Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan bouwen

Gestart door Keesoldscool vrijdag 28 oktober 2016, 20:11:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Baan bouwen
Beste forumleden,

Ik ben sinds dit jaar weer begonnen met modeltreinen. Ik overweeg om - in tegenstelling tot mijn jeugdjaren - een permanente baan te bouwen, deze ook te voorzien van het Faller carsystem en een mooi landschap. In de kerstvakantie wil naar Hamburg om indrukken op te doen en bij mijzelf een Pavlovreactie op te wekken. Een mens moet immers een doel en droom hebben.
Het is mij gelukt om - weliswaar na moeizame onderhandelen - mijn wederhelft te overtuigen, dat ik  ook wel een aantal vierkante meters mag claimen van ons grondgebied. Ik mag mij dus sinds kort alleenheerser noemen op wel 7 vierkante meter van ons grondgebied van ruim 30.000 vierkante meter. Gelukkig heb ik één groot voordeel: mijn grondgebied is binnenshuis.

Ik heb al de nodige fora bestudeerd en zie heel veel (eigen-)wijsheid, ideeën, raadgevingen, enz. Echter, er staat zoveel informatie, dat het als beginnende forumbezoeker niet direct je weg weet te vinden in de zee van topics, dus vergeef mij, dat ik de zee heb aangevuld met deze druppel, waarvan ik hoop, dat het niet de druppel is....
Ik heb veel gelezen over het leggen van rails, soorten rails, filmpjes gezien, noem maar op. Ik heb geleerd, dat het heel verstandig is om een ringleiding aan te leggen en de rails op diverse punten te verbinden met deze ringleiding. Het is mijn bedoeling om een deel van de baan met I-train te gaan bedienen en een deel manueel. Uit diverse topics heb ik begrepen, dat je dan met baanvakken moet werken, maar er wordt dan ook gesproken van aanmelden, terugmelden, bezet melden, enz. Heel eerlijk gezegd dooft bij mij dan het licht en gaan mijn handen in het haar.
Wie kan mij op dit forum een plek aanwijzen, waar in 'Jip en Janneke'-taal uitgelegd wordt, hoe je als beginner op het digitale spoor dit moet aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Kees

PS: Wat is wijsheid, rails vastschroeven of niet?
Re: Baan bouwen
Jørg
gast

Re: Baan bouwen
-Kees:
Veel plezier met de bouw van je baan,.
Welke rails ga je gebruiken, en rails vastschroeven zorgt er voor dat het geluid via de schroef of spijker naar de houten ondergrond wordt getransporteert en dan versterkt wordt afhankelijk van de keuze van houtsoort, die meer of minder dempen, je kan ook kiezen om je rails op regelmatige afstanden vast te kleven met dubbelzijdige tape, neopreenband, speciale 3mm dikke dubbelzijdige tape van ER DECOR die de rails goed vastleggen en zeer geluidsremmend werkt.
Je ziet hiervan een voorbeeld op mijn baan.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.1200
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan bouwen
Hallo,

Citaat van: Keesoldscool op vrijdag 28 oktober 2016, 20:11:29
Uit diverse topics heb ik begrepen, dat je dan met baanvakken moet werken, maar er wordt dan ook gesproken van aanmelden, terugmelden, bezet melden, enz. Heel eerlijk gezegd dooft bij mij dan het licht en gaan mijn handen in het haar.
Wie kan mij op dit forum een plek aanwijzen, waar in 'Jip en Janneke'-taal uitgelegd wordt, hoe je als beginner op het digitale spoor dit moet aanpakken?

Wat leesvoer: Artikel treinbesturingssoftware daar staat wat basisuitleg.

Je wil graag voor een deel automatisch rijden. Dan zou ik eens rustig beginnen met het ontwerpen van een baan. Vanaf dat baanplan kan je gaan kijken hoe je het moet automatiseren met alle zaken die daar bijhoren.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan bouwen

Hoi Kees,

Uit je info uit het voorstelhoekje begrijp ik dat je C-rails hebt. Mijn advies; schroef voorlopig helemaal niks vast, blijft vanzelf goed liggen. Kun je in de tussentijd lekker rommelen en uitproberen. Je houdt bijvoorbeeld hooguit wat gaatjes van draden over.

