Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!

Gestart door Heiko dinsdag 25 oktober 2016, 15:29:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 oktober 2016, 15:43:21
op basis van eigen "ervaring".
Inderdaad, ervaring. Of twijfel je aan mijn beweringen?
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat Vraag je dat aan mij?
Zo ja: Lees dan eerst eens mijn bedragen aan dit topic. 8o
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
normaal zijn er geen problemen met voorziene AC locs van andere merken.Je kan ze meestal digitaal besturen via MM of DCC.Al dan niet via MFX of vergelijkbaar protocol.Is enkel een luxe bij het aanmelden.
Voor nederlands materiaal heb je tegenwoordig ook meestal de keuze bij merken zoals roco en piko in de beide varianten.Zoek maar eens via google en je vind zelfs mooie 2dehandsjes in 3rail van nl locs.Zowel in Marklin als compatibel.
Een duitse winkel verkoopt er in zowel nieuw als 2dehands dikwijls in beide varianten tegen aantrekkelijke prijzen.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Je vergeet de metalen en plastic kappen ,  Robbie  :D

Mvg Jan
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik haak af en misschien de topicstarter ook wel !
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Dat meen je niet , hé jammer  :(

Mvg Jan 
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 15:29:57
Ik ben redelijk nieuw in de 3-rail modelspoorwereld. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf  van een wisselstroom locomotief of treinstel van een ander merk?

Zijn ze als digitale versie allemaal zonder voorbehoud te besturen met de Mobil Station en op Marklin C-rails te gebruiken?

Bovenstaande mijn beginpost.  De vraag was eigenlijk vrij simpel: Moet ik bij de aanschaf van een wisselstroom locomotief van een ander merk op bepaalde zaken letten.

Als ik de reacties een beetje filter komt het erop neer dat als ik een loc nieuw koop dit eigenlijk niet het geval is. Een loc van een ander groot merk gemaakt voor wisselstroom rijdt probleemloos via het Marklin systeem.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat Bondig antwoord op de vraag uit je beginpost: Afhankelijk van je wensen, Ja.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Het antwoord daarop is nee, je hoeft nergens op te letten, alleen op je bankrekening.

Groetjes
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Wat mij betreft mag hier een slotje op.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 09:25:50
Gekozen voor Marklin
- een compleet modulair systeem;
- decoders zijn mooi in de C-rail weg te werken;
- betere stroomafname;
- Nederlandstalige brochure`s / handleidingen;
- Chassis locs voornamelijk van metaal.


Nu weer on-topic

Je geeft goed aan waarom je voor 3rail hebt gekozen, dat er dan personen met een heel lang verhaal iets anders gaan beweren?
Jou keuze en wat mij betreft niks mis mee.

Denk dat ik met mijn antwoord hierboven kort, bondig en behulpzaam ben geweest.
En niet alleen ik.
Draadje hoeft niet op slot denk ik , men moet gewoon antwoord op jouw vraag geven en klaar.



Dus ja elk merk kan prima rijden op de rails en met de centrale uit de Startset.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hoi,

Citaat van: robbie103 op woensdag 26 oktober 2016, 15:54:59
En daarom is al dat gezeur over slepers, protocollen, decoders en fabrikanten wel ontopic,

Niet ontopic... Is niet relavant of nu wel of niet een bepaald merk decoder heeft of welk type sleper. Rijdt het op 3rail-systeem? Ja of nee. Meer niet.

Citaat van: robbie103 op woensdag 26 oktober 2016, 15:54:59
en gezanik over tweerail, dinamo, detaillering, betere|verkeerde keus enzovoort niet. Snapje ?

Ook niet ontopic. En soms moet je de vraag stellen waarom iemand voor een systeem heeft gekozen. Om meer achtergrond informatie te krijgen. Niet omdat iets beter is of slechter is. En soms is het dan noodzakelijk om eerst wat uit te leggen over de systemen.

