Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!

Gestart door Heiko dinsdag 25 oktober 2016, 15:29:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik ben redelijk nieuw in de 3-rail modelspoorwereld. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf  van een wisselstroom locomotief of treinstel van een ander merk?

Zijn ze als digitale versie allemaal zonder voorbehoud te besturen met de Mobil Station en op Marklin C-rails te gebruiken?
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
hallo heiko,
ik heb zelf een 2400 van roco. ik rij met m-rail en sinds een jaartje met een ms2. als je analoog wilt rijden moet je ervoor zorgen dat je een witte trafo 6647 in huis hebt. ik ben overgegaan op digitaal en alles rijd bij mij zeer goed op m-rails (ook de 2400).
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 15:29:57
Ik ben redelijk nieuw in de 3-rail modelspoorwereld. Zijn er zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf  van een wisselstroom locomotief of treinstel van een ander merk?

In principe op niets. Het zou meteen moeten rijden. Eventueel alleen als het een tweedehands ding is of het digitaal of analoog is.

Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 15:29:57
Zijn ze als digitale versie allemaal zonder voorbehoud te besturen met de Mobil Station en op Marklin C-rails te gebruiken?

Dat zou geen problemen moeten geven. De meeste multiprotocol decoders praten motorola en/of DCC en soms ook MFX (dan heet het M4).  ls je een mobile station II of III koopt dan kan je rustig Motorola / DCC en MFX aansturen. En één van die protocollen praat de decoder wel. Aan een mobile station I zou ik niet beginnen, dit kan te weinig qua protocollen.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: marklintim op dinsdag 25 oktober 2016, 15:35:53
hallo heiko,
ik heb zelf een 2400 van roco. ik rij met m-rail en sinds een jaartje met een ms2. als je analoog wilt rijden moet je ervoor zorgen dat je een witte trafo 6647 in huis hebt. ik ben overgegaan op digitaal en alles rijd bij mij zeer goed op m-rails (ook de 2400).

Ik heb net vorige week een startset nieuw gekocht, met de nieuwste Mobile station.  Dus bij mij gaat het alleen om digitale locs. Maar omdat naar mijn idee Roco en Piko meer NL-materieel uitbrengt wil ik bij deze merken eens kijken.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
geen enkel probleem.Je kan ze zelfs met DCC aansturen.Enige waar je op moet letten is modellen van kleine verdelers.Daar wil nogal eens iets misgaan met het rijden op marklin K rails.Ga er niet verder over uitwijden maar velen weten wat ik bedoel.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Maar als je loc van een ander merk op de baan zet worden ze dan ook automatisch aangemeld op de MS?  Volgens mij niet.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hangt ervan af wat voor decoder erin zit.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
hangt van de decoder af.Voor een B models of VBV zit er een MFX of M4 in.Deze melden zich aan.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Als je een loc van een ander merk op de rails zet, moet altijd de eerste vraag zijn:

1. is de loc voorbereid op 3-rail, m.a.w. zit er een sleper onder.

Pas daarna kun je de andere vragen stellen.

2. Zit er een decoder in?
Bij veel 2-rail locs is dat niet zo. Daarom zijn 2-rail locs vaak een kleine 30 ? goedkoper dan 3-rail locs (die tegenwoordig uitsluitend met decoder geleverd worden).

3. spreekt de decoder Motorola / MFX?
Zo ja, dan is tie MS compatible.

4. Wat nu als de decoder alleen DCC protocol begrijpt?
Welke versie van MS is dan nodig?

(zeg ik dan als leek, als analoge boer op klompen)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Waar je ook op zou moeten letten is de minimum boogstraal. Dat heeft dan wel niks te maken met digitaal of analoog zijn, maar als een lok of treinstel een minimaal te berijden straal van (zeg eens wat) 42 cm (diameter van 84 cm), dan kan deze niet door de kleine boogstraal van 36 cm rijden. Voor C-rail is dat de rail 24130.
Zie ook deze bijdrage.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
antwoord op Jan22 :

1 - als een merk een 3 rail versie aanbied is deze voorberijd en zit er een sleper onder.