Ik rij ook wel digitaal, maar zo simpel, dat ik jou daar geen advies over kan geven.

Grtz Tony
Re: Baan bouwen
Martijn
gast

Re: Baan bouwen
Dag Kees, ten eerste welkom en leuk dat je met een baan gaat beginnen.

Zou je wat meer kunnen vertellen over je te bouwen baan. Dingen zoals baanplan, wel of geen schaduwstation, module bouw of één vaste baan, type spoor etc. Over digitale besuring kan ik je niet zo veel vertellen. Er zijn hier tal van specialisten hier op dit forum die daar alles over weten. Over analoge besturing kan ik je wel het één en ander vertellen.

Veel succes en bouwplezier!
Re: Baan bouwen
Martijn
gast

Re: Baan bouwen
Ik kan je alvast één algemene tip meegeven. Zorg dat ieder deel van de baan altijd bereikbaar blijft, dit om latere frustraties met eventuele storingen te voorkomen en om makkelijker te kunnen werken aan de scenery.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Een tekening van de indeling van de ruimte.

- licht geel is de vaste tafel
- geel is de modulaire aanbouw
- H = helix
- H + M = helix met berg en mijn

Ik wil gebruik maken van multiplex platen van 1220x610x12 mm
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan bouwen

Hoi Kees,

Ik ben al heel lang een beginner  :D en met zoiets van mijn 20ste baan bezig.
Maar ik maak baantechnisch heel eenvoudige banen. Ook niks automatisch of zo.


Grtz Tony
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
My space. kast eruit, bedden eruit, matrassen eruit en ik kan beginnen. Het is toch slecht weer.
Re: Baan bouwen
TheRealRailroadmaniak
gast

Re: Baan bouwen
Dat ziet er goed!
Als de sporen helemaal achteraan tegen de muur liggen, ga je dan nog eraan kunnen? 1m20 is ver om te overbruggen.

Super veel succes met het bouwen van je baan! Als je vragen hebt horen we het wel  :)

Groetjes,
Alex
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan bouwen
Hoi,

Citaat van: Keesoldscool op zaterdag 29 oktober 2016, 15:21:58
Ik wil gebruik maken van multiplex platen van 1220x610x12 mm

Groot oppervlakte. Niet om het een en ander.... Ik heb zo'n ervaring met dat oppervlakte. Eindconclusie na een paar jaar bouwen: Het werkte niet. Je haalt de 1,20 meter niet goed. Te breed als je er niet goed omheen kan. Zie ook dit bouwdraadje: Bouw van mijn baan. Vanaf post #81 zie je dat ik andere plannen heb en de reden daarvoor.

Succes met bouwen!

Groeten Ronald.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan bouwen
Hoi Kees, leuke ruimte heb je tot je beschikking. Daar kun je best een leuke baan in situeren. Ik ben benieuwd naar je plan.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Beste lezers,

Ik ben mij bewust, dat 1,2 m best diep is. Vroeger, toen ik nog reed met de m-rail en analoog moest ik ook regelmatig op de tafel klauteren om ontsporingen of problemen te verhelpen.
Ik heb ook wel overwogen om de tafel smaller te maken, maar aangezien ik ook aandacht wil hebben voor een scenery, moet ik iets creatiefs bedenken in de vorm van een middenstuk, wat ik eruit kan tillen. Ik ben op dit forum al wat ideeën tegengekomen. Doet niet onverlet, dat alle tips en trics vanzelfsprekend welkom zijn. Ik begin blanco, dat is wel een voordeel.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan bouwen

Hoi Kees,

Kun je de schets nog eens maken, maar dan met de muren ( en maten natuurlijk) erbij ?
Zodat we een beter idee van de ruimte krijgen ?

Nu zou je voor echt goede bereikbaarheid zeker een en misschien wel twee mangaten moeten maken.

