Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Vivenbaan: Mmmm en nu gaan we weer verder

Gestart door bengali zaterdag 29 oktober 2016, 12:25:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vivenbaan: Mmmm en nu gaan we weer verder
We zijn bijna zo ver.  Het ontwerp vervolgt zijn weg in dit draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=60591.msg1112800#msg1112800

momenteel ben ik de kamer nog een likje verf aan het geven en dan kan ik beginnen aan de tafel ... Ik hoop hier dinsdag aan te kunnen beginnen. 

Aftellen maar :)
Re: Vivenbaan: The beginning ...
-Pascal:
Het is de ideale tijd om te schilderen, niet te koud en met de venster open droogt het lekker snel.
Zit al klaar om je baanbouw te volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Tja eerste laag gegeven ... nu laten drogen en morrege de tweede laag, in de hoop dat er geen 3e nodig is ...

Tja ben zelf ook wel benieuwd, het is de eerste keer dat ik een vaste baan maak, daarvoor was het altijd op de grond en na enige tijd afbouwen ...  Ook de scenery zal voor mij iets nieuws zijn ...
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Tweede laag ook gegeven, maar nog een derde nodig, dus weeral een dag verloren.

Re: Vivenbaan: The beginning ...
-Pascal:
De muur die je geschilderd hebt was dat een onbewerkte muur die nog nooit geschilderd was?
Dan had je best eerst een laag primer erop gezet, want zo een onbewerkte muur zuigt verf als een spons.
Maar met 3 lagen zou het toch gedekt moeten zijn normaal.
Veel plezier bij de verdere bouw van de baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Hoi Jørg, eerste laag was idd primer.  Maar met de tweede laag zie ik nog enig kleurverschil, dus gaan we voor een derde laag.  De rest van de ruimte is ook wel niet perfect, maar daar begin ik niet aan ...
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Voila de muur is ok :)



Dan maar beginnen aan de kurk



En goed anderhalf uur later al over halfweg



Om dan te merken dat het heel nipt zal worden.  En aangezien het de resten zijn van de andere kamers zal het lastig worden om nog hetzelfde terug te vinden ...

En uiteindelijk ontbrak mij een stuk, maar dat heb ik op creatieve wijze opgelost



De afwerking is voor morgen en woensdag moet ik dan nog een overgangetje gaan kopen om alles af te werken.  Nu maar hopen dat ik voldoende plinten zal hebben ...
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Heb zojuist je baanplan bekeken. Ziet er indrukwekkend uit. Komt er nog steeds een analoog baantje boven de digitale baan? Ik ben benieuwd naar de vorderingen :thumbup:
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Ik zal beginnen met het digitale gedeelte, daarna zien we wel verder.  Het wordt langzamerhand tijd dat er hier gereden kan worden :) kindjes worden nl ongeduldig
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Citaat van: bengali op maandag 31 oktober 2016, 20:28:57
kindjes worden nl ongeduldig
Ja, wij ook. :D
Maar het ziet er netjes uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En voor wat ik zo kan zien heb je mooi treinen materieel. B)
Suc6 met de verder afwerking en opbouw.

Dirk-Jan
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Nu we toch bezig zijn, ... Morgen wordt de kurk verder afgewerkt (moest nog inkopen gaan doen om het af te werken, maar ja 1 november hé)

Dus maar verder begonnen aan de tafel De eerste steunlat voor de tafel is reeds geplaatst ... morgen meer hoop ik

Re: Vivenbaan: The beginning ...
Langzaam maar zeker gaan we verder ...

Onderaan de poten heb ik overschotjes kurk gelijmd ... die nu aan het drogen zijn.  Daarna mag de plank erop.



Re: Vivenbaan: The beginning ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vivenbaan: The beginning ...

Mooi begin, Pascal  :thumbup:

Heb je ook iets bedacht, om bij het raam te kunnen ?

Grtz Tony
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Hoi Pascal,

Het begin staat op zijn poten, had je ook rekening met de verwarming gehouden, alles warmte blijft straks onder de treinbaan hangen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Vivenbaan: The beginning ...
@Tony

Ik zal hier en daar handsteunplaatsen en stapplaatsen voorzien op de tafel.  Want achteraan kan ik er anders inderdaad niet aan.  Om nog aan de etagère te geraken zal ik ook op de baan moeten stappen.

