Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Soundbibliotheek uitluisteren

Gestart door modeltreinverzamelaar vrijdag 28 oktober 2016, 16:35:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soundbibliotheek uitluisteren
Beste forumleden,

Naar aanleiding van het artikel in Märklin Magazin hoe om te gaan met de geluidsbibliotheek heb ik deze gedownload in mijn PC.
Nu probeer ik de geluiden af te spelen maar ik krijg steeds de melding dat ik niet het goede programma heb om deze geluiden af te spelen.
Mijn vraag nu: kan je deze geluiden wel via je PC afspelen?
of zijn ze alleen bedoeld om via de loc af te spelen ?.
En als ze wel via de PC af te spelen zijn, welk programma heb ik dan nodig?

Het artikel in het magazine gaat hier niet op in. Ze gaan er kennelijk van uit dat je alles al weet. Nou niet dus. Maar we hebben ook nog zoiets als het 3railforum. Wellicht zit daar een techneut die dit weet en het met ons wil delen.

Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Wat is de extensie van de bestanden die de geluiden voorstellen?

Als dit een eigen versie kan het alleen met eigen programma gelezen,afgespeeld worden.  Het is echter ook mogelijk dat de extensie afwijkend is maar eigenlijk niets speciaal is. Ze zijn dan hernoemd om alleen door een eigen software gebruikt te worden.

Groeten Maarten
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Hallo Maarten

bedankt voor je antwoord. Het lijkt op het laatste: Märklin heeft een codec gebruikt om de zaak te beveiligen.

De melding van Windows (10) windows mediaplayer is:
speler bied geen ondersteuning voor het bestandstype of de codec die is gebruikt om het bestand te comprimeren.

Ga ik dan naar de eigenschappen van het geluidsbestand kijken dan zegt het systeem:
Wave geluid, grootte: 17KB, is verkleind; CRC32 CBOB85F0; index 8.

Kortom: het bestand is met een speciaal programma verkleind en daardoor niet af te spelen via de Windows mediaplayer in de WAV keuze.

Kennelijk zit in elke loc die audio aan boord heeft een programmaatje  dat deze file wel kan afspelen.

Is toch om gek van te worden.
Hoe kan je nou van te voren via je PC leuke geluiden uitzoeken en deze laden in je loc? Van te voren uitzoeken is dus niet mogelijk geluiden in je loc zetten wel. Zie het artikel in het M.magazine.

Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Uitluisteren kan door de decodertool op je PC te installeren en daarna het bestand uit de bibliotheek openen.

Even stoeien met de software, maar de sounds zijn zonder meer individueel af te spelen.

Gr. Fred.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Hallo Fred,

deze tool had ik al geïnstalleerd, maar niet bedacht dat je via deze tool de geluiden af zou kunnen spelen. Alleen...

Als ik het Tool open, dan kan ik kiezen uit 3 mogelijkheden: nieuw project, bestaand project of sound programmeren.
In geen van de drie mogelijkheden zit het afluisteren van de sound in. Tenminste ik kan hem niet vinden. Kan je een tipje van de sluier oplichten?

Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
beste Fred,

als ik dat draadje probeer te begrijpen dan wordt er geen tipje van de sluier opgelicht maar valt voor mij het doek. Wat daar geschreven wordt kan ik niet vertalen naar mijn vraag. Ik begrijp nu ook steeds meer waarom er steeds meer mensen afhaken met de treinen hobby, je bent niet meer bezig met treinen maar met zoeken naar hoe iets werkt. Een goede beschrijving ontbreekt..

Ik heb inmiddels de vraag aan M gesteld en wacht op antwoord.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Dag Nico.
Jouw vraag en de daarop gegeven antwoorden heb ik met veel interesse gevolgd en gelezen.
Ook voor mij zijn de antwoorden vaak veel "hocuspocus" en voor mezelf niet uit te voeren.
Wat voor de één gesneden koek is, is voor de ander nauwelijks te volgen.

Voor mij geldt dat ik het eerst een keer moet zien en zelf proberen en daarna regelmatig mee bezig zijn en dan lukt het allemaal prima.
Het is niet voor niets dat (o.a.) Märklin voor veel "plug and play" gaat omdat je toch een eenvoudige start moet kunnen maken voordat je moeilijker gaat! 8o
Helaas zijn ook veel handleidingen moeilijk te volgen maar ook omdat wij (meestal) de tijd niet nemen om dit goed door te lezen.

Veel plezier en succes met deze prachtige maar zeker lang niet altijd makkelijke hobby.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Daarnet even zelf het decodertool open gemaakt.

Tijdens opstarten kies je voor bestaand project openen.
Er komen dan beschikbare projecten in beeld.

Kies voor de opties in het volgende beeld en klik op de sleutel knop rechtsonder.

Selecteer daarna tabblad sound en in de rechterhelft van het volgende scherm kun je geluiden afspelen.

