Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ray's zolder baan

Gestart door Ray woensdag 26 oktober 2016, 18:34:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Ray's zolder baan
Beste forum leden,

Naast mijn banenplan topic (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62750.0) leek het mij tijd om een Modelbaanbouw topic te openen.
Het baanplan is nog niet definitief maar in grote lijnen zal er niet heel veel meer veranderen.
Hierdoor is het ook mogelijk om te beginnen met het schaduwstation en de klimspiraal.

De ruimte die ik heb betreft een zolderkamer van ongeveer 785x410cm, hiervan is een deel in gebruik door een bureau (waar vandaan ook de besturing geregeld gaat worden) en een bank.
Mocht er na een aantal jaar behoefte zijn aan meer ruimte, kan de bank en bureau nog de ruimte verlaten. Voor nu gok ik dat er voldoende ruimte is om een hele poos modelbouw plezier te beleven  ;)
De lengte is ook niet geheel te benutten door het schuin lopende dak.

Hieronder een aantal foto's die de ruimte laten zien.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Het zichtbaren deel van de baan zal ongeveer zo worden als het bijgevoegde plaatje uit Scarm, waarbij het gelige spoor niet zichtbaar is.
Het BW is nog verre van af maar dat is een project voor later.

Ondertussen ben ik rustig aan de slag gegaan met het maken van het R3/R4 spiraal, deze zal 50cm hoogte moeten overbruggen van het schaduwstation naar niveau 1 waarna er op een later moment nog 1 wending bovenop komt.
Plaatjes zagen en lijmen en lijmen en lijmen  :D
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
De komende avonden hoop ik het spiraal te voorzien van draadeinden en afstandhouders (electrabuis).

Verder wil ik mij gaan verdiepen in het huidige digitale "klimaat", mijn huidige digitale centrale is (buiten de 6021's) een Intellibox 1 voorzien van S88 terugmeld decoders.
De besturing zal voornamelijk vanaf de pc plaatsvinden (via iets als koploper/itrain) maar uiteraard wil ik langs de baan ook de controle over kunnen nemen voor wat rangeerwerk.

De vraag waar ik voor sta is ga ik verder met de Intellibox 1 (com poortje) of pak ik een andere centrale waarbij een verbinding met de pc gemakkelijker/betrouwbaarder(?) gemaakt kan worden.
Een ECoS2 of CS2/3 zien er wel mooi uit, maar ik vraag mij af of ze niet wat overkill zijn voor een geautomatiseerde baan waarvan de regeling vanuit de pc komt.

Ook de terugmelding moet ik gaan bekijken, ik lees her en der dat er voor de S88 tegenwoordig betere alternatieven zijn.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Ray's zolder baan
hoi Ray,

Strak begin met die klimspiraal. En pennen zijn inderdaad niet alleen handig voor schrijfwerk,
maar ook om de gaten in één lijn te houden  :D

Voor de terugmelding is de S88-N (evt met diodetruc) van Rosoft aan te bevelen.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Dankje Hans! Op de diodetruc ga ik mij eens inlezen, ook het betrouwbaarder maken van de M wisselaandrijvingen.

Even de draadeinden in de spiraal gestoken, dat gaat, gezien ik alles in 1 stuk door gelijmd had, het makkelijkst door de spiraal op zijn zij te zetten.

Imposant gevaarte meteen!

Moet uiteraard nog uitgelijnd worden aan de onderkant en op een onderstel komen  :)
Re: Ray's zolder baan
peterke33
gast

Re: Ray's zolder baan
Hoi Ray

Dat spiraal belooft een grote baan te worden, dat ziet er al top uit hoor.  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Ray's zolder baan
Hallo Ray, een mooi baanontwerp. Ook een strak spiraal. Complimenten. Ga zo door. :thumbup:
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Ray's zolder baan

Hoi Raymond ( of is het liever Ray? )

Je bent van start gegaan, zie ik !
Begin ziet er gedegen uit  :thumbup:

Veel knutselplezier !

Grtz Tony
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ray's zolder baan
Hello Ray,

Jouw sporenplan ziet er leuk uit met veel uitdagingen.
De spiraal ziet er schitterend uit. Dit is de kostenbesparende methode met de trapeziums, maar wel zagen en zagen... proficiat voor je geduld.
Ik wou dat ik ook kon beginnen bouwen, maar ik zit nog meer dan twee jaar in Qatar, dus ik kan alleen tijdens mijn verlof aan mijn baan in België werken.
Met welk programma wil je gaan sturen? Ik gebruik Windigipet en ben heel tevreden.