Grtz Tony
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Tony,

De maten zijn de netto-maten. Op de schets is boven een muur en rechts een muur en rechtsonder. Ruimte is 3.08 m bij 2,56 m uit mijn hoofd, maar die maten staan ook wel op de schets.
Re: Baan bouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan bouwen
Kees,
Ik zie dat je ook nog een stukje schuin dak hebt naast de dakkapel. Het lijkt me goed eerst je te verdiepen in de maten alvorens hout te halen. Ik denk namelijk dat je al snel bovenin knel komt te zitten met meerdere lagen. Als je teveel naar onderen gaat is dat ook weer niet handig voor het onderhoud en opbouwen.
Zelf ook een schuin dak, vandaar dat ik je waarschuw.  :)

Groeten,
Herman
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan bouwen

Hoi Kees,

Ik heb in jouw tekening een andere vorm van de treintafel gemaakt. Zo kun je overal makkelijk(er) bij en heb je op beide uiteinden ruimte voor een keerlus/spiraal.

Misschien een overweging waard.

Grtz Tony
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Tony,

Zoals in een ander topic heb ik ook aangegeven te willen gaan werken met het Faller Car System en scenery, vandaar dat ik een wat bredere tafel in gedachten had. Uit de tekening, zoals jij voorsteld maak ik op, dat jij in de veronderstelling bent, dat ik alleen wil rijden. Ik moet je wel toegeven, dat je een erg ergonomische kijk op de ruimte hebt, maar een helix met c-rail R-2 en R-3 heeft een diameter van minimaal 1100 mm.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Beste lezers,

Vandaag maar eens weer naar Hoogeveen getogen en een tijdje gebabbeld met Jurrien. Plezierig gebabbeld over mijn ideeën en de haalbaarheid ervan. Goede tips gekregen. Ik ga nu eerst eens kijken, hoe ik mijn baan wil vormgeven en ga dat doen in Anyrail. Mocht niks kopen van hem. Eerst plan, dan kopen. Toffe gozer.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Baan bouwen
Daar heb je goed over nagedacht Kees.
Re: Baan bouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan bouwen
Hallo,

Ik zie vooral veel klim sporen.

Aan de bovenkant zie ik heel erg weinig spoor liggen. Misschien geef jij een voorkeur aan FCS of heel erg veel natuur etc, maar aan de boven kant gebeurd het meestal.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
@Tjoekedoris: Thx voor het compliment. Veel credits voor Jurrien van Modeltreincentrum Hoogeveen. Hij heeft het leeuwendeel ingetekend.

@Hitman: Klopt dat er veel ondergronds gebeurd. Ik wil de hele zaak gaan besturen met I-train. Verder komt er ook het Faller Car System bij en een scenery. Het rijden zelf vind ik iets minder belangrijk, dan het bezig zijn met het totale plaatje en dan ook graag in redelijke verhoudingen. Dus een station mag best omringd zijn met een soort van dorp, enz.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baan bouwen
Ik ben in 2009 (weer) begonnen met de modelspoorhobby. In de periode 2009=2011 heb ik een testbaan opgebouwd, met 4 locs. Besturing via Marklin CS2 en windigipet software. In die periode heb ik een ontwerp gemaakt, dat ik thans aan het bouwen ben (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33976.msg612413#msg612413). De opbouw in de link dateert van de periode 2023-2024. In 2014 ben ik (weer terug) naar Duitsland verhuisd en de baan vordert inmiddels. Het schaduwstation is compleet klaar; binnenkort begin ik met de volgende 'etage'. Ik woon sedert 2 jaar in Heikendorf (nabij Kiel); een uurtje rijden ten noorden van Hamburg.

Een goed ontwerp is niet eenvoudig. Treinlengtes, remwegen, etc. zijn erg belangrijk. Bij het proefrijden met het schaduwstation heb ik nog eea moeten aanpassen. Belangrijk voor een ontwerp is vooraf te weten met hoeveel treinstellen je wilt gaan rijden, of je wilt rangeren en locwissels wilt doen. Dit bepaalt je baanplan. Voorts is bereikbaarheid belangrijk en zijn klimhellingen kritisch. En last but not least: het budget dat je wilt besteden.

