Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D

Gestart door ernstcramer zondag 23 oktober 2016, 22:13:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel -> inmiddels TestTafel 3 :D
Ik ben best druk met de Schappenbaan en mijn werk. En dan is een stukje rijden al helemaal niet echt makkelijk. Recentelijk heb ik een paar leuke locomotieven kunnen scoren op eBay en dan wil je die eigenlijk ook wel ff testen.
Ik heb een paar jaar geleden een testmodule gemaakt. Daar kan ik zowel analoog als digitaal op testen.







En hoewel dat wel werkte, zijn de rijmogelijkheden wel heel erg beperkt. Ik ben nog bezig om een koppeling te maken voor een besturing via LocoNet maar ook dat zit al een hele poos in het slob...Mede omdat ik toch de mogelijkheid wil hebben om een rondje te kunnen rijden en omdat de modulebaan die kans voorlopig nog niet biedt, heb ik besloten een testtafel te maken. Met een uitneembaar gedeelte om gewoon ff te testen. Opvouwbaar zodat ik het ding aan de kant kan zetten. Mobiel dus...maar het wordt best wel een grote...

Dit is het ontwerp:



Uitgaande van een multiplexplaat van 244x122, maar die moet dus dubbelgevouwen kunnen worden. In de bouwmarkt hebben ze prachtige "kwart"-platen: daar er dus maar 4 van gescoord. En een strook van 25 cm breed laten zagen voor het uitneembare gedeelte.
Dit is het eerste resultaat:





Weet niet wanneer ik hier weer verder mee kan :)

Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Testtafel
Hallo Ernst,

Goed bezig  :thumbup:

Citaat van: ernstcramer op zondag 23 oktober 2016, 22:13:01
Opvouwbaar zodat ik het ding aan de kant kan zetten. Mobiel dus...maar het wordt best wel een grote...

Lijkt een beetje op dit idee: project N & N-baan. Ook opvouwbaar. :)

Citaat van: ernstcramer op zondag 23 oktober 2016, 22:13:01
Uitgaande van een multiplexplaat van 244x122, maar die moet dus dubbelgevouwen kunnen worden. In de bouwmarkt hebben ze prachtige "kwart"-platen: daar er dus maar 4 van gescoord. En een strook van 25 cm breed laten zagen voor het uitneembare gedeelte.

Daar heb ik ook wat aanpassingen in moeten maken omdat het te "groot" werd.  Nog een keer de plaat door midden gezaagd. Nu kan ik de vier delen zo vouwen dat er maar een pakketje van 20x100x50cm over is.

Succes met bouwen!

Groet Ronald.
Re: Testtafel
Stijn Laceur
gast

Re: Testtafel
Ernst, dit ga ik volgen, ik ben zelf nog even verstoken van een ruimte om met de treinen te rijden.
Tot nu toe is het steeds een hele opbouw in de woonkamer, echter zulk ontwerp zet me aan het denken om toch al leuke testbaan te maken.

Hoe ga je de c-rails aanpassen aan de scharnierpunten?
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Citaat van: ronaldk op zondag 23 oktober 2016, 22:23:51
...Ook opvouwbaar...

Leuk zeg! Ik had deze nog niet eerder gevonden. Wel wat op beide fora gezocht, en dus wat ideeen opgehaald. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik de plaat 1x dubbel vouw.

Citaat van: Stijn Laceur op zondag 23 oktober 2016, 22:36:59
...echter zulk ontwerp zet me aan het denken om toch al leuke testbaan te maken. Hoe ga je de c-rails aanpassen aan de scharnierpunten?

Precies Stijn, ik wil ook wel graag eens een rondje rijden, en dan ga je dus zoeken... ;)
De scharnieren lost zich vanzelf op denk ik. Aan de binnenkant van de baan layout komt een klos die net zo dik is als de opstaande rand. Daar komt het scharnier. Bij het dubbelklappen raakt de rails elkaar dan niet, en is tegelijkertijd goed beschermd.
Re: Testtafel
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Testtafel
Ha die Ernst.
Mooi om tijdens de bouw van je baan zo'n ruime opklapbare testbaan te kunnen gebruiken! :thumbup:
Natuurlijk hoopt iedereen om zo snel mogelijk op je baan in aanbouw te kunnen rijden maar ja, dat duurt vaak jaren en dan is dit een prachtige oplossing.