2 - er zit steeds een decoder in bij 3 rail versies

3 - dat is DE vraag want er zit veelal een UHl (uhlenbrol) decoder in en die kent die protocollen niet

4 - vermits het een nieuwe mobile station betreft en dus versie 2 zal zijn begrijpt en stuurt deze motorola (in alle versies) aan en ook DCC
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: bellejt op dinsdag 25 oktober 2016, 16:33:09

3 - dat is DE vraag want er zit veelal een UHl (uhlenbrol) decoder in en die kent die protocollen niet


Maak het nou niet ingewikkeld. Je bedoelt Uhlenbrock en die luistert wel naar Motorola en doorgaans ook naar DCC.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat En de nieuwere Fleischmann/Roco en Piko loc's worden uitgerust met Zimo decoders.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: frenkievee op dinsdag 25 oktober 2016, 16:25:10
Waar je ook op zou moeten letten is de minimum boogstraal (...) maar als een lok of treinstel een minimaal te berijden straal van (zeg eens wat) 42 cm

Goed dat je dat draadje ergens vandaan trok,
zelf moest ik denken aan deze quote:

CiteerVerder zou ik graag mijn 2 SBB GTW treinstellen in tractie laten rijden, helaas moet hiervoor de minimaal boog-radius 42 cm zijn. Er liggen  nog flink wat krappere bochten.

UIT:
een oud draadje van ArjanM
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Verder wil ik nog opmerken dat de kappen van "niet Marklin" loks er perfect uit zien maar soms van plastic zijn. Dat is op zich niet erg maar als je Marklin vrienden hebt kan die vriendschap onder druk komen te staan. :important:

Gr, Ben.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat  >:-D
Nou ja, Märklin vrienden... Eerder: Märklin fundamentalisten... :D
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ben, Wim: zullen we die discussie hier maar niet voeren en ons beperken tot de vraag van Heiko? Dank!
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Piko is Esu hoor Wim .
Ze hadden eerst huilenbrok decoders .


Mvg Jan 
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat Heb onlangs een E93 van PIKO gekocht en daar zit een Zimo in...
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Oke ,  nooit iets van gelezen dat ze er ook Zimo indrukken .
Nouja weer wat wijzer nu  :)

Mvg Jan
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
piko 73 en 82 = UHL plux
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hoi Heiko,

Ik heb naast marklin ook piko, roco, fleischmann en rivarossi rijden, op m rails. Dat gaat probleemloos. Ik laat de winkelier meestal wel al het adres van de locomotief wijzigen, omdat dat met mijn ms1 en 6021 soms erg bewerkelijk is.

Met vriendelijke groet,
Frank
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Nu heb ik tot nu toe ook enkel M* loks (en nee ik ben geen fundamentalist, het zijn r 5 :D), maar als ik jou was,
zou ik voor de verandering eens een winkelier raadplegen. Dat zal ook zn voors en tegens hebben, maar als je een loc in de vitrine aanwijst,
zegt hij/zij 'vanzelf' wel of het kan op een M* baan of niet...  :D
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
of je steld de vraag hier.Spaar je soms tientallen euro's uit tov aankoop bij je winkelier.Niet dat we het hem niet gunnen hoor maar verschillen zijn soms enorm : stel je vragen met modelnummer hier en we geven je advies (kosteloos :)  )
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik kom inderdaad een beetje voorbereid een winkel binnenstappen.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Dat is wel zo, maar hier wordt je weer overspoeld door 40 verschillende soorten decoders en standaarden... lekker overzichtelijk :S
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik probeer daar een tussenweg in te vinden.   :)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Spoorman op dinsdag 25 oktober 2016, 16:54:33
Verder wil ik nog opmerken dat de kappen van "niet Marklin" loks er perfect uit zien maar soms van plastic zijn.
Gr, Ben.
Je bedoelt zeker dat ze er realistisch uit zien ;)
Het voordeel met marklin is dat het altijd goed rijd over marklin rails andere merken willen bij sommige modellen wel eens te weinig ruimte tussen de sleper en het onderstel hebben wat kan leiden tot ontsporen bij wissels :(
En er worden soms ook 3 rail trix modellen aangeboden alleen staan de wielen dan nog op de 2 rail maat dus hebben ze alleen een sleper eronder gedaan(en twee draadjes omgewisseld)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Wat is de reden dat Modeltreinexpress Nederlands Materieel te koop heeft die nergens anders te krijgen is?
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Omdat MTE weleens modellen voor eigen rekening laat maken. Meestal kleur- of nummervarianten.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 20:19:22
Ik probeer daar een tussenweg in te vinden.   :)