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 16:52:36
Als ik de reacties een beetje filter komt het erop neer dat als ik een loc nieuw koop dit eigenlijk niet het geval is. Een loc van een ander groot merk gemaakt voor wisselstroom rijdt probleemloos via het Marklin systeem.

Inderdaad, het kan rijden op het 3rail-systeem van Märklin. Of het probleemloos is verschillen hier de meningen over.

groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Volgens mij kan je beter een proefritje maken met de door jouw gewenste loc bij de dealer. Dan weet je of het naar wens functioneert.

Persoonlijk hecht ik waarde aan een loc met een krachtige motor bij lage snelheden, (over wissels en bochten) en die ook netjes schokvrij kan optrekken en tot stilstand komt.

Zelf vindt ik de Märklin 5-polige motor, (ook wel koffiemolen genoemd) één van de betere motoren. Maar ook hier worden de rij-eigenschappen behoorlijk beïnvloed door de decoder met bijbehorende (soms matig afgestelde) instellingen.
Zo zijn er dus Märklin locs die heerlijk rijden, maar ook locs die gewoon slecht regelbaar zijn. En dit komt voor bij de 5-polige, de Hobby locs, maar ook enkele sinus-C.

Maar let dus vooral op de rij-eigenschappen, en dat de loc ook goed toont bij je andere locs.

Een 1600 van M vindt ik robuust overkomen, hoewel de detaillering bij Roco beter is, maar daardoor soms ook weer plastic-achtiger over komt.
En een plan-V van Fl. vindt ik echter matig rijden, maar omgebouwd met een Marklin 5-polige motor is het een sterk treinstel.

Dus, laat je keuze afhangen van het voldoen aan de door jou gestelde rijeigenschappen, en dat je loc er mooi uit ziet.
Voldoet het hier niet aan, dan zal je je op den duur ergeren aan je aankoop en toch tot ombouw overgaan.

Mvg. Marcel
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Misschien nog een nuttige tip is dat er hier veel mensen zijn die hun loc. Echt perfect weten af te regelen via alle instellingen die er mogelijk zijn op de decoder.

Ik heb mij zelf daar (nog) niet echt in verdiept , en ben ook niet zeker of al deze instellingen te bereiken zijn met een ms2.

Maar dat is dus mijn onwetendheid  O:-D
Ik speel wel is met het loc. Adres en de maximum snelheid maar daar houd het voor mij nu nog wel even op.

Maar goed daar ging de vraag niet echt over en ook daar is zat van te vinden hier op het forum gelukkig.
Heb al eens een draadje voorbij zien komen waarin alle cv waardes voor een loc perfect waren gevonden.
Ook zeer interessant en ook de kracht van dit forum  :thumbup:

Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Van de loc uit mijn startset (NS 1652) kan ik de CV niet programmeren.  Er staat een streep door.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik neem aan dat je bedoelt met de mobile station?

Maar wel de v max toch? En het adres?

Om de andere instellingen te kunnen bereiken heb je waarschijnlijk een andere centrale nodig zoals een ecos of een cs of een intellibox of noem maar op.
Of het is misschien niet mogelijk met de decoder die er in zit?

De vraag is wil je dit?
Je kunt als je iets van die instellingen wilt veranderen even naar je winkelier gaan en deze het in laten stellen, of iemand wie zo een (centrale) apparaat heeft, of op bijvoorbeeld de gastendag of eurospoor enz...


Maar zoals gezegd ben ik hier ook nog een leek in so shoot me of i'm wrong  O:-D
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik heb een Mobile Station (60657) Volgens mij kan ik niks aanpassen. Ik krijg dit te zien:  CV PROGRAMMEREN

En wat de reden daarvan is weet ik niet.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Een beetje flauw  :D maar er zit toch een

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 09:25:50
Gekozen voor Marklin
- een compleet modulair systeem;
- decoders zijn mooi in de C-rail weg te werken;
- betere stroomafname;
- Nederlandstalige brochure`s / handleidingen;
- Chassis locs voornamelijk van metaal.