Mocht je naar Miniatur Wunderland gaan (wat ik kan aanbevelen), dan wel vooraf reserveren (via de website). Mocht je een kijkje willen nemen in 'Heikendorf" dan ben je welkom.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Robert,

Wunderland Hamburg staat op mijn to do lijst. Bedankt voor het advies om vooraf te reserveren.
Ik wil de baan volledig sturen met I-train en alle wagons en locs 'inlezen' in I-train, net als alle raillengtes. Elk blok krijgt ook een noodstopzone aan beide zijden, vandaar, dat ik ook een behoorlijk lang schaduwstation wilde. Ik heb ook vele plannen getekend en door het aanbrengen van een lus voor de beschikbare oppervlak de maximale lengte weten te realiseren. Daardoor begint de ene helix op hoogte 0 mm en de andere op hoogte 100 mm.
Ik wil in ieder geval met 5 combinaties rijden en twijfel nog of ik locswissels/wagonwissels wil doen. Daar ben ik nog over aan het nadenken.
In de helices heb ik een klimhelling van 2,7% en 2,8% en voor het schaduwstation R1 van 2,4 en R4 met 1,8%. De hoge baan kent een stijgingspercentage van 2,4%. In mijn ogen alleszins acceptabel.
Budget is altijd heikel punt. Ik probeer budget in de pas te laten lopen met wat ik aan tijd te besteden heb.
Aangezien ik de ruimte net heb leeg geruimd, zal ik eerst een tafel moeten ontwerpen en bouwen. Ik laat mij graag adviseren door Jurrien van modelbouwcentrum Hoogeveen. Hij heeft mij geholpen met het ontwerpen van de baan.
Dank voor de uitnodiging om een keer een blik te mogen werpen. Wie weet ga ik hem verzilveren.
Re: Baan bouwen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan bouwen
Hoi,

Misschien zie ik het verkeerd, maar als je op de 2e laag rijd, dan heb je geen mogelijkheid meer om naar boven te gaan.  Als ik kijk naar hoe de sporen lopen en de wissels zijn geplaatst.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Hitmaan,

Klopt helemaal. De tweede laag is in principe ook bedoeld als regiospoortje met station voor korte trein en als keerlus. Andere treinen gaan alleen maar bovenlangs.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baan bouwen
Dag Kees

Aardige ruimte, omdat je begint en een L-vorm hebt wellicht inspiratie in uit mijn baanplan afmeting ong 1,20 x 3,5 voor de I zijde en 3,40 x 1,60 voor de _ zijde. Lay out is overigens al weer gedateerd . Het schaduwstation (gele spoor) ligt nu anders, en ik heb een klein bergspoor erbij (linksboven). Alles is goed bereikbaar, werk met openstructuren en de gehele baan is verrijdbaar, zodat ik aan de achterkant (links op het plaatje) kan komen. Qua breedte past ie precies in de hobbykamer.

Ik rij met k-rails en nog een stukje m-rails. k-rails vastgeschroeft, later bij ballasten schroefjes verwijderd, de herrie is niet dermate veel, is toch ook leuk dat je wat hoort, toch? Verder gebruik ik koploper voor de aansturing, bij volautomatisch bedrijf rij ik zo op een avond een paar 100 km (met af en toe een storinkje) heb ik koploper met max aantal tegelijk te rijden treinen ingesteld op 6, anders verlies je overzicht en wordt het soms te druk.....

Wellicht inspiratie.....

Succes verder met de bouw, nee helaas ik heb geen eigen draadje van de vordering van mijn baan. Ben al heel veel jaren bezig, de vorige 3 bouwde ik nog in mijn ouderlijk huis samen met mijn vader, begon met m-rail (jaren 80) en analoog, later overgestapt op k-rail en weer veel later het digitale tijdperk in. Mijn eerste "eigen" baan zal man vader helaas nooit zien.........(overleden in 2014)

