Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Houtzagerij

Gestart door Vanderstangetjes woensdag 02 november 2016, 21:42:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Houtzagerij
Intro
Met de gastendag voor de deur, lijkt het me leuk om aan jullie te laten zien wat ik aan het bouwen ben. Dit werkstuk is al in 2007 gestart en heeft tussendoor meerdere jaren op de vliering gelegen. Sinds kort heeft het een vaste plek aan de wand, waardoor ik het verder kan uitbouwen.

Thema
Het thema is 'houtzagerij'. Een zijlijntje voert door het bos en eindigt op het bedrijfsterrein van een oude houtzagerij. Deze wordt aangedreven door een stoommachine, waardoor er behalve platte wagens en draaischemelwagens ook kolenwagens kunnen rijden. Het geheel is gedacht ergens begin 20e eeuw in midden Europa.

Spelelement
Inspiratie voor de houtzagerij deed ik op door te kijken naar John Allen's Timesaver (zoek maar eens op het www). Een grappige rangeerpuzzel waarmee je bijvoorbeeld in teamverband kunt proberen om de snelste tijd neer te zetten voor een bepaalde opdracht.

Opbouw/techniek
De baan is gebouwd met flexibele rails en slanke K wissels. De aftakkende sporen heb ik ingekort om een kleinere hart-op-hart afstand te krijgen. Waarom? Gewoon omdat het kan, omdat het leuk was om te maken en omdat het er goed uit ziet op de foto. Als ondergrond heb ik twee stroken multiplex van 10mm genomen, ieder 25 cm breed en 125cm lang. Beide delen zijn alleen via de rails elektrisch gekoppeld. Ik kan naar keuze een analoge trafo of het digitaalsysteem aansluiten. Voor dat laatste heb ik het 'kastje' van een C-aansluitrail los genomen en met stekkertjes aansluitbaar gemaakt. De wissels worden momenteel mechanisch bediend met een stukje ijzerdraad en een hefboompje dat ik van wat H profiel in elkaar soldeerde. Er liggen ook elektrische aandrijvingen klaar, dus daar kan nog wat gemoderniseerd worden in de toekomst. Verder wil ik nog een stukje bovenleiding bouwen omdat ik voornamelijk elektrische locomotieven heb.

Scenery
Als je van links naar rechts langs de baan kijkt, zie je eerst het bos waaruit het spoor tevoorschijn komt. De bomen maakte ik met de ijzerdraad-wolwikkel methode. Het blad komt uit de winkel, dat is zo'n uittrekbaar matje. Het bos gaat door in de schildering op de achtergrond. Die maakte ik met goedkope plakkaatverf na grondige studie van Bob Ross instructievideo's. In het bos staat een twee-onder-een-kap houtvesterswoning. Die maakte ik ruim 30 jaar geleden al eens uit twee identieke bouwdozen. Wie wat bewaart, die heeft wat! Aan de bosrand staat het sein dat de beveiliging vormt tussen het bedrijfsterrein en het hoofdspoor. Verder naar rechts ligt het emplacement met vijf wissels, die bediend worden vanuit het hoge seinhuis. Ook dit is een overbekende bouwdoos en meer dan 30 jaar geleden gemonteerd. Ik heb er destijds al een interieur in gemaakt en een wisselwachter. Voor dit project is alleen het buiten schilderwerk wat opgefrist. Uiterst rechts staat op de achtergrond een kolenbunker en dan uiteindelijk het gebouw van de houtzagerij. Die laatste is nog in aanbouw. Het is eigenlijk een locomotievenloods, maar ik heb 'm verzaagd en in L-vorm gemonteerd. In de toekomst wil ik een loopkat uit de deuren tevoorschijn laten komen, zodat het hout naar binnen en naar buiten kan worden getakeld. En verder kunnen er nog eindeloos details worden toegevoegd. In het huidige tempo kan ik nog jaren vooruit!

Foto's
Hier onder een paar foto's voor een eerste indruk.