@ Peter

Heb ik ook al aan gedacht.  Maar deze radiator staat zo goed als nooit aan, door de deur open te laten verwarmd de kamer ook wel :)  En als het echt te koud wordt ... Tja dan zal ik mij moeten bukken om het warm te hebben indien de radiator toch al eens aan staat  @citaat


Re: Vivenbaan: The beginning ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vivenbaan: The beginning ...

Hoi Pascal,

Nou ik toch bezig ben, heb je ook aan wat ventilatie-gaten boven de radiator gedacht ?
Zoiets zal Peter de geluidsman ook wel gedacht hebben  ;)

Grtz Tony
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Neen die zijn er niet.  Maar zoals gezegd, ik denk die verwarming niet te gebruiken, aangezien het onder de tafel tevens een opslagplaats voor oude rommel wordt (in gangetjes zodat ik overal nog aan kan voor de electriciteit van de baan).  Moest ik er toch toe komen om deze te gebruiken (en dat gaan we snel weten) dan is het nog altijd tijd om hieraan te denken.

Ondertussen ligt de plank er al en ik hoop binnenkort de eerste foto van het proefrijden te kunnen tevoorschijn toveren :)
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Vandaag nog wat verdergewerkt :) Begint op een baantje te lijken :)



Re: Vivenbaan: The beginning ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Vivenbaan: The beginning ...

Hoi Pascal,

Dat ziet er lekker ouderwets uit  :thumbup:
De opstelsporen rechts zou je ook zonder bocht kunnen leggen; zoals het nu ligt, is het lastig aan- en ontkoppelen.
Ik heb in je foto met paint geknoeid, zodat je kunt zien wat ik bedoel.

Is maar een idee  ;)

Grtz Tony
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vivenbaan: The beginning ...
Dag Pascal.

Een leuk nostalgisch M-rail modelbaantje wordt hier gebouwd :thumbup:
Maar het lijkt mij wel lastig om bij hetgeen wat op de vensterbank staat te komen ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
En na een week-endje geploeterd te hebben op de connectie van mijn rode lichten ben ik er eindelijk uit ... de locjes beginnen te rijden :)
Hierbij een fimpje alis mijn smartphone geen ideale camera (en mijn filmkunsten niet spectaculair)



@ Tony:Ik zal eraan denken, alleen ben ik nu met de connectie bezig.  Van zodra alles rijdt kijk ik naar deze details ;)

@ Erik: Tja valt mee hoor, een ladder nemen en even door de baan wandelen  8o 8o :thumbdown:
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Top Pascal,

al drie loks onderweg en geen conflicten goed begin  :thumbup: .

De snelheid nog een beetje realistischer  ;)

tot morgen
Grts

Johan
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
 @citaat Kort maar boeiend filmpje :thumbup:
Vergeet echter niet, dat als de loc een sleep heeft,
de wissel te vroeg omgaat ... de schakelrail dien je,
ter lengte van de sleep, van de wissel af te plaatsen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Dank je wel Johan

@ Erik: Juist zal ik zeker veranderen.  Maar er zijn nog bijkomende problemen hoor. 
- Ik zal de ingang ook moeten bewaken, zodat de locs niet te snel achter elkaar binnen kunnen.  Ik denk eraan om aan blokbeveiliging te doen.  Maar zal nog moeten uitzoeken hoe ik het beste te werk ga
- Maar ook moet ik nog het probleem oplossen van het groene licht voor vertrek.  Momenteel heb ik enkel de locjes rijden, maar met een sleep erachter zou dat licht wel eens op hol kunnen slaan wanneer de twee slepen op de contactrails van aan en uit rijden.

Mijn bedoeling is om de logica van vroeger te gebruiken (dus geen PC-besuring) maar eventueel wel dit deel van de baan te digitaliseren met een 6021.
We zijn er nog bijlange niet al ben ik (en vooral de kindjes) al blij dat de locjes kunnen rijden :)

Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Citaat van: bengali op maandag 07 november 2016, 21:12:07
We zijn er nog bijlange niet al ben ik (en vooral de kindjes) al blij dat de locjes kunnen rijden :)
Geniet samen lekker van iedere bouwfase van de modelbaan, het geeft heerlijke herinneringen voor later ;)

Groeten,

Erik.
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Ach als ik zie hoe mijn dochtertje van vier er al mee speelt ...