Dan is t goed, als je tzt wat duidelijkheid hebt, laat het even weten, want ik ben het spoor nog steeds bijster (niet dat ik bewust heb gezocht, maar toch)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
sleper veranderen en die Esu's rijden perfekt.Moet je eens zeggen tegen je handelaar.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
je moet een zo plat mgelijke sleper hebben of van een fluitersleper het zwarte/grijze plaatje ertussenuit halen.Als ze ontsporen dan is er wat mis met je wielstelling ook mss.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=42982.0

Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hallo,

Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 15:52:22
Ik heb net vorige week een startset nieuw gekocht, met de nieuwste Mobile station.  Dus bij mij gaat het alleen om digitale locs. Maar omdat naar mijn idee Roco en Piko meer NL-materieel uitbrengt wil ik bij deze merken eens kijken.

Waarom heb je dan gekozen voor 3-rail-startset en niet voor een 2-rail-startset? Met 2-rail kan je probleemloos alle merken door elkaar rijden zonder enige aanpassingen aan de lok. Het enige is dat je soms een decoder mag inprikken of inbouwen. Al zijn veel fabrikanten die hun treinen al vanaf de fabriek van een decoder voorzien. Dan is het gewoon op de baan zetten en rijden. Ik zie hier in dit draadje alleen al voorbij komen dat:

1) Type en merken decoders van andere fabrikanten die niet goed zouden werken met Märklin-centrales;
2) Modellen van andere fabrikanten die niet goed rijden op märklinrails door de aanwezigheid van een sleper of verkeerde assen;
3) Dat de sleper nog uitmaakt omdat bepaalde types meer geluid maken dan anderen, te groot zijn of te klein zijn.

Natuurlijk zal het in de praktijk niet zo erg zijn als hier iedere keer geschetst wordt. En kan je gewoon een 3-rail model van Piko, lima of ander merk gewoon op de baan zetten en laten rijden.

Al met al, waarom heb je gekozen voor 3-rail? Niet dat het een slechte keuze is. Maar ik ben benieuwd waarom je kiest voor 3-rail als er veel meer 2-rail fabrikanten zijn die standaard veel meer Nederlands materieel leveren. Zelfs Märklin levert via Trix Nederlandse 2-rail-modellen.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Gekozen voor Marklin
- een compleet modulair systeem;
- decoders zijn mooi in de C-rail weg te werken;
- betere stroomafname;
- Nederlandstalige brochure`s / handleidingen;
- Chassis locs voornamelijk van metaal.


Nu weer on-topic
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: RobVille op dinsdag 25 oktober 2016, 21:47:23
De decoders van in de modellen van Brawa zijn van Doehler & Haass. De lokprogrammer van ESU herkent deze decoders niet.
Je kunt de decoders (de CV's) van D&H wél schrijven met de ESU Lokprogrammer.
En dan testen met de Virtual Drivers' Cab.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Heiko op dinsdag 25 oktober 2016, 16:13:58
Maar als je loc van een ander merk op de baan zet worden ze dan ook automatisch aangemeld op de MS?  Volgens mij niet.
Hoi Heiko,

Ging het je ook niet een beetje hierom in jouw citaat, dus dat automatische aanmelden?

Zowel MFX als M4, en DCC met Railcom melden zich automatisch aan, dus daar had je je ook in kunnen verdiepen ;)
Verder heb je niets verteld van je wensen, bijvoorbeeld welke maatschappij, tijdperk, of je verdere voorkeuren.
Net pas lees ik een beetje, van wat je dan wel heeft doen besluiten voor een startset van Märklin te kiezen.

Zoals met alles ligt dat buiten voor-, en nadelen altijd op het persoonlijke vlak, en met zoveel meningen hier wordt het er niet overzichtelijker op ;)

M.v.g.

