Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

LokSound mfx aansluiten.

Gestart door Hennie van den Boom zaterdag 03 juni 2006, 17:05:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Volgens het forum moet je het inbouwen van decoders makkelijk zelf kunnen.

Dus ik met mijn treintje naar de winkel (i.v.m. type trein) en een Mfx hoogvermogenaandrijvings setje (60924) gekocht.
Helaas hadden ze deze niet met geluid. De mfx-locdecoder die in de doos zat omgeruild tegen een LokSound mfx van ESU.
Het ombouwen kon beginnen.
Motorschild, anker enz. was niet moeilijk te vervangen.
(Enigste probleem was eigenlijk de keuze tussen de ankers met 7 of 8 tanden)

Nu dus de LokSound solderen dacht ik.
Maar alle draadjes zitten aan één stekkertje.
Moet ik nu alle draadjes los solderen of kan dit anders.
LokSound mfx aansluiten.
Tsja Hennie,

Eigenlijk moet je niet kiezen tussen 7 of 8 tanden, maar moet je ze tellen,
dan weet je het zeker !

Over de draadjes :
Jouw loc is dus duidelijk niet uitgerust met een NEM stekker. Dan was het eenvoudig geweest. Nu kan je 2 dingen doen, alle losse draden vanuit de loc in een Nem aansluiting solderen (dat is wel makkelijk als de decoder er in de toekomst uit moet) of inderdaad alle draadjes afzonderlijk losmaken en aan de betreffende punten in de loc solderen.

It's up to you.

Alphons.
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Alphons,

Bedankt voor jouw snelle reactie.
Natuurlijk heb ik de tanden van mijn oude anker geteld, maar ik moet helaas toegeven dat ik er pas later aan dacht.

Mijn lok (diesel) was nog een model uit 1984.
Wat is een NEM stekker. Kun je los kopen denk ik.
Toen ik dit schreef dacht ik al dat het een tegen stekkertje moest zijn waar weer deze pootjes in kunnen.
Moet je bij het solderen natuurlijk wel heel goed op de kleuren letten.

Hennie.
LokSound mfx aansluiten.
Hennie,

Ik persoonlijk soldeer alles direct aan de loc zonder stekkertje. Ik vind het gemakkelijker dan dat gepiel (excuseer het woord) op de vierkante mm. Lees wel even goed de gebruiksaanwijzing van je decoder door i.v.m. de massa-aansluitingen.

Alphons.
LokSound mfx aansluiten.
Ik vergat nog te zeggen dat een NEM stekker gewoon een stekkertje is wat aan een internationale norm voldoet. Het nummer wat achter NEM staat correspondeert met de afgesproken norm.

De kleuren moet je inderdaad niet verwisselen anders gaat er een dure mfx-sound decoder in rook op. En in je diesel hoort natuurlijk geen rookgenerator !

Alphons.
LokSound mfx aansluiten.
Ik wil niet lastig doen hoor. Maar je hebt een hele dure decoder gekocht. En je weet niet wat je eigenlijk moet doen.

En als je nu de decoder opblaast en dat is zo gebeurd kan je fluiten naar je garantie. Een decoder inbouwen lijkt gemakkelijk, maar dat is het voor de meesten niet.
Voor 20 of 25 euro wordt zo'n decoder voor je ingebouwd.

Beter is het om met een goedkope decoder te experimenteren.
Bijvoorbeeld een oude delta decoder of een nog oudere 6080 decoder. Bovendien is die bijna niet op te blazen. Daarna kan je altijd nog een dure decoder inbouwen.
LokSound mfx aansluiten.
Op zich heeft Davy wel gelijk, oefening baart kunst. Ikzelf heb eerst een aantal locs voorzien van een TAMS decoder van iets meer dan ? 10,00. Dat is wel leuk om te oefenen maar geen plezier om te programmeren en te rijden. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die daar anders over denken, maar dat is nu eenmaal mijn ervaring.

Als je echter een beetje handig bent (en welke modelbouwer is dat niet) en niet kleurenblind, dan is decoderinbouw helemaal niet moeilijk. Bij oude locs heb je vaak wel het probleem met de aansluiting van de lichten omdat die direct aan de massa liggen. Daar moet je inventief mee omgaan, maar ook dat is op te lossen.

Alphons.
LokSound mfx aansluiten.
marklinfan
gast

LokSound mfx aansluiten.
ik  laat het ombouwen aan de dealer over heb je tenminste wel garantie
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Heren mijn dank voor jullie bezorgheid.
Het ombouwen bij de dealer zou ongeveer 2 weken wachttijd zijn.
Volgens de dealer is het makkelijk zelf te doen mits je inderdaad niet kleurenblind bent.
Als mijn decoder doorbrandt dan heb ik inderdaad een te duur experiment gehad. Dit moet mijn eerste trein digitaal worden. Mijn bestelde railbus laat nog lang op zich wachten.
Maar met jullie als meesters moet het toch lukken.

(overigens stond nergens in mijn beschrijving van het vervangen van de motor dat ik er ook nog koolborsteltjes in moest doen, vond ik toevallig in een zakje)

Zolals vermeld is de Marklin decoder omgeruild voor een ESU.
De draad kleuren zijn alleen anders dan bij Marklin
rood = rijstroom
zwart = retour/massa
wit = licht voor
geel = licht achter
oranje = motor rechts
grijs = motor links

Als ik bovenstaande zo soldeer kan er toch niets mis gaan ?

groen = funktie 1   niet nodig
paars = funtties 2   niet nodig

blauw = gemeinsamer leiter (+ pol) is dan alleen nodig als ik mijn lampjes niet via het lokchassis laat gaan.

