Ik wil nog even reageren op de vraag naar eventuele problemen met de spiralen.
Bij het bouwen van helices is de nauwkeurigheid essentieel. Elke verandering in stijgingspercentage binnen de helix heeft gevolgen in die zin, dat de treinen bijvoorbeeld schokkerig gaan rijden. Je stijgingspercentage van 2.7 % is echt te steil.
In mijn geval bestond de helix (2.4 % stijging) uit 11 windingen met een dubbelspoor, buitenspoor stijgend, binnenspoor dalend. Daarnaast waren zowel het binnen- als buitenspoor elk onderverdeeld in vier blokken.
Nu de praktijk:
Märklin 37774:
Tijdens het testen van deze loc bleek dat de spiraal een niet te nemen hindernis vormde.
De aangedreven wielen slipten door. Bij nader onderzoek bleek dat niet vier maar twee wielen
op elke as aangedreven werden en dan nog kruiselings ook. Elke as had maar een antislipbandje
Twee nieuwe wielassen elk met twee antislip (21,40 euro) besteld en gemonteerd.
Märklin 26834
Deze ?Glaskasten? bleek met twee wagons aan de haak al niet meer in staat de spiraal in te rijden.
Märklin 37321
Deze loc, Serie Re 620 der SBB, ging slippen in de spiraal bij een last van meer dan 10 goederenwagons van het type Rs. Ik rij met lange treinen!
Märklin 39050
Deze stoomloc bleek niet meer dan drie personenwagons te kunnen trekken in de spiraal.
Het probleem zijn waarschijnlijk de grote drijfwielen. Meerdere locs (39020,39022) van dit type vertonen hetzelfde gedrag. Teveel frictie door de bogen.
Sommige wagons geven ook problemen. Ik had een set van tien ketelwagons van Märklin waarvan de koppelingen en de buffers in de spiraal steeds haakten. De koppelingen heb ik toen vervangen door Roco 40271. Deze koppelingen blijven mooi onder de buffers zitten in de bogen.
Märklin 37575
Deze BR E 03 der DB daarentegen trekt tot wel tien wagons en zelfs na stilstand in een blok, vertrekt deze loc moeiteloos.
Lange goederentreinen rijden bij mij dan ook altijd in multitractie:
Langer Heinrich,
BLS Traxxen,
Kortom, een spiraal is de ideale manier om hoogteverschillen te overbruggen. Het grote probleem is en blijven de stijgingspercentages. Een prachtige oplossing zag ik een keer tijdens Eurospoor. Deze spiraal van een Duitse modelbouwclub had wel een diameter van drie meter met grote, ovale windingen.
Groetjes,
Rob