al die adresen die je nodig heb.

Seinstelsel en cijferbakken:
bron: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5684

Citeer
Belangrijkste aanpassing is dat je in je seinstelsel een verschil maakt tussen seinen met cijferbak 4 en 6 (en 8 als je die hebt)
Het verschil zit hem met name in de snelheden die je kan invoeren. (daarmee moet je even experimenteren.
Vervolgens moet je de snelheid van wisselstraat 3 --> 5 op 60 KM zetten en "sein: remweg naar blok te kort" aanvinken. En dan werkt het als seinspel 9.


Viessman 4502 seinbeeld in koploper:
bron: http://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65643.0

Citeer
In koploper staat een tabel hoe de adressen staan onder welk sein beeld.


Seinbeelden en laten knipperen:
bron: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5722

Citeer
Seinbeeld 'Groen knipper' wordt alleen maar gegeven als het volgende sein minimaal geel is.

twee dingen moet 'koploper' dan weten: wat is het volgende sein en mag de trein direct doorrijden.

Als je de trein laat rijden naar blok 370 (stationsblok en gaat dus meestal stoppen) dan gaat het volgende sein op rood staan, dus krijg je geel bij het inrijden.
Als je de stoptijd opheft (in menu 'rijden') gaat het volgende sein op geel of groen en geeft je inrijsein keurig het beeld 'Groen knipper'

Als je naar blok 372 rijdt dan is er geen volgend sein bekend, dus zul je ook nooit 'groen knipper' krijgen.

Seinen en Wissels, in welke volgorde?
bron: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5700

Citeer
Ik heb al wat rondgekeken maar het lukt mij niet om Koploper eerst alle wissels te laten omzetten, en dan pas de seinen.

Citeer
Aanpassen bij onderhouden wisselstraten: daar kun je de wissels op de juiste schakel volgorde selecteren

Citeer
Heb je de seinen los gedefinieerd of opgenomen in de wisselstraten?

Citeer
Paul Haagsma heeft ook meegelezen in dit draadje: Het klopt inderdaad dat de seinen eerder worden gezet dan de wissels. Waarom? Stel er moet toevallig ergens een grote wisselstraat worden gezet, en ergens anders op de baan gaat een trein van het ene blok naar het andere. Dan zou theoretisch er een kans zijn dat het sein te laat wordt gezet en rijdt de trein door een onjuiste seinstand.

Maar hij snapt ook jouw probleem. Hij gaat een extra optie inbouwen zodat dit op gebruikernivo ingesteld kan worden.
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sein met 3 leds
Beste Bert,

Je zult eerst een eenvoudige keuze moeten maken: van welk land wil je het seinstelsel "gebruiken", Europa is een continent met vele landen, dus ook vele seinstelsels......

Groet, Anne W
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Sein met 3 leds
Allen.

Bedankt voor de reactie.
@jan Willem  een heel mooie uitleg, hier kan ik mee verder.


Mvg bert
Re: Sein met 3 leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Sein met 3 leds
Citaat van: GTIBert op dinsdag 07 maart 2017, 18:20:28
hier kan ik mee verder.
Dan weet jij meer van Koploper dan ik. Ik zou er niets mee kunnen