Ze laat een 3066 stoppen aan het station en roept dan "Uitstappen" ... "Instappen"   "Pfieieiet pfieieiet" om dan opnieuw te vertrekken :)

Dat alles vanop de ladder omdat de trafo's (en de hele tafel eigenlijk) te hoog staan voor haar  :thumbdown: :thumbdown:
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Dat zijn  de dingen die het nog leuker maken he Pascal. :) :)
Net als hier een puber die stiekem even naar de kelder sluipt om met de treintjes te "spelen" ipv stoer te doen  :-)
Je hebt een mooie baan volg je met plezier en intresse.

MVG Michel
Re: Vivenbaan: En we kunnen al rijden :)
Zolang hij maar niet stiekem met de treintjes gaat spelen ipv te studeren gaat alles goed  >:-D >:-D
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Gisteren moest ik in Brussel zijn dus maar een bezoekje gebracht aan Johan de Viking :) 

We hebben er een leuke babbel gehad over analoge besturing en ik vraag mij af of werken met reed contacten niet de oplossing zou kunnen zijn voor mijn probleem.  Want momenteel zal de logica van mijn baan in het honderd lopen wanneer ik mijn locs een mooi sleepje geef.

In de wiki zag ik de mogelijkheid om het probleem op te lossen door een trein te lossen wanneer er een andere het station binnenkomt, maar dat vind ik iets te opzichtig.  Ik laat liever een tweede trein vertrekken eens mijn eerste voorbij de volgende bocht is. 

Daarnaast nog een boompje opgezet over de methode om contactrails te maken met zilverpapier, maar daarvan vind ik de post helaas niet terug.  Indien iemand weet waar die is ...

En dan nog mogen terugkeren met enkele oldskool wagonnetjes en een hulpstuk om te solderen.  Johan, hartelijk bedankt voor de gastvrije ontvangst en de speeltjes :)
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Citaat van: bengali op woensdag 09 november 2016, 16:52:45

Daarnaast nog een boompje opgezet over de methode om contactrails te maken met zilverpapier, maar daarvan vind ik de post helaas niet terug.  Indien iemand weet waar die is ...


Dat staat hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0 .

Gr, Ben.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Pascal,

altijd weer prettig eens met u te praten.
Veel plezier met het materiaal en succes met het zoeken van een systeem dat aan je voorstellingen voldoet.
Een (reed)contact in de bocht waar je eerste je trein wil laten passeren dat dan je volgende trein lost is misschien een optie  ;) .
Ik ben benieuwd naar je oplossing die het mogelijk maakt om mooie treinstellen te laten rijden zonder conflicten op je baan. 

Grts

Johan
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Dank je wel Ben ... dit was inderdaad het draadje dat ik zocht want ik zal nooit toekomen met mijn contactrails ...
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Het blijft old skool altijd weer de vraag: hoe regel je de signaalsturing:

-schakelrail met bistabiel blokrelais, b.v. viessmann 5552
-contactrail met monostabiel relais
-reedcontact met bistabiel blokrelais en monostabiel wisselrelais
-lichtschacht zoals bij Christian Luetgens

Elk van die manieren heeft voor- en nadelen, en manieren om om te gaan met de zwakheden van het railstype (metaal of plastic). Als je niet toekomt aan bepaalde zaken, ga je voor wat je wel kunt krijgen. Als je niet toekomt met het aantal, kun je kijken of je extra kunt ritselen, b.v. bij Vraag en Aanbod.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Citaat van: Spoorman op woensdag 09 november 2016, 17:04:03
Citaat van: bengali op woensdag 09 november 2016, 16:52:45

Daarnaast nog een boompje opgezet over de methode om contactrails te maken met zilverpapier, maar daarvan vind ik de post helaas niet terug.  Indien iemand weet waar die is ...


Dat staat hier: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0 .

Gr, Ben.

Je hebt zelf het zilverpapier genoemd, dus geeft Ben de passende link.

Persoonlijk vind ik de oplossing uit de wiki fraaier, met zwarte krimpkous, want dan zie je er geen barst van.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Ik gebruik deze methode voor 't maken van contactrails ===> klik
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Dank je wel Jan & Wim, ik bekijk dit alles rustig en van zodra ik contactrails tekort kom zal ik een keuze maken.

