Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D

Gestart door ernstcramer zondag 23 oktober 2016, 22:13:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2009

Glueck auf

offline
Re: Testtafel
Tis al eens vermeld, Ernst, mooi en uitgebreid voor een testbaan!
kzou willen dat mijn (vaste) er zo uit zou zien!
Ben benieuwd naar je verdere bouwactiviteiten, kblijf je draadje volgen.

Peter
Re: Testtafel 2: nieuwe start...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel 2: nieuwe start...
Citaat van: Munin op dinsdag 01 januari 2019, 15:10:35
Tis al eens vermeld, Ernst, mooi en uitgebreid voor een testbaan!...

Dank! Maar dit is al wel de 3e versie  :D
Testtafel 3: nieuwe start...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel 3: nieuwe start...
Na het bouwen van de zo te noemen middelste gedeeltes, komen de zijdelen aan bod. En ook natuurlijk even zien hoe of het geheel gaat worden...





Op het smalle gedeelte, wat als paradebaan moet gaan dienen, wil ik eigenlijk k-rails gebruiken. Maar eerst checken of het breed genoeg is om de rails er op kwijt te kunnen. En dat even met c-rails, wat ook op de rest van de tafel komt te liggen.



Om dezelfde hoogte als c-rails te krijgen moet ik 4 mm kurk met k-rails combineren. Ik wil ook bovenleiding op dit deel; maar wel zo dat ik indien gewenst het er ook af kan halen. Bijvoorbeeld om te transporteren, of als ik stomers op de foto wil zetten  :D Gekozen is voor het Viessman systeem: masten schuif je makkelijk uit de sokkels, en de lange (360 mm) bovenleiding delen zijn en slank en demontabel. Ik ben de afgelopen dagen dan ook druk geweest om de rails aan te brengen, en de bovenleiding.















En dan nu alles maar eens in elkaar zetten.
Testtafel 3: in elkaar passen
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel 3: in elkaar passen
Zoals ik aangaf in een vorige bijdrage, moet de nieuwe tafel makkelijker in elkaar gezet kunnen worden.
Om te beginnen: het middenblad, dat op 2 schragen - zelfstandig dus - kan staan.





Je ziet de "oren" op het middenblad waarmee de paradebak en de testbak vastgehouden worden.
Daarna het paradegedeelte op dit blad plaatsen, en de testbak zelf









Op het middenblad zit een balk aan de achterkant, waar ik een fotoachtergrond in kan zetten. De paradebak moet dan één standje naar voren gezet worden:













Ik vind het wel heel mooi staan. Er moet nog wel wat aanvullend landschap gebeuren, maar het begin is er.
En dan verder met in elkaar zetten.
Aan het middenblad zitten schuinlopende "tanden" die op tegenovergestelde wijze ook aan de testbak zitten. Daarmee wordt de positie van de testbak ten opzichte van de middenplaat bepaald.
Om de testbak te dragen klap ik eerst een schraag naar voren.





Om de zijdelen precies op hoogte af te stemmen heb ik heveltjes aangebracht onder de zijdelen die vastgrijpen in de testbak.















Zo zitten de zijdelen perfect. Om de paradebak ook zo strak te kunnen plaatsen heb ik een soort tandconstructie gemaakt.











En dit is 'm dan compleet.



in de volgende bijdrage meer over de testbak, en de zoektocht hoe ik die zijdelen goed kan aansluiten. Dat is nog best een puzzel merk ik.
Wordt vervolgd.
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Ik wou dat tijd niet zo'n probleem zou zijn; en nu we mogelijk binnenkort gaan verhuizen heb ik veel van de spullen ook opgeborgen. Ik sta dus een beetje droog met alle bouwmogelijkheden; rest mij het Forum af te speuren naar leuke dingen...  >:-D :D

Maar: aan de nieuwe testtafel kan ik wel werken. Ik heb, in aanloop naar de elektrificatie van de baan, het testbak gedeelte al helemaal bedraad. En daar kan ik ook rijden. Maar ik wil ook de mogelijkheid hebben om met de modules van Hans Deloof te rijden. En :tadaadaa:  ik heb eindelijk de LocoBuffer weer aan de praat, en kan de eerste LocoIO inlezen





En dus deed mijn frontpaneeltje het ook weer:


Hoop er gauw weer me verder te kunnen gaan.
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Dat zijn goede berichten Ernst dat het het weer doet wat het moet doen. :) :thumbup:

Groet Michel
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Als de testbak apart wordt gebruikt, is er aan het eind niets wat een loc tegenhoudt. Het is me al een paar keer gebeurd dat een loc die lekker digitaal rijdt en een lange uitroltijd kent, dus bijna de bak afzeilde... :? Daar moest wat voor gevonden worden.
Onder de testbak zit een constructie om de aansluitende delen strak tegen elkaar aan te trekken.



Die heb ik nu gebruikt om een aansluitend plateautje te maken met stootblokken erop:




Precies pas voor beide zijde's:




Op naar de volgende fase...
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Ik heb de sporen opgedeeld in secties, zodat ik er ook een besturing onder zou kunnen hangen. Dat bleken opgeteld 14 blokken te zijn; de modules van Hans Deloof die ik wil toepassen, hebben 4 terugmeldingen per stuk: dus  12 blokken zou net wat handiger zijn. Dat heb ik gister in orde gemaakt; waarna er even moest worden getest of alles werkte.

Maar uiteraard eerst vastleggen hoe de blokken zijn aangesloten:


En dan maar eens rijden. Eerst de digitale lok, daarna de analoge. Het voorste spoor kan omgeschakeld worden op de analoge trafo, en is dan geheel geïsoleerd van het digitale gedeelte.



Het werkt perfect! Op naar de volgende stap: de rest van de baan "gewoon" aansluiten. En daarna de besturingscomponenten eraan toevoegen.
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Via AlleKabels heb ik 9-pins terminalblocks besteld, en 24-pins...van die andere dingen kreeg ik de kriebels  8o :-(

de 9 pins is om de twee buitenste delen van de testbaan met elkaar te verbinden:


Op één van de twee delen bouw ik de schakeling zo op dat ik "gewoon" kan rijden - dus zonder besturing, maar direct gekoppeld aan de centrale. Of via de LocoNet besturing. Nog een heel gepuzzel om het logisch te krijgen.