Of niet? Staat het daar niet in?   >:-D

Goed, even serieus nu:

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 19:29:19
Van de loc uit mijn startset (NS 1652) kan ik de CV niet programmeren.  Er staat een streep door.

Wat wil je programmeren? In deze handleiding van de MS II kan je vanaf pagina 13 vinden wat je kan instellen: Handleiding MS II. De MS II is hetzelfde als de MS III maar dan in een nieuw jasje.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik wil nog niks programmeren, ik ben mijn startset aan het ontdekken en onderzoek wat er mogelijk is.

Ik blijk de CV dus niet te kunnen programmeren.  Ik heb de nederlandse handleiding erbij.
Op blz. 5 onderaan staat:  Ziet u een doorgestreepte menu-optie dan betekend dit dat, in deze situatie, de optie niet beschikbaar is

Toch maar snel een CS3 bestellen.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Je kunt je ook afvragen of je nu al cv's zou willen programmeren.
De CS3 kan zeker veel meer dan een MS, maar kost dan ook een paar euro meer ;)
Zou voorlopig nog even met het MS blijven rijden en verder de modelspoorwereld ontdekken.
Dure centrale kopen kan altijd nog en ook daar zijn verschillende aanbieders in.

Misschien denk je over een half jaar wel over computer gestuurd rijden.
Dan heb je helemaal geen dure centrale nodig.
Tis maar even wat stof om over na te denken.

Groeten,
Ton.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hallo Heiko,

Wil jij pak em beet 600 euro uitgeven aan een centrale, waarvan je niks weet, en mogelijk ook nog niet bekend met c.v's bent?

Als je dat niet met je MS 3 voor elkaar krijgt zou ik daar eerst maar eens op studeren (lees mee spelen) ;)
Want het moet kunnen hoor dat je die c.v.'s benaderd, en ik vermoed dat je MS3 niet op de juiste positie is aangesloten, en dat is naast de trafoconnector.

Als ie niet daar zit kan je er minder mee want de tweede poort is voor de slave, en daarmee kan je dus niks programmeren voor zover ik weet.

Die streep erdoor zag ik ook toen ie aan mijn CS 2 hing, maar eenmaal los ingezet met de railbox erbij kon het wel geprogrammeerd worden.
Daar geld dus hetzelfde voor eenmaal op een andere plek aangesloten is de MS 2/3 een rijregelaar en keyboard geworden en geen programmeerunit.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Maak de loc eens open dmv de schroef in het midden aan de onderzijde.
Ik wil weten welke decoder er is geplaatst.
De 1652 was vroeger van oorsprong een conventionele loc met vijf-sterren motor en electronica.
Als jouw loc niet programmeerbaar is, dan denk ik sneller aan een oud type decoder. Moterola II bijvoorbeeld.

Dus even een foto plaatsen

Gr. Marcel
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 20:11:02
Ik wil nog niks programmeren, ik ben mijn startset aan het ontdekken en onderzoek wat er mogelijk is.

Welke mogelijkheid ben je aan het uitproberen? Want je wil blijkbaar iets instellen....

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 20:11:02
Ik blijk de CV dus niet te kunnen programmeren.  Ik heb de nederlandse handleiding erbij.
Op blz. 5 onderaan staat:  Ziet u een doorgestreepte menu-optie dan betekend dit dat, in deze situatie, de optie niet beschikbaar is

Dat is lekker algemeen :) De decoder kan van de fabriek af geblokkeerd zijn dat je niet te veel kan aanpassen. In de handleiding zou moeten staan welke instellingen je in de lok kan aanpassen.

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 20:11:02
Toch maar snel een CS3 bestellen.

