Citaat van: frubel op vrijdag 04 november 2016, 11:42:48
Werk ook met Viessmann 5552,heb toch volgend probleem:
Soms blijven mijn wissels brommen na omschakelen
Dat hangt ervan af hoe je 5552 gebruikt. Het biedt de functionaliteit van 2 bistabiele relais met elk 2 stroomkringen. Een bistabiel relais blijft staan in een stand A zolang er geen tegensignaal komt om terug te klappen naar stand B.
Als je direct daarmee een wissel omzet (dus een blauwe draad van een wissel. b.v. afbuigend, rechtstreeks op massa=bruin aansluit), dan blijft er voor de duur dat het relais naar een kant staat, spanning vloeien naar het wisselrelais dat dus blijft brommen (tenzij er een eindafschakeling op het wisselrelais zit).
Als je een 5552 relais gebruikt om alleen het puls signaal door te geven naar een wissel (dus de blauwe draad van dat wissel aansluit via het relais aan een blauw draad die komt van een schakelrail of contactrail), dan krijgt dat wissel alleen een kortdurende puls (genoeg om om te springen maar niet heel langdurig), en dan kan het wisselrelais dus ook niet blijven brommen.
Dus, als meerdere wissels brommen, dan zit de 5552 niet aangesloten zoals het bedoeld is.
Brommen betekent dat een wisselrelais (een bistabiel relais) permanent wordt aangestuurd (en daarvan brandt het wisselrelais vroeg of laat door).
Er kan ook een andere reden dan een verkeerde aansluiting brommen veroorzaken. In RoelMarklin's draadje staat dat, en waarschijnlijk ook in dat van Kaleb wat anders verwoord:
Zorg dat je schakelmedium (schakelrail, reedcontact, hallsensor, lichtsluis of contactrail) altijd rijspanning heeft.
Want dan kan er geen trein tot stilstand komen op of in de schakelzone. Als een trein tot stilstand komt op b.v. een schakelrail dan krijg je het zelfde als bij een verkeerd gebruik van het relais: het wisselrelais krijgt stroom zolang de trein contact veroorzaakt, en blijft dus brommen zolang de trein daar stil blijft staan.
Daarom dus moet de trein altijd stoppen op geïsoleerde rails zonder schakelfunctie.