Beetje zoeken kan geen kwaad bij afsluiten kun je kiezen voor de optie bewaren!
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Beste Fred,

Je schrijft: "Er komen dan beschikbare projecten in beeld". Als je kennelijk voor het eerst begint komt er niets. Er zijn nog geen projecten.
Maar je hebt nu wel een tipje gegeven. Inmiddels de duits-talige handleiding gedownload en ga een project proberen te maken. Wellicht kom ik het een en ander tegen.

En dat allemaal om een simpel geluidje te kunnen horen. Het kan verkeren.

Albertjan bedankt voor je morele steun. Je ziet, ik zal er uiteindelijk achterkomen hoe ik een geluidje kan afspelen. Het is zondag dus we hebben de tijd.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Al lezende door de handleiding kwam ik er achter dat ik een oude Decoder-Tool versie op mijn PC had staan namelijk mDecoderTool -v100-Setup. exe in plaats van de nieuwe versie volgens de handleiding: v300. (Kenmerk mDT/3/0915/Ha1 )
Nou dan laad ik toch even de nieuwe versie. Helaas, niet te vinden. Als ik de opgave in de handleiding volg krijg ik de melding: PARDON! Als ik vervolgens via de keuze menu's erbij probeer te komen, kom ik terecht bij een of andere landenkeuze; kortom de navigatie stuurt je het weiland in.

Ik heb het geprobeerd maar ik verzand  gewoon in het Märklin systeem. Ik stop er maar even mee.

Robbie103,
je verhaal is leuk als achtergrond maar waarom zou het dan via een omweg wel kunnen? Wat ik probeer is die omweg te vinden, Kennelijk alleen voor insiders. Alhoewel, ik realiseer mij nu ineens dat ik ook insider lid ben. Kom op M als je meeleest.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Hallo Robbie103

Ik heb je link geprobeerd. Kwam niet uit op de juiste locatie. Na het nog enige keren geprobeerd te hebben (eigenlijk tegen beter weten in) zag ik plots als eerste regel staan op de site van M dat je akkoord moet gaan met cookies. Na akkoord gave kwam ik uit waar ik moest zijn volgens je link. Programma geïnstalleerd, volgens de opgave van Marklindak naar de mogelijkheden gemaneuvreerd en JAA, HIJ DOET HET. IK HOOR NU HET GEKOZEN GELUID UIT HET BESTAND.

HET IS GELUKT.

Ik ga nu verder met de zaak bekijken en beluisteren en ens kijken wat de mogelijkheden zijn.
Ik wil een ieder bedanken voor zijn/haar bijdrage.

Welke les heb ik nu geleerd? Het blijkt dat je de eerste vraag positief moet beantwoorden dat je cookies accepteert. Daarna mag je van M overal bijkomen. Beantwoord je de vraag niet dan krijg je ook niet alles te zien of kan je niet alles downloaden. Het is maar een weet maar heeft mij wel onnodig veel tijd gekost. Dus voor de andere lezers van deze bijdrage: zeg ja tegen de vraag van M op de cookies. Je bent er dan niet mee getrouwd.

Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Even terug komen op dit topic kan wel een nieuwe beginnen maar het past hier naar mijn idee goed bij,Ik kan de data base van geluiden afspelen die te benaderen is via de decodertool maar je kunt ook via Marklin een data base downloaden die gewoon tig keer meer geluiden bevat alleen kan ik hier niks van afspelen krijg een fout melding iemand een idee voor een oplossing?
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Hallo allemaal,

Ook ik wil geluiden kunnen beluisteren en dan wel het geluid van een 01.10. Waar kan ik dit geluid vinden en is het überhaupt beschikbaar voor de msd3?

Groet, Jasper
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Dat kan via de MDT3(Marklin decodertool 3)alleen krijg je een fragment te horen.
Voor hoe en wat kun je het beste even op YouTube kijken door bvb te zoeken op Marklin msd3 dan krijg je genoeg hoe en wat filmpjes.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Citaat van: hmmglaser op woensdag 18 oktober 2017, 00:04:08
Even terug komen op dit topic kan wel een nieuwe beginnen maar het past hier naar mijn idee goed bij,Ik kan de data base van geluiden afspelen die te benaderen is via de decodertool maar je kunt ook via Marklin een data base downloaden die gewoon tig keer meer geluiden bevat alleen kan ik hier niks van afspelen krijg een fout melding iemand een idee voor een oplossing?

Je moet vanuit de soundbibliotheek verzamelen in een nieuw project.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Het afspelen is gelukt om een of andere manier werden de files bij mij ergens onder gezet zag ze pas nadat ik alles had door geopend.
Er staan zoveel NS 1200 sounds op dat het niet onder 16 functies(waar er een aantal voor licht en rangeer functies worden gebruikt)kwijt kan ;)
Misschien word het toch eens tijd voor een CS2/3.
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Soundbibliotheek uitluisteren
Mark,

Je hebt niet persé een CS2/3 nodig hoor.
Met de gratis MTD3 software en de 60971 usb programmer kun je alles doen wat je met de CS2/3 kunt doen.