Veel plezier en succes met de bouw van beide banen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Testtafel
Stijn Laceur
gast

Re: Testtafel
Ok Ernst, waar ik specifiek met vragen over zit is bij het openvouwen het connecteren van de rails en bij het opvouwen het deconecteren?
En dit zonder de normale aansluiting van de crails te beschadigen.
Of heb je hier een andere oplossing voor bedacht?
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Dank @AlbertJan! Ik moest af en toe wel een beetje aan jouw baan denken, waar je ook gewoon lekker op kan rijden, in afwachting van een keer wat ander... toch?  ;)

En @Stijn: op de bakovergangen ga ik geen connectors gebruiken van de rails. Die komen daar gewoon koud "tegen" elkaar. Verbinding moet via de bedrading worden gerealiseerd.
Re: Testtafel
Stijn Laceur
gast

Re: Testtafel
ok, via stekkertjes die naast het spoor liggen lijkt me dan logisch.
Ik heb hier van die tweedehands crails liggen die "plasticmoeheid" hebben, ideaal om die in twee te slijpen, ging die toch vervangen.

het komt klaar in mijn hoofd, nu nog even meevolgen  ;)
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Testtafel
Citaat van: ernstcramer op maandag 24 oktober 2016, 07:51:12
Leuk zeg! Ik had deze nog niet eerder gevonden. Wel wat op beide fora gezocht, en dus wat ideeen opgehaald. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik de plaat 1x dubbel vouw.

Dat had ik dus eerst ook... maar dat ging niet lekker door het trapgat heen. De twee draaien in de trappen en op de overloop deden bij mij de nek om :) En dit is nog eens beter vervoerbaar op de achterbank van de auto :) Een bijkomend voordeel.

Citaat van: ernstcramer op maandag 24 oktober 2016, 07:51:12
De scharnieren lost zich vanzelf op denk ik. Aan de binnenkant van de baan layout komt een klos die net zo dik is als de opstaande rand. Daar komt het scharnier. Bij het dubbelklappen raakt de rails elkaar dan niet, en is tegelijkertijd goed beschermd.

Jep, dat is dan goed beschermd. Ik heb het ding nu een paar keer mee gehad, de auto in, de auto uit. Geen schade en meteen rijden :)

Groeten Ronald.
Testtafel: proefopstelling
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: proefopstelling
Gisteren eindelijk wat tijd gevonden om verder te gaan met de testtafel. Ik had 2 bokjes bij de bouwmarkt op de kop kunnen tikken en daar past dan de ene helft op. Maar ik bleek nog een bokje over te hebben die dezelfde hoogte had en daarmee de proefopstelling gedaan:



Op de deling van de twee platen een verstevigingslat gemaakt om de platen "glad" tegen elkaar aan te krijgen. Daarna aan de slag gegaan met het uitneembare deel van de testbak. Die "omklemt" als het ware de beide bakdelen en zorgt er zo voor dat het een glad tableau wordt waarop de baan kan worden gelegd.



De testbak moet uitgenomen kunnen worden dus daar met de oplegging rekening gehouden dat hij iets naar voren geschoven kan worden en zo uitgenomen worden.



Dat lijkt te werken.
Ronald merkte hiervoor al op dat een halve plaat (122x122) best wel groot is. Dat is dus ook wel zo. Op de volgende foto is te zien dat het nu best wel een beetje krap is op zolder... :D



Dus misschien ga ik de bak ook nog wel weer in tweeën delen...

Re: Testtafel
peterke33
gast

Re: Testtafel
Hoi Ernst

Ziet er allemaal mooi en leuk bedacht uit, plaats gebrek hebben we allemaal wel denk ik dan.  :)
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Citaat van: peterke33 op zondag 06 november 2016, 11:47:31
...plaats gebrek hebben we allemaal wel denk ik...