Jeroen
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Mmmm ziet er mooi uit dit wil ik zeker wel verder opvolgen :)
Re: Houtzagerij
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Houtzagerij
Wauw. Erg mooi de sporen zo,n dicht bij elkaar  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Houtzagerij
Jeroen,

Zeer sfeervolle foto's van je houtzagerij. :)
Ook ik blijf dit volgen want dit is genieten.
Re: Houtzagerij
peterke33
gast

Re: Houtzagerij
Dat is heel mooi gemaakt,  :thumbup: :thumbup:

Ziet er allemaal heel keurig uit  :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

offline
Re: Houtzagerij
Ik ben heel benieuwd naar een totaalplaatje, want dit ziet er erg mooi herfstig uit en lijkt me niet zo groot. Is het nog een bepaalde modulenorm welke je hebt toegepast?

Een volger erbij!

Groeten,
William
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Mooi project, Jeroen  :thumbup:

De wisselbediening heeft mijn hart gestolen  :favorite:
Ben alleen geen liefhebber van de matjes in de bomen, zou je ook met (bestrooide) takjes zeeschuim kunnen doen.
Volger erbij !

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Houtzagerij
Erg fraai  :thumbup:
Ga dit ook volgen  :)
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Bengali, Peter, Miessie, Peter, William, Tony, Barry, leuk dat jullie hebben gereageerd!

Ik zal nog wat plaatjes laten zien hieronder:
-bijvoorbeeld, wat voor line-up foto's je kan maken met sporen die zo dicht op elkaar liggen, en hoe ik dat heb gedaan (Peter).
-speciaal voor Tony hoe het wissel bedienhaakje tussen het spoor is gemaakt.
-William wil graag het totaalplaatje en de grootte weten; voor hem een overzichtsfoto tijdens het schilderen van de lucht. Met behulp van de bekende gele lijmfles kan je wel inschatten hoe groot het ongeveer is :-) en oh ja, deze modules passen alleen aan elkaar en op deze boekenplank.
-tot slot de spelopdracht, leuk voor een lange winteravond.

Wordt vast nog vervolgd, maar het kan even duren!

groet van Jeroen
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Thnx, Jeroen  :thumbup:

Leuke puzzel ook !

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2008

offline
Re: Houtzagerij
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Frank,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Boeiend! inderdaad!  B) :) ;) :P :D

Het bos heeft vanavond wat extra herfstblad gekregen. Ziet er nu zo uit:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2008

offline
Re: Houtzagerij
Nu nog schimmels en de geur van rottende bladeren?  ;)
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Houtzagerij
Jeroen,
Het is wederom een mooie update. :thumbup:

@frank, bedankt voor het filmpje. :)
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: Houtzagerij
In een woord: "WOW"

Wat is het een mooi stuk!!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Met name de wissel verstelling vind ik erg gaaf!!!
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2015

offline
Re: Houtzagerij
Mooie foto met die loc in het bos. Ziet er erg realisaties uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Houtzagerij
Dag Jeroen.

Prachtig stuk bos heb je aangelegd waar de achtergrond mooi op aansluit :thumbup:
Die bomen zien er mooi realistisch uit en passen goed in het huidige jaargetijde!
Ben je nog van plan om bovenleiding aan te leggen voor jouw stangen-locs?

Groeten,

Erik.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Houtzagerij


Yes. De MadMenno manier! (lees zijn oude draadje over de hosentrager)
Prima natuurlijk, als je dit zelf verzonnen hebt. Maar hoe dan ook: het kan, en het werkt.

Je aansturing is origineel. Waarom pak je de wissel daar aan, en niet bij de stelbalk van de wisseltong?
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Hallo Jan, Erik, Adrie, Jefferson, Michel,
D
Leuk dat jullie reageren! Erik en Jan hebben vragen gesteld, ik zal ze proberen te beantwoorden:

Erik, ja er komt nog bovenleiding, want er zijn maar twee stomers en een heleboel e-locs (alleen met stangenaandrijving  :D). Moet natuurlijk wel een veilige werkplek voor de hijskraan open laten, dus dat wordt nog een speciale constructie vrees ik (wordt wellicht winter 2020).