Trouwens hoeveel schakelingen kan een rail aan?  (seinen en wissels)
Re: Vivenbaan: besturing loopt in het 100
De automatische besturing is kuren aan het krijgen.  Zou het kunnen zijn dat de trafo het niet meer kan trekken (heb de verlichting van een aantal wissels aangesloten) en dat de pulsen te zwak geworden zijn? Of zouden de locs dan als eerste minderen in eerste instantie?
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Het is handig om voor aansturingen van wissels, seinen en verlichting etc. Een apparte (licht) trafo te gebruiken. Bij mijn baan werkt dat prima
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Sommigen gebruiken ook een zogeheten CDU schakeling. Wisselaandrijvingen worden dan met condensatortjes geschakeld, die zich vervolgens weer opladen. Het vermogen zou dan beter verdeeld worden en wissel aandrijvingen zijn tegen overbelasting beschermd.

Zie ook:

http://wiki.3rail.nl/index.php/Schakelen_van_wissels_met_een_CDU#Schakelen_van_wissels_met_een_CDU
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Dank je wel Martijn, dit is zeker de bedoeling, maar ben nog aan het uitzoeken hoe ik dit exact ga doen.  Waarschijnlijk gebruik ik hiervoor een van mijn oude blauwe trafo's. 
Ondertussen nog eens geprobeerd met slechts een loc en toen bleek alles weer goed te gaan.

Wat betreft de CDU's dat zal een zaak worden voor binnen lange tijd vrees ik.  Eerst zal ik de basis moeten begrijpen voor ik mij hieraan waag.  Ik las trouwens dat CDU-schakelingen gelijkstroom vragen en ik vrees dat mijn contactrails wisselstroom geven.  Enfin bref momenteel nog te moeilijk voor mij, ik zal eerst de rest van de baan opstellen.  Eens dit volledig gebeurd is, denk ik er toch aan om alles opnieuw af te breken om te herbeginnen met de nodige kennis.



Re: Vivenbaan: analoge besturing
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Dag Pascal.

Wanneer je de schakelrails aansluit op een relais kun je met dit (als soort van
interface-)relais simpel gelijkstroom schakelen om een CDU aan te sturen.
Bovendien scheidt je daarmee tevens de rijstroom van de stuurstroom ... :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Ik zou transparante nemen, maar dat een persoonlijke mening.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Is ook een optie, maar ik vroeg me vooral af welke diameter ik zou nemen ...
Re: Vivenbaan: analoge besturing
De rai moet er in ieder geval door kunnen schuiven, misschien de breedte en de hoogte meten.
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Tuurlijk maar hoe nipt moet ie erin kunnen?  Moet het wrikken en prutsen zijn om de rail erin te krijgen of mag het ruim zijn?
Re: Vivenbaan: analoge besturing
Ik denk dat als je 1mm meer dan de diameter neemt, dan zou het moeten lukken.
Re: Vivenbaan: Draaischijf is stuurloos
Af en toe weigerde mijn draaischijf verder te doen, alsof ze door iets geblokkeerd was.  De Brug ervan gehaald, even gesmeerd en gekeken en ... Tja nog verder van huis ... Nu stopst ze niet meer mooi en achteraf is ze geblokkeerd.  Door eens stevig door te duwen op het manuele schakelsysteem (zit duidelijk vast) start ze weer om bij de volgende afslag opnieuw hetzelfde te doen.

Maar beelden zeggen meer dan woorden ...

Re: Vivenbaan: welkom aan de SK800
Gisteren op treintjesjacht geweest en teruggekomen met een stukje dat wel zal passen in de omgeving.  Na een lekkere babbel met Anthony en het bezichtigen van zijn mooie baan en rollend materiaal (je moet altijd veel te snel weg) nog enkele andere prullen gaan ophalen.

Tijd voor enkele foto's



een groepsfoto met de andere 800 familieleden :)



En dan nog wat reserveonderdelen om de vloot opnieuw gebruiksklaar te maken



Re: Vivenbaan: welkom aan de SK800
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Vivenbaan: welkom aan de SK800
 @citaat fraaie 800 line-up :thumbup:
Per definitie Old Skool :wink:

Groeten,

Erik.