Net gevonden een site:
http://www.modeltrainservice.com/NL/downloads.htm
waar inbouw-handleidingen (o.a. van de LokSound) in het Nederlands zijn beschreven. Nu wordt alles iets begrijpelijker.
Want de mijne was in het Duits. (komt natuurlijk dat we dicht bij de grens wonen)

Hennie
LokSound mfx aansluiten.
Succes Hennie !

Alphons
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Alles loopt perfect. De lok heeft zich netjes aangemeld.
Alleen het oogje op het chassis bleek geen juiste massa aansluiting te zijn.

Hennie
LokSound mfx aansluiten.
Blausee-Mitholz
gast

LokSound mfx aansluiten.
Citaat van: Davy
Beter is het om met een goedkope decoder te experimenteren.
Bijvoorbeeld een oude delta decoder of een nog oudere 6080 decoder. Bovendien is die bijna niet op te blazen.

Die zijn net zo makkelijk op te blazen als alle Märklin decoders.

Er zijn (voornamelijk) DCC decoders die kortsluit vaste uitgangen hebben zoals Zimo. Is geen garantie maar die kunnen wel veel meer hebben met een redelijke kans dat ze het overleven. (heb ervaring mee).

@ Hennie, als je weet wat je doet, hoe het moet en wat je moet doen en niet moet doen is zelf decoder inbouw geen enkel probleem. Het is goed te leren als je maar techisch inzicht hebt.

Johan.
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Johan,

Het is mij ook gelukt, alleen moet ik heel veel aan de draaiknop op mijn Central Station draaien, om ook maar wat snelheid te kunnen maken.
Ook schokt de trein heen en weer bij langzame snelheid.
Motor (waar ik denk dat het aan zou kunnen liggen) is goed ingebouwd.

Hennie.
LokSound mfx aansluiten.
Blausee-Mitholz
gast

LokSound mfx aansluiten.
Citaat van: Hennie van den BoomJohan,

Het is mij ook gelukt, alleen moet ik heel veel aan de draaiknop op mijn Central Station draaien, om ook maar wat snelheid te kunnen maken.
Ook schokt de trein heen en weer bij langzame snelheid.
Motor (waar ik denk dat het aan zou kunnen liggen) is goed ingebouwd.

Hennie.

Ik ken mfx niet, ik heb er geen. Maar het schokkirig rijgedrag is vaak een kwestie van parameters aanpassen CV's dus. Van mfx weet ik niet niet, zoals ik al zei geen ervaring mee (van Zimo ken ik je ze zo vertellen  :wink: )

Schokken los je mestal op door de EMK regeling te vermideren (als de decoder dat kan, niet elke decoder kan dat) en de de I/P waarde. Vaak is het een kwestie van spelen met waarden tot dat je te vreden bent over het rijgedrag.

Lees de handleiding van je decoder op na en zoek de CV lijst van de decoder (meestal wel op internet te vinden).

Johan.
LokSound mfx aansluiten.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
LokSound mfx aansluiten.
Hallo Hennie,

Cv's van een Mfx loc kan je heel makkelijk aanpassen met behulp van het Central Station, als je een andere curve gebruikt kan de trein wel vlotter vertrekken, ook als je sneller aan de draairegelaar draait heb je eerder een goede snelheid.

met vriendelijke groet,

Walter
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Walter,

Heb inderdaad over aanpassen van CV?s  (Configuration Variable) gelezen, weet alleen nog niet goed hoe dit allemaal werkt.
Vervalt met een andere instelling dan ook het schommelen (bij lage snelheid) van mijn Diesel-lok.

Hennie
LokSound mfx aansluiten.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
LokSound mfx aansluiten.
Hallo Hennie,

ik zou mijn CS op moeten starten om te zien hoe ik bij die opties kom, het schommelen is mogelijk te wijten aan andere faktoren, het enige software matige kan ik bedenken dat de lastregeling (meestal F4) uitgeschakeld staat.

Anders moet je gaan zoeken in de lok, of de antislipbandjes er goed omheen liggen, de rotor van de loc vrij kan draaien etc.

Groet,

Walter
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Walter,

Mijn Loc waar het omgaat is de diesel-lok V-200060,
De rotor van de motor maakt wel enig zwaar geluid. Kan ik weinig aan zien of hij vrij draait omdat deze in een gesloten kastje zit. Heb hem al iets losser gedraaid, maar dit heeft geen effect.
In mijn Central station zit geen F4 weet daarom niet wat je bedoeld.
Heb wel een lastregeling gezien bij loc wijzigen en dan keuze uitgebreid.

Bij motor instellingen staat:

Motor PUM-frequentie
Staat op Hoge frequentie
Lastregeling
Regelfrequentie 12,600 volt
Regelparameter K = 32
Regelparameter I = 24
Regelingsinvloed = 255
Snelheidscurve = karakteristiek behouden

Hennie
LokSound mfx aansluiten.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
LokSound mfx aansluiten.
Hallo Hennie,

de F4 toets (MU6021) is de 5e toets van boven,de snelheidscurve kan je veranderen in een extended menu,

Groet,

Walter
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Oke Walter,
Niet gezien, zat naast het geluids symbool, heb ik op gedrukt maar heeft geen bevredigend eindresultaat opgeleverd.
Ga morgen toch even langs de dealer.
Uitkomst meld ik hier.

Hennie.
LokSound mfx aansluiten.
Hennie van den Boom
gast

LokSound mfx aansluiten.
Het schommel effect was zoals walter reeds opmerkte te danken aan mijn  :oops: versleten :oops:  antislipbandjes.
Het veel aan de draaiknop draaien om snelheid in je loc te krijgen behoorde toe aan het zogenaamde ?nieuwe rijden? met mfx locs.
Ik zelf had er nog nooit van gehoord.

Hennie.