Jan, zoals ik in de inleiding schreef heb ik die wisseltjes in de winter van 2007 zo gemaakt. Er zijn vast meerdere Marklinisten die op dit idee zijn gekomen, kwestie van lang genoeg ernaar staren  ;). Ik heb er nog wel een paar foto's van, die kan ik bij gelegenheid laten zien. Die hosentrager van MadMenno vind ik overigens wel een klasse apart hoor! Je moet er wel de aanschaf van je wissels voor over hebben; ze zijn na de verbouwing nergens anders meer voor geschikt. Dat zal niet iedereen ervoor over hebben.

Edit: ik vergeet je vraag over de wisselbalk. Op deze manier blijft de vering van de tongen functioneel. Dat leek me wel handig.

Enthousiast geworden door de gastendag, ben ik druk met het verder optuigen van de houtzagerij. Nieuwe foto's volgen.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Aan het rechter uiteinde van de boekenplank verschijnt langzaam de naamgever van dit project, de houtzagerij.

Dit gebouwtje is oorspronkelijk een éénsporige locomotiefloods uit een goedkope verzamelbouwdoos. Ik heb het gebouw diagonaal in twee stukken gezaagd en die in L-vorm gemonteerd. Daardoor mis ik een stuk muur om de achterzijde dicht te maken, dat komt vast een keer goed. Ook de deuren moeten nog aangepast. Oorspronkelijk heeft dit gebouw een ketelhuis met twee grote ramen en een lange schoorsteen. Na wat schuiven vond ik een opstelling zonder het ketelhuis mooier. "In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister", zoiets ;). De schoorsteen heb ik op het dak van het hoofdgebouw gezet. Da's puur voor de compositie met de kraan en de lantaarn (kant en klaar van Viesmann).

Het leuke van modelbouw is dat alles kan. En dus draait de houtzagerij nu al wat productie, terwijl het gebouw nog niet eens af is. Met een paar strookjes fineer maak je een leuk setje houtlading.

Een overzichtfoto van de rechterzijde zoals het nu is.

Op de laatste foto het bekende VW T1 busje, dat ik na de gastendag bij de Märklin winkel in Den Bosch oppikte. Ervóór twee modellen uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw. De maatvoering en detaillering is er in de tussentijd wel op vooruit gegaan!
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Hoi Jeroen,

De foto's hebben een hoge smulfactor  :thumbup:
Het geheel heeft erg veel sfeer en bewijst maar weer eens, dat een baan niet groot hoeft te zijn !
Een boekenplank is al genoeg  :P

Keep on the good work !

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Thx, Tony! Jouw werk is een bron van inspiratie voor mij!
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Kwor der bijna verlegen van  O:-D

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Alleen maar een paar plaatjes geschoten met een telefoon....
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij
Hoi Jeroen,

Mooie plaatjes  :thumbup:
Met wat friemel-pas- en snijwerk is de kraan met folie wel van glas te voorzien, is mij ook gelukt  ;)
Eventueel eerst een papieren malletje maken.

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Leuke tip, Tony, ik zet 'm op de lijst (2021) 😉 B)
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Houtzagerij
En dan past er ook nog wel een poppetje bij  :D
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Weer wat meer leven in de brouwerij (zagerij): de seinwachter krijgt gezelschap van een tweede werkman.
Eén of andere gast met een blauwe fiets heeft dat ding tegen de antieke VW bus geparkeerd. Daar is de eigenaar niet blij mee en hij stuurt de man met de hamer erop af. Als dat maar goed afloopt.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Er is nieuwe aanvoer geweest deze week: helemaal van (de) Länderbahn(027) kwam deze fraaie draaischemelwagen. Een prachtige aanwinst voor het brengen van ruw materiaal voor de houtzagerij. Origineel wordt deze wagen geleverd met een bos kromme snoeihoutjes, die heb ik direct vervangen door een kloeke eik (eigen kweek). Werk aan de winkel!
Met de andere wagens erbij wordt het al een echte werktrein.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Houtzagerij
Erg leuk thema Jeroen. :thumbup: Een houtzagerij is altijd een gewild en dankbaar onderwerp op een modelbaan.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

offline
Re: Houtzagerij
Hoi Jeroen,

Fantastisch! Dat ziet er idd een stuk beter uit dan het snoeibosje (altijd al afgevraagd wat ik daarmee moest doen). Door wat heb je het nu vervangen?