Nog veel plezier

Luc
Re: Ray's zolder baan
-Ray:
Das al een hele kloeke start zo onmiddellijk met een helix te beginnen, mooi strak gebouwd,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Ray's zolder baan
Keesoldscool
gast

Re: Ray's zolder baan
Hallo Ray,

Briljante oplossing voor de helix en ook om slagvast PVC als afstandhouder in te zetten. De helix is voor R3 en R4 spoor. Ben jij bereid de maten van de trapezia te delen op dit forum? En doe jij tussen het hout en de buisjes nog een carrosserie-ring?

Met vriendelijke groet,

Kees
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Dank iedereen! Ik probeer zo net mogelijk te bouwen, dan kan het hopelijk jaren mee  ;)

Ray of Raymond, maakt mij niet uit!

Doelstelling is dit weekend het klimspiraal zijn plek te geven en een begin te maken met de rest van het schaduwstation.

De keus voor het besturingsprogramma staat nog open, zo ook voor de centrale (heb nog een Intellibox 1 liggen van "vroegah").

@Kees, dankje! Maar zelf verzonnen is het niet hoor! De maten heb ik berekend met het "bekende" Excel sheet van Rainer Lüssi. (http://www.stayathome.ch/gleiswendel.htm).
De langste maat is 71cm, breedte is 19,8cm samen met de 60 graden hoeken kom je aan de korte kant op een 48cm. De verspringing tussen de 2 plaatjes is dan 22,9cm.
Stijging per wending is 9cm.
Plaatjes zijn gemaakt van 3,6mm dik multiplex hardhout van de bouwmarkt.
Een carrosserie ring zit niet tussen de pvc buis en het hout, hier heb ik wel aan gedacht maar ben er nog niet over uit of ik die noodzakelijk vind. De buis zal na verloop van tijd wel wat "snijden" in het hout vermoed ik...
Re: Ray's zolder baan
Keesoldscool
gast

Re: Ray's zolder baan
Hallo Ray,

Een stijging per wending van 9 cm is een hellingspercentage van 2,8%. Dit is ruim onder de waarde van max. 3%, die door Marklin geadviseerd wordt. Ik heb het Excel-bestand bekeken. Erg handig. Zou wat mij betreft in de Wiki mogen. Heb je als draadeind M8 of M10?
De carrosserie-ringen ga ik zelf wel gebruiken en misschien verwarmingsbuis in plaats van kunststof. Puur voor de stabiliteit.
Ga jij nog kurk of schuimfolie gebruiken als geluidsisolatie onder de rails?

Met vriendelijke groet,

Kees
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Hoi Kees, onder de rails ga ik 3mm (blauwe) ondervloer voor laminaat gebruiken.
1 van de redenen om de kunststof buis te gebruiken is om de scherpe draadeinden te bedekken. Hierdoor kan een ontspoorde trein minder snel beschadigen. Door van kunststof over te stappen op een stalen CV buis doe je dat voordeel denk ik deels teniet.
Draadeind wat ik gebruikt heb is M8, M6 zou ook nog moeten kunnen maar die paar cent extra voor M8 en iets meer stabiliteit  ;)
Re: Ray's zolder baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ray's zolder baan
Hoi Ray,

Mooi baanplan, je hebt al een goede start gemaakt zo te zien.
Is het hout wat je gebruikt in de spiraal wel dik genoeg om recht te blijven ( ik bedoel buigt het niet door ) ?
Zelf ga ik hier binnenkort ook mee aan de slag en lees graag je bevindingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ray's zolder baan
Keesoldscool
gast

Re: Ray's zolder baan
Goeiemorgen Ray,

Die blauwe ondervloer is ook een idee. Ga morgen eens snuffelen in de bouwmarkt. Wat de beschadigingen bij ontsporingen betreft, denk ik niet, dat het wat uitmaakt. Als dat voor jou een belangrijke motivatie is, zou je verwarmingsbuis isolatie kunnen overwegen. De ruimte ervoor is er.

@Peter: De spiraal is in uitvoering 2 x 3,8 mm, dus bijna 8 mm. Bij een gemiddelde overspanning van nog geen 35 cm zo sterk dat een normaal gebouwde volwassen man erop kan staan. Moet dus wel een combinatie kunnen dragen, lijkt mij

Groet,

Kees
Re: Ray's zolder baan
Hallo Ray,

Je spiraal ziet er al indrukwekkend uit, mooie ruimte heb je trouwens.

Veel bouw plezier.
Blijf dit volgen.

