Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan

Gestart door Boudewijn van Horrik maandag 31 oktober 2016, 11:39:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Toen ik vele jaren geleden een Marklin 34990 UP 4013 Big Boy kocht, kon ik er vanuit gaan dat de Delta decoder op de door de fabriek ingestelde bedrijfsmodus "analoog" was ingesteld. En dat klopte ook, want op mijn analoge baan reed de locomotief uitstekend. De kap behoefde ik dus niet van de loc te halen om de 4 dipswitches op nul te zetten.
Sedert enige tijd kan ik op mijn baan d.m.v. een keuzeschakelaar "analoog/digitaal" ook digitale locomotieven laten rijden. Toen ik onlangs de Big Boy analoog liet rijden en de keuzeschakelaar voor digitaal per abuis indrukte, verbaasde het mij dat de loc op de digitale baan niet op hol sloeg maar met brandende verlichting netjes stil bleef staan. In het mobile station het adres 78 (is het delta adres voor stoom) ingevoerd en de Big Boy rijdt uitstekend digitaal. En dat zonder dat ik de kap heb verwijderd om de Delta decoder in te stellen.
Resumerend komt het er op neer dat de Marklin 34990 een Delta decoder heeft, die de bedrijfsmodus analoog / digitaal automatisch herkent en dat de verlichting bij stilstand (net zoals bij een digitale loc) netjes blijft branden. Volgens de handleiding moet men de bedrijfsmodus met de codeerschakelaar van de Delta decoder instellen, maar dat klopt dus niet. Alleen als men het adres wil wijzigen, moet de codeerschakelaar worden bediend.
Verdere functionaliteit, zoals het met het mobile station in- of uitschakelen van de verlichting, heeft de loc niet.
Heeft Marklin destijds voor de 34990 een afwijkende (speciale) Delta decoder toegepast?

Boudewijn van Horrik
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Ik zou bijna voor willen stellen om de kap eraf te halen om te kijken wat voor type decoder er nu werkelijk in zit.
Is het niet de digitale variant die u heeft in plaats van een delta.
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Ik denk dat de deltadecoder op het standaard adres voor de stoomlok heeft gestaan, en niet op analoog (alle schakelaars op off).
De oudere delta decoders hoefde je niet op de stand analoog te zetten om er analoog mee te rijden, dacht  ik.
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Johan en Frank, bedankt voor het meedenken en jullie reactie.

De digitale variant 37990 is het beslist niet. Ik heb op het mobile station alle functietoetsen ingedrukt, echter zonder effect. Bovendien heeft de digitale versie ook geluids-elektronica. En het "adres 78" is een van de 15 digitale adressen, welke  speciaal zijn gereserveerd voor Delta locomotieven.
De eerste Delta decoders herkenden ook automatisch analoog of delta/digitaal. Maar deze decoders hadden een vast adres en dus geen dipswitches. De insider Big Boy 34990 (op plateau en in houten kist) is gemaakt in 2001. Ik schat dat de eerste Delta decoders zijn gemaakt begin jaren 90.

Boudewijn
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Hoi Boudewijn,

Volgens mij heeft de delta decoder in jouw Bigboy wel automatische herkenning van analoog/digitaal.
Alleen zal de decoder niet digitaal werken als alle dipswitches op 0ff staan.
Welke chip (701.xx) zit er op de decoder?
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Hallo Ad,

Als de dipswitches op nul staan heeft de loc geen digitaal adres meer en zal dan uiteraard alleen maar conventioneel rijden.
Omdat ik de kap nooit van de loc heb genomen, weet ik niet hoe de Delta decoder eruit ziet. En ik wil de kap hiervoor ook niet losnemen. Op de onderdelenlijst staat het Marklin artikelnummer 216939.
Als ik google op dit artikelnummer kom ik tot de conclusie, dat deze Delta decoder specifiek voor de Big Boy 34990 is gemaakt. Ik vermoed dat deze loc ook de enige Marklin locomotief is met een klokanker (Faulhaber) motor met een Delta decoder. Normaal hebben dit soort (duurdere) locomotieven immers een digitaal decoder.

Boudewijn
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Boudewijn,

Destijds kregen bijna alle digitale en delta locomotieven een aangepaste decoder mee.
Maar de gebruikt decoder chip was wel dezelfde als bij andere modellen.
De gebruikte decoder chips veranderde wel in de loop van de tijd, maar dit is een normale ontwikkeling.
Er waren wel meerdere delta modellen met een Faulhaber motor, zoals bijvoorbeeld de Br 17(33190, 33191) de Br 18.1(Württembergische C, 3411, 34112 en 34113), de Br 45(34450), de Br 55(bijv 34550), de BR 59(Württembergische Klasse K) 34059, de Br 92(34131, 34132) en de Br 73(34121)

Je schreef ook:
Citaat van: Boudewijn van Horrik op maandag 31 oktober 2016, 11:39:34
Toen ik onlangs de Big Boy analoog liet rijden en de keuzeschakelaar voor digitaal per abuis indrukte, verbaasde het mij dat de loc op de digitale baan niet op hol sloeg maar met brandende verlichting netjes stil bleef staan.
Dit fenomeen treed alleen op bij echte analoge locs.
Het wordt veroorzaakt doordat de permanent aanwezige digitale spanning direct de motor bereikt, waardoor de loc gaat rijden.
En bij een loc met decoder in analoge stand werkt dit anders, omdat de motor achter de decoder hangt en de decoder niet zomaar de baanspanning naar de motor doorgeeft.
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Hallo Ad,

Bedankt voor je correctie en aanvulling. Weer een aantal dingen geleerd en dus iets wijzer geworden.

Boudewijn
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Mijn strukton lokje schoot er anders vandoor toen ik die op de baan zette met alles op off :D
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Ik heb vanavond enkele Marklin Delta locomotieven, waarvan de 4 schuifjes op nul staan vanwege analoog gebruik, op de digitale baan geplaatst. En inderdaad, ze gaan er als een haas vandoor.

Boudewijn
Re: Marklin 34990 Big Boy Delta op digitale baan
Inmiddels heb ik de kap van de locomotief genomen. De Delta decoder heeft het nummer 701-22B / 50290 / 50A 1273A en de dipswitches staan op adres 78 = 1-0-0-0.

Boudewijn