:thumbup:  is ook zo Peter...
Re: Testtafel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Testtafel
Hoi Ernst,
Wordt een behoorlijke testtafel zo te zien.
Ga je hierop ook met TrainController aan de slag?
Re: Testtafel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Testtafel
Goed idee, zo een test-tafel.
Maar als ik treinen ombouw en daarnaast test laat ik ze graag alle mogelijke beweging gen maken, zodat ze later bij de klant geen verrassingen meer opleveren.
Zodoende zou ik bij jou nog een 2e wisselpaar, maar tegengesteld aan de andere, en een keerlus zien.
Want rondjes rijden linksom sluit niet uit dat rechtsom ook 100% goed gaat. En bij ombouw naar kk met schaargeleiding moet het goed kunnen worden getest.
Succes!
Mvg. Marcel
Re: Testtafel
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Testtafel
Citaat van: loc1200 op zondag 06 november 2016, 17:00:26
Want rondjes rijden linksom sluit niet uit dat rechtsom ook 100% goed gaat.
Dat klinkt cryptisch! Doel je op linksdragende locs of linksdragende koppelingen, bij wijze van spreken?

Re: Testtafel
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Testtafel
Nee jan,
Een motordraaistel moet bijvoorbeeld binnen in de kap en/of draaistelframe beide kanten op vrij kunnen draaien. Dit geldt ook voor de koppelingen.
En als je rondjes altijd met de klok mee rijdt, en de lok niet handmatig 180gr. draait, de loc niet tegengesteld test. Bij achteruit draaien blijven de draaistellen immers dezelfde beweging maken als voorruit.

Gr. Marcel


Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Citaat van: ceess op zondag 06 november 2016, 13:16:53
...Ga je hierop ook met TrainController aan de slag?

Ha Cees, dat weet ik nog niet. Ik zit nu te broeden op een slimme truc om de compleet aangesloten baan om te kunnen schakelen van analoog, naar digitaal.
Ik weet nog niet zeker of ik dan voor de digitale componenten ook weer gebruik ga maken van LocoNet, Spullen van Hans Deloof, of bv Digikeijs...
Ik wil het eigenlijk multifunctioneel inrichten, maar misschien overschat ik mijzelf wel om dat voor elkaar te krijgen...
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Citaat van: loc1200 op zondag 06 november 2016, 17:00:26
...Maar als ik treinen ombouw en daarnaast test laat ik ze graag alle mogelijke bewegingen maken, zodat ze later bij de klant geen verrassingen meer opleveren...

Zo... 8o 8o 8o :?
Euh tja, daar had ik nog niet zo naar gekeken. Met testen bedoel ik (vooralsnog  :D): ik heb nieuwe leuke spullen die ff wil zien rijden. En of ik ook zelf aan dergelijke ombouw zaken begin die je noemt... ik zal al blij zijn als ik (met de voor mij spaarzame tijd) voor 31 december klaar ben (ik noem voor de zekerheid alvast niet een jaartal  O:-D)

But: I'll give it a second thought...
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Testtafel
Citaat van: ernstcramer op maandag 07 november 2016, 12:04:18
Ik zit nu te broeden op een slimme truc om de compleet aangesloten baan om te kunnen schakelen van analoog, naar digitaal.

Die heb je toch al? Gewoon met twee bananenstekkers / pluggen werken en zo de baan aansluiten. Stekkers analoge centrale eruit... Stekkers digitale centrale erin. Dat werkt bij mijn baantje als een tierelier....  :D En het kan niet fout gaan. Altijd maar één ding actief.

Groeten Ronald.
Re: Testtafel
nobody
gast

Re: Testtafel
Of een dubbelpolige omschakelaar.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Testtafel
Citaat van: ernstcramer op maandag 07 november 2016, 12:04:18
Citaat van: ceess op zondag 06 november 2016, 13:16:53
...Ga je hierop ook met TrainController aan de slag?
Ha Cees, dat weet ik nog niet.
Ik weet nog niet zeker of ik dan voor de digitale componenten ook weer gebruik ga maken van LocoNet, Spullen van Hans Deloof, of bv Digikeijs...
Ernst op het moment dat je "digitaal" rijdt op de testbaan maakt het TrainController niet (zoveel) uit met welke digitale componenten je dat doet.
Althans voorzover ik het uit de TC handleiding begrijp.
Re: Testtafel
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Testtafel
Ik heb zelf een dubbel polige schakelaar met middenstand en vergrendeling. Door de middenstand weet ik zeker dat er niet een kortstondige verbinding is, door de vergrendeling (uittrekken hendel) ben ik bewust bezig. Dit voor als er een lok analoog of digitaal op het testspoor staat. Denk ik altijd even na.  ;)
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Dank voor de reacties!
Maar misschien ben ik niet helemaal duidelijk genoeg geweest in wat het plan is.
Het zal niet zomaar een omschakeling worden van analoge trafo naar digitale centrale, maar ik wil er ook terugmelding op hebben, en zoals in een eerder berichtje ook al gevraagd, mogelijk ook met besturing werken. Dan zitten er dus ook bv terugmelders tussen en dan is het zeker niet zomaar twee stekers omwisselen.  :?

Dat dus...
Re: Testtafel
Spoorman
gast

Re: Testtafel
Dag Ernst,

Alles kan maar dan maak je het jezelf wel erg moeilijk, met name vanwege de terugmelding.

Het is een testbaantje, maak het binnenste ovaal geheel vrij en zet daar analoge spanning op. Veel meer als een paar rondjes rijden hoef je toch niet met een analoge lok? De rest zet je op de digitale spanning, eventueel met terugmelding zodat je automatisch kunt rijden.

Gr, Ben.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

offline
Re: Testtafel
Hoi,

Citaat van: ernstcramer op donderdag 10 november 2016, 07:55:31
Dan zitten er dus ook bv terugmelders tussen en dan is het zeker niet zomaar twee stekers omwisselen.  :?

Waarom niet? Kunnen bezetmelders niet overweg met analoge spanning? Wat zou het probleem zijn? Dan zou het niet meer dan 2 stekkers wisselen zijn.

En anders de oplossing van Ben gaan gebruiken. 1 baan voor analoog en 1 baan voor geautomatiseerd digitaal.

Groeten Ronald.
Re: Testtafel
Spoorman
gast

Re: Testtafel
Doorgaans is een stroomdetector galvanisch gescheiden van de terugmelding en dan is er inderdaad geen probleem. Maar dat dien je zeker te weten. Ernst werkt met Digikeijs S88LN dus even navragen?

Gr, Ben.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Dank Ben. Ik zal daar eens over denken!
Testtafel: volgende fase
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: volgende fase
Vandaag verder gegaan met de testtafel en best lekker opgeschoten.
Advies "analoog" (;-)): eerst maar eens kijken of ik er inderdaad nog een binnencirkel in kan leggen:



Gaat dus prima.
Advies 2 x "dubbelklappen" bleek ook een goed idee te zijn. Een bak van 1.22x1.22 is toch wel erg onhandelbaar. En dus de rand die ik er al opgezet had met een fijn zaagje doorgezaagd, en scharnieren aangebracht:



De rails die ik had uitgelegd om de maat te testen aan de kant geschoven een dit deel maar eens dubbelklappen:





Ziet er ook goed uit.
Hetzelfde gedaan met de andere helft. Hier liggen ze tegen elkaar aan:



Pianoscharnier op maat gemaakt en vastgeschroefd. Wat zijn die originele schroefjes van zo'n pianoscharnier een ramp zeg. Ik geloof niet dat ik ooit er al eens eentje goed ingekregen heb. Op deze had ik nog goede hoop: er zat een kruiskop op. Maar waar ze van gemaakt zijn weet ik niet: binnen drie omwentelingen was de kop dol; en bij het er weer uitdraaien (met een tang o8) ging ie al krom...Gelukkig had ik nog andere kleine schroefjes die er perfect voor waren.
En dan het geheel maar eens helemaal dubbel klappen:



Ik zie dat ik hier en daar nog wel afstandshouders moet maken om te zorgen dat de 4-dubbel geklapte kist ook een beetje in vorm blijft. Maar dat wordt nog wel even uitzoeken waar dat dan precies kan in verband met de ligging van de rails.
Daarna aan de slag geweest met het testgedeelte dat uitneembaar blijft. Steunen gemaakt waar de plaat op kan liggen, en tegelijkertijd de voorkant schuin ertegenaan gezet kan worden waar ik dan de besturing op kan aanbrengen.
Eerst zonder voorplaat, en dan met



"

Het begint echt al wat te worden. Nu nog bedenken hoe ik de schragen er het beste onder kan maken om te zorgen dat het uitklappen ook iets logisch wordt. Maar dat is voor later deze week...
Re: Testtafel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Testtafel
Zo Ernst, lekker opgeschoten zie ik.

Wat een puist werk voor "slechts n testbaantje".

maar daar ga je wel plezier van hebben :arrow: :thumbup:
Testtafel: ff denken...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: ff denken...
Ik was van plan om aan de onderzijde een constructie te maken waar ik makkelijk en stabiel de schragen aan kon bevestigen. Maar dat is makkelijker gezegd als gedaan: als je de bak dubbelklapt is de ruimte tussen de bakken nihil...  :?  8o

Dus moet ik iets anders verzinnen. Ik heb gisteravond de boel "op de poten" gehesen, maar dan is het een heksenwerk om ze goed onder de bak te krijgen. Misschien kan ik het door de bodem van de bak heen regelen dat ik de schragen van bovenaf vast kan zetten...

Vandaag eens verder gaan puzzelen, maar eerst een wandeling bij Zeist maken.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Testtafel
Ernst,

Ziet puik uit. :thumbup:
Wat betreft de schroefjes bij de piano scharnier, daar heb ik nog nooit geen last mee gehad dat ik de koppen "dol" draaide.
Dit komt doordat je een verkeerde schroevendraaier en/of bitje gebruikt.

En heb er al vele van gebruikt bij mijn treinkoffers.
Ik hanteerde er altijd wel de onderstaande werkwijze voor:
De gaatjes voorboren met 1.5mm boor werkt uitstekend.
Bij gebruik van een bitje, de schroefboor op de langzaamste draaistand en de blokkeer op een lage weerstand zetten.

Rob
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Citaat van: Robtrein op zaterdag 19 november 2016, 10:55:19
...Ik hanteerde er altijd wel de onderstaande werkwijze voor...

Dank Rob voor je opmerking. Ik heb die methode ook al wel een gebruikt, maar kennelijk doe ik gewoon iets niet goed. Blijf ik erbij dat als je de schroefjes pakt die er standaard bijzitten en je zet ze onder druk met een tang ze direct buigen...  8o en dat heb ik absoluut niet met schroefjes uit de bouwmarkt. Daarnaast vind ik ze vaak aan de lange kant, dus ook om die reden heb ik kleinere gebruikt.
Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel
Na de proefopstelling van de schuine voorkant van het testgedeelte deze nu ook vastgezet:



Daarna mijn hoofd gebroken over de oplossing om de testtafel demontabel vast te zetten aan de schragen. Ik heb bedacht om een slotbout van onderaf door de schraag en het blad te steken. Dan kan ik deze vervolgens van bovenaf vastzetten met een vleugelmoer. Dat is althans de theorie. Nu de praktijk...
Eerst maar eens de gaten boren, verdeeld over het middengedeelte van de bak:



De gaten daarna overgenomen op de schragen en van bovenaf doorgeboord. Dan gaat deze weliswaar "scheef" door de bovenbalk van de schraag, maar in de gemonteerde situatie zit de slotbout keurig rechtop. Ik heb een inkeping aan de bovenkant van de schraag gemaakt ter dikte van een moer: dan kan ik de slotbout vastzetten aan de schraag en kan deze er niet uitrollen. Ook wanneer ik de bak over de uitstekende bouten schuif heb ik dan een vast punt en hoef ik ze niet vast te houden:





En dan maar eens passen:



Het zit in een keer goed. Maar dan zie je dat de bak wat "door de 180 graden" heen zit, omdat het pianoscharnier de beide helften iets optilt. Daar dus ook een inkeping voor gemaakt zodat de bak vlak komt te liggen.



En dan maar eens beginnen met schilderen...


Re: Testtafel
peterke33
gast

Re: Testtafel
Hoi Ernst,

Dat is heel mooi gemaakt, zo heb je toch een leuke test baan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:





Groeten
Peter
Re: Testtafel
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Testtafel
Goede vorderingen gemaakt Ernst. :arrow: :thumbup:
Testtafel: aan schilderen is niet zoveel te zien...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: aan schilderen is niet zoveel te zien...
...ik ben wel bezig hoor, maar aan schilderwerk is niet zoveel te zien...
Start gemaakt met het testtafel gedeelte om daar het spoor op te leggen. En na de tafel zelf de schragen nog schilderen. Binnenkort meer.
Testtafel: schilderen en meer...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: schilderen en meer...
...zoals ik net al schreef ben ik vooral aan het schilderen geweest. En aangezien daar best veel tijd overheen gaat om dat goed te laten drogen kost dat dus gewoon veel tijd.

De ene "buitenvleugel" aan twee kanten geschilderd. Nog één keer aflakken (hoop ik):


En hier de andere "buitenvleugel" en het middengedeelte. Beiden nog één keer aflakken aan de zijde die je hier ziet:


Het testgedeelte is inmiddels 2x geschilderd. Dus daar ben ik begonnen rails en apparatuur op te maken.
Hier een overzicht van de huidige stand van zaken:
[http://imageshack.com/a/img923/5967/aahxlz.jpg[/img]
Links heb ik de analoge trafo al geplaatst. Ik denk erover om het advies van @Ben te volgen en helemaal aan de binnenzijde een analoog gedeelte aan te leggen. Dat moet denk ik passen.

Aan de rechterkant zie je een trafo voor Märklin. Daar tussenin een schakelpaneeltje gemaakt om de trafo's makkelijk in te kunnen schakelen. Met nog wat reserveruimte, je weet maar nooit...

En dan een foto van bovenaf. Op de kop doorgeslepen C-Rails; de andere helft kan ik op het aansluitende bakgedeelte gebruiken.

Maar nu ik heb liggen denk ik dat je op het "onderste spoor" niet een loc in zijn geheel kan plaatsen. En dus is de bak zo misschien minder makkelijk te gebruiken. Wat denken jullie: moet ik dat stuk wat langer maken? Ruimte is er wel...
Re: Testtafel
peterke33
gast

Re: Testtafel
Hoi Ernst

Die sporen heb je mooi gedaan op de kop kant, je kan ook bv naar de schoenmaker gaan.
En vragen of hij de voorkant even tegen zijn fijne schuurband houd, heb ik ook gedaan dan heb je ook een mooi gelijk vlak.
Verder is het heel mooi aan het worden, en als je plaats hebt dan zal ik groter gaan is altijd leuker.
Testtafel: een heel eind gevorderd!
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: een heel eind gevorderd!
Citaat van: peterke33 op zondag 04 december 2016, 21:38:37
...je kan ook bv naar de schoenmaker gaan.
En vragen of hij de voorkant even tegen zijn fijne schuurband houd...

Ha Peter! Dank je voor het advies. Ik heb het nu met de dremel gedaan. Ik heb een beetje een grotere slijpschijf waar je de kopse kanten goed mee kunt afwerken.

Inmiddels behoorlijk verder gegaan met de tafel. Rails uitgelegd, het testgedeelte erin gehangen om de rails precies aan te laten sluiten, om ze dan vervolgens door te slijpen.



Om de testmodule te ondersteunen heb ik een schraag op zijn kop geplaatst om zo aan de onderkant voor extra steun te zorgen. De scharnieren hergebruikt om aan de onderkant van de schraag die de tafel ondersteund vast te maken.





Vervolgens aan de gang gegaan met het aansluiten van de testmodule. Ik heb besloten, mede naar aanleiding van de opmerking van @Ben, om een aparte binnencirkel te maken en die analoog aan te sluiten. Maar ik heb ook behoefte op de testmodule om een stukje analoog te hebben. Dat heb ik als volgt opgelost, met behulp van speciale kroonsteentjes. Dit is een tijdelijke oplossing, ik zit nog te broeder op iets fraaiers...















De oplossing met de kroonsteentjes blijkt perfect te werken. Maar om "om te schakelen" moet ik wel telkens aan de onderkant zijn.
Nu verder met de tafel zelf. Uitleggen van de rails, precies pas maken van de testmodule, en zorgen dat de overgangsvlakken ook echt vlak zijn. Ik heb de oplegstrippen van de module naar de tafel toe vervangen door iets grotere exemplaren. Die trek ik dan vervolgens door middel van een slotbout vast en glad ten opzichte van elkaar. Dat blijkt goed te werken.







Het doorslijpen gaat ook best goed. Ik moet er echt voor zorgen dat de bakken goed vlak zijn; in de lengte had ik maar één overgang die ik nog een keer moest leggen; alle andere waren in één keer goed te berijden. Ik heb de bedrading op twee punten over de bakscheiding heen gehaald, en ervoor gezorgd dat er voldoende ruimte is om de bak dicht te kunnen klappen. Een voorzichtige test liet zien dat ik tenminste net zo veel ruimte moet houden als de scharnieren die de bakken verbinden hoog zijn.







En dit is dan het resultaat; een overzicht:



Tot slot een filmpje. Want het is natuurlijk best lollig om je treinen nu eindelijk te zien rijden...





Ik had de filmpjes ook in mijn eigen draadje gezet, maar leuk om ze ook hier even te plaatsen.
En nu de rest van het materieel maar eens van stal halen.
Re: Testtafel
Stijn Laceur
gast

Re: Testtafel
dat is lekker strak geworden!
proficiat!
Re: Testtafel
-Ernst:
Knap gemaakt,  :thumbup:
Re: Testtafel
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Testtafel
Hi Ernst,

Mooi en dat allemaal voor een "Testbaan"  :thumbup:

groet
Harald
Re: Testtafel
peterke33
gast

Re: Testtafel
Hoi Ernst

Dat heb je heel mooi gedaan, en je rails heb je mooi geslepen.
En je filmpjes zien er goed uit, locs rijden mooi hun rondjes.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Testtafel
Ha Harald en Peter
dank voor jullie commentaar.

Ik heb er best plezier van, alhoewel de laatste week ik niet op zolder ben geweest...
Hoop er straks weer even aan de slag te gaan :)
Testtafel: vorderingen met frontje en afwerken
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: vorderingen met frontje en afwerken
Mijn vorige bericht is van februari zie ik  8). Zoals ik al aangaf ben ik erg druk op mijn werk, maar er is gelukkig wel wat gebeurd in de tussentijd.
In maart/april ben ik aan de slag geweest om het elektrische gedeelte van de baan af te maken.

Even opfrissen: ik rijdt op het onderste spoor analoog of digitaal, op de parallelle baan alleen maar digitaal. Een gedeelte van het alleen rechte spoor (dat "onderste") wil ik ook als programmeerspoor kunnen schakelen.
Analoog wordt gemeld:


Digitaal wordt gemeld:


Ik vond bij Conrad een handzaam printje met twee relais daarom. Hiermee kan ik het programmeerspoor schakelen. Voorwaarde is dat ze gevoed worden met 12V. Daar had ik ook nog een Conrad printje voor liggen.
het wordt wel een hele dradenfabriek nu:


12V aan:

en dan wordt platine geschakeld tussen "gewone" voeding of programmeerspoor:


Die "gewone" voeding is analoog of digitaal. Dat wordt met een vergelijkpaar schakelingetje gedaan:


En het werkt allemaal prima. Getuige deze foto waar op ieder spoor een loc rijdt:


Ik heb inmiddels ook wat leuke filmpjes gemaakt. Maar: Windows10 heeft niet meer die eenvoudige doch prima video editor  :? :-(
Weet iemand een leuk alternatief om een filmpje aan te passen?
Testtafel: om mee te nemen :D
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: om mee te nemen :D
Voor de stamtafelavond laatst in Almere was het de eerste keer dat ik het "meenemen" kon testen.

Hier twee beelden van de bak in opgevouwen toestand:




Het is wel een heel gewicht geworden, maar met twee man goed te doen.

En hier dan nog een beeld van de tafel in gebruik:


Wel een paar leerpuntjes: je moet aan alle bevestigingsmiddelen denken als je de boel uit elkaar houdt ( 8o) en ik moet toch nog eens naar de plaatsing van de handgrepen kijken. Want die blijken nu niet handig geplaatst.
Testtafel: aanvulling op het centrale gedeelte
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: aanvulling op het centrale gedeelte
Na de decoder programmeercursus bij Bentink in Apeldoorn heb ik een ESU programmer en prüfstand aangeschaft. Die moet natuurlijk een plekje krijgen op de testtafel. Maar ik wil het zo maken dat ik het ook los van de testtafel kan gaan gebruiken.

Bij Bentink zag ik een handig tableautje waar de Programmer en de Prüfstand slim gecombineerd waren. Omdat de voorkant van mijn testtafel schuin is, en ik niet zeker weet of de Prüfstand wel goed functioneert als deze scheef staat, heb ik gebruik gemaakt voor een standaard waar je iets van een mobieltje op kan zetten. Deze kan in stapjes verzet worden.



Hier zie je dan wanneer de Prüfstand recht staat, terwijl verder het geheel onder een hoek staat.



Op de volgende foto's de constructie waardoor ik het plateautje in zijn geheel van de testbak af kan halen.




Straks er maar eens een computer aanhangen en zien of ik het spul aan de praat krijg.
Re: Testtafel
Lid sinds: 2017

offline
Re: Testtafel
ernst goed bezig  :thumbup:

ziet er mooi uit ga zo door toppie
Testtafel: ESU programmer aangesloten
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel: ESU programmer aangesloten
Zowel de voedingsspanning als de aansluiting voor de programmeerrails zijn nu aangesloten.
Op een kroonsteentje kan ik switchen tussen de programmeer uitgang van de Intellibox en de Programmer:





Ik ontdekte echter dat het gedeelte op de testtafel dat als programmeerspoor gebruikt kan worden wel volledig geïsoleerd is maar niet op de plus...  :? Dat moet ik dus nog een even goed uitzoeken. Maar dan ontdek als je de bak op zijn kop zet dat het nog best een gepuzzel wordt, ondanks de bijschriften  O:-D



Je ziet op de vorige foto dan ook een testspoor liggen waar ik nu de stekker maar op heb aangesloten.
En dan de computer eraan, en jawel: het werkt!





De eerste locs zijn inmiddels van een nieuw adres voorzien  :D
Testtafel 2: nieuwe start...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Testtafel 2: nieuwe start...
Waarschuwing: al 120 dagen niets meer in dit topic geplaatst...nee zoals ik op diverse plekken al aangeef ben ik best wel druk met mijn werk. En blijft er gewoon niet zoveel tijd over voor de hobby. Dus aan de Schappenbaan is al helemaal weinig gebeurd, maar de testtafel heb ik daarentegen wel geregeld gebruikt. Maar niet voor/met het doel waarvoor ik de hele constructie bedacht had: inpakken en wegwezen  :D O:-D
Een dubbel gevouwen plaat multiplex van 1.22x2.44 van 12 mm dik is een heel gewicht; en hoewel de rails niet heel zwaar is, komt het er toch bij. De bak is door 1 man/vrouw niet te tillen. Ik heb om naar de stamtafel te gaan de bak een paar keer naar beneden gezeuld samen met Hennie, maar dat is echt een heel gedoe. en dan hebben we op dit moment nog een huis met een lekker brede trap en vrij ruime bochten.

Daarnaast bleek dat aan het dubbelvouwen en openklappen ook bezwaren kleefde: dat kon je eigenlijk ook niet in je eentje doen. En dat wel de opzet  8o
En dus begon ik over een vernieuwde opzet na te denken. En vond die toen er bij ons een nieuwe bouwmarkt opende en die keurig op maat gezaagde 1/4 plaat populierentriplex aanbood. Hoewel ook een heel stuk zachter dan de hardhouten plaat die ik eerst had, ook een heel stuk lichter. En ik had bedacht dat ik dan gelijk al exact op maat gezaagde platen had, wat goed op elkaar af te stemmen is. Uitgaande van die kwart platen kwam ik tot onderstaande opzet, die voor wat betreft een sporenplan niet afwijkt van wat ik op de vorige tafel had liggen. Misschien ook niet vreemd, want dat concept was me uitstekend bevallen  :)



Het licht gearceerde gedeelte is het uitneembare testgedeelte, waar ook alle besturingscomponenten een plek moeten krijgen. Net als bij de vorige.
Bij de eerste versie was de "knik" halverwege de bak iets wat altijd zorgvuldigheid bij de opstelling vereiste. Ik heb dat in deze opzet voorkomen door het middengedeelte een kwartslag te draaien. Zo ontstaat er een soort centrumplaat waar alles aan gekoppeld gaat worden. Die centrumplaat wordt op 2 bokken gezet waar, vie een uitklapbare ondersteuning de testbak aan gekoppeld kan worden. de zijgedeelten krijgen ook een ondersteuning, maar "leunen" ook op de centrumplaat.
Aan de achterzijde komt dan een soort paradebak waar ik nog weer een aparte bestemming voor heb.

Op de centrumplaat maak ik de mogelijkheid om zowel de testbak als de paradebak op te zetten: dan kan ik die ook als één geheel vervoeren.







multifunctionele "oren" zorgen ervoor dat de bakken allebei stevig op de centrumplaat staan:





En zo staan dan de beide bakken op de centrumplaat. Het idee om de testbak zo neer te zetten is dat ik die dan niet op een aparte (huiskamer)tafel hoef te zetten, maar zelfstandig is te gebruiken. De paradebak wil ik gebruiken om straks ook foto's van samengestelde treinen te kunnen maken. Deze bak wordt dus voorzien van landschap en bovenleiding; dat laatste mis ik op/bij mijn huidige foto opstelling.

Dat was het voor nu. Ga weer een oliebol scoren  :D