Peter
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Peter,

Ik hoop niet, dat het teleurstellend is, maar ik heb de inspiratie niet uit jouw baanplan gehaald. Ik heb voor mijzelf eisen gesteld, waaraan mijn baan moest voldoen, alvorens over te gaan tot een ontwerp. Mijn schaduwstation komt op 20 cm van de vloer te liggen en ik werk naar een tafel toe op twee niveaus, namelijk 96 cm in het midden en 1,05 m langs de muur. Ik ben afgelopen voorjaar na 30 jaar niets te hebben gedaan weer begonnen en ben direct in de digitale omgeving gestapt. Wel heb ik nog een aantal analoge locs, maar die ga ik ombouwen. Mijn schaduwstation en helices wil ik uitvoeren met C-rail en de tafelniveaus met K-rail. De aansturing wil ik gaan doen met I-train.
Jammer, dat je de hobby niet meer kunt delen. Het is altijd fijn om met gelijkgestemden samen te werken. Ik blijf dit wel een beetje vullen, zodat je misschien wel kunt genieten van mijn ontwikkelingen.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan bouwen
Weet je zeker dat je dit wil?
Je kan niet van de ene naar de andere laag zonder eerst helemaal naar beneden te gaan naar je schaduwstation. Door het grote hoogteverschil zijn je treinen iedere keer heel lang onderweg om vervolgens maar heel kort zichtbaar te zijn, en op het stukje dat ze zichtbaar zijn heb je minimale rijvariatie.
Het zou mijn idee niet zijn; maar goed, mijn baan strookt ook niet met de ideeën van (veel) anderen.
Het zou vervelend zijn als je er naar lang bouwen achterkomt dat je baanplan toch niet is wat je ervan verwachtte, maar als je er goed over nagedacht hebt en je wil je helemaal storten op scenery en FCS met af en toe een trein dan gaat t vast goedkomen.
Ga je trouwens in beide helices stijgen en dalen? Zal haast wel met die keerlus. Je hebt overigens maar één keerlus één kant op, hierdoor zullen na verloop van tijd al je treinen dezelfde kant op rijden omdat je geen mogelijkheid hebt om terug te keren in de oorspronkelijke rijrichting. Ik adviseer een tweede keerlus te creeëren.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan bouwen
Ik zit nog even verder -goed bedoeld- met je mee te denken:
Als je beide helices gaat gebruiken voor stijgen en dalen krijg je op een gegeven moment dat treinen op elkaar moeten wachten omdat ze elkaar anders mogelijk tegen gaan komen.
Daarnaast is een helix bouwen een hoop werk, en jij maakt er zelfs 2 en nog hoge ook.
Is het niet beter om voor één helix te kiezen met dubbelspoor, buitenbocht stijgen en binnenbocht dalen.
Je hoeft dan maar één helixconstructie te bouwen, treinen komen elkaar niet tegen en je kunt meerdere treinen achter elkaar aan laten stijgen en dalen (extra treinberging, nu misschien nog niet nodig maar je verzameling gaat onherroepelijk groeien).
Het is maar een idee...
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baan bouwen
Geen enkel probleem Kees.

De reden dat ik geen draadje heb. Tijd, je volgers willen toch elke keer wel wat vorderingen zien. Iets nieuws, hoe je bepaalde problemen opgelost hebt hoe je bomen maakt, bergen etc etc, van die onderwerpen is veel te vinden, veel technieken zijn al uitvoerig beschreven. Voegt weer een bijdrage over hoe je bomen maakt dan iets toe?  Naast een drukke baan zijn er soms weken dat ik niet opschiet, ben ik daarom wellicht al 13 jaar bezig met mijn eigen "eerste" baan?? Neemt niet weg dat ik heel veel waardering heb voor mensen  :thumbup:zoals jij, die wel blijven schrijven. Er zijn ook voorbeelden van draadjes die heel enthousiast beginnen maar dan langzaam aan "opdrogen", en een sort van stille dood sterven, dat wil ik voorkomen.

Omdat je net begint, dacht ik laat ik mijn plan hier eens vermelden, of je er iets mee doet of niets maakt mij echt niet uit. Daarom wederom, ook aan alle andere actieve bloggers veel waardering voor jullie bijdrages,  :thumbup: er zitten soms ele mooie nuttige tips tussen waar ik graag gebruik van maak.  Zou het aantal "stille" lezers niet onnoemlijk groter zijn dan het aantal schrijvers?

Ieder zijn hobby toch?



