Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan bouwen

Gestart door Keesoldscool vrijdag 28 oktober 2016, 20:11:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan bouwen
Jørg
gast

Re: Baan bouwen
-Cor:
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, maak er maar een fijne dag van en nog vele gezonde modelspoorjaren er bij.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Rob,

De R3 van de K-rail heeft een kleinere radius dan de R2 van C-rail, Dus ik verwacht geen serieuze problemen. Vanzelfsprekend test ik het één en ander grondig uit. Het idee met de ovaal zijn we nu aan het tekenen.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Thx Jørg,

Dat gaat vast goed komen en ik heb het vooruitzicht, dat men over de hele wereld straks met vuurwerk viert, dat ik NIET meer jarig ben.  >:-D
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Rob,

Het hoogte verschil is inderdaad wel veel, maar onder de tafel laag komt ook nog een verdieping voor het FCS. Dan houdt ik nog zo'n kleine 50 cm over om bij het schaduwstation te kunnen. Dus mocht je een andere oplossing hebben. ik sta er open voor.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo,

Kamer leeg en schoon. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om stukje schaduwstation uit te leggen voor mijn beeldvorming. Volgende week komt de decoder voor de drieweg binnen. (hopelijk)
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Gisteren een kokerprofiel 80x40x4 besteld. Deze komt van muur naar muur en daarmee maak ik de tafel zwevend. Woensdag komt hij aan en dan kan ik beginnen mer op maat maken en lassen. Zal wel pas februari worden. Komende twee weekenden verplichtingen.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo,

Nog geen actie met de kokerbalk. Wel ga ik 21 en 22 februari op bezoek in Miniatur Wunderland. Ik ben benieuwd, ook naar de muur.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan bouwen
Beste Cor
kokerprofiel is een goed idee , eens wanneer deze geplaatst zijn kan je daarop een plaat kleven die geen contact maakt met het kokerprofiel , dit kan je gemakkelijk  doen met epdm schuimrubber van 3 a 4  mm dikte dubbelzijdig belijmd , zeker geen schroeven/bouten om contactgeluiden te vermijden , ook de plaat 2 cm kleiner maken om geen raakvlakken te krijgen met de muren , als je kan - geen railschroeven gebruiken , kurk of id onder de rails is een must
Het is maar een tip - ikzelf heb dit toegepast en heb een absoluut stille baan
mg Jan 
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Goedemorgen Jan,

Dank voor je tips, die overigens al in uitvoering zijn. Extra voor mij is, dat ik de koker ga gebruiken als massabalk. En in het midden komt een messing strip, waar ik kabelschoenaansluitstukken op heb gesoldeerd. Scheelt een hoop kabel trekken. Ik was voornemens neopreenband onder de platen te doen en ook onder de rails van alles onder de tafel. Op de tafel komt K-rail en die wil ik vast leggen met ballast en vloeibare rubber.
Maar dit alles zal wel de nodige tijd gaan duren. Ik heb een drukke baan en veel zaken om het huis, die ook aandacht nodig hebben. Daarbij een budget van 55 euro per maand voor rails en rollend materiaal.
Ik ben wel benieuwd naar je baan. Kun je eens een paar foto's in een pb-tje doen?
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan bouwen
Beste Cor
zelf heb ik een baan van ca 180 lm k rail waarvan  ik 160lm ballast heb - deze ballast is fundamenteel een epdm schuimrubberband van 4 mm dikte x 35 mm breedte - de bovenkant is - zelfklevend - deze kant druk ik in de  door mij gekozen ballast - met een mooi resultaat - alle rails zijn gelegd en daarna wordt deze epdm band onder de rails geplaatst met een smalle 2  zijdige kleefband aan de onderzijde (later heb ik ondervonden dat dit in de rechte stukken niet nodig is)  aan de buitenzijde(onderkant epdm) van de bocht kleef ik  met spiegel tape van 0.7mm x 8mm de hellings-hoek - zeer gemakkelijk - de rails blijven er los op liggen -als dit alles gedaan is begin ik met het mijn ballast deze epdm weg te werken - gewoon met een lepel ballast materiaal aanstrijken en met 1/10 houtlijm de ballast zgn verlijmen - wissels ed geen probleem - je kan gemakkelijk 50lm in 1dag afwerken - voordeel is dat uw rails onbeschadigd blijven en je alles kan je recupereren - eventjes mijn banenplan als bijlage - fotos volgen
mg Jan   
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2015

offline
Re: Baan bouwen
beste Cor
dit plan is getekend met any rail
daarom stuur ik alles met een any - dan kan je het ook bekijken met uw programma
hierbij ook een plan met alle terug meldpunten , ik rij zelf met een raptor maar met een beetje basis kennis van het hele gebeuren ben je vlug thuis in de automatisering - deze terugmelders worden met alle automatiserings- systemen  gebruikt - als je heel logisch denkt mogen er geen problemen zijn
veel succes  (ps graag uw mailadres voor opsturen plannen/foto's) 
mg jan