Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Gips gietvormen

Gestart door wimmink vrijdag 09 november 2007, 15:23:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gips gietvormen
wimmink
gast

Gips gietvormen
Beste forumleden

Vandaag is het zover. De eerste gipsafdrukken gemaakt. Gebruik daarvoor gipsmallen van Spoerle . Deze heb ik op de beurs van Eurospoor gekocht. Het is nog wel uitproberen hoor. De eerste afdruk was een niet al te mooi oppervlak maar daar had men ook voor gewaarschuwd. Dat komt omdat de malen nog erg waterafstotend zijn.

Toch ziet het er al aardig . De tweede keer had ik, een wat te waterige gipsmengsel en alles brak in tweeen.
Afijn de derde voorraad is in de maak. Het is in het begin gewoon uitproberen.
In iedergeval als de resutaten goed zijn maak ik er foro's van maar dat is dus nog even wachten.

Mijn vraag is aan  ervaren spoorders:
Om mij wat advies te geven en leuke weetje of websites om dit verder te ontwikkelen.
Zo ben ik bijvoorbeeld benieuwd naar keramisch gisps of dat ook een goede toepassing ervoor is?

Oke mijn weekend is dus redelijk gevuld met gipsgieten en kijk uit naar jullie tips

Met vriendelijke groet Wim
Re: Gips gietvormen
Tighfield
gast

Re: Gips gietvormen
Hallo Wim

Ik heb er geen ervaring mee, dus kan je slechts succes wensen met het gieten dit week-end.

Groetjes,

Tighfield :D
Re: Gips gietvormen
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re: Gips gietvormen
Bij dit stukje lezend denk ik ergens aan.

Ik heb namelijk wel ens met een kruisboog op een gipse vogel geschoten (een soort van koningschieten). Deze was echter gewapend net als beton. Mijn vraag is: Is er iemand die ook gewapend gips heeft op zijn baan? Dus waarin bv een rvs wielspaak in verwerkt is voor extra stevigheid?
Re: Gips gietvormen
joostboudewijns
gast

Re: Gips gietvormen
doe je er niet teveel water bij en laat je het niet te snel drogen?
Re: Gips gietvormen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gips gietvormen
Hoi,

Heb begrepen om er een deeltje houtlijm aan toe te voegen, schijnt dan minder makkelijk af te brokkelen.
Voor de rest weet ik het ook niet, ben nog met het schaduwstation bezig.
Succes

Mark
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
De vorderingen om gips te gieten gaan goed !
Het is wel uit zoek wat de juiste mengverhouding.
Dit is nu bij mij 3 delen water 5 ,5 delen gips.

De dikkere stukken zijn wel lastiger om heelhuids uit de vorm te krijgen.
Heeft iemand nog een tip daarover?

Verder ga ik vandaag keramisch gips halen om dit ook uit te proberen.

Afijn ik houd jullie op de hoogte en zal binnekort wat foto's plaatsen

Alle suggesties zijn welkom en kijk uit naar meer tips of mooie resultaten van jullie kant

Met vriendelijke groet Wim
Re: Gips gietvormen
Beste Wim,

Een optie is, smeer de mal, alvorens te gaan gieten, eerst lekker in met afwasmiddel.
Dit zal toch wel in het gips trekken maar de hechting aan de mal zal aanzienlijk minder zijn.
Maar laat ook het gegoten deel goed drogen en uitharden voordat je het uit de mal wilt halen.
Er gaat nu eenmaal tijd in zitten, het is niet anders.

Bij Spoërle bevelen ze niet voor niets de extra vloeistof aan.
Maar dit is, zoals gezegd, ook op te lossen met het bovenstaande.
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Riny:

Bedankt voor de tip en nog beter het werkt uitstekend. Mijn eerste tunnelportaal zonder al te grote problemen eruit gehaald.

Met vriendelijke groet Wim
Re: Gips gietvormen
Beste Wim,

Graag gedaan en vooral..................blijven oefenen dan komt het wel goed.
Succes in de gipskamer.
Re: Gips gietvormen
Dag Wim,

Ik heb een best veel rotsjes gemaakt met de mallen van Woodland Scenics. Ik heb daarvoor Alabastine gebruikt.
Net als Riny heb ik de 'afwasmiddel'-truc gebruikt om de rotsjes gemakkelijk uit de mallen te krijgen.

Recept:
De mal onder de zacht stromende kraan leggen, scheutje afwasmiddel erbij, met je vingertoppen het sop in elk hoekje wrijven en daarna de mal ff op de kop leggen om het overtollig vocht eruit te laten druipen.
(Het sop niet helemaal wegspoelen).

Ik vond de gipsafdrukken trouwens het best/mooist gedetailleerd als ik de Alabastine behoorlijk dik aanmaakte. Iets dunner dan bijv. pindakaas.
Op die manier kun je het gips niet alleen goed in de mal drukken, maar kun je de bovenkant (Wat later de achterkant wordt) ook mooi strak 'stucadoren', zodat je later niet/nauwelijks hoeft te schuren.

Ik liet het gips net zolang in de mallen zitten totdat het ietwat hard en hol klonk als je er met je nagels op tikte.

Ik denk je gewoon ff moet experimenteren om te zien welke werkwijze het best bij jou past.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Tom:

Bedankt voor de tip. Rotsen maken moet ik nog mee beginnen. Dus dit advies neem ik zeker daarin mee om uit te proberen.