Peter
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Hanzi,

Het probleem met de keerlus was ik ook al tegengekomen en gepareerd door halverwege op de helices van de linker helix achterlangs en spoor te maken, die voor de rechter helix buigt en dan aansluit op die helix.
Jouw gedachte van de dubbele helix heeft mij wel aan het denken gezet en aan het puzzelen. Er komt namelijk nog een voordeel bij: de lange kant van de tafel kan ik dan volledig benutten voor het tafel spoor en scenery. Kortom: ik ben weer aan het ontwerpen gegaan en zal binnen kort een nieuwe view posten.
Thx voor het meedenken. Heerlijk, zo'n forum.
Re: Baan bouwen
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Baan bouwen
Ziet er veelbelovend uit.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan bouwen
Hoi Kees, de omkeerlaag snap ik ff niet.
Ook over de helix en de 2 bovenste niveaus nog een opmerking. Ik zou -zoals gebruikelijk ivm stijgingspercentage- via de buitenbocht stijgen en via de binnenbocht dalen. Zoals de 2 bovenste niveaus nu aangesloten zijn op de helix ga je zowel binnen als buiten stijgen én dalen, lijkt me niet handig en het nut van dubbelspoor op je helix wordt hiermee teniet gedaan.
Verder ziet het er wat mij betreft al wel beter uit dan je vorige ontwerp, maar ik adviseer je nog even verder te puzzelen.
Komt goed!
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Hanzi,

De omkeerlaag zit erin, omdat ik met de helix  bij de muur uit wil komen. De stijgingspercentages van de helices zitten op max. 2,7%, dus in mijn ogen acceptabel. Ik wil op tafel niveau op twee niveaus kunnen rijden en de helices en omkeerlaag kunnen gebruiken als keerlus. Het is de vraag nog, hoe vaak dat gaat gebeuren, maar ik wil de mogelijkheid hebben om in twee richtingen te rijden. Ik ben mij ervan bewust, dat de passeerfrequentie dan afneemt.
Dank weer voor het meedenken.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Hanzi,

Jij hebt mij toch nog weer aan het denken gezet. Ik overweeg om boven in de helix op tafel laag niveau een wissel verbinding te maken tussen het binnen en buitenspoor. Dan kan ik gaan dalen in de binnenlus en stijgen in de buitenlus.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
en met wat aanpassingen. In de helix mogelijkheid tot spoorwissel.

@Hans: Bijgevoegd  :)
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baan bouwen
Als je wat meer plaatjes plaatst, per laag, dan is t voor ons wat beter te volgen! Ontwerp wordt steeds beter.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Beste forumlezers,

Ik ben vandaag weer in Hoogeveen geweest. Ik heb besloten om alvast wat zaken in te gaan kopen, die ik zeker nodig heb en kan mij nu de eigenaar noemen van een driewegwissel -elektrisch aangedreven) en een doosje 24172, Ik heb nu een weekje vrij en ga de kamer eens grondig boenen en dan eerst maar de rails op de vloer uitleggen.
Ik heb ook een stalen koker 80x40x4 aangeschaft en deze ga ik voorzien van twee platen op het uiteinde, waarmee ik de koker aan de de muren vast ga maken. Om de 60 cm las ik een lip aan, waar aan ik 9de latten van het lattenrooster kan bevestigen. Halverwege komt er één dwars op. Hierdoor is het niet nodig om poten te gebruiken en krijg ik een vrij dragende tafel. Aan de muur komen hoekankers. Aan de stalen koker en hoekankers komt dan het lattenrooster.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Dank Jorg,

Ook voor jullie fijne dagen en voorspoedig 2017.
Re: Baan bouwen
Pjedro2
gast

Re: Baan bouwen
Cor,

Ik ben heel benieuwd welke bochten je gaat gebruiken in je spiraal?
Daar kunnen we helemaal niet achter komen op deze tekeningen.

Tevens zou het beter zijn om de 3 weg wissels er helemaal uit te gooien en te vervangen door 2 wissels.
Uitrijdend kan je ze wel gebruiken omdat  je die dan niet hoeft te schakelen, maar inrijdend zou ik een drieweg wissel zeker niet gebruiken.
Ze zijn een bron van ellende en brengen veel ontsporingen met zich mee. Vooral in je schaduwstation moet de bedrijfszekerheid van je wissels perfect zijn.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Pjedro2,

Marklin C-rail R2 en R3. In eerste instantie had ik R3 en R4, maar dan loop je voortdurend te martelen met de correctie van de symmetrie en moet je veel passtukjes 24064 en 24077 gebruiken.

