Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus

Gestart door SytzeTalsma vrijdag 28 oktober 2016, 10:48:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Hallo,

daar ik al anderhalf jaar niet meer op het forum ben geweest en de hobby stil gelegen heeft omdat het haakte op het aansturen van de boosters door DDW en koploper.
Nu de het donkere weer er aan komt lijkt het mij leuk om de hobby weer op te gaan pakken (zal binnenkort foto's plaatsen).
nu inmiddels het probleem met de boosters opgelost is door het toepassen van een DS1489 met daar achter een 74HC04.

Nu kwam ik op internet een tle hall sensor tegen en vroeg mij af of het mogelijk is om hiermee de treinen te detecteren door een magneet onder de lok en wagons te plakken.
vervolgens de uitgang van de TLE naar een ingang op Arduino sturen en die aan de s88 hangen.
je zou dan met een arduino mega2560 al 32 meld punten kunnen realiseren.
kosten blijven daardoor minimaal, een TLE koop je voor rond de 65 cent.

is dit haalbaar ?

mvg Sytze
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Citaat van: SytzeTalsma op vrijdag 28 oktober 2016, 10:48:25
is dit haalbaar ?

Veel zal haalbaar zijn ;) Maar waarom niet gewoon massadetectie of stroomdetectie toepassen? Dan heb je geen magneetjes onder de trein nodig. Waarom eerst een tussenstap via arduino op een S88-print doen?

Groet Ronald.
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Citaat van: ronaldk op vrijdag 28 oktober 2016, 11:00:01
Maar waarom niet gewoon massadetectie of stroomdetectie toepassen? Dan heb je geen magneetjes onder de trein nodig. Waarom eerst een tussenstap via arduino op een S88-print doen?
Waarom niet de hallsensor direct aan de ingang van een S88 (voor massa detectie) hangen.
Arduino is leuk maar voor deze toepassing totaal onnodig.

grt P.
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Volgens mij heeft sietse al een idee, nou kan alles anders maar de vraag was of het ging werken, en niet of het ook anders kon.

Als je de TLE aan de praat krijgt op je arduino moet het haalbaar zijn. En die hall sensor krijg je wel aan de praat op een arduino. Ik kan me voorstellen dat je veel meer boolean-ops er op los kan laten voordat je de data naar je S88 stuurt.

kan je me wat meer vertellen hoe je de arduino met de S88 laat praten? Vergeet niet dat je 32 melders aan kan sluiten, maar als die alle 32 een eigen uitgang naar de S88 moeten hebben ben je dus 16 ingangen aan uitgangen kwijt. Als het is om je TLE's te schmitt-triggeren en te bufferen is het een goed plan. Een goede hall sensor heeft niet eens een magneet nodig en zal ook op de surfplank al reageren, maar da's experimenteren en uitvinderij.

Hier staat een heel verhaal daarover

http://www.modellbahnwelt.de/spur-h0/der-hallsensor-tle-4905l-im-maerklin-metall-gleis

Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Zeer mooi project, en volgens mij haalbaar met een arduino.

32 logische ingangen zal de arduino wel hebben. Dan heb je nog 3 ingangen nodig om S88 signalen in te lezen (DATA IN, CLOCK en LATCH) en 1 uitgang om S88 signaal door te sturen (DATA OUT) S88 RESET is niet nodig!

Via de software die je schrijft voor de arduino kan je stoorsignalen eruit filteren. (een softwarematige ontstoorcondensator en schmitt trigger) Werkt bij mij al jaren, en ook bij andere die het nagemaakt hebben, wel met een PIC microcontroller. Principe werking lees hier

Geert
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Ondanks dat ik het helemaal nie ga maken vind k het een zeer leuk, leerzaam, intiutief en mooi geschreven artikel (doet het pijn, die veer, zo diep?) ik ga dat helemaal lezen :)  :thumbup:
Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Hallo,

Bedankt voor de vele positieve reacties.

eerst het booster probleem.
ik heb 2 marklin boosters die ik wilde aansturen met ddw via deze KLIK schakeling.
nu blijkt dat de boosters een ttl ingangs niveau nodig hebben (0v tot 5v).
echter geeft de com-poort -10v tot +10v, dus als koploper op stop stond begon alles ongecontroleerd te rijden wat grote schade aan rijdend materieel tot gevolg heeft.

nu ik de uitgang van bovenstaande schakeling aan de scoop gehangen heb kwam ik er achter dat die geen mooi ttl signaal maakt.
ik heb dus ipv de bovenstaande schakeling een ic ds1489 toegepast om van +/- 10v een 0/5v signaal te maken.
echter komt dit er geïnverteerd uit waardoor er een 74hc04 nodig is om het signaal weer te inverteren zodat het op de juiste manier aangeboden wordt.
ik hoop dat het een en ander duidelijker wordt.

de TLE.

het principe met de hall sensor is dat ik nog meerdere arduino's heb liggen en met de met de sketch van KLIK   ja sorry maar krijg het niet voor elkaar om een hyperlink toe te voegen.
kun je elke ingang van de arduino naar de s88 sturen ( ik gebruik dus eigenlijk de arduino als een s88 voor massadetectie om het zomaar te zeggen.
als ik een arduino ingang met de ground verbind, dan wordt hij in koploper keurig bezet gemeld.

ik heb nu voor een groot deel al stroomdetectie toegepast maar vind dat niet naar behoren werken, er moet altijd stroom afname zijn om te detecteren.
massadetectie werkt niet met m-rails.

nu moet ik nog uitvinden hoeveel sensoren er per blok nodig zijn en waar te plaatsen.
heeft iemand daar ideeën of suggesties over.

EDIT Fred, links ingekort



Re: Detectie met een TLE via arduino naar s88 bus
Hoi Robbie103,

bij mijn weten heeft de delta en de Edits +-10v (RS232) nodig.
de 6015 en 6017 van Marklin en de Littfinski hebben ttl nodig (0 tot +5v).
andere merken heb ik geen ervaring mee.

Heb jij dezelfde problemen ? ik heb het schema met pen getekend op papier en de schakeling op een strokenprint gemaakt.
ik kan wellicht het schema inscannen.

Mvg Sytze