Gr.
Piwie.
Re: Ray's zolder baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ray's zolder baan
Helemaal helder Kees  :thumbup:
Dat hij dubbel op elkaar zat had ik niet gezien.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ray's zolder baan
zendesigner
gast

Re: Ray's zolder baan
Hoy Ray,

Ge gaat goed en snel van start , tis nog maar twee weken sinds je eerste plan :-)

Die elektriciteits buis heb ik er op mijn spiraal ook tussen zitten, met ongeveer dezelfde reden. Vooral voor je armen heb ik het gedaan.
Ik ga dus dit topic dan nu verder volgen :-)

groeten
Bart
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Ray's zolder baan
Spiraal is mooi gebouwd  :thumbup:
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ray's zolder baan
Mmmm wat ziet dit er mooi uit ... zal ik ook zeker verder opvolgen :)
Re: Ray's zolder baan
BR 216
gast

Re: Ray's zolder baan
Mooi gemaakt jou spiraal  :thumbup:

Groetjes Frank
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ray's zolder baan
Hey Ray,

Mooi begin van je baan.  Je hebt reeds een strakke spiraal gebouwd.  De Excell-file is handig, die ken ik ook.  Alleen mijn klimspiralen zullen ovaal van norm zijn, en dan kan ik ze niet helemaal gebruiken, alhoewel...

Ik gan toch maar gewoon 9mm multiplex zagen denk ik, dan moet je ook niet zo veel lijmen  :D.

Ik ga je zeker blijven volgen.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Dank jullie voor de reacties!  :)

Peter, de langste overspanning is niet geheel buigvrij. Het buitenste deel bedoel ik dan.
Als ik 1 van mijn zwaarste loks hierop zet zie ik het hout een mm zakken. Is dit erg?  :?
Ik zal eens een stukje van 9mm multiplex eenzelfde buigtest geven en zien of dit net zo "door buigt".
Eventueel kan ik nog een randje (klein balkje) op of onder de verdieping lijmen om het doorbuigen tegen te gaan, dat kan dan direct als bevestiging dienen voor de val bescherming.

Helaas heb ik dit weekend niet veel kunnen doen door andere verplichtingen, de klimspiraal staat nu wel op verstelbare pootjes (blokje hout met inslagmoer).
De foto vertekend iets, maar het geheel is nu ook op hoogte gebracht.

Nu kom ik ook op het punt dat ik iets moet gaan beslissen over terugmelding en wellicht keuze centrale, daar zal ik een apart topic over openen. Aangezien ik nog niet weet of ik Märklin of een ander merk zal kiezen is het alleen even de vraag waar ik dat topic moet starten  ;)

Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ray's zolder baan
Ray,

Mooi spiraal heb je gebouwd. :thumbup: :thumbup:
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Ray's zolder baan
Ray,

spiraal ziet er keurig strak uit, mooi gebouwd :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ga dit draadje zeker volgen.

Groet,
Dirk
Re: Ray's zolder baan
Keesoldscool
gast

Re: Ray's zolder baan
Hallo Ray,

Ik ben verbaasd om te lezen, dat je spiraal doorbuigt bij één van jet zwaarste locs. Temeer, omdat de spiraal een verkanting heeft. Ik zou in eerste instantie de draadeinden aan de binnenkant iets meer spanning naar beneden geven, dus de moer aan de onderkant een slag los en boven een slag vaster. Hier door krijg je iets meer verkanting en dus torsie in het hout en zou mijns inziens de torsiekrachten het doorbuigen moeten voorkomen.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Kees, ik moet wel zeggen dat de moertjes allemaal hand vast zitten, de boel daadwerkelijk aandraaien zal dan ook zeker nog wel effect hebben.
Vanavond maar even mee aan de slag  :)
Re: Ray's zolder baan
Keesoldscool
gast

Re: Ray's zolder baan
Ray,

Ben benieuwd naar resultaat.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Duurde iets langer dan gedacht, maar met alles vast gedraaid zit er minimale beweging in.
Volgende stap is met een rijdende lok wat tests doen, wacht nu alleen nog op voldoende R4 bochten maar die zijn bij mijn leverancier niet op voorraad.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2016

offline
Re: Ray's zolder baan
Dag Ray,

Zoals reeds gemeld, een mooie spiraal.  Eventueel kan je ook nog, indien je aan de zijkant voldoende plaats hebt er een kleine "keeper" 2,5cmx2,5cm of 3cmx3cm onder bevestigen, dat geeft ook extra stevigheid, maar dat kost plaats en die is meestal niet ruim bemeten aanwezig op een modelbaan.
Re: Ray's zolder baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ray's zolder baan
Klopt, daar is opzich nog wel ruimte voor, maar na wat test runs met zware locs zie ik nog geen beweging in het bouwwerk  :thumbup:

Vandaag aan de slag met de isolatieplaten in het spiraal. Gekozen om een extra uitgezaagd hexagon deel als mal te gebruiken voor de isolatieplaatjes.
Helaas wacht ik nog steeds op de rails voor het spiraal, de R4 lijken lastig te leveren te zijn...