Het verhaal van de drieweg lees ik wel vaker en het bijzondere is, dat ik op dit forum dit van niemand met persoonlijke ervaringen heb kunnen vinden of lezen. Misschien heb jij een draadje, waar dit wel te vinden is.
Re: Baan bouwen
Pjedro2
gast

Re: Baan bouwen
Cor,

Ik rij met K-rails.
Bij een vriend hadden we 3 3-wegwissels in zijn baan zitten. Maar echt alleen maar ellende met verkeerd schakelen van die dingen.
Dus hebben we die eruit gehaald en vervangen door 2 gewone wissels per keer.

Jij zegt dat je 2,4% en 2,7% wilt hebben in je spiralen. Dat gaat je nooit lukken met r2 en r3.
De r3 bocht in een cirkel geeft bij ons net iets meer als 3% stijging in de spiraal. Dat komt neer op 10 cm stijgen in een rondje.
De r2 bocht gebruiken wij om te dalen, dan mag het wel ietsje meer zijn, maar zal je je trein met een lagere snelheid moeten laten rijden,
anders krijg je een race baan en dat wil je ook niet denk ik.

Overigens kan je prima met e3 en r4 werken zonder die passtukjes, alleen de afstand hart op hart is dan dichter bij elkaar.
Omdat uit te meten kan je dan gewoon de slanke wissels gebruiken. De afstanden (hart op hart) komen daarmee over een r3 en r 4 maar ook r4 en r5.

Met vriendelijke groet,
Peter 
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Peter,

In het schaduwstation ga ik werken met C-rails. Van de K-rails had ik wel gevonden, dat hij problemen kon opleveren met ontsporen.

Ik heb mijn baan laten tekenen in Anyrail met een hoogteverschil van 90 mm. Daarmee kom je volgens Anyrail op 2,4% en 2,7%. Als de 90 mm teveel is laat ik hem nog 5 mm zakken. Immers een rijhoogte van 85 mm is nog altijd meer dan nodig is. Ik heb gevonden, dat een loc met opstaande pantograaf ongeveer op 63 mm zit. Dus nog 22 mm speling.

Het voordeel is, dat ik mijn baan nog moet bouwen. Ik ga dus ook eerst een testbaan maken op tafel niveau. Daarvoor gebruik ik mijn startset en alles wat ik aan wissels ga kopen komt op de testbaan. En dat gaat niet zo hard, want ik heb mij eerst op een max. bedrag van 50 euries gezet. Pas eind maart ga ik kijken of ik mag verhogen van mezelf.
Dus ook voldoende tijd voor 'try and error' en het lezen van alle nuttige tips. Ik gooi je zorg van de drieweg niet overboord en zal het grondig testen. Als het niet goed gaat, dan gooi ik hem eruit.

De slanke wissels had ik ook in mijn eerste ontwerp, net als de R3 en R4. Maar dit paste niet in mijn idee om van de helix een soort lade te maken. Ik had onvoldoende ruimte om het idee van een lade uit te voeren.

Wederom ontzettend bedankt voor het meedenken.
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan bouwen
Citaat van: Pjedro2 op dinsdag 27 december 2016, 12:12:01
Tevens zou het beter zijn om de 3 weg wissels er helemaal uit te gooien en te vervangen door 2 wissels.
Uitrijdend kan je ze wel gebruiken omdat  je die dan niet hoeft te schakelen, maar inrijdend zou ik een drieweg wissel zeker niet gebruiken.
Ze zijn een bron van ellende en brengen veel ontsporingen met zich mee. Vooral in je schaduwstation moet de bedrijfszekerheid van je wissels perfect zijn.
Ik heb de nadelen zelden zo efficient op een rijtje gezien.

Toch ben ik, kennelijk met AnalogDriver en wat anderen, van mening dat driewegwissels beter niet rechtstreeks uit de doos kunnen worden ingezet (er moet eerst wat gebeuren aan de omschakel veiligheid), maar wel erg praktisch en ruimtebesparend kunnen zijn.

Het grootste probleem van sommige drieweg wissels is toch alleen maar dat er treinen stroomloos komen blijven te staan als ze er niet snel genoeg over heen rijden?
Re: Baan bouwen
RobVille
gast

Re: Baan bouwen
Ik wil nog even reageren op de vraag naar eventuele problemen met de spiralen.