Groeten,
William
Re: Houtzagerij
dieter
gast

Re: Houtzagerij
prachtig is dit gewoon!

hier van kan ik veel leren voor op mijn kleine diorama!

zal ik zeker blijven volgen

mvg
dieter
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Van de week scheen de zon zo mooi naar binnen:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Dat zijn mooie cadeautjes van broeder zon, Jeroen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2008

offline
Re: Houtzagerij
Mooie foto's heb je gemaakt van je diorama Jeroen! Is een kleine uitbreiding van de baan al te verwachten, of mag je het kamertje niet voor zo'n nuttige toepassing inpikken?   ;)
Re: Houtzagerij
Jørg
gast

Re: Houtzagerij
-Jeroen:
Je mag best trots op je knutselwerk zijn, kan zo in de boekjes,  :thumbup:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Behalve het zonlicht beweegt er  niet veel helaas. Te veel andere bezigheden. Maar plannen zat en een beetje rommelen in de marge is ook leuk. Volgende winter weer verder.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Vroeg donker alweer dus het knutselseizoen is geopend! Een paar kleine scenes zijn aan de houtzagerij toegevoegd. Foto's (bij lamplicht):
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Houtzagerij

Zomerslaap voorbij, Jeroen  ;)

Leuke scene's erbij  :thumbup:
Alleen de telefooncel verwacht je daar niet  :D

Grtz Tony
Re: Houtzagerij
Gerrit-1959
gast

Re: Houtzagerij
@ Tony: Die goeie oude tijd, toen telefooncellen op plekken stonden, waar je ze niet verwacht. Vraag Sören Lerby er maar eens naar >:-D
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Houtzagerij
Dat zijn erg leuke uitbreidingen. :arrow: :thumbup:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Houtzagerij
Leuk thema Jeroen  :thumbup:
Re: Houtzagerij
JoBe
gast

Re: Houtzagerij
Dit zijn zeer mooie foto's  :thumbup:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Dank voor de leuke reacties mannen!

en @Tony en @Gerrit: het is een Tsjechische telefooncel, geplaatst volgens de lokale voorschriften  :D

De plaatsing van één en ander is niet zo heel belangrijk, ik heb met 25 cm diepte maar weinig ruimte en het gaat me vooral om het knutselen. Vol = vol, dan begin ik opnieuw.
Overigens het toiletgebouwtje en de telefooncel zijn bouwsetjes van een Tsjechische fabrikant, laser gesneden uit superdun karton en multiplex (geen fineer) en het past perfect in elkaar! heel knap.
Re: Houtzagerij
peterke33
gast

Re: Houtzagerij
Vind het erg mooi hoe je alles bouwt, en goed weet te combineren  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

offline
Re: Houtzagerij
Beste Jeroen,

Nu het weer eens ouderwets regent, de avonden merkbaar korter worden en Expeditie Robinson weer bijna begint: ben je nog actief geweest met de houtzagerij?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

mijn marklinbaan

offline
Re: Houtzagerij
schitterend gemaakt! :thumbup: en de sfeer proef je gewoon.
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houtzagerij
Beste mensen,

Een korte update. Mijn profiel ging verlopen, daarom ben ik even ingelogd. Kort na mijn laatste bericht is de houtloods gedemonteerd en naar de vliering verdwenen. Het kamertje waarin hij was gebouwd moest gereviseerd worden. Da's inmiddels lang en breed achter de rug, maar de houtloods komt vooralsnog niet terug. Ben met andere hobby's bezig. Ik ga misschien iets nieuws bouwen, maar dat is nog slechts een vaag plan. Wie weet, als het een strenge winter wordt....

Groeten!
Re: Houtzagerij
Lid sinds: 2009

offline
Re: Houtzagerij
Jammer... Wellicht kun je 'm verkopen?