Tja... Als het met de MS III niet kan dan zal het ook niet met de CS3 kunnen. Het ligt helemaal aan de lokdecoder.  Dat is nu net het verschil tussen 2-rail en 3-rail.... Bij 2-rail prop je er zelf een decoder in en kan je aanpassen. Wat heeft märklin bedacht voor je wat je mag aanpassen aan je lokdecoder en de rest niet.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Je vergeet een belangrijk ding, Ronald.
Niet iedereen wil cv's aan (moeten) passen, maar willen rijden zonder over ingewikkelde dingen na te hoeven denken.
Heeft ook niks met 2 of 3-rail te maken.

Groeten,
Ton.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Heeft het er niet mee te maken dat er een MFX decoder in de loc zit? Bij een MS1 kon je daar ook geen losse CV's van programmeren (alleen de standaard dingen zoals optrek/afremvertraging en geluidsnivo). Met een CS1 kan het weer wel.

Geen idee of dit ook voor MS2/3 en CS2/3 geldt.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!


Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Yeoman op woensdag 26 oktober 2016, 21:01:12
Je vergeet een belangrijk ding, Ronald.  Niet iedereen wil cv's aan (moeten) passen, maar willen rijden zonder over ingewikkelde dingen na te hoeven denken. Heeft ook niks met 2 of 3-rail te maken.

Nope, je hoeft het ook niet aan te passen. En cv's aanpassen is niet ingewikkeld. Een kwestie van de handleiding lezen. Maar Heiko wil aan de gang met CV's.... En dan is het afwachten wat Märklin heeft bedacht voor je wat je mag aanpassen.

@Heiko / Harold: Op welke aansluiting van de railbox heb je je MS III zitten?  Hans heeft daar al een opmerking over geplaatst. En kan je in de handleiding iets vinden over MFX-loks en het aanpassen van de instellingen?

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik heb alles goed aangesloten. Heb het na de reactie van Hans gelijk gecontroleerd.


Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Simon BR39 op woensdag 26 oktober 2016, 14:03:19
Kunnen we niet gewoon even een lijstje maken?

Goed idee!

CV's instellen:
In welke Marklin MS versie wel en welke niet?
In welke Marklin CS versie wel en welke niet?
En welke hulpmiddelen zijn er beschikbaar om bedoelde onmogelijkheden te omzeilen?

Of staat dat al in de 3-rail wiki?
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 21:39:41
Ik heb alles goed aangesloten. Heb het na de reactie van Hans gelijk gecontroleerd.

Mooi. Je kan dus inderdaad alleen de cv's (märklin: Locomotiefparameters) aanpassen die vermeld staan en dat moet gewoon kunnen met de Mobile Station II / III. Daar hoef je geen CS II / III voor te hebben want daar kan je ook niet meer mee aanpassen. Mogelijk dat er nog een andere optie in de menu's van het MS II / III zitten om de parameters aan te passen. Heeft mogelijk te maken met het mfx-protocol.

Succes!

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Maar dat kan je toch uitschakelen?
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Mogelijk wel, mogelijk niet. Ligt aan de decoder....  O:-D Niet iedere märklin decoder die van fabriek af in loks ingebouwd is dat mogelijk.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Deze decoder is speciaal geprogrammeerd voor de 1652.
Via CV08, waarde 08 gaat hij terug naar zijn geprogrammeerde instellingen.

Heeft van huis uit wel meer mogelijkheden, maar is blijkbaar dichtgetimmerd tegen andere, dan de toegelaten CV's (zie gebruiksaanw.)
Dit kom je vrijwel bij allle standaard locdecoders met mfx ed tegen.
Misschien is de blokkering (of bescherming) wel op te heffen, maar die wijsheid heb ik niet.

Wil je meer, dan zal je een erzteil-msd decoder moeten plaatsen; bijvoorbeeld uit de serie 60945-60949, of een nieuwere opvolger.

M.v.g.
Marcel
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Begreep dat met een locprogrammer de mfx uitgezet dan wel omzeild kan worden en dat je de loc dan dcc kan laten praten. Cv programmeren zou dan een fluitje van een cent moeten zijn.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Misschien een rare vraag van mijn kant maar waarom wil een nieuwkomer CV's uitlezen/programmeren van een loc uit een startset? Deze loc's en set zijn toch bedoeld voor een beginner op weg te helpen in de digitale wereld of sla ik de plank hier mis. Pas als je dit onder de knie hebt ga je uitbreiden?