Het gaat erbij mij nu om  de mallen met zeer kleine details te gieten. De eerste afdruk met keramiek gips gedaan en dit is werkelijk fantastisch. Het is waterdun gips en komt in het kleinste hoekje. De normale mengverhouding is 1 deel water op 3 delen gips. dit heb ik veranderd in 1 op 2 delen. Het duurt wel langer voordat het droog is maar daar tegenover staat het bijzonder mooi resultaat.

Morgen stuur ik er wat foto's van. Moet eerst even uitzoeken hoe die geplaatst dienen te worden op dit forum

m.v.gr Wim
Re: Gips gietvormen
joostboudewijns
gast

Re: Gips gietvormen
gelukkig is het gelukt we wachten op de fotos :D
Re: Gips gietvormen
Henk-Jan
gast

Re: Gips gietvormen
@Wim,

Was wat aan het surfen op het net en kwam ik deze tegen
P.s. zelfs van één 3raillid. :D

kijk maar eens

succes Wim.
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Henk- Jan

Bedankt voor de leuke tip. Het kopieren wil ik zeker in de toekomst gaan doen. Zo moet ik veel luikjes en deuren maken voor mijn grachtenhuisjes etc.

Hier is mijn eerste foto op dit forum. Kijken of het lukt. Wanneer deze doorkomt maak ik wat betere foto's hoor!Het witte gips leent zich niet zo voor detail foto's. Daarom twee muur delen en op de voorgrond kinderkopjes. Dat laatste is niet te zien maar ja op den duur als alles wordt geschilderd en verdere verfraaid dan volgt er meer info




met vriendelijke groet Wim
Re: Gips gietvormen
joostboudewijns
gast

Re: Gips gietvormen
zoo wim ziet er goed uit hoor.
Re: Gips gietvormen
Ricejuh
gast

Re: Gips gietvormen
ziet er goed uit :D

Groetjse

Maurice
Re: Gips gietvormen
Henk-Jan
gast

Re: Gips gietvormen
Hallo Wim,

Prachtige foto.

Hier nog één linkie ik hoop dat u er wat aan heeft?
Het gaat hier om het schilderen met gips.
alstublieft veel lees en kijk plezier gewenst

H.J. :wink:


Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Henk .Jan:

Prachtige kleuren combinatie en zelfs op video

Super : heel bruikbaar om een vervolg  eraan te geven.

Ik heb een nieuwe muur gegoten, maar nu heb ik er wat vzwart gips aan toegevoegd . Het resultaat is erg mooi en zal deze week een vervolg aan geven met een paar goede foto's ervan.

Zeker met deze laatste tip zie ik er nog meer mogelijkheden in om de kleuren verder te verfraaien

Bedankt Wim
Re: Gips gietvormen
vandomm
gast

Re: Gips gietvormen
Om mooie sterke gips te krijgen moet je er een dot houtlijm bijdoen.

Zul je merken hoeveel sterker de gips wordt , en voor de mallen, doe er een detergent bij ( breekt  oppervlakte-spanning van  water ) dan zijn  alle reliefs mooi vol . succes
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Cees:

Detergent daarvoor gebruik ik afwasmiddel of heb je nog een andere mogelijkheid?

De tip om houtlijm toe te voegen ga ik zeker proberen. Bedankt voor de tip
Re: Gips gietvormen
Henk-Jan
gast

Re: Gips gietvormen
@ Cees,

Sorry hoor maar wat is detergent eigenlijk. :oops:

H.J. :wink:
Re: Gips gietvormen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Gips gietvormen
Henk-Jan


Misschien geeft deze link uitleg genoeg.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Detergent
Re: Gips gietvormen
Henk-Jan
gast

Re: Gips gietvormen
@ Jaap,

Bedankt voor deze link. :wink:
Weer wat geleerd.

Henk-Jan.
Re: Gips gietvormen
vandomm
gast

Re: Gips gietvormen
Bij het ontwikkelen van foto's gebruikt men als detergent AGAPON van Agfa.

Bij de vakfotograaf nog steeds verkrijgbaar en niet duur .
Re: Gips gietvormen
wimmink
gast

Re: Gips gietvormen
Beste Forumleden

De eerste foto was niet al te best. Daarom een twee andere foto?s

Het beste resultaat krijg ik door heel dun te gieten de mengverhouding is iets meer dan 1:2.
Het gips is keramiek gips en ben daarmee aan het experimenteren wat er gebeurd als je terra kleur met zwart mengt. Dit heb ik bij de muur foto gedaan. De andere foto is alleen tera van kleur. Dit is dan de basis om verder het te verwerken. Willen jullie aan mij Laten zien wat de mooiste kleurencombinaties zijn van jullie gips!!!!!!!!!  Op de foto is de kleur slecht te zien. Zal binnekort wat foto's bij daglicht maken als ik wat verder ben met de juiste kleurencombinaties


Foto van muur:



Foto van bogenmuur



Met vriendelijke groet Wim
Re: Gips gietvormen
Zijn dit niet gewoon kant en klare delen uit de winkel ziet er erg profie uit :D

Bas
Re: Gips gietvormen
@ Wim,

Ik ben het met Bas eens.
Ze zien er prachtig uit, een tien met een griffel.
Re: Gips gietvormen
joostboudewijns
gast

Re: Gips gietvormen
wim zier er echt perfect uit hoor goed gedaan :D