Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

maximale helling

Gestart door Quin10 dinsdag 25 oktober 2016, 20:28:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
maximale helling
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
maximale helling
hallo allemaal,
ik wil het faller car system inbouwen in mijn baan, alleen wat is de maximale helling die de auto aankan?
groeten Quinten
Re: maximale helling
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: maximale helling
Hoi,

Dat is ook afhankelijk van je voertuig(en). De ene groot of klein kan meer klimmen dan de ander.
Ik heb zelf e.e.a. met testhellingen uitgeprobeerd.
Hetzelfde gedaan met enkele en dubbele bochten.
Zo heb ik een landweggetje waar alleen auto's met een kleine draaicirkel en korte wielbasis overheen kunnen.

Succes
Matje
Re: maximale helling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: maximale helling
ik hou max. 5% aan (dus 5 cm per lopende meter straat)

Voor grote hoogtes te overwinnen op korte afstanden, kan je een CDROM drive gebruiken op z'n kant, schuifje open/schuifje dicht, kan je terplaatse toch 10 cm overbruggen :-)

Overigens, ook om een voertuig 180 graden te draaien, heb ik zelf wat ontworpen met een stappenmotor, vergelijkbaar met een draaischijf bij een BW, je voertuig draait dus terplaatsen 180° !
Je "draaien" neemt dan qua plaats max. een cirkel nodig van de lengte van het langste voortuig dat je wil draaien, kan je makkelijk wegwerken in je "coulissen" :-)

Op die manier probeer ik de hoogtebeperkingen en draaibeperkingen "weg te werken" uit carsystem ...
Re: maximale helling
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: maximale helling
Citaat van: sn00zerman op woensdag 26 oktober 2016, 17:17:18
Voor grote hoogtes te overwinnen op korte afstanden, kan je een CDROM drive gebruiken
Als max 5% te weinig is, een lift inbouwen ! :thumbup:
Re: maximale helling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: maximale helling
Faller geeft zelf een maximum van 12% aan. Maar goed, dat zullen vast wel de optimale omstandigheden zijn ;)
Bron: http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/allgemeines/Car_System_Info_D.pdf
Re: maximale helling
zendesigner
gast

Re: maximale helling
Hoy Chris,

Ben zelf aan het kijken om men draaischijf met een stepper te gaan bouwen. Hoe stuur jij dat schijfje aan ?

Bart
Re: maximale helling
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: maximale helling
gewoon nema17 stappenmotor met stepstick en Arduino mini. schijf moet bij mij gewoon 180° draaien, dus via een wisselcommando puls (carsystem stuur ik ook aan met RocRail), krijgt de Arduino het signaal om te "keren". Vervolgens stuur ik gewoon 100 pulsen naar die stepstick.
(motor heeft 200 pulsen nodig om een complete toer te draaien)
Aangezien er ook nog reed-contacten zitten in die draaischijf van mij, wissel ik per wisselpuls van richting, zodat de draden van de draaischijf, niet rond de motor draaien :-)
Ook is de draaischijf voorzien om een H0 tram te keren :-)

bovenkant:


onderkant (stappenmotor zit dan verzonken in een gat in het baanoppervlakte en heeft een geel vierkant als steun, dat met een paar schroeven op het baanoppervlak kan vastgezet worden):
Re: maximale helling
zendesigner
gast

Re: maximale helling
Hoy Kris,

Bedankt voor de mooie voorbeelden. Ik zit er eigenlijk voornamelijk mee in men maag hoe ik het kan aansturen vanuit Itrain via DCC of eventueel via men OC32 prints.  De arduino richting de stepper lijkt me logisch.
Ik wou het eigenlijk een beetje als een 3d printer bezien met twee endstops aan 1 kant van de schijf zodat je dus een 350 tal graden kunt draaien in beide richtingen.
En dan de verschillende afstanden waar een spoor ligt met aantal steps te programmeren. Denkelijk gaat dit met de arduino als kinderspel, desnoods met een ramps board erboven op.

Spoor 1 is dan simpelweg een gcode op 1 as met bv G1 X50
En spoor 2 is   G1 X100, etc....

Maar hoe dit te sturen vanuit de marklin centrale of itrain kan ik niet voor me zien. Aangezien gij ne beroeps programmeur zijt kunt ge me misschien op weg zetten. :-)

Groetjes
Bart


PS : ben momenteel ook bezig aan een OX cnc portaal frees  :D en heb net nog ne beta meegedaan van de kossel Metal printer
Begint hier klein te worden.