Grt, Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hoi,

Ik heb de gebruiksaanwijzing van MS (60653) even doorgelezen. Op pagina 13 staat de configuratie van de loc. Kun jij in het submenu ?loc wijzigen? veranderingen aanbrengen? In dit menu kun je de naam, symbool, snelheid, afremmen, optrekken, en nog een aantal instellingen veranderen. Staat hier ook een streep door of kun je hier wel veranderingen in aanbrengen?

Groetjes,
Rob
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ja op deze manier lukt het wel. Nu kan ik Vmax - min en symbolen aanpassen.

We zijn eruit ! :)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Welkom in de wondere wereld van mfx  :D Märklin heeft er een handje van om decoders een afwijkend gedrag t.o.v. andere merken te geven. Als je mfx niet uitschakelt in je centrale (ook bij de CS 2/3) dan kan je wijzigingen alleen bij Vmax, Vmin etc. doorvoeren, niet in de CV's.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hallo Heiko,

Zat je MS 3 op de verkeerde aansluiting of niet?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hans, de aansluiting op mijn rail box was goed.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hoi Heiko,

Bedoel dan wel de positie van de MS 3 op jouw aansluitbox, dus de MS 3 naast de trafoplug verbinden dan zit ie op de goede plek.

Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik had het begrepen. Het zat/zit zoals jij zegt.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hans, de plaats van aansluiten van de ms op de box maakt bij de nieuwere versies niet meer uit.
Heiko, eerst even goed je menu doorkijken/gebruiksaanwijzing  O:-D

Ik vroeg op de vorige pagina al of je de v-max wel kon aanpassen  :D

Veel plezier met het lezen en begrijpen van digitaal rijden  :thumbup:
Tip kijk ook eens in bijvoorbeeld de wiki hier op de site.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Probeer het maar eens Barry, ik merkte namelijk wel verschil en datzelfde verschil heb ik ook als ik hem met mijn CS 2 verbind.

Hij gaat zich namelijk meteen als slave gedragen, en vanaf die positie kan je er ook minder mee doen.
Hetzelfde vindt je terug als ik de CS 2 vanaf mijn pc wil programmeren, dan geeft ie aan dat de pc als nevenapparaat is aangesloten.

Master slave verhaal dus, en zo zijn die poorten waarschijnlijk ook uitgelegd.
Misschien zit het bij de MS 3 anders dit keer, en gaat misschien de volgorde van aansluiten gelden, maar dat lijkt me niet want je plugt er nooit eentje in met de spanning aan de baan.
Zo ook als je de MS 2 wil updaten, vanaf de trafoplug gaat dat wel naar de tweede plug, maar andersom niet, en ik heb er al best wat up to date gebracht.
Behalve de laatste twee updates van de MS 2, die heb ik via de CS 2 gedaan, maar aangezien het protocol niet veel veranderd is lijkt me dat het niet anders zit.

Maar goed als jij zegt dat er geen verschil in zit, zou ik graag eens wat foto's willen zien waarop je dat duidelijk laat zien.
Dus op de tweede connector aansluiten en dan kijken of je nog bij de c.v.'s kunt komen, en dan wel met screenshots erbij graag ;)
Want wil dan graag weten wat jij anders doet, en daar mogelijk iets van opsteken.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Bij de ms2 zonder gebruik van een cs is het nieuwste apparaat automatisch de slave.
in mijn geval, 1 maal vroege grijze ms 2 master.
Een 2e nieuwere ms2 en als 3e de nieuwste ms3 worden dan automatisch  slave.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat Hans, Barry heeft gelijk. Bij mij werkt het ook zo en wel vanaf het begin. Ik kan me vergissen, maar het staat volgens mij ook in de handleiding van de MS2 en CS2.