Bij het bouwen van helices is de nauwkeurigheid essentieel. Elke verandering in stijgingspercentage binnen de helix heeft gevolgen in die zin, dat de treinen bijvoorbeeld schokkerig gaan rijden. Je stijgingspercentage van 2.7 % is echt te steil.

In mijn geval bestond de helix (2.4 % stijging) uit 11 windingen met een dubbelspoor, buitenspoor stijgend, binnenspoor dalend. Daarnaast waren zowel het binnen- als buitenspoor elk onderverdeeld in vier blokken.

Nu de praktijk:

Märklin 37774:
Tijdens het testen van deze loc bleek dat de spiraal een niet te nemen hindernis vormde.
De aangedreven wielen slipten door. Bij nader onderzoek bleek dat niet vier maar twee wielen
op elke as aangedreven werden en dan nog kruiselings ook. Elke as had maar een antislipbandje 8o
Twee nieuwe wielassen elk met twee antislip (21,40 euro) besteld  en gemonteerd.

Märklin 26834
Deze ?Glaskasten? bleek met twee wagons aan de haak al niet meer in staat de spiraal in te rijden.

Märklin 37321
Deze loc, Serie Re 620 der SBB, ging slippen in de spiraal bij een last van meer dan 10 goederenwagons van het type Rs. Ik rij met lange treinen!

Märklin 39050
Deze stoomloc bleek niet meer dan drie personenwagons te kunnen trekken in de spiraal.
Het probleem zijn waarschijnlijk de grote drijfwielen. Meerdere locs (39020,39022) van dit type vertonen hetzelfde gedrag. Teveel frictie door de bogen.

Sommige wagons geven ook problemen. Ik had een set van tien ketelwagons van Märklin waarvan de koppelingen en de buffers in de spiraal steeds haakten. De koppelingen heb ik toen vervangen door Roco 40271. Deze koppelingen blijven mooi onder de buffers zitten in de bogen.


Märklin 37575
Deze BR E 03 der DB daarentegen trekt tot wel tien wagons en zelfs na stilstand in een blok, vertrekt deze loc moeiteloos.

Lange goederentreinen rijden bij mij dan ook altijd in multitractie:
Langer Heinrich,
BLS Traxxen,

Kortom, een spiraal is de ideale manier om hoogteverschillen te overbruggen. Het grote probleem is en blijven de stijgingspercentages. Een prachtige oplossing zag ik een keer tijdens Eurospoor. Deze spiraal van een Duitse modelbouwclub had wel een diameter van drie meter met grote, ovale windingen.

Groetjes,
Rob
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Baan bouwen
Om ruimte te besparen en je stijgingspercentage te verlagen kun je idd een ovaal maken met 2 á 3 rechte
rails ertussen. Zo kun je ook de r2 en r3 bochten blijven gebruiken.
Re: Baan bouwen
Keesoldscool
gast

Re: Baan bouwen
Hallo Rob,

Dank voor je uitgebreid antwoord en genoemde voorbeelden. Wel ben ik benieuwd naar de radii, die jij hebt gebruikt. Ik heb R2 en R3. Het idee van de ovaal is één, die ik zeker ga bekijken.
Je noemt de 37774, die je hebt gemodificeerd, maar niet wat het resultaat was na modificatie. Kun je daar nog wat over zeggen?

@Barry: Gelezen ter harte genomen. Ik ga kijken welke ruimte ik heb.
Re: Baan bouwen
RobVille
gast

Re: Baan bouwen
Cor,

CiteerWel ben ik benieuwd naar de radii, die jij hebt gebruikt.

Vanwege de beperkte ruimte heb ik moeten kiezen voor een oppervlakte van 1 vierkante meter per spiraal en kwam dus uit op de K-rails bogen 2221/2231 :(

Citeer.... maar niet wat het resultaat was na modificatie.

Met dit treinstel heb ik nu geen problemen meer. Stilstaan en optrekken in de spiraal gaat nu vlekkeloos.

Groetjes,
Rob
Re: Baan bouwen
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan bouwen

Proficiat, Kees !

Nog vele goede en gezonde jaren gewenst  :P

Grtz Tony