Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Br 01.10 Olie stook lok 39103

Gestart door Jasperkc zondag 23 oktober 2016, 00:26:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo Allemaal,

zoals in mijn andere topic geschreven over de C-sinus motor en daar wat vragen gesteld over het vervangen van zo'n motor nu dan het werkelijke verslag. Met andere woorden: we zijn begonnen!

Allereerst een korte geschiedenis van de 01.10 oliestook lok 39103 van Märklin. Ik heb deze lok in Leuven gekocht op de Modelspoorexpo. Deze lok was erg mooi geprijst omdat de geluidselectronica het niet meer deed. Ik was een beetje naïef en heb de lok gekocht met het doel mijn andere 01.10 de 3310 te digitaliseren en te voorzien van een geluidsmodule. Voor dit doel had ik bedacht er een MSD3 in te plaatsen. Echter bij thuiskomst kwam ik erachter dat er een hele andere motor inzit en dat er geen adapterplatine in de tender zit waarop ik een nieuwe MSD3 kan plaatsen. Er zit nog een oude platine in. Volgens de verhalen van het andere topic is de C-sinus motor niet aan te sturen met de MSD3. Nu had ik er dus nog een ander probleem bijgekregen. Ik heb dus gekeken of ik beide machines kan samenvoegen tot één rijdend exemplaar met geluid. Het eerste wat ik dus moest doen was van het ene model de tender los halen en koppelen aan het andere model. Daarna heb ik de C-sinus uit de lok gehaald en de electronica ook uit de tender gehaald. Ik heb dus nu een kaal lokframe en een kaal tenderframe. In de tender zit nu een uitsparing voor een speaker en de decoderplatine is besteld. Op deze platine zit een 21MTC aansluiting. Gelukkig had ik dus ook nog een analoog lokframe waarin perfect een hoogvermogenmotor past. Ik hoef dus niet opnieuw gaatjes te boren voor de andere motor. Helaas is het wel zo dat ik nog even een inspectie moet doen aan de wielen. Ik heb het idee dat ze niet zo mooi soepel draaien. Dat is het voor nu even. Als ik weer een stap verder ben in de ombouw, dan horen jullie weer van mij.

Groet, Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Klinkt goed, Jasper! En dat alternatieve plan kan natuurlijk later altijd nog.
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo Jasper,

bij een Msd3 decoder wordt een 21 MTC print geleverd met bedrading. Lijken er in 1e instantie heel veel, maar eigenlijk valt het aansluiten wel mee. Ook bij deze print hoef je daadwerkelijk maar 4 draden aan te sluiten om een loc te laten rijden, decoder op de print, stekker van de bijgeleverde speaker erin, en je hebt nog geluid ook. Alle andere draden zijn voor verlichting, extra functies etc. En zit er bv. 4 keer een constante plus draad aan. Oh ja natuurlijk wel alle niet gebruikte draden isoleren.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hoi Jasper,

Als ik het geweten had, dan hadden we elkaar kunnen ontmoeten op de beurs in Leuven, maar dat terzijde. ;)
Wat ik overigens niet begrijp is waarom je een 16 jaar oude lok koopt om de elektronica ervan in een andere lok te hergebruiken.
En daarbij loopt de 3310 niet eens mooi, zeg je.
Zou je niet beter met de 39103 verder gaan, want daar is alleen de geluids elektronica defect.
Ik heb liever een goed rijdende lok zonder geluid, dan een slecht rijdende met geluid.
Heb je de speaker van de 39103 al getest?
Deze is een 8Ohm exemplaar.
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo Allemaal,

Hier een update met foto's:


Op de eerste foto is te zien dat ik de beide loks bij elkaar heb gezet.


Op deze foto is te zien dat er ook drijfwerkverlichting inzit en wat ik niet wist, een sensor voor radsynchrone stoom uitstoot.


Op deze foto staat de toekomstige lok gekoppeld met de nieuwe tender.


Hier is nog een close up foto te zien.

Ik heb dus vanochtend even geprobeerd om de drijfwerkverlichting over te zetten en hierbij stuitte ik dus op de rad sensor. Ik laat dus maar de drijfwerkverlichting in het nieuwe chassis zitten en ga kijken of ik mijn oude drijfwerkwielen weer soepel kan laten draaien.