Hans V200.0
 
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hoi,

Citaat van: Heiko op woensdag 26 oktober 2016, 09:25:50
Nu weer on-topic

Het was zeker on-topic. Omdat je bepaalde wensen hebt qua materieel, zoals NS-materieel wat niet door Märklin gemaakt wordt. En ook dat de lok in de startset wat meer geluid maakt dan je verwacht. Maar blijkbaar is de beschikbaarheid van NS-materieel door een fabrikant voor een bepaald systeem niet de hoofdredenen waarom je voor een bepaald systeem kiest.

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
 @citaat Mijn ervaring, ook strikt persoonlijk is, dat m'n Brawa, Fleischmann, Liliput, Piko, en Roco loc's
probleemloos rijden over de ouderwetse metalen Märklin rails en wissels.
MFx gebruik ik niet. Alleen MM1 en 2 en DCC.
En ik heb meermaals aan nieuwe Märklin loc's moeten sleutelen, voordat ze zich goed gedroegen. ;)
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Hallo Heiko,
Toch een paar vragen van mijn kant.
Jij stelt:
Gekozen voor Marklin
- een compleet modulair systeem;
Wat bedoel jij precies hiermee? Alle 2 Rail merken hebben in hun programma zowel analoge als digitale loc's zodat jij kunt kiezen welke decoder je in het model wil stoppen, Märklin biedt tegenwoordig alleen digitale loc's aan.
- decoders zijn mooi in de C-rail weg te werken;
Jij bedoeld hiermee wisseldecoders? 
- betere stroomafname;
2 Rail heeft ook een hele goede stroomafname, als je de rails en rijdend materiaal regelmatig schoonmaakt.
- Nederlandstalige brochure`s / handleidingen;
Elk ander merk heeft dit ook.
- Chassis locs voornamelijk van metaal.
2 Rail loc's hebben ook een metalen chassis, jij bedoeld waarschijnlijk metalen kap?

Voor de rest ben je zo vrij in je keuze wat jij wil en wat jouw portemonnee toelaat. Ben zelf begonnen met Dinamo wat inhoud dat ik met zowel analoge als digitale loc's door elkaar kan rijden met programma's zoals Koploper, ITrain e.d.
Voordeel is dat ik geen wisseldecoders, bezetmelders en andere dure ongein hoef aan te schaffen omdat dit alles met Dinamo wordt geregeld. Hoef ik ook geen dure investering te doen om alle analoge loc's om te bouwen met decoders en geen dure centrale hoef aan te schaffen.
2 Rail heeft ook geen "pukkels" in de rail zodat je realistisch kunt bouwen en geen last van slepers die haperen. Tevens heeft 2 Rail een diversiteit aan railhoogtes zoals code 100 voor de normale rijder tot code 75 voor de fijnproever en zelfbouwer. En als je de ruimte hebt, de 2 Rail merken heeft (bijna) alleen maar schaal 1:87 dus geen concessies in afmetingen.

Grt, Ronald.   
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Dus omdat een 3r forum is mogen er geen andere worden getypt wat niks heeft temaken met 3r ? 
Mvg Jan
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: Iemand op woensdag 26 oktober 2016, 13:45:30
Dus omdat een 3r forum is mogen er geen andere worden getypt wat niks heeft temaken met 3r ? 
Mvg Jan
@citaat Dit draadje gaat over, niet Märklin, 3 rail locomotieven. 8o
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Joh Wim .

Mvg Jan 
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Teruglezend naar de beginpost... ben ik als meelezer niet echt veel wijzer geworden.
En hierboven de discussie over Dinamo lijkt me in ieder geval niet in dit draadje te passen...

Kunnen we niet gewoon even een lijstje maken? Voorbeeldje (LET OP: ONDER VOORBEHOUD)

Uitgaande van digitale versies zoals aangegeven in de beginpost, dus zonder de analoge voorlopers mee te nemen

Märklin: geschikt
Trix: niet geschikt vanwege tweerail, wel als je er een sleper onder zet
Roco: niet allemaal, op de website kan je aanvinken of je DC/AC wilt en kom je vanzelf bij de beschikbare modellen incl. type decoder
Brawa:...
Esu...
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Nee dan is het goed .
Durfde al bijna niks meer te typen namelijk  .

Mvg Jan
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Mijn persoonlijke ervaring is dat elk merk 3rail zich op mijn ms2 netjes aanmeld als ik op zoek Druk.
Ook rijden op crail geeft geen enkel probleem met geen enkel merk.

Enige probleem dat ik ooit eens heb gehad was met de roco de plan-v. Deze ging na lange tijd niet gebruikt te zijn terug naar het vanaf fabrieks adres no. 3.

Mijn "andere" merken zijn; brawa,esu,fleischmann,piko,rivarossi,roco en van biervliet.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: robbie103 op woensdag 26 oktober 2016, 14:12:08
Tuurlijk mag dat, maar als ik meerdere posts van meerdere 2 rail rijders zie

Ja, ik ben een 2-rail rijder... en dan mag je niet meer reageren? Of past dat niet binnen het evangelie?

Citaat van: robbie103 op woensdag 26 oktober 2016, 14:12:08
die, op een 3 rail forum, min of meer zeggen dat OP eigenlijk een verkeerde keuze heeft gemaakt dan zeg ik daar op mijn beurt wat van.

Ik antwoord niet in voor of nadeel van 3rail. In mijn eerste antwoord (nummer 2) in het draadje staat duidelijk verwoord wat Heiko / Harold moet weten over 3rail-versies van andere merken. Geen waardeoordeel of wat dan ook.

Dan komt dus ook meteen de vraag: Als iemand net opnieuw begonnen is en zo graag NS-materieel wil rijden. En pas na de keuze voor 3rail er achter komt dat Märklin niet alles aan NS-materieel produceert. Dan is de vraag legitiem waarom hij voor 3rail gekozen heeft. Die redenen zijn dan belangrijker voor hem dan alleen het beschikbare NS-materieel van Märklin.

Als ik de rest van de reacties lees van de hele goe-gemeente over merken, loks, slepers, decoders en protocollen die wel of niet zouden werken bij 3rail. Dan kan ik mij voorstellen dat Heiko/harold het niet meer gaat snappen. Daar zou ik ook gek van worden. En dan kan je inderdaad gaan denken: Is het wel de juiste keuze?

Iedere keer komen dezelfde dogma's die langs die niet alleen voor Märklin gelden. Maar ook voor alle andere modelspoorfabrikanten. Er is geen echte fabrikant of systeem dat echt uitmuntend is. Märklin is niet de enige fabrikant met metalen kappen, dat doen er meer. Er zijn zelfs fabrikanten die de complete trein uit messing maken. En ook märklin maakt plastieke kappen voor zijn treinen net als als bijna alle andere fabrikanten. Iedere fabrikant maakt goede dingen maar doet ook zaken slecht. Het 3rail-systeem heeft zijn voordelen net als 2-rail-systeem. Het 2-rail-systeem heeft zijn nadelen maar dat heeft het 3-rail-systeem ook. De balans is mogelijk in evenwicht. Maar wat voor iemand belangrijk is geeft de uiteindelijke doorslag.

Je ziet het hier de laatste tijd vaker: alle vragen worden overladen met geouwehoer over bijzaken....

Groeten Ronald.
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: ronaldk op woensdag 26 oktober 2016, 15:01:26
Je ziet het hier de laatste tijd vaker: alle vragen worden overladen met geouwehoer over bijzaken....

Dat is de reden waarom sommigen die echt wel verstand van zaken hebben, niet meer reageren.
Zonde !
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Ik denk dat de vragensteller een verkeerde basis keus heeft gemaakt als hij met nederlands materiaal wil rijden van andere merken dan Märklin.
Denk dat hij beter voor een TRIX mobile station en de bijbehorende 2 rails had kunnen kiezen.
Heb je ook geen last van slepers e.d. en heb je de keus uit meer en beter materiaal.

Groetjes
Re: Waar op letten bij aanschaf locomotief van ander merk?!
Citaat van: robbie103 op woensdag 26 oktober 2016, 15:13:57
Idd, en daarom ook mijn reactie.

Je moet eens verder kijken dan de "2-railers". Kijk even eerst even naar de eerdere reacties van je mede-forumgenoten als dan niet 3railers. De hele goe-gemeente begon hier te zeuren en te zeiken over decoders, slepers, protocollen en fabrikanten die wel of niet rijden. En allemaal op basis van eigen "ervaring". Dat wordt dan als de waarheid gepredikt waarom je wel of niet voor anders dan Märklin moet gaan. Dat was de vraag niet.

Groeten Ronald.