Voor nu is dit weer even een update.
Tot later!

Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo allemaal,

hier weer een kleine update. De drijfwielen lijken gericht te zijn. Ik heb het loopwerk los gehad en de stangen wat rechter gezet. Mijn eerste indruk op een stukje spoor is dat het er soepeler uitziet. Ik heb het nog niet getest met een motortje erin, maar dat ga ik nog doen.

Voor nu dus even weer verder!
Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
hoi jasper,
dit ziet er uit als een interresant project. ik heb wel even een vraag. ik heb zelf ook de 3310 en zou deze met kerst ofzo willen ombouwen naar digitaal en er dan ook drijfwerkverlichting inmaken. in de 39103 zit een printje, maar kan je die ook overzetten in de 3310? zo niet, is dat makkelijk te bewerken (dus dat er geen baantjes lopen die belangrijk zijn)?
succes met de verdere ombouw. :thumbup: :thumbup:
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo Tim,

In antwoord op jou vraag, Nee! Zie reactie #4 en zie daar dat het niet mogelijk is om die drijfwerkverlichting over te zetten omdat er een radsensor op gemonteerd zit. Je kunt beter een losse drijfwerkverlichtingsprint erop monteren of kijken of je er 1 zelf kunt maken.

Groet, Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Oeps, een beetje te veel plaatjes gekeken na je eerste verhaal gelezen te hebben :oops: :oops: maar bedankt voor de uitleg :thumbup: :thumbup:
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Goedenavond allemaal,

Even stof blazen! Ik heb de afgelopen maanden niet stil gezeten en ben verder gegaan met de ombouw van mijn 3310 naar een lok met hoogvermogenmotor en allerlei extra's. Ik wilde in deze lok drijfwerk verlichting, machinistenhuis verlichting en natuurlijk een rookgenerator. Ik heb vandaag (vrijdag 24 maart) de lok omgebouwd. Dit ombouwen ging best prima. Ook de draadjes hebben allemaal hun plekje gekregen op de printplaat. Echter toen de lok klaar was en ik hem op de testbaan zette, ging gelijk de drijfwerkverlichting aan. Deze is niet te regelen en de frontverlichting brandt zwak. Ik heb het als volgt aangesloten. Bij de rookgenerator zit een lipje die gaat naar de Aux 1. Het lampje gaat naar de aansluiting voor de frontverlichting en de retour gaat naar de decoder massa (blauw/oranje). De drijfwerkverlichting gaat naar de Aux 2 en de retourdraad gaat ook naar de decoder massa (blauw/oranje). Ik heb de oranje draad van de verlichting en die van de drijfwerkverlichting aan elkaar geknoopt en via het chassis naar de printplaat gelegd. Dit heb ik in het verleden ook zo gedaan bij mijn 003. Hier ging het zonder problemen. Maar bij deze lok is er iets niet goed gegaan. Is het dat de drijfwerkverlichting iets is ingekort en nu past? Ik moest de drijfwerkverlichting pas maken aan het chassis van de 3310. Deze was niet helemaal pas. Ook heb ik de drijfwerkverlichting geïsoleerd van de lokmassa. Nu heb ik een draadje gesoldeerd aan de drijfwerkverlichting en krijg ik het niet voor elkaar om de boel te schakelen. Ik denk dat ik dan ook er goed aan doe om het project even in de ijskast te zetten en te wachten op de stamtafelbijeenkomst in Lent op woensdag 10 mei.

Groet, Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Indien alles volgens de handleiding is aangesloten:

1) Decoder programmeren?
2) Function mapping?


Willy
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Ben den Hollander
gast

Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Citaat van: Jasperkc op vrijdag 24 maart 2017, 23:58:55
Goedenavond allemaal,

Even stof blazen! Ik heb de afgelopen maanden niet stil gezeten en ben verder gegaan met de ombouw van mijn 3310 naar een lok met hoogvermogenmotor en allerlei extra's. Ik wilde in deze lok drijfwerk verlichting, machinistenhuis verlichting en natuurlijk een rookgenerator. Ik heb vandaag (vrijdag 24 maart) de lok omgebouwd. Dit ombouwen ging best prima. Ook de draadjes hebben allemaal hun plekje gekregen op de printplaat. Echter toen de lok klaar was en ik hem op de testbaan zette, ging gelijk de drijfwerkverlichting aan. Deze is niet te regelen en de frontverlichting brandt zwak. Ik heb het als volgt aangesloten. Bij de rookgenerator zit een lipje die gaat naar de Aux 1. Het lampje gaat naar de aansluiting voor de frontverlichting en de retour gaat naar de decoder massa (blauw/oranje). De drijfwerkverlichting gaat naar de Aux 2 en de retourdraad gaat ook naar de decoder massa (blauw/oranje). Ik heb de oranje draad van de verlichting en die van de drijfwerkverlichting aan elkaar geknoopt en via het chassis naar de printplaat gelegd. Dit heb ik in het verleden ook zo gedaan bij mijn 003. Hier ging het zonder problemen. Maar bij deze lok is er iets niet goed gegaan. Is het dat de drijfwerkverlichting iets is ingekort en nu past? Ik moest de drijfwerkverlichting pas maken aan het chassis van de 3310. Deze was niet helemaal pas. Ook heb ik de drijfwerkverlichting geïsoleerd van de lokmassa. Nu heb ik een draadje gesoldeerd aan de drijfwerkverlichting en krijg ik het niet voor elkaar om de boel te schakelen. Ik denk dat ik dan ook er goed aan doe om het project even in de ijskast te zetten en te wachten op de stamtafelbijeenkomst in Lent op woensdag 10 mei.

Groet, Jasper

Wat ik lees in het hele verhaal is dat je de functie retour (blauw/oranje) via het frame doorverbonden hebt terwijl het frame van de lok tevens massa is?

Gr, Ben.
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Ben den Hollander
gast

Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Even gezocht. Kijk eens hier Jasper: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=5889.0 Drijfwerkverlichting vrij maken van massa.

Helpt dat?

Gr, Ben.
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
hallo Ben en anderen,

Ik heb het gedaan zoals beschreven in het topic van Ad. Echter er is nog steeds een flikkering te zien en als het zo zou zijn dat er massa is met het lokhuis, dan zou de decoder ontploft moeten zijn of is dat niet zo?

Groet, Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Ben den Hollander
gast

Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Geen idee. Het is me onduidelijk wat je aan het doen bent. Foto's?
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Jasper,

Het Drijfwerkverlichtingsprintje uit de 39103 is anders dan die uit de Br 03, welke in mijn topic aan de orde kwam.
Tevens heeft jouw printje een hall sensor voor het syncen van de stoomslagen.
En je moet bij dit printje een externe voorschakel weerstand aansluiten.
Als je originele decoder gebruikt dan zit deze waarschijnlijk op de decoder print.
En omdat dit printje al een oranje draad heeft aangesloten, is de kans groot dat deze al flikker vrij is.
Meet eens of je geen sluiting hebt tussen de oranje draad en het koper rond het schroefgat.
Loopt er überhaupt een printspoor van de ring rond het schroefgat?
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Bij de 39103 en 39104 zit de weerstand voor de drijfwerkverlichting op de decoderprint.
Tussen drijfwerkprint en chassis zit ook nog een isolatieplaatje om te voorkomen dat de koperbanen aan de onderzijde van het printje contact maken met het chassis.


Mvg,
Peter
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Laat maar zitten!

Ik ben een hele lok opnieuw aan het opbouwen. De basis is een 3310. ER ZIT HELEMAAL GEEN HALL SENSOR of wat dan ook in deze lok en al helemaal niet een drijfwerkverlichting. Het wordt tijd dat men eerst eens gaat lezen waar het over gaat!

Sorry voor dit hierboven staande. Moest even!

Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Ben den Hollander
gast

Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Citaat van: Jasperkc op maandag 27 maart 2017, 13:44:54

Het wordt tijd dat men eerst eens gaat lezen waar het over gaat!


Doe eens effe niet zo druk, ik lees toch echt dit:

Citaat van: Jasperkc op vrijdag 24 maart 2017, 23:58:55

Ik heb de afgelopen maanden niet stil gezeten en ben verder gegaan met de ombouw van mijn 3310 naar een lok met hoogvermogenmotor en allerlei extra's.

Ik moest de drijfwerkverlichting pas maken aan het chassis van de 3310.



Voorts proberen mensen je te helpen.....

Gr, Ben.
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hobby is volgens mij, toch ontspanning  :D B)
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Af en toe wel.

Groet,

Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Citaat van: Jasperkc op maandag 27 maart 2017, 13:44:54
Ik ben een hele lok opnieuw aan het opbouwen. De basis is een 3310. ER ZIT HELEMAAL GEEN HALL SENSOR of wat dan ook in deze lok en al helemaal niet een drijfwerkverlichting. Het wordt tijd dat men eerst eens gaat lezen waar het over gaat!
Jasper, ik heb uit jouw uitleg begrepen dat de elektronica (decoder etc) uit de 39103 hebt gehaald en in de 3310 wilt bouwen.
Je stelt zelfs vragen over het printje voor de drijfwerk verlichting dat uit de 39103 komt.
En op dat printje zit een Hall sensor en de as van het wielstel eronder heeft een magneet om de as.
Als je dit niet in de 3310 in wilt bouwen, dan moet je hier ook geen vragen over stellen.
Of heb ik de strekking van het verhaal gemist?  :?

Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Hallo Allemaal,

Hier weer wat te melden over mijn lok. Ik heb dus zoals in eerdere posts gemeld dat ik een 3310 aan het ombouwen ben naar digitaal. Nu om alles duidelijk te maken. Ik heb de basis genomen wat ooit een 3310 was met het nummer 012 063-4. Deze lok was analoog en niet voorbereid voor geluid. Ik kwam op een bepaald moment een 01.10 tegen met een C-sinus motor en een radsensor omdat in deze lok de geluidselectronica het niet deed besloot ik de lok te kopen en er een geluidsmodule in te zetten. Dit pakte anders uit omdat er in de tender wel een uitsparing zat voor een luidspreker maar de printplaat had geen 21mtc aansluiting en zodoende kon ik niet eenvoudig er een geluidsmodule inzetten. Uiteindelijk heb ik van deze lok (39103) alleen het tenderonderstel gebruikt. Daarna heb ik een nieuwe printplaat besteld en heb ik de lok weer opgebouwd. In de lok wilde ik het volgende hebben. Geluid, Cabineverlichting, Rookgenerator en Drijfwerkverlichting. Dit alles is nu dus ook gelukt! Toen ik alles had ingebouwd, deed zich weer een probleem voor. De drijfwerkverlichting deed het gelijk als de lok op de rails werd gezet. Dit heb ik vandaag opgelost door de drijfwerkverlichting na te kijken en daarbij kwam ik erachter dat er een ledje kapot was. Ik heb toen een ledje vervangen en toen had ik een felle led en 3 minder felle leds. Ik heb toen besloten alle leds te vervangen. Toen dat gelukt was heb ik de drijfwerkverlichting weer ingebouwd in de lok en toen begon het grote genieten. Ik heb dus nu felle leds (welke ik nog moet terugschroeven) in de drijfwerkverlichting zitten. Maar dan nu het geluid. Er is dus gewoon voor de Msd3 decoder van Märklin geen 01.10 geluid beschikbaar. Zelf heb ik wel het één en ander kunnen maken, maar ik ben nog niet tevreden. Als ik het geluid aanzet dan heb ik het rijgeluid van de 01.5 Remmen lossen krijg ik niet in de rijfuncties gezet. Remgeluid zit er helemaal niet in! Ik moet nog veel leren van de Märklin decodertool3!

Ik ben voorlopig wel een beetje tevreden daar ik nu weer een lok heb die digitaal is en geluid heeft.

Jasper
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

online
Re: Br 01.10 Olie stook lok 39103
hoi jasper,
heb je misschien ook foto's van de ombouw?
ik lees dat je de drijfwerk verlichtingsprint hebt ingebouwt, nu ben ik eigenlijk benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt.
zelf heb ik ook mijn 3310 omgebouwt en eigenlijk wilde ik er ook